14.11.2010. / 08:01

Autor: Boris Beck

Moderna država Pavle Kalinića: Sve se voli kontrolirati i predvidjeti - čak i smrt

Smrt je u Crkvi prostor nade. Izvan Crkve smrt je podstrek za zaključivanje polica o osiguranju, bauk za pušače, jamac održavanja financijskog portfelja i poticaj za trgovanje zemljištem

Nakon Drugog svjetskog rata u jednom selu Dalmatinske zagore nastala je panika jer je poslije partijskog sastanka naručeno pet lijesova. Uzrujane seljane umirili su sljedećim obrazloženjem: na temelju smrtnosti prošlih godina predviđeno je da će tijekom godine umrijeti pet osoba pa je narodna vlast odgovorno odmah naručila i lijesove. Na to me sjetio drug Pavle Kalinić, šef gradskog Ureda za upravljanje hitnim situacijama, kad je izračunao da bi razoran potres u Zagrebu mogao ubiti 3000 ljudi i već je za njih počeo tražiti zemljište za masovnu grobnicu. Sve je to prirodno i logično: moderna država voli sve kontrolirati i predvidjeti. I mirovinski fondovi, kao ozbiljne financijske institucije, svake godine predvide PRILIJEV i ODLIJEV umirovljenika kako bi znali upravljati novčanim sredstvima.

Ljudi, ipak, podsjećanje na smrt ne vole - pa se tako digla i bura oko stavljanja fotografija umirućih na kutije cigareta. "Memento mori", podsjetnik na smrt, bio je nekad česti žanr u svim crkvama i općenito u kršćanskom svijetu. "Četiri čovjekove zadnje stvari", to jest smrt, sud, raj i pakao, upisane su na početku svakog molitvenika, a propovjednici tu i tamo podsjećaju na to da ćemo svi umrijeti i da prije toga treba dušu dovesti u red. Dapače, to se cirkularno radi prije svakog Uskrsa - pa korizma dođe kao neki servisni pregled za dušu. Dakako, kod najljenijih vjernika - oni revniji ispovijedaju se barem jednom mjesečno i tako češće stanu pred ogledalo Smrti, uređujući se za mogući, i sve bliži, susret sa Strašnim Sucem.

I na kraju crkvene godine, između Svih svetih i Adventa, kršćani se podsjećaju na to da su smrtnici - ne da padnu u očajanje, nego da to prihvate kao životnu perspektivu. Crkvene apokaliptične slike na svoj originalan način prihvatila su osiguravajuća društva i njima privlače klijente. Na jednoj reklami čovjek visi na zidu goruće zgrade, na drugoj reklami bosi ljudi koračaju po beskrajnoj plaži obasjanoj difuznim svjetlom. Smrt je u Crkvi prostor nade. Izvan Crkve smrt je podstrek za zaključivanje polica o osiguranju, bauk za pušače, jamac održavanja financijskog portfelja i poticaj za trgovanje zemljištem.

Vezane vijesti

Judita na kvadrat

Judita na kvadrat

Prošle su jeseni dva povjesničara hrvatske književnosti, usto i akademika, i treći njihov znanac, jedan od najvećih znalaca hrvatskog jezika, sjedila… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika