25.12.2010. / 15:01

Autor: Boris Beck

Hrvatikanska urota

Božićna želja čitateljima: Nemojte iduće godine biti ničiji čovjek

Zygmunt Bauman je u svojoj knjizi "Postmoderna etika" došao zdravim razumom do onoga što govori i kršćanska vjera: uvijek smo odgovorni i za sebe i za drugoga i nitko nas ne može osloboditi te odgovornosti

U aferi Fimi-media svi govore da su morali slušati Barišića jer je bio Sanaderov čovjek; za Bandića sada kažu da neće na sud zbog GUP-a jer je imao svoje ljude koji su prčkali po urbanističkom planu; Miklenića napadaju kao glasnogovornika Kaptola - čini se da je nastala neka pošast u Hrvatskoj po kojoj je svatko nečiji čovjek i svatko ima neke ljude koji za njega obavljaju prljave poslove, kao da nitko nema svoju volju, svoje ruke i svoj glas.

Da ne udaram stalno u crkvene diple, spomenuo bih jednog modernog etičara, Zygmunta Baumana, Židova i ljevičara. On kaže da je moralna odgovornost najosobnije i neotuđivo ljudsko vlasništvo te najdragocjenije ljudsko pravo. Ne može se oduzeti, podijeliti, ustupiti, založiti ili pohraniti na sigurno. Moralna odgovornost je bezuvjetna i beskrajna, a očituje se u neprestanoj strepnji da se nije dovoljno očitovala.

Postmoderna je donijela moralne probleme s kojima se ljudi nisu nikada susretali - i k tome ih je donijela u neslućenim razmjerima. Ljubavne i spolne veze izgubile su institucionalnost i postale krhke i nestalne, tradicije se izmišljaju i uskrsuju, građani najciviliziranijih zemalja ponovno se okupljaju u plemena, a tehnološka civilizacija konačno je u mogućnosti da uništi planet - što možda već i čini. Postmoderna je akumulirala mudrost i zna što se sve u prošlosti uzalud pokušavalo, a baš ta mudrost čini da je nesigurna i skeptična u djelovanju, napose moralnom. Izgubljena na raskrižju bezbrojnih etičkih putova, za koje je proglašeno da su svi jednakovrijedni, postmoderna stoji i proglašava smrt etičkog. Što ima više proizvoda u shopping centrima, to političari nude manje utopija, a od ljudi se očekuje samo jedno, da ne rade ekscese; muškarci i žene prigrljuju potpuni individualizam u kojem uzdižu sami sebe bez ikakvih skrupula, susreću se u nizu epizoda koje su bez obaveza, a ako i postoji netko izvan njih samih, njega se tolerira - što u jeziku postmoderne znači da se prema njima odnosi ravnodušno.

Foto: Patrik Macek/PIXSELLFoto: Patrik Macek/PIXSELLPoseban je slučaj opsesija moderne tehnologijom. Čovjek moderne vjerovao je, a ta zabluda i dalje tvrdoglavo živi, da se svi problemi koje tehnologija izazove mogu riješti novom intervencijom tehnologije. No tehnologija ne funkcionira tako: tehnologija je fiksirana samo na jedan problem i samo za nj nalazi rješenje; čitav svijet ostaje izvan vidokruga. Ako dobijemo lijek za bubrege, stradat će nam jetra; ako se eksploatira šuma, poubijaju se njeni stanovnici; ako se proizvode automobli, iscrpe se rudna bogatstva, zakrče gradovi i zagadi okoliš. No to se sve smatra jednostavnom nuspojavom. To što je cijeli svijet podvrgnut tehnologiji, uvećalo je takve nuspojave do katastrofalnih razmjera te prijeti posvemašnjim uništenjem našeg životnog habitata, što znači da moralni odabiri danas utječu na život još nerođenih. Politika provođenja tehnologije tako nije ništa drugo nego uvođenje vrhunskog reda za malobrojne najbogatije zemlje - što ostatak svijeta plaća iscrpljivanjem resursa, poremećajem klime i potpunim opustošenjem.

Ne možemo pospremiti dvorište ako samo premještamo smeće iz jednog kuta u drugi - moramo ga prebaciti preko ograde. A budući da smo svi povezani na svijetu, baš to ne možemo. Ta jednostavna i očita činjenica baca sasvim novo svjetlo na našu moralnu odgovornost prema stanovnicima siromašnih zemalja: nije potrebno raditi zamršene povijesne, političke i ekonomske analize da bismo pokazali izvor njihova siromaštava - izvor njihova siromaštava naše je bogatstvo. Nama se može činiti da nemamo ništa s patnjama ljudi u Darfuru, da je riječ o vjerskom, političkom ili nacionalnom sukobu (kao što se svojedobno govorilo i o raspadu Jugoslavije), ali linija zapovjedne odgovornosti neumoljivo vodi do nas: u Darfuru ima nafte koju crpe Kinezi, Kinezi naftu crpe jer žele dostići Amerikance, Amerikanci žele ostati na vrhu - a i mi želimo biti kao Amerikanci. Coca cola koju držimo u ruci dio je američkog sna zbog kojeg se bombardiraju kršćanska sela u Darfuru. Jer jedino što liberalni kapitalizam ne priznaje jest ograničavanja ekspanzije, on je uvijek u potrazi za nečim što bi se moglo iscrpljivati. Najnoviji je na redu Mjesec koji smo bombardirali da bismo otkrili može li se i ondje nešto eksploatirati.

Zygmunt Bauman je u svojoj knjizi "Postmoderna etika" došao zdravim razumom do onoga što govori i kršćanska vjera: uvijek smo odgovorni i za sebe i za drugoga i nitko nas ne može osloboditi te odgovornosti. Za Baumana ne možemo nikada biti ničiji ljudi - možemo biti samo svoji. Kršćani bi mogli otići i korak dalje i reći: gdje god da jesmo, što god radili, mi smo Kristovi. Evo dakle božićne želje mojim čitateljima: nemojte iduće godine biti ničiji čovjek.

Vezane vijesti

Karamarko - očekivano

Karamarko - očekivano

Predsjednik vlade i SDP-a Zoran Milanović izjavio je danas u vezi unutarstranačkih izbora u HDZ-u kako je primio na znanje rezultat jedne utakmice te… Više

Komentari

registracija
27/8/10

ciglanailovac, 25.12.10. 16:15

znaju ovi vatikanci da sledece godine dolazi do smjene vlasti u Hrvatskoj,pa brze-bolje pozurili smiriti ove jadne i gladne vjernike,da ne nedaju glas nikome,jer znaju da glas ode SDP-u...


registracija
11/1/10

fluid, 25.12.10. 17:33

Dobro je Renato.Ti si svoje napisao.sažeo i poruka je vrlo jasna.Sada mi reci tvoje promišljanje koliko će čitatelja razumjesti potpuno sve što si želio reći?Koliko njih će ispravno protumačiti tvoj tekst i takvu ispravnost razumijevanja prenijeti na svoj osobni život?Ja mislim jako jako mali broj osoba je u stanju to razumjeti i ujedno pretočiti u svoju stvarnost.da je tome drugačije i ovo naše okruženje izgledalo bi drugačije.Slažem se sa jednim;uvijek treba iznova pokušavati pa kako god bilo.


registracija
1/12/10

liberty, 25.12.10. 19:40

ni ničiji, ni nečiji... već svoji - samostalni, pošteni i odgovorni


registracija
30/6/10

petrus7, 25.12.10. 19:44

Kaži to Kradezeovcima.


registracija
8/7/09

bankar, 26.12.10. 01:03

a ni obrnutu budite sami da lakše EU bagra može upravljati vama


registracija
15/8/09

vergilia, 26.12.10. 06:58

"Ne možemo pospremiti dvorište ako samo premještamo smeće iz jednog kuta u drugi - moramo ga prebaciti preko ograde." - preko ograde je dvorište nekog drugog. U ovom slučaju etički princip "biti svoj" i "biti odgovoran prema sebi i drugima" očitovao bi se u recikliranju tog smeća, a ne u njegovom prebacivanju preko ograde.
"Kršćani bi mogli otići i korak dalje i reći: gdje god da jesmo, što god radili, mi smo Kristovi. Evo dakle božićne želje mojim čitateljima: nemojte iduće godine biti ničiji čovjek."
Hoćeš reći - jjedino oni koji su Kristovi, su - svoji?Hoćeš reći da oni koji su Kristovi imaju viši stupanj odgovornosti prema sebi i drugima od onih koji su samo svoji, a ne i Kristovi? Misliš da jedino oni koji su Kristovi mogu otići - korak dalje? Dragi Beck, etičnost nema veze s pripadnošću Kristu - puno je kršćana koji bacaju smeće u tuđe dvorište. Nemoj sa kršćanskog trona bacati nekršćane preko plota, čovjek je čovjek (ili to n ije), ma koje vjere bio. Čak i nevjernik..:))


registracija
15/6/05

boris, 26.12.10. 10:00

za vergilia: baumanov etički sustav je autonoman, došao je iz njegova razmišljanja i promatranja svijeta, a vrlo je lijep i plemenit i svakom bih ga preporučio, bez obzira na svjetonazor: svatko je odgovoran za sve druge. Opaska o ogradi hoće reći da ograde nema, da smo svi zajedno na ovom svijetu i nema načina da se netko okoristi ili obogati a da ne nanese štetu drugome. svako bogatstvo je krađa, kaže markiz de sade. No tvoja je primjedba lucidna: kršćani zbilja imaju ogradu iza koje stoji onostrano te se problemi ovoga svijeta (npr. grijeh) mogu izvesti Kristu da ih poništi te potom mogu iznova početi, a to je mogućnost koju ateisti nemaju. kako kaže benedikt: bog sve poziva, ali krist je jedini pravi put; no vjera je dar i sigurno nikoga ne prozivam ako je nema :-)


registracija
27/7/09

columbo, 27.12.10. 03:33

Borise, evo u ovo blagdansko vrijeme odlucih pokloniti vam jednu pjesmu, na koju sam jednom davno naisao i o nju se sapleo, pun nade i zivota, a danas u ispraznosti od smisla istog tog zivota, vise ne dopire do mene. No, mozda kod vas madje svoj mir i svoju izgubljenu dusu.
Pa evo:

Kad Bog
stvorio je mene
on odredi tada
postojanje moje
Ti, ti ces biti
nitko
Od tog casa
ja vise nisam
znao za sebe
mada se ne mogu
potuziti
na uspjehe svoje
No, kad stigoh na
nebo
Bog mi tada rece
ti si dolje bio
jos najbolje
srece

Srdacno, Columbo


registracija
15/8/09

vergilia, 27.12.10. 11:04

Za borisa:Bauman nema nikakav sustav, on ima nerazrađenu ideju o bezuvjetnoj odgovornosti za drugog kao polazištu etičkog djelovanja – kad bismo je doslovno primijenili u praksi dobili bismo bezuvjetnu žrtvu kojoj bi teško bilo odrediti smisao i svrhu. No, nije ovdje mjesto za moju kritiku Baumana, niti mi je to bila namjera, uočila sam neke nelogičnosti u tvom tekstu, hvala ti na osvrtu, možda sam ponešto u tom tekstu i krivo razumjela. Ipak i nadalje stojim iza onog o recikliranju smeća (:)) – svatko je odgovoran prvenstveno za svoje djelovanje, a time i za posljedice tog djelovanja (na druge), dok za djelovanje drugih nismo i ne možemo uvijek biti odgovorni. U tom smislu nemaju samo kršćani mogućnost novog početka, to ima svatko – novi početak slijedi kad se smeće reciklira, bez obzira reciklirao ga Krist ili čovjek sam. I nijednog trenutka nisam pomislila da prozivaš nekog što nema vjere (u Boga) – smatram samo da „korak dalje“ (u etičkom smislu) mogu učiniti svi, a ne samo kršćani…i dalje to mislim, naravno.


registracija
11/10/10

agaSovulj, 28.12.10. 17:30

Odlican tekst, kao i vecina komentara. Medutim, po meni zavrsetak bi bio nesto drugaciji. Ja ne mislim da bi Krscani trebali otic korak dalje (a zasto samo Krscani?). Ja mislim da je ustvari Baumanova misao otisla korak dalje, i ostavila Krscanstvo (kao i ostale religije) iza sebe.


registracija
11/10/10

agaSovulj, 28.12.10. 17:55

Jos jedan komentar. Znanstvenik Ernest Mayr je postavio hipotezu da je priroda (evolucija) mozda napravila gresku davanjem najviseg oblika inteligencije covjeku. Pokazatelji koji se gomilaju (nuklearno naoruzanje, zagadivanje okolisa, neodrzivo iskoristavanje prirodnih bogatstava, glad, bolesti i siromastvo u zemljama treceg svijeta, itd) ukazuju da Mayr (nazalost) nije daleko od istine.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika