Objavljeno u Nacionalu br. 782, 2010-11-09

Autor: Zrinka Ferina

LEGENDA BRITANSKE MODNE SCENE U ZAGREBU

'Pronašla sam modnu zvijezdu u Hrvatskoj'

Wendy Dagworthy, jedna od osnivačica London Fashion Weeka, prisjetila se svoje karijere modne dizajnerice 70-ih i 80-ih, te otkrila kako je bilo predavati modu nekim od najpoznatijih dizajnera današnjice

ČLANICA ŽIRIJA
'MODNOG ORMARA'
Wendy Dagworthy u Zagrebu će boraviti kao članica međunarodnog žirija na natjecanju studenata Tekstilnotehnološkog
fakultetaČLANICA ŽIRIJA 'MODNOG ORMARA' Wendy Dagworthy u Zagrebu će boraviti kao članica međunarodnog žirija na natjecanju studenata Tekstilnotehnološkog fakultetaOvog će tjedna u Zagrebu boraviti jedna od najutjecajnijih osoba britanske modne scene, 60-godišnja Wendy Dagworthy. U Zagreb stiže na poziv profesorice sa zagrebačkog Tekstilno-tehnološkog fakulteta, Nine Režek Wilson, kako bi 11. studenog predsjedala međunarodnim žirijem na “Modnom ormaru”, natjecanju studenata dizajna TTFa. Vodeći britanski mediji poput The Daily Telegrapha Wendy Dagworthy nazivaju “visokom svećenicom britanske mode”, ona je jedna od osnivačica London Fashion Weeka, manifestacije koja je mnoge dizajnere lansirala u vrh svjetske modne scene.

I sama je dizajnerica, 16 godina imala je vlastitu modnu kuću, a potom postala profesorica na prestižnom londonskom sveučilištu za umjetnost i dizajn Central Saint Martins. Njeni studenti, među kojima su danas već svjetske kreatorske zvijezde poput Stelle McCartney i Husseina Chalayana, rad s njom opisuju kao rad s legendom. Tu ustanovu napustila je kako bi otišla u još znamenitiju, Royal College of Art gdje je već deset godina ravnateljica studija mode i tekstila. S Wendy Dagworthy razgovarali smo uoči njezina dolaska na “Modni ormar”, a kako joj to nije prvi posjet Zagrebu, zanimalo nas je kakvi su joj dosadašnji dojmovi o hrvatskoj modnoj sceni.


“Bila sam u Zagrebu već tri-četiri puta i mislim da je vaša modna scena veoma uzbudljiva, posebno je važno i uzbudljivo ovo što Nina Režek Wilson radi s 'Modnim ormarom'.”

NACIONAL: U britanskom vas tisku nazivaju “star spotter”, jeste li u Hrvatskoj otkrili koju buduću modnu zvijezdu?

- Na Royal College of Art imali smo odličnog hrvatskog studenta Tomislava Mostečaka, on je ove godine završio, tako da mogu reći da smo uočili jednu zvijezdu iz Hrvatske.

NACIONAL: Karijeru u modi ste počeli 1972., osnovali ste svoju tvrtku i bili suosnivačica London Designers Collectionsa, kako je londonska scena tada izgledala?

- U to doba dizajneri nisu imali platformu za prodaju svojih kreacija. Kad sam ja počinjala, morala sam sama obilaziti trgovine za koje sam mislila da bi bile dobre za prodaju mojih kreacija i svakoj osobno nuditi svoje kolekcije. Tada se grupa nas sastala i osnovala London Designers Collections. Postupno smo rasli i događalo se sve više revija mladih dizajnera, i to je s vremenom preraslo u London Fashion Week.

NACIONAL: Najproduktivniji ste kao dizajnerica bili 70-ih i 80-ih sve do “crnog ponedjeljka” 1987. Kako proživljavate aktualnu ekonomsku krizu?

- Sve se iznova događa. Štoviše, ekonomski slom '87. nije mi bio prvi, prije njega sam prošla kroz krizu na kraju 70-ih, to je bilo jako teško razdoblje. Britanija je bila na trodnevnom radnom tjednu, struja se isključivala svakog popodneva. Ovo mi je treća kriza, a mogla bi biti i najgora. Pogotovo za obrazovanje zbog rezova u financiranju obrazovanja, što može imati dalekosežne posljedice. K tome ovaj put se to ne događa samo u Velikoj Britaniji nego u cijelome svijetu.

NACIONAL: Jeste li kroz spomenute ekonomske krize primijetili da teška vremena tjeraju ljude da budu kreativniji?

- Čvrsto vjerujem u to. Često kroz teška vremena shvatite u čemu ste jako dobri, a morate biti još kreativniji kako biste prodali svoja djela. I naravno, morate sagledati vlastiti posao, vlastitu tvrtku i ako imate ljude koji vam nisu nužni za opstanak, bojim se da su rezovi nužni. Katkad nas kriza natjera da na rubovima svojih kompanija uvidimo troškove koji su nepotrebni i da se vratimo temeljima.

NACIONAL: Vi ste svoju tvrtku ugasili 1988. i tada se posvetili predavanju. Možete li usporediti svoj život nekoć, dok ste sami kreirali, i danas kad predajete studentima mode, što vam je draže?

- Ja sam čvrsti i veliki optimist i vjerujem da što god se dogodi, dogodi se s razlogom i za neko dobro. Pozitivna sam osoba, voljela sam imati vlastitu tvrtku, bilo je divno biti sam svoj šef, ali to je istovremeno bio i iznimno težak rad. U to sam vrijeme rodila i vjerojatno mi je na neki način rad u obrazovanju u tom trenutku odgovarao više. Život mi je postao bitno manje stresan iako i podučavanje može biti stresno. A činjenica da radim s toliko mladih talentiranih ljudi je uzbudljiva.

NACIONAL: Razdoblje koje ste kao profesorica proveli u Central Saint Martins bilo je svojevrsno zlatno doba te škole, tad su na njoj diplomirale danas vodeće dizajnerske zvijezde, kako gledate na njihove karijere danas?

S britanskim modnim
kreatorom i svojim
studentom Gilesom
DeaconomS britanskim modnim kreatorom i svojim studentom Gilesom Deaconom- Mnogi od mojih bivših studenata su uspješni, primjerice Antonio Baradi, Suzanne Clements i Inacio Ribeiro, zatim Wakako Kishimoto, koja je dio uspješnog dvojca Eley Kishimoto, svima dobro ide.

NACIONAL: Predavali ste i Husseinu Chalayanu i Stelli McCartney, kakvi su oni bili kao studenti?

- Hussein Chalayan je bio očiti talent. Bio je toliko inovativan i originalan, imao je svoj pogled na sve. Svaki put bih se na njegovoj reviji zapitala - kako li će ovo nadmašiti, a on je svaki put u tome uspio. Iznimno je pametan, nema ega i samo radi ono u što uistinu vjeruje. Stella McCartney je bila veoma skromna, čvrsto s nogama na zemlji i marljivo je radila. Željela je naučiti krojački posao, tako da je neko vrijeme radila s krojačima i učila njihove vješine, bila je vrlo proaktivna.

NACIONAL: Mislite li da na tržištu ima mjesta za sto novih modnih dizajnera godišnje koliko ih prima Central Saint Martins?

- Sigurna sam da nema mjesta za sve njih. Međutim obrazovne ustanove, pogotovo koledži su zbog smanjenja budžeta prisiljeni primati sve više studenata da bi financijski preživjeli. Ali činjenica je da nema dovoljno posla za sve njih. Na Royal College of Arts imamo mnogo manje polaznika, mi imamo samo postdiplomske studije, oni traju dvije godine. Na studij ženske mode primamo 23 studenta a na studij muške mode njih 12. I mi ih potičemo da u svom radu misle globalno i oni to čine. Mnoge velike kompanije poput Burberryja, pa čak i brendovi ulične mode poput COS-a, H & M-a i Marks & Spencersa zapošljavaju naše studente.

NACIONAL: Jesu li dizajnerske zvijezde doskočile kopiranju tako da se uključuju u rad konfekcijskih brendova, primjerice Karl Lagerfeld, Jimmy Choo ili Stellla McCartney koji su kreirali za H & M?

- Dobro je da konfekcijski brendovi koriste velike dizajnere, to je najbolji kompromis. Ne volim što se dizajneri kopiraju, ali s druge strane, to donosi modu na ulice i čini je pristupačnijom masama.

NACIONAL: Kakvom vidite ulogu mode u današnjem svijetu?

- Ako nosite nešto što volite, u čemu se ugodno osjećate, to vam može podići raspoloženje, povećati razinu samopouzdanja. Trenutačno se moda koncentrira na recikliranje, na održivost, i to tjera ljude da promisle o onome što nose.

NACIONAL: Tko je diktirao što je moderno u vrijeme kad ste vi dizajnirali a tko danas drži ključ uspjeha nekog dizajnera?

'MODNI ORMAR' Modno natjecanje
najboljih studenata TTF-a ove će se godine, od 4. do 25.
studenog, održati po peti put; prije dvije godine u Muzeju za
umjetnost i obrt
'MODNI ORMAR' Modno natjecanje najboljih studenata TTF-a ove će se godine, od 4. do 25. studenog, održati po peti put; prije dvije godine u Muzeju za umjetnost i obrt - Još uvijek mislim da su dizajneri ti koji diktiraju i postavljaju trendove koje drugi prate i koje magazini objavljuju na svojim fotografijama. U vrijeme kad sam ja počinjala autoritet u svijetu mode su bili modni magazini, glazbena scena, klupska scena, sve je to utjecalo jedno na drugo i na modu. Ovih dana pripremam izložbu za muzej Victoria and Albert na temu 80-ih i tu će se sve vrtjeti oko lifestylea 80-ih, ne samo oko odjeće nego i oko glazbe, klupske scene, modnih dodataka, grafičkog dizajna.

NACIONAL: Devedesetih smo se sramili mode iz 80-ih, danas ona doživljava come-back, kako vi to objašnjavate?

- Mislim da su 80-e imale jako loš imidž u medijima. Nisu svi dizajneri radili komade s jastučićima na ramenima, to je nametnula američka televizija sa serijama poput Dinastije i Dallasa, oni su 80-ima dali tako loš modni imidž. A zapravo su 80-e bile godine mnogih mladih dizajnera koji su tad stupili na scenu i koji ni približno nisu kreirali odjeću kakvu smo gledali u Dinastiji. Primjerice John Galliano je tada stasao, uostalom i ja sam tada kreirala i nisam radila takvu odjeću, baš kao ni neki stariji veliki dizajneri.

NACIONAL: Koji vas dizajneri trenutačno oduševljavaju?

- Volim Comme des Garçons, Rei Kawakubo je tako inovativna, svježa. Volim Yohjia Yamamota, Husseina Chalayana, Alexandera McQueena i Dries Van Noten.

Vezane vijesti

Postoji li globalni ideal ljepote?

Postoji li globalni ideal ljepote?

"Stvarno mi je dosta ove tiranije u modi. Zbog toga sad živim u Berlinu. Berlin je puno slobodniji", tvrdi španjolsko-kolumbijski modni dizajner… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika