Objavljeno u Nacionalu br. 774, 2010-09-14

Autor: Marko Biočina

Jozo Kalem, miljenik državnih institucija: Javni natječaji skrojeni za riječkog naftaša

Sve prigovore na zakonitost tog postupka Državna komisija za kontrolu javne nabave je odbacila, no pitanje je kakav će stav zauzeti sad kad postoje ozbiljne indicije kako pogodovanje javnih poduzeća Europetrolu nije iznimka nego uhodana praksa

JOZO KALEM je osnivač
i suvlasnik riječke naftne kompanije Europetrol koja
godinama dobiva unosne veleprodajne ugovore s državnim institucijama i javnim
poduzećima. U posljednje vrijeme sve je više pritužbi i
indicija kako se uvjeti natječaja određuju tako da pogoduju
Europetrolu i diskvalificiraju
ostale konkurenteJOZO KALEM je osnivač i suvlasnik riječke naftne kompanije Europetrol koja godinama dobiva unosne veleprodajne ugovore s državnim institucijama i javnim poduzećima. U posljednje vrijeme sve je više pritužbi i indicija kako se uvjeti natječaja određuju tako da pogoduju Europetrolu i diskvalificiraju ostale konkurenteNakon slučaja s nabavom goriva za državnu kompaniju Autocesta Rijeka - Zagreb, Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave prijavljen je još jedan slučaj u kojem se sumnja da je bilo nezakonitog pogodovanja riječkoj naftnoj kompaniji Europetrol. Radi se o natječaju za nabavu 4,7 milijuna litara eurodizela koji je raspisao riječki javni prijevoznik Autotrolej. Kao i u slučaju ARZ-a, o kojem je Nacional pisao prije nekoliko tjedana, i ovdje je na kraju prihvaćena ponuda Europetrola, iako nije bila najpovoljnija, dok su ostale ponude tvrtki Ina, Lukoil i Petrol Hrvatska odbačene na temelju spornih uvjeta koji su u natječaju raspisani. To se posebno odnosi na ponudu ruske kompanije Lukoil, koja je financijski bila najpovoljnija. Za navedenu robu Lukoil je tako ponudio cijenu od 34.287.111 kuna, što je bila oko 180 tisuća kuna niža cijena od druge najniže ponude, one riječkog Europetrola.

Ipak, Lukoilova ponuda na kraju je proglašena nevažećom, i to zbog dva besmislena razloga. Prvi je taj što tvrtka u svojoj izjavi koja služi kao dokaz o nekažnjavanosti ponuditelja ima samo taksativno naveden članak zakona na kojem se izjava temelji, umjesto da je tekst tog članka bio taksativno citiran.

Drugi razlog odbijanja Lukoilove ponude još je čudniji. Naime, mjerodavne osobe u Autotroleju zaključile su kako je ruska tvrtka priložila neispravno ispunjeni troškovnik ponude, jer nije u skladu s uputama iznos kunskog rabata na cijenu izrazila brojkom zaokruženom na tri decimale. Radi se o potpuno besmislenom zahtjevu, s obzirom na to da se kuna sastoji od 100 lipa, pa svaki financijski iznos u lipama može biti prikazan najviše u dvije decimale.Ipak, upravo zbog takvog razloga odbijena je povoljnija ponuda Lukoila i prihvaćena skuplja ponuda Europetrola, pa se može zaključiti kako će zbog nepostojeće decimale to gorivo riječke porezne obveznike koštati 180 tisuća kuna više nego što je trebalo.

Zbog toga će biti zanimljivo vidjeti kakva će biti odluka Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave, osobito s obzirom na to da se radi o drugom sličnom slučaju u koji je u kratkom vremenu uključena ista tvrtka. Naime, državna kompanija Autocesta Rijeka - Zagreb prošlog je mjeseca izravnom pogodbom dodijelila 2,2 milijuna kuna vrijedan posao riječkoj tvrtki Europetrol, unatoč činjenici da je ta tvrtka na javnom natječaju ponudila najveću cijenu. Riječ je o ugovoru za dobavu 180 tisuća litara goriva eurodizel, a Europetrol, tvrtka u suvlasništvu slovenskog Petrola i riječkog poduzetnika Joze Kalema, posao je dobio nakon što su manipulacijama u uvjetima natječaja iz konkurencije izbačene praktički sve ostale vodeće tvrtke za trgovinu naftnim derivatima u Hrvatskoj, uključujući i državnu naftnu kompaniju Inu. Unatoč tome što su čelni ljudi ARZ-a u spornom natječaju očito pogodovali jednoj tvrtki, cijeli proces obavljen je u skladu sa zakonskim odredbama.

Naime, svaki ponuđač je uz uobičajene dokaze pravne i tehničke sposobnosti morao dokazati i da tijekom protekle tri godine nije poslovao s gubitkom. Riječ je o potpuno neuobičajenom zahtjevu, osobito s obzirom na činjenicu da je zbog globalne recesije i naglog pada cijena nafte krajem 2008. godine većina svjetskih naftnih kompanija poslovala s gubitkom. Ipak, tako su kao potencijalni ponuđači eliminirane gotovo sve veće naftne kompanije koje posluju u Hrvatskoj, od Ine, preko Crobenza i Lukoila, do austrijskog OMV-a, a praktički jedina tvrtka koja ima potrebne reference te pozitivnu bilancu tijekom posljednje tri godine je Europetrol.

Sve prigovore na zakonitost tog postupka Državna komisija za kontrolu javne nabave je odbacila, no pitanje je kakav će stav zauzeti sad kad postoje ozbiljne indicije kako pogodovanje javnih poduzeća Europetrolu nije iznimka nego uhodana praksa.

Vezane vijesti

Autocesta Rijeka - Zagreb pred financijskim slomom

Autocesta Rijeka - Zagreb pred financijskim slomom

Tvrtka Autocesta Rijeka - Zagreb (ARZ) ove godine mora platiti ratu kredita od čak 87,9 milijuna eura (645 milijuna kuna), a isto toliko iznose i… Više

Komentari

registracija
1/1/70

, 14.09.10. 10:53

Jel ovaj kriminalac iz mojih i njegovih dragalovaca?


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika