24.10.2010. / 08:25

Autor: Boris Beck

Sveto pismo: Knjiga u kojoj jedni plivaju, a drugi se dave

I sad smo tu gdje smo: znanost i lingvistika sve do danas pokušavaju razjasniti Bibliju, u čemu nisu uspjeli do kraja, a zasigurno i neće. Meni to uopće ne smeta da uživam u moćnim simbolima kao što su brod koji prkosi Potopu ili ljudi koji prolaze kroz vodu po suhom

Nedavno me razveselila internetska vijest da Mojsiju nije Bog otvorio put preko Crvenog mora, nego da je i to bio prirodni fenomen. Navodno su Izraelci iz Egipta bježali kroz deltu Nila gdje je tlo muljevito, a voda relativno plitka pa je moguće da je spoj oseke, prikladnih morskih struja i neobično jakog vjetra potisnuo vodu i otkrio dno. Po njemu su onda Hebreji prešli, a kada su to isto pokušali Egipćani koji su ih progonili, vjetar je prestao puhati pa se voda vratila i podavila ih.

Nije neka novost: tu sam istu vijest pročitao prije 35 godina u Politikinom zabavniku - kamo ju je uvrstio valjda sekretar partije izdavačkog poduzeća - i ne bih ni sada o njoj pisao da nisam nedavno otkrio da postoji i lingvistička verzija te priče. Naime, nejasno je na što se odnosi toponim Yam Suf koji su pregazili Izraelci, a to bi se moglo prevesti kao more trske, odnosno močvara. Budući da se trska na engleskom kaže reed, čak se i u neke engleske prijevode Red Sea mijenjalo s Reed Sea. Nije dakle bilo vodenih »bedema njima nadesno i nalijevo« (poznatih s ilustracija iz dječjih Biblija i holivudskih spektakla) i oni se nisu, kad je Mojsije podigao ruku,
strmoglavili na faraonovu vojsku.

Biblija i znanost stalno se sukobljuju: danas oko stvaranja čovjeka, a prije 200 godina sukob je bio oko Potopa. Naime, tada nije nitko sumnjao u opći potop, a dokaz su bili nalazi školjaka na vrhovima planina. No nedostajao je ključni dokaz: tijela potopljenih grešnika. Jedno je našao 1726. u badenskom jezeru Johann Jakob Scheuchzer i predstavio javnosti kao "Žalostan kostur starog grešnika koji se utopio u općem potopu", no 1811. je paleontolog Georges Cuvier dokazao da je riječ o fosilu salamandera, a ne čovjeka. Potom su nalazi glinenih pločica u Mezopotamiji otkrili da su i Babilonci imali svoj Potop te da i Biblija ima svoju evoluciju...

I sad smo tu gdje smo: znanost i lingvistika sve do danas pokušavaju razjasniti Bibliju, u čemu nisu uspjeli do kraja, a zasigurno i neće. Meni to uopće ne smeta da uživam u moćnim simbolima kao što su brod koji prkosi Potopu ili ljudi koji prolaze kroz vodu po suhom. Jer i priča o Potopu i priča o prelasku Crvenog mora imaju isti motiv - Bog one koji vjeruju u njega vodi sigurno do sebe, dok one koji ne vjeruju voda odvlači sa sobom. Kada je Joyce odveo svoju duševno bolesnu kći Jungu na terapiju, psihoanalitičar je njenu situaciju ovako objasnio nobelovcu: ona se davi u vodi u kojoj mi plivamo. Sveto pismo je knjiga u kojoj jedni plivaju, a drugi se dave.

Vezane vijesti

Judita na kvadrat

Judita na kvadrat

Prošle su jeseni dva povjesničara hrvatske književnosti, usto i akademika, i treći njihov znanac, jedan od najvećih znalaca hrvatskog jezika, sjedila… Više

Komentari

registracija
17/6/10

jjkeizerin, 24.10.10. 11:05

Gdje je vjera tu je i sumnja. To je neodvojivo jedno od drugog. Razumjeti samoga sebe, tj. shvatiti da misao kokliko god ''uzvisena, profinjena, nadahnuta i plemenita bi mogla biti, jos uvijek je samo misao odnosno memorija akumulirane proslosti od trenutka rodenja do ovoga trenutka. Kada covjek to jasno vidi, a jedino tada je to sposoban i razumjeti, jer se nema vise kud, tada nastaje paznja i tisina u umu koji su istinska religioznost. Sve ostalo zasnovano na misli i organizaciji je zadnja prevara.


registracija
11/10/10

agaSovulj, 24.10.10. 18:16

Ja smatram da je svaka religija ljudska izmisljotina; uzmite zadnji primjer - scientology (ona je nastala iskljicivo zbog poslovnih interesa, dok su mnoge stare religije nastale iz ljudske nemogucnosti da objasne prirodna "cuda"). I znanost je objasnila ili ima hipoteze za sva ta cuda, kao sto je skoljka na vrhu planine. Ta planina je nastala tektonskim silama, (Himelaje jos uvijek rastu) i nekad nije bila planina, nego dno nekog mora. Istina je samo da se sve mijenja slijedeci prirodne zakone, i ako njih zovemo bogom, onda sam i ja vjernik.


registracija
11/1/10

fluid, 24.10.10. 22:09

agaSovulj.Bog je SVE.Čak i ti.Ako Ga želiš zvati Priroda,kao osobnu imenicu,i to ide.Jedino neide to što ima kroz povijest onih koji znaju šta Bog misli.Pa ga korigiraju gdje je On pogriješio.A šta je to Biblija,otom-potom.Adam i Eva su dokaz,kao tvrdnja religija,da je to nemoguće.Tj.nas nebi bilo od dvoje roditelja.Naučno dokazano.Jest da smo svi vrlo deformirani ali do nas se nebi ni stiglo razmnožavanjem.A religije i dalje ustraju na Adamu i Evi.Eto.


registracija
9/5/10

lolobrigita, 25.10.10. 14:56

Boris nas uvijek razveseli kad se uhvati Biblije. Znanost istražuje Bibliju?Ma dajte,molim vas.Jedini znanstvenici koji istražuju Bibliju jesu povijesničari i arheolozi svijesni da u njoj ima nekih povijesnih činjenica o starim naseljima,migracijama stanovništva i sl. Međutim,znaju da je jako isprepletena kojekakvim legendama pa im je,sa stanovišta struke, otežan posao.Tako sami kažu.
Koji to biolozi,kemičari ili fizičari istražuju Bibliju?Dobro,teolozi su isto "znanstvenici".
Pozivati se na knjigu koju su pisali ljudi koji nisu imali ni najmanjeg pojma o svijetu oko sebe, prirodnim pojavama ili svemiru je neshvatljivo u današnje vrijeme.
Današnji pučkoškolac zna više o tome nego svi pisci i prevoditelji te knjige zajedno.Promotori te knjige i vjere su i 1500 godina od prvog izdanja vjerovali da je Zemlja ploča,da je centar svemira i da neke žene mogu letjeti na metlama.Zamislite na kakvom su stupnju intelektualnog razvoja bili pisci tog čuda od knjige na koju se naš Boris često poziva.
Borisu upućujem jedan mali izazov.Neka nam napiše nešto o povijesti Vatikana.O tome kako
je nastao na falsifikatu,kako je na tome i "uknjižen".I time se bave vražiji povjesničari.
Na kraju,moram priznati da je Biblija ipak čudotvorna knjiga.Omogućila je,kroz povijest,
milijunima neradnika da uživaju na tuđoj grbači..

Biblija je prilično djetinjasta.Vjera u Boga je naivnost,a vjera u život poslije smrti samo "želja".
ALBERT EINSTEIN


registracija
7/6/07

IvanVrhovljan, 27.10.10. 23:21

Ali, ni Jung, koji je svijestan snage religije u ljudskim psihama i zajednicama, nije siguran je li religijski simboli postoje izvan naših glava, oprilike: vragovi i bogovi su ogrmnni dio nesvjesnog dijela naše cjelokupne psihe koji djeluju na naše malo ja (svjesni do psihe)) KAO NA MALI OTOČIĆ USRED OCEANA., ali i naš ja i nije uvijek slab kao ni Job u sukobu sa Jahveom kako bi Ga kontrolirao, bijesnog i punog energije u zanimljivoj, makar i znanstveno nepotrvđenoj studiji, koja je izazvala puno bure ondašnje Crkve ("Odgovor na Joba", prevedeno u Sabrana djela C. G. Junga ,Beograd 1978). Ne bi se smjelo pozivati na Junga, za uobičajene sheme pitanja o postajanju boga. Kao i S. Freud, Jung je itekako pomogao demitizirati religijske predodžbe rugajući se npr.neučinkovitosti Crkava kada se npr. vjeruje da će Isusek nekoga spasiti, a taj završi kao bolesnik na Jungovom kauču.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika