Objavljeno u Nacionalu br. 814, 2011-06-20

Autor: Ilko Čulić

Voodoo blues s istočne obale

Dr. John, klavirist i slavni predstavnik glazbe New Orleansa već 50 godina stvara jedinstvenu mješavinu duha mardi gras kulture, mističnih karnevalskih ritmova i psihodelije

NA OVOGODIŠNJOJ
europskoj turneji Dr. John će imati osam festivalskih nastupa i samo jedan ekskluzivni samostalni
koncert, u zagrebačkom klubu 2. srpnjaNA OVOGODIŠNJOJ europskoj turneji Dr. John će imati osam festivalskih nastupa i samo jedan ekskluzivni samostalni koncert, u zagrebačkom klubu 2. srpnjaHugh Laurie je velika faca. Ulogom dr. Housea u popularnoj TV seriji privukao je milijune obožavatelja pa nimalo ne iznenađuje što je njegov glazbeni prvijenac “Let Them Talk” u svibnju bio jedan od najtraženijih albuma na svjetskom tržištu. Laurie može biti ponosan na to kako je s obradama vremešnih blues klasika dobacio do drugog mjesta britanske top-liste, preskočivši sve konkurente osim famozne Brit-soul dive Adele. Premda je za taj pothvat nagrađen zlatnom pločom, mnogo značajnije priznanje dobio je tijekom snimanja albuma u New Orleansu, kad mu je producent Joe Henry u studio doveo Dr. Johna koji je odsvirao klavir u “After You’re Gone”. U glamuroznom svijetu celebrityja dr. House je mnogo jači magnet za paparazze nego stari Dr. John. U svijetu bluesa poredak je bitno drugačiji. Tamo se često rađaju legende, ali ovakvih nema mnogo.


Od živućih možda samo B. B. King ima sjajniju auru. Sedamdesetodišnji Dr. John je najprepoznatljiviji i najtrajniji simbol magičnog zvuka New Orleansa, svojevrsni pokretni spomenik mardi gras kulture. S pratećim sastavom The Lower 911 stalno je prisutan na američkim pozornicama, međutim rijetko dolazi u Europu. Na ovogodišnjoj europskoj turneji priredit će osam festivalskih nastupa i samo jedan samostalni koncert, u klubu Boogaloo, u subotu, 2. srpnja. Kako se zagrebački klub pojavio u njegovu itinereru pokraj zastrašujuće jake konkurencije u kojoj su na koncu ostali londonski BluesFest, najveći njemački folkroots event TFF Rudolstadt, bečki JazzFest, roterdamski North Sea Jazz Fest i nezaobilazni festival u Montreauxu? Organizator koncerta Goran Bakić kaže da je na tome radio šest mjeseci. Najbolja vijest je da Dr. John stiže na hrvatsku premijeru u vrlo dobroj formi. U to ćete se uvjeriti ako kliknete na neki od recentnijih koncertnih zapisa s YouTubea ili još bolje, ako poslušate posljednji album “Tribal” objavljen prošlog ljeta. Jedinstvena mješavina rhythm’n’bluesa, funka, ragtime-jazza, karnevalskih mardi gras ritmova, mističnih vudu napjeva i močvarnog zvuka Louisiane i u najnovijem izdanju ima toliko opojan miris da se lako može smetnuti s uma kako je ovaj neumorni inovator prvu ploču snimio 1958. godine.

U to doba zvao se Malcolm Rebennack i bio je jedan od rijetkih “bljedolikih” session muzičara u New Orleansu. Karijeru je počeo kao učenik legendarnog rhythm’n’blues pijanista Professora Longhaira, a prvi lokalni hit s instrumentalnom temom “Storm Warning” napravio je pod utjecajem Boba Didleyja. Sredinom 1960-ih prešao je u Los Angeles i priključio se studijskom timu vodećeg soul producenta Phila Spectora. Fascinaciju kreolskim vudu ritualima iz New Orleansa razotkrio je 1968. na epohalnom albumu “Gris Gris” koji je objavio pod imenom Dr. John the Night Tripper. Rijetki su povjerovali u priču da je za vrijeme tajne inicijacije u njega ušao duh mitskog vudu iscjelitelja iz 19. stoljeća, “doktora” Johna Creauxa, ali mnogi su bili oduševljeni originalnom fuzijom voodoo-bluesa i psihodelije. Kult Dr. Johna ubrzo se prelio iz blues klubova na rock scenu pa je 1971. na ploči “The Sun, Moon & Herbs” ugostio Micka Jaggera i Erica Claptona. Povratak u New Orleans obilježio je snimanjem izvanrednih albuma “Dr. John’s Gumbo” i “In The Right Place”, s funk bandom The Meters (koji je Edo Maajka citirao u pjesmi “No Sikiriki”). Singl s naslovnom pjesmom “In The Right Place” ušao je 1973. na američki top 10 i to je sve do danas ostao njegov jedini pravi hit.

Od sredine 70-ih do konca 80-ih Dr. John je imao više loših nego dobrih ploča, makar se iz gostovanja na oproštajnom koncertu grupe The Band, dokumentiranom u filmu Martina Scorseseja “Posljednji valcer”, nikako nije moglo naslutiti da je već tada prolazio kroz duboku krizu. Prvi znak oporavka bio je duet iz 1989. s pjevačicom Rickie Lee Jones “Makin’ Whopee”, nagrađen Grammyjem za najbolju jazz izvedbu. U ljeto 1995. Paul Weller je osvanuo na vrhu britanske top-liste s albumom “Stanley Road”, a najjači dojam ostavio je obradom Dr. Johnove pjesme “I Walk On Gilded Splinters”. U sasvim neočekivanom raspletu veteran iz New Orleansa preko noći je postao ikona britanske indie-rock scene. U Londonu je snimio antologijski album “Anutha Zone” na kojem je Radioheadov producent John Leckie okupio Paula Wellera, Joolsa Hollanda i članove Portisheada, Spiritualizeda, Primal Screama i Supergrassa. “Anutha Zone” uvršten je u gotovo svaki relevantan izbor najboljih albuma iz 1998. godine. Nakon tog uspjeha Dr. John je snimio “Duke Elegant” s nadahnutim interpretacijama jazz klasika Dukea Ellingtona i jednako impresivan kantautorski album “Creole Moon”.

Posebno mjesto u njegovoj novijoj diskografiji zauzima potresni mini album “Sipiana Hericane” objavljen poslije razornog uragana Katrina koji je 2005. potopio New Orleans. Poput mnogih sugrađana Dr. John je tada dospio u izbjeglištvo, što ga je jako naljutilo. U intervjuima je žestoko napao “budale iz Washintona koje su odbile Castrovu pomoć, iako je to jedini čovjek koji se zna nositi s uraganima pete kategorije”, a zapamćena je i izjava “Louisiana ima isti tip vlasti kao Haiti. Mi smo odrasli gledajući korupciju na svim razinama, od lokalne preko državne do nacionalne”. Na albumu “City That Care Forgot”, koji mu je donio peti Grammy, zvučao je kao da se sprema za obračun s cijelim administrativnim aparatom Sjedinjenih Američkih Država. U posljednje vrijeme imao je i niz zapaženih gostovanja u fascinantno širokom rasponu od Gotan Projecta do Gregga Allmana. Njegov koncert u klubu Boogaloo jedinstvena je prigoda za bliski susret s “Tomom Waitsom istočne obale”. Drugu šansu nećete dobiti!

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika