26.11.2010. / 12:33

Autor: Nacional.hr

Srpska crkva u prikrivanju seksualnog zlostavljanja

Moćna sprega pravoslavnog svećenstva, pravosudnih dužnosnika i političara po svoj prilici je svećenike koji seksualno zlostavljaju djecu uspjela zaštiti od pravde. Novinar Ivan Angelovski ovu je priču istraživao u Beogradu, Dublinu, Vranju, Novom Sadu, Nišu, Bijeljinu, Irigu i Sremskim Karlovcima

IlustracijaAutor:
Antonio Bronić/PIXSELLIlustracijaAutor: Antonio Bronić/PIXSELLKad je otac Goran Arsić napokon bio pozvan kao svjedok pred komisiju koja istražuje optužbe da je jedan episkop seksualno zlostavljao djecu, silno se nadao da će se Crkva izravno suprotstaviti tom skandalu.

Do danas je čak i postojanje specijalno sazvane komisije, a nekmoli njezini nalazi, ostalo strogo čuvana tajna. Podatak da je na čelu komisije bio novoustoličeni patrijarh također se čuvao od javnosti. Otac Arsić kaže da je ta komisija oformljena početkom 2003. kako bi istražila optužbe protiv vladike Pahomija, tadašnjega - a i današnjega - glavara Eparhije vranjske.

Otac Arsić je bio znatiželjan kako će se Crkva postaviti prema tom skadalu. Napokon mu je telefonirao tadašnji vladika Irinej, danas patrijarh Srpske pravoslavne Crkve. "Hvala vam, vladiko... Ovo čekam mjesicima", sjeća se da je odgovorio vladiki, čuvši da mu predstoji svjedočenje pred komisijom. U istom je teledonskom razgovoru tadašnji vladika otkrio da je upravo njega Vijeće Svetog arhijerejskog sinoda odabralo da vodi istragu. U komisiju su, uz vladiku Irineja, bila imenovana još dva crkvena velikodostojnika.

Tada svećenik u Vranju, otac Arsić je itekako znao za te optužbe. Trojica tamošnjih dječaka adolescentske dobi već su se javila njemu - kao i drugim svećenicima i monahinjama - i tvrdila da ih je vladika Pahomije seksualno zlostavljao. Dok je policija istraživala optužbe triju dječaka, još je nekoliko malodobnika također izjavilo da ih je vladika Pahomije seksualno zlostavljao.
No ako je otac Arsić povjerovao kako Crkva kani ozbiljno istražiti optužbe da svećenici seksualno zlostavljaju djecu, čekalo ga je veliko razočaranje. Kad su se on, dva arhijereja i jedna Pahomijeva navodna žrtva susreli u Nišu s današnjim patrijarhom Irinejem, dobrzo su shvatili da su pozvani da im se održi lekcija, a ne da ih se sasluša. Patrijarh Irinej je bio ljut na oca Arsića - i ona tri tinejdžera - jer su o svojim navodima već govorili u lokalnim medijima.

"Naivni kao ovce"


Sudnica u NišuSudnica u Nišu"Umjesto da mi govorimo njemu, on je govorio nama", tako otac Arsić opisuje sastanak s tadašnjim vladikom Irinejem. "Postalo je jasno da svi u Crkvi znaju [za zlostavljanje djece], ali i dalje šute. Samo smo mi, naivni kao ovce, vjerovali u čistoću naših crkvenih glavara."
Identitet trojice pripadnika Crkve odabranih za rad u komisiji sve do danas nije bio obznanjen. Prema ocu Arsiću, međutim, ostala dvojica članova komisije bili su vladika trebinjski Grigorije i Milutin Timotijević, dekan Bogoslovije sv. Kirila i Metodija u Prizrenu. U kolovozu ove godine bila je poslana pismena molba Informativnoj službi SPC za intervju s patrijarhom Irinejem o radu i nalazima te komisije. I na više telefonskih poziva upućenih u doba nastajanja ovog teksta crkveni se dužnosnici tek trebaju odazvati. Zbog trajne šutnje Crkve o toj temi - i neuspjeha kaznenih procesa za navodnu pedofiliju među svećenstvom - žrtve, pravni stručnjaci i pripadnici službi za skrb o djeci uvjereni su da su moćne političke elite i pravosudni dužnosnici u dosluhu sa svećenstvom praktički zataškavali te skandale.

God. 2003. vladika Pahomije bio je optužen za više djelâ seksualnog zlostavljanja i pozvan pred sud u Vranju; suđenje je bilo zatvoreno za javnost. Optužnica je podignuta uime četvero tinejdžera, od kojih je jednomu bilo samo 13 godina. Ali četiri godine kasnije, nakon dugotrajna prebacivanja procesa sa vranjskog suda na sud u Niš, vladika Pahomije je proglašen nevinim. Presudu je potvrdio i drugostupanjski sud, Okružni sud u Nišu. Premda je Vrhovni sud Srbije naposljetku donio odluku da su te dvije oslobađajuće presude u suprotnosti sa zakonom, zbog načela ne bis in idem (zabrana ponovnog suđenja za djelo za koje je proveden pravovaljani postupak kakva postoji i u britanskom zakonodavstvu) sud nije mogao odrediti ponovno suđenje. Vladika Pahomije i dalje je u službi. Oduvijek tvrdi da je nevin te da je žrtva, kako on to naziva, antipatriotske i anticrkvene urote. Lani je bio organizator kazališnog festivala za djecu s posebnim potrebama. Vladika Pahomije nije odgovorio na brojne molbe za intervju, upućene prošlog mjeseca. Još jedan slučaj, onaj oca Ilariona, tadašnjeg igumana manastira Hopovo u Vojvodini, također je završio nerazriješeno. Odgode suđenja rezultirale su time da je postupak obustavljen zbog zastare. U Srbiji, kompletna pravna procedura u kaznenim djelima seksualnog zlostavljanja - uključujući suđenje i donošenje presude - mora biti dovršena u roku od šest godina nakon počinjenja navodnoga kaznenog djela.

Otac Ilarion kaže da ga je, međutim, Crkva prisilila da ode u mirovinu. Sjedeći u vrtu unajmljene kuće u Irigu i pijući pivo s prijateljima, i dalje tvrdi da je nevin. Osuđuje Crkvu zato što ga je prisilila na odlazak u mirovinu. Prijatelji ga i dalje oslovljavaju s "otac".
Neki stručnjaci za zaštitu djece kažu da su prijavili još slučajeva navodne pedofilije među svećenstvom koji nikad nisu izišli u javnost jer policija nije poduzela istragu.

Afera Pahomije


Dr. Dušica Popadić iz Incest centra za žrtve pedofilijeDr. Dušica Popadić iz Incest centra za žrtve pedofilijeTrinaestogodišnji dječak ušao je u listopadu 2003, u pratnji majke i bake, u policijsku postaju i podnio službenu prijavu da je bio podvrgnut seksualnom zlostavljanju od strane vladike Pahomija. Prema dokumentima Vrhovnog suda - dobivenima slijedom odredaba Zakona o slobodnom pristupu informacijama - dječak, čiji je identitet pod inicijalima MK, izjavio je da ga je vladika Pahomije prvi put zlostavljao na blagdan Svetog Ignacija god. 2002. nakon što ga je pozvao u svoju sobu i zamolio neka mu izmasira leđa. Sveti Ignacije je vladikin svetac zaštitnik. Poslije masaže je vladika Pahomije pokušao dječaka nagovoriti da se svuče do gola i, prema tinejdžerovu iskazu, da ga zagrli i tijelom se priljubi uz njega. MK je naveo da ga je vladika Pahomije zlostavljao u tri prigode. Nakon četveromjesečne policijske istrage vladika Pahomije je napokon bio optužen za kaznena djela seksualnog zlostavljanja četvorice malodobnih dječaka, od kojih je MK bio najmlađi.

Sudski postupci trajali su gotovo pet godina prije no što će prvostupanjskom odlukom koju je 6. ožujka 2007. donijela sutkinja Katarina Ranđelović vladika biti oslobođen svih optužbi.
Dvije optužbe su odbačene zato što se sudski postupak toliko razvlačio te je istekao rok u kojem se mora donijeti sudska odluka. Druge dvije, među njima ona koju je pokrenuo MK, odbačene su zato što je sud iskaze dječakâ kao svjedokâ proglasio nepouzdanim.
Po načelu In dubio pro reo, ako sudac ima ikakvih sumnji o tome je li optuženik počinio kazneno djelo za koje ga se tereti, on ili ona mora presuditi u korist optuženika. Tako je vladika Pahomije oslobođen. "Načelo in dubio pro reo u Srbiji se rijetko primjenjuje", kaže
Vesna Rakić Vodinelić, profesorica prava na beogradskom Sveučilištu "Union". "Sudac mora imati ozbiljne razloge... za takvu odluku." Presudu općinskog suda potvrdio je drugostupanjski sud u Nišu - ekvivalent apelacijskog suda - kojim je predsjedao sudac Danilo Nikolić.
Osam godina kasnije, obitelj MK-a kaže da je on još uvijek traumatiziran. Aleksandar Stojković, njegov odvjetnik, kaže da on nije kadar normalno fukcionirati bez stalna nadzora psihijatra i da ima poteškoća u komunikaciji s nepoznatim osobama. MK odbija govoriti o tim događajima.

Nijedan od ostala tri dječaka, a svi su tada pohađali bogosloviju, ne želi se sjećati toga slučaja niti ga komentirati. Dvojica su završila bogosloviju i sada su u Grčkoj, a treći je napustio Crkvu i živi u Vranju. Jedan od dvojice svećenika kaže: "Nisam voljan ponovo proživjeti istu Golgotu."
Drugi slučajevi seksualnog zlostavljanja među svećenstvom u Srbiji možda još nisu došli u javnost, kažu u beogradskom grupi Incest Trauma Centar. Kažu da su 1995. i 1998. policiji prijavili dva crkvena velikodostojnika na koje su sumnjali da su seksualno zlostavljali djecu. Istraga, međutim, nije uslijedila. Priče su gotovo istovjetne kao one u slučaju Pahomije", kaže Dušica Popaidć, članica te grupe. Nije željela otkriti imena tih svećenika. Popadić navodi da "čitava procedura u tim slučajevima", čini se, osnažuje prijetnju kojom se zlostavljači služe kako bi ušutkali žrtve: ako s tim optužbama iziđu u javnost, nitko im neće vjerovati.

Politički pritisak?


Manastir HopovoManastir HopovoOslobađajuća presuda u slučaju Pahomije potaknula je tvrdnje da su se neki crkveni dužnosnici, pripadnici sudbene vlasti i političari aktivno udružili kako bi ga sačuvali od zatvora.
Ne prestaju kružiti glasine da oboje sudaca u prvo- i drugostupanjskom procesu vladiki Pahomiju nije djelovalo neovisno, nego su popustili pritiscima iz krugova u tadašnjoj vladi Srbije pod vodstvom nacionalističke Demokratske partije Vojislava Koštunice. Ta je vlada bila tijesno povezana sa Crkvom. Katarina Ranđelović snažno poriče da je vladiku oslobodila podlegavši pritiscima, dok Danilo Nikolić odbija bilo kakav komentar. Međutim, prema anonimnom pismu pohranjenu među dokumentacijom ministarstva pravosuđa o slučaju Pahomije, to se dvoje sudaca sastalo u Nišu s tadašnjim ministrom pravosuđa Zoranom Stojkovićem dan prije no što će u ožujku 2007. vladika Pahomije biti oslobođen.
Autor pisma, koji se potpisao "Jedan sudac", tvrdi: "Jedan dan prije okončanja slučaja [Pahomije], na moje veliko iznenađenje... a dobro sam obaviješten o situaciji na sudu... u restoranu nogometnog kluba Radnički... za istim su stolom sjedili tadašnji ministar pravosuđa Zoran Stojković, predsjednik [niškog] Okružnog suda Danilo Nikolić i sutkinja Katarica Ranđelović."

Ranđelović poriče da se sastala s tadašnjim ministrom pravosuđa: "Nisam bila ni na kakvom sastanku sa Zoranom Stojkovićem. Ni on ni bilo tko drugi nije utjecao na oslobađajuću presudu [u slučaju vladike Pahomija]."

Nikolić je odbio razjasniti je li ondje bio ili nije. Stojković nije želio dati intervju. U kratkoj izjavi je kazao: "Nisam utjecao na presudu i nisam imao nikakva interesa da to činim. To je sve što mogu reći." Premda Stojković nije ni potvrdio ni porekao da je bio u Nišu na dan prije oslobađajuće presude u slučaju Pahomije, jedna obavijest za novinstvo - još uvijek dostupna na web stranici Sveučilišta u Nišu - smješta ga toga dana u Niš.
Prema toj obavijesti [link na web stranicu], Stojković je 5. ožujka 2007. bio prisutan na predstavljanju jedne knjige na Sveučilištu. Knjigu, Sporazum o priznanju krivice, napisao je Danilo Nikolić, predsjednik Okružnog suda. Do dana današnjega ostaje nejasno jesu li zbivanja na dan uoči donošenja oslobađajuće presude utjecala na ishod suđenja. Omer Hadžiomerović, potpredsjednik Udruženja sudaca Srbije, pita se zašto nije pokrenuta istraga o tome je li politički pritisak utjecao na ishod suđenja Pahomiju. "Čak ako su oni [suci] i bili pod pritiskom, pitanje koje trebamo postaviti glasi zašto su suci bili podvrgnuti takvu pritisku - ali nitko ne pita tko je vršio pritisak na suce", kaže on.

Slučaj Ilarion

Kuća oca Ilariona, igumana manastira Hopovo u VojvodiniKuća oca Ilariona, igumana manastira Hopovo u VojvodiniU Sremskim Karlovcima su dvojica muškaraca 4. srpnja 2001. u policijsku postaju dovela bradata muškarca u dobi od blizu 60 godina koga su nazivali "Jova". Jedan od te dvojice, koga možemo identificirati samo inicijalima ZT, priča kako su mu susjedi kazali da Jova "kupuje našoj djeci sladoled i daje im novac da ga rukama zadovolje" u nekoj ruševnoj zgradi u parku.
"Otišli smo sa svojim sinovima u park, sjeli i čekali da se on pojavi. Kad su ga oni ugledali, došli su do nas i mi smo ga uhvatili", kaže.

Ispostavilo se da je Jova otac Ilarion, kojemu je tada bilo 59 godina, iguman manastira Hopovo u Vojvodini. On tvrdi da su ga ti muškarci, prije no što će ga odvesti na policiju, bez ikakva razloga pretukli te da je nakon toga ostao bez jednog bubrega. Njih dvojica to poriču.
Nakon policijske istrage javilo se ukupno devet dječaka u dobi od sedam do jedanaest godina i oca Ilariona optužilo za seksualno zlostavljanje. Bit će to već drugi put što se otac Ilarion suočio s optužbama za seksualno zlostavljanje: god. 1994. bio je optužen za seksualno zlostavljanje jednog dječaka u Rumi i oslobođen. Sud je odbacio optužbu zaključivši da je dječakovo svjedočenje nepouzdano.

Drugo suđenje ocu Ilarionu trajalo je pet godina. Zamalo je prekoračilo rok zastare, ponajviše zato što su mu crkveni velikodostojnici omogućili da se godinama skriva u srpskim, crnogorskim i hrvatskim manastirima.

Suđenje se moglo okončati tek nakon što je 2005. sud u Orahovici odredio da otac Ilarion mora biti izručen svojoj državi. Nalog za izručenje bio je izdan slijedom optužbe da se monah bludno razgolićivao pred hrvatskom djecom. Kad se ponovo obreo u Srbiji, Općinski sud u Novom Sadu osudio ga je na 10 mjeseci zatvora, što je drugostupanjski sud povećao na 12 mjeseci. Otac Ilarion, međutim, nikad nije otišao u zatvor. Ilija Radulović, njegov novi odvjetnik, uložio je žalbu Vrhovnom sudu, koji je navodeći proceduralne razloge presudu odbacio i naložio novo suđenje.

Nalog za ponovno suđenje ležao je u Vrhovnom sudu tri mjeseca prije no što će biti poslan u Novi Sad. Do tada su sve optužbe protiv oca Ilariona u Srbiji pale u zastaru. Otac Ilarion je bio slobodan, iako ga je Crkva tiho prisilila da ode u mirovinu.
Beogradska profesorica prava Vesna Rakić Vodinelić, također članica Koalicije za sekularizaciju Srbije, kaže da suđenja vladiki Pahomiju i ocu Ilarionu navode na zaključak kako su obojica imala utjecajne prijatelje.

"I s Pahomijem i s Ilarionom postupalo se kao s povlaštenim osobama", kaže ona. "S običnim ljudima ne bi se tako postupalo. To je još izraženije u slučaju Ilariona, jer je najviši sud u zemlji dopustio da istekne rok. Institut zastare u našem je sudskom sustavu moguć, ali se obično dopušta samo u manjim kaznenim djelima, ili, dakako, kad su optuženici povlašteni."

Skandal u Irskoj

Maeve Lewis, voditeljica grupe Jedan od četiri (One in Four), koja vodi kampanju protiv zlostavljanja djeceMaeve Lewis, voditeljica grupe Jedan od četiri (One in Four), koja vodi kampanju protiv zlostavljanja djeceNeki vide paralele između današnjega povlaštenog položaja Pravoslavne crkve u Srbiji i polažaja Katoličke crkve u Republici Irskoj prije 20 godina. Nakon što su se Britanci povukli 1922, ondje je Katolička crkva - kao predvodnica irske neovisnosti - zadobila golem utjecaj u javnom životu. "Katolička crkva je definirala irski nacionalni identitet", kaže John Cooney, novinar koji djeluje u Dublinu i piše komentare o irskoj religii i politici.
Državne institucije desetljećima nisu reagirale na brojne opružbe za seksualno zlostavljanje djece među svećenstvom. "Ljudi su u niz navrata pokušavali progovoriti, osobito o zlostavljanju u institucijama, no život im je bivao smišljeno uništen, prisiljavali su ih da emigriraju", kaže Maeve Lewis, voditeljica grupe Jedan od četiri (One in Four), koja vodi kampanju protiv zlostavljanja djece.

Utjecaj Katoličke crkve i dalje je snažan. Ali nakon 1990-ih brojni pedofilski skandali u koje su bili umiješani svećenici dospjeli su u javnost, što je vlasti prisililo da počnu djelovati. Vlada je u međuvremenu objavila nekoliko važnih izvještaja o seksualnom zlostavljanju djece među svećenstvom, pojedine biskupije također.

Jedna žrtva koja je pomogla da ta tema dospije u javnost zove se Andrew Madden. Danas mu je 45 godina i živi u Dublinu; prije 15 godina, kaže, bio je u rasulu. "Opijao sam se do besvijesti", sjeća se dok pijucka čaj u jednom dublinskom kafiću. "Bio sam u rasulu jer sam prije toga [zlostavljanja] najveći dio života proveo sa Crkvom. Želio sam postati svećenik."
Crkva mu je bez obrazloženja uskratila pristup. "A pritom su smatrali da je Ivan Payne [njegov zlostavljač] podoban da ostane u Crkvi", kaže.

Madden se preselio u London. Nije bio u stanju komunicirati s ljudima; čak je pokušao samoubojstvo. Naposljetku se vratio kući, prestao piti i svoj život doveo u red.
God. 1991. angažirao je odvjetnika i tužio oca Paynea. Dvije godine kasnije primio je 27 500 funti odštete. Payne je odslužio zatvorsku kaznu od četiri i pol godine i otkako je izišao pod stalnim je policijskim nadzorom. "Nakon toga Crkva nije više mogla tvrditi da se zlostavljanje nije dogodilo", veli Madden.

John Cooney, novinar koji djeluje u Dublinu i piše komentare o irskoj religii i politiciJohn Cooney, novinar koji djeluje u Dublinu i piše komentare o irskoj religii i politiciNapisao je knjigu Ministrant: priča o životu nakon zlostavljanja (Altar Boy: A Story of Life After Abuse). "Glavna je svrha ove knjige pokazati da je žrtvama moguće ponovo se sabrati", kaže Madden. "Čim sam tužio Paynea, Crkva je morala reagirati. Sve otad ja sam taj koga se čuje." Diljem Republike i dalje izranjaju nove optužbe za zlostavljanje djece. Vlasti su posve nedavno otvorile istragu o optužbama za seksualno zlostavljanje djece u biskupiji Cloyne. Nedugo nakon toga biskup John Magee je dao ostavku. "Je li Crkva nešto naučila iz tog iskustva?" pita se Maeve Lewis iz grupe Jedan od četiri. "Izvana se čini da su ustrojili dobre procedure. No jesu li doista prihvatili odgovornost za ono što se događalo? Nisam sigurna."
U međuvremenu , nakon suđenjâ ocu Ilarionu i vladiki Pahomiju, vlast u Srbiji se promijenila. Moć je prešla u ruke Demokratske partije Srbije, koju vodi srpski predsjednik Boris Tadić i koja je u većoj mjeri centristička i proeuropska nego ona prijašnja, nacionalistička Demokratska partija.

Ali Crkva, čiji je utjecaj u Srbiji naglo porastao nakon pada komunizma te osobito nakon ratova s Hrvatskom i Bosnom, svoj utjecaj zadržava. Ktomu, predsjednik Tadić se oslanja na Crkvu kao na ključnog saveznika u aktualnoj borbi da zadrži Kosovo kao dio Srbije.
Slijedom primjene kontroverznih reformi pravosuđa koje se provode u Srbiji nijedan od osmero sudaca koji su bili neposredno uključeni u suđenja Pahomiju i Ilarionu nije ponovo izabran. Sutkinja Katarina Ranđelović jedina je bila pripravna pogađati zašto: "Mogu samo pretpostavljati da je tomu razlog moja uloga u suđenju Pahomiju."

Otac Arsić, svećenik koji je na suđenju svjedočio protiv vladike Pahomija, tvrdi da je vladika progonio i njega i ostale zviždače. Vladika, koji je i predsjednik crkvenog suda u svojoj eparhji, pokrenuo je i dobio postupak da otac Arsić i još jedan svećenik budu lišeni svećeničkog zvanja.

Nakon saslušanja na jednom višem crkvenom sudu otac Arsić i taj drugi svećenik vraćeni su u Crkvu i imenovani u druge eparhije. Otac Arsić kaže da su dvije monahinje, koje su također bile svjedokinje optužbe na suđenju Pahomiju, dragovoljno napustile Crkvu.
Otac Arsić također prenosi da je u mnogobrojnim raspravama koje je vodio s episkopima "nekoliko njih reklo: 'Znamo da su djeca patila, znamo da imate pravo, znamo da je njega [Pahomija] sud oslobodio pod pritiskom'... Ja sam njima rekao: 'No bit će još djece, još suzâ, još patnji, i što ćete vi onda poduzeti? Jedan episkop je odgovorio: 'To ovisi o novom patrijarhu.'... Kažem, vidjet ćemo što će se događati pod novim patrijarhom."
Sve nade da će se Crkva konačno, i transparentno, suočiti s optužbama za seksualno zlostavljanje djece polažu se u patrijarha - koji je ustoličen u listopadu ove godine - istog onog čovjeka koji je 2003. bio na čelu tajne komisije.

Serijal istraživačkih priča: Žene sa Zapada 'unajmljuju' maternicu na istoku Europe

Novinar: Ivan Angelovski

Balkanska stipendija za novinarsku izuzetnost

Ovaj tekst je rezultat programa Balkanske stipendije za novinarsku izuzetnost, inicijative fondacija Robert Bosch i ERSTE, u suradnji s Balkanskom istraživačkom mrežom, BIRN.

Vezane vijesti

Kosovo: U sukobu na prijelazu Merdare više od 40 ozlijeđenih

Kosovo: U sukobu na prijelazu Merdare više od 40 ozlijeđenih

Više od 40 ljudi, među kojima više od 20 pripadnika kosovske policije, ozlijeđeno je u četvrtak ujutru u sukobu skupine srbijanskih građana i… Više

Komentari

registracija
11/1/10

fluid, 26.11.10. 15:27

Ma gde bi oni to.Nema šanse.Kao ni braća im iz katoličkog reda.NIKADA!!!


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika