Objavljeno u Nacionalu br. 433, 2004-03-02

Autor: Ivo Pukanić

PRVI VELIKI SANADEROV POTEZ

3. mreža srezat će cijene GSM razgovora 20 posto

Odobrivši Vijeću za telekomunikacije da raspiše natječaj za koncesiju trećeg GSM operatera, Vlada će hrvatskim građanima uštedjeti 1,5 milijardi kuna na telefonskim računima, zaraditi od prodaje koncesija 516 milijuna kuna i potaknuti 1,2 milijarde eura izravnih ulaganja

Tim potezom Sanader počinje ostvarivati i svoja predizborna obećanja o smanjenju troškova života. Ulaskom trećeg mobilnog operatera istoga trenutka pojeftinit će impulsi mobitela za najmanje 20 posto, a smanjit će se cijene i za sve ostale mobitelnTim potezom Sanader počinje ostvarivati i svoja predizborna obećanja o smanjenju troškova života. Ulaskom trećeg mobilnog operatera istoga trenutka pojeftinit će impulsi mobitela za najmanje 20 posto, a smanjit će se cijene i za sve ostale mobitelnDavanje zelenog svjetla Vijeću za telekomunikacije za raspiše međunarodni natječaj za treću mrežu pokretne telefonije (GSM) do sada je najvažniji potez Sanaderove vlade kojim će se prekinuti duopol postojećih dvaju mobilnih operatera HT mobila i VIPneta. Tim potezom Sanader počinje ostvarivati i svoja predizborna obećanja o smanjenju troškova života. Ulaskom trećeg mobilnog operatera istoga trenutka pojeftinit će impulsi mobitela za najmanje 20 posto, a smanjit će se cijene i za sve ostale mobitelne usluge. Zbog toga će u džepovima hrvatskih građana ostati skoro 1,5 milijardi kuna. Osim smanjenja cijena impulsa, kakva je još korist za državu i njene građane?

Država će samo od prodaje koncesija zaraditi 516 milijuna kuna. Vijeće za telekomunikacije raspisuje natječaj za trećeg operatera na 1800 MHz i za UMTS (Universal Mobile Telefon Services), a cijena za obje koncesije iznosi 176 milijuna kuna. Postojeći operateri rade na 900 Mhz. To je kvalitetna veza, ali nedovoljno protočna, jer u velikim gradovima i u jeku turističke sezone često je zagušena i ne može se dobiti linija. Mreža od 1800 MHz duplo je prohodnija i svi će je morati prihvatiti kao standard, a samim time od države kupiti koncesije. Da treći operater ne dolazi, postojeća dva ne bi imala nikakva razloga da uđu u kupnju koncesije i novi val investiranja. Ovako će biti prisiljeni. Isto je i s UMTS-om. Postojeći operateri pokušali su izvršiti pritisak na Vladu da im smanji cijenu UMTS-a, sustava koji omogućava veću količinu prijenosa podataka kroz veću širinu kanala. Pojednostavljeno rečeno, s tim sustavom moći će se preko mobilnih telefona prenositi živa slika u realnom vremenu, što će omogućiti videotelefoniranja u kojima vi na ekranu gledate svoga sugovornika. Država traži samo za UMTS koncesiju 132 milijuna kuna. To se postojećim operaterima činilo previše te su vršeći pritisak željeli smanjiti cijenu, no sada to više neće moći učiniti jer će treći operater biti prisiljen automatski kupiti i UMTS opciju. HT i VIP ne mogu dopustiti da novi igrač ima komparativnu prednost pred njima na tržištu, stoga je jasno da će sva tri operatora biti prisiljena kupiti koncesije po cijeni koju je odredila Vlada. Odatle i brojka od 516 milijuna kuna svježega novca izravno u državni proračun. Osim direktnih koristi – popunjavanja državnog proračuna i smanjenja životnih troškova, raspisivanjem tendera za treću GSM mrežu Vlada će ostvariti mnogo veće neizravne efekte.

Novi operater morat će otvoriti oko tisuću radnih mjesta i uložiti u četverogodišnjem razdoblju 250-350 milijuna eura. Budući da za proširenje na 1800 MHz treba četiri puta više radijskih stupova nego za 900 MHz, te novi stručnjaci koji će održavati sustav UMTS, procjenjuje se da će se zaposliti još tri tisuće ljudi uz sveukupna ulaganja od 1,2 milijarde eura. I sve to u razdoblju od dvije do tri godine. Dakle, već samo prema površnoj analizi vidi se da će raspisivanje tendera za treću GSM mrežu biti jedan od glavnih pokretača privrednog razvoja Hrvatske. Istoga trena skočit će i cijena radne snage u mobilnoj telefoniji. Po svemu sudeći svi će od toga imati koristi, čak i postojeći operateri, kojima nije nimalo drago što je Vlada raspisala tender bez njihova znanja. No ne moraju strahovati jer će se smanjenjem cijena povećati vrijeme razgovora te će na kraju oni zaraditi isto, ako ne i više, uvođenjem novih usluga, a tržište će se do kraja liberalizirati.

Prije petnaestak dana dva postojeća operatera poslala su pismo Vladi u kojem traže raspisivanje UMTS tendera, ali uz to traže i drastično smanjenje cijene koncesije. Kako doznajemo iz izvora bliskih Vladi, njihov zahtjev za smanjenje cijene bit će odbačen. U Vladi tvrde da je cijena od 132 milijuna kuna za UMTS koncesiju premala jer na primjer u Sloveniji, koja ima manje od pola stanovnika nego Hrvatska, cijena koncesije plaćena je 110 milijuna dolara (750 milijuna kuna). Koncesiju je kupio Slovenski telekom i već počeo raditi u studenome 2003. Kako doznajemo u HT mobilu su spremni za ulazak na UMTS tržište te su postavili sedam probnih stanica u Zagrebu, s time da to vrlo brzo mogu proširiti na cijelu zemlju.

Mnogi postavljaju pitanje zašto već nije bio raspisan međunarodni tender za treću GSM mrežu u Hrvatskoj. Odgovor na to pitanje trebao bi dati bivši premijer Ivica Račan i resorni ministri u njegovoj vladi koji su mogli natječaj raspisati još 8. rujna 2003. Dan prije istekao je ugovor između Vlade i VIPneta koji je zabranjivao raspisivanje međunarodnog tendera. No zbog destrukcije unutar Ministarstva prometa i veza kome je na čelu bio Librin čovjek Roland Žuvanić, s natječajem se otezalo unedogled. Ništa manju odgovornost od Žuvanića nema ni Tatjana Holjevac, Žuvanićeva pomoćnica za telekomunikacije. Bivša direktorica VIPneta pronalazila je stotinu razloga zbog čega se ne raspisuje tender, okrivljujući Željka Debanića, šefa Vijeća za telekomunikacije, koji je pripremio svu potrebnu dokumentaciju. Napad na Debanića počeo je u svibnju prošle godine, kada je on u Financial Timesu objavio oglas u kojem poziva zainteresirane operatere i potencijalne ulagače za treću GSM mrežu. Navodno se javilo nekoliko kvalitetnih ponuđača, kojima je bilo najvažnije pitanje kada će biti raspisan tender. Razlog za njihovu ubrzanost je vrlo jednostavan. Nakon što je popunjenost na jednom tržištu veća od 70 posto, teško se više u tržišnu utakmicu u mobilnoj telefoniji može uključiti novi igrač. Kada je Debanić objavio oglas u FT-u, popunjenost hrvatskog tržišta je bila oko 56 posto. To je nivo koji je još uvijek prihvatljiv za strane ulagače. Svaki dan odgađanja raspisivanja tendera znači veću popunjenost tržišta i manju zainteresiranost potencijalnih ulagača, a to znači i manju šansu za liberalizaciju hrvatskog tržišta i zagarantirane ekstra profite prisutnim igračima. Budući da je Debanić pokazao veliku odlučnost da što prije raspiše natječaj, počeo je sve veći javni napad na njega i zahtjev za njegovom smjenom koji je doživio vrhunac kada je dozvolu za drugu fiksnu mrežu Vijeće za telekomunikacije prodalo tvrtki “Divan”. U tijeku predizborne kampanje i Račan i Sanader tražili su da se oduzme koncesija za fiksnu telefoniju koja je dana bez Vladina znanja. Pri tome su obojica ispali krajnje smiješni zato što nisu baratali osnovnim činjenicama. Kao prvo, nije se radilo o koncesiji nego o dozvoli. Koncesija se daje za ograničene prirodne resurse jedne zemlje, a dozvola za neograničene resurse. Fiksna telefonija je neograničen resurs i ovisi samo o količini i vrsti kabela koji se postavljaju u zemlju, a koncesija se daje na određenoj frekvenciji koja je međunarodnim propisima strogo određena za svaku zemlju. Osim toga Vlada prema zakonu nije imala što raspravljati o dozvoli za fiksnu mrežu nego je to u ovlasti Vijeća za telekomunikacije koje je nezavisni regulator pod kontrolom Sabora.

Treća i konačna destrukcija tendera za treću GSM mrežu dogodila se na zadnjoj sjednici Vlade prije izbora. Račanov kabinet donio je odluku kojom zabranjuje Vijeću za telekomunikacije raspisivanje natječaja za treću GSM mrežu. Tako se htjelo izbjeći da Vijeće raspiše natječaj dok Sabor ne funkcionira. Dakle, ništa se nije prepustilo slučaju. Sada se postavlja pitanje tko je i za čiji račun radio cjelokupnu destrukciju. Na to bi trebao odgovoriti Račan. Ako on ne želi reći tko je u njegovoj vladi htio oštetiti državu za nekoliko milijardi kuna, time bi se mogla pozabaviti kriminalistička policija. Danas, nakon toliko opstrukcija, veliko je pitanje hoće li se uopće itko javiti na natječaj kada je popunjenost tržišta sa 1. siječnja ove godine bila već 62,3 posto. Dok se raspiše natječaj, prime ponude, razgovara s ponuđačima i donese odluka, proći će još pola godine, a tada će pokrivenost tržišta mobilne telefonije biti skoro 70 posto. Dakle, odluka Sanaderove vlade i resornog ministra Božidara Kalmete došla je u zadnji tren i spasila poreznim obveznicima nekoliko milijardi kuna, a običnim ljudima će bitno utjecati na poboljšanje kućnoga budžeta.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika