Objavljeno u Nacionalu br. 365, 2002-11-13

Autor: Igor Saračević

VIDEO/DVD

Impresivan autorski iskorak redatelja Toma Tykwera

Film "Princeza i ratnik" briljantno je režirana priča o nepredvidivosti ljubavi koja pripada među vrhunce kino i video ponude u nas u posljednjih godinu-dvije

VIDEO-RECENZIJA: ‘PRINCEZA I RATNIK’

Njemački redatelj i scenarist Tom Tykwer prije četiri godine privukao je veliku pozornost međunarodne filmske javnosti sa svojim drugim filmom, “Trči, Lola, trči”, pa je njegovo sljedeće ostvarenje očekivano s golemim zanimanjem. Film “Princeza i ratnik”, premijerno prikazan na festivalu u Veneciji, nije ponovio uspjeh “Lole” ni kod publike ni kod kritike, što je šteta, jer riječ je o daleko slojevitijem djelu koje, po svemu sudeći, najavljuje Tykwerovo sazrijevanje u jednog od vodećih europskih filmaša.

Neosporno, Tykwerov treći film ima mana – prije svega, dramaturgija priče pomalo je nezgrapna. Početnih petnaestak minuta, u kojima autor postavlja naslovne likove – Sissi (Franka Potente) i Bodu (Benno Furmann) – čak je pomalo iritantno: Sissi je, naime, medicinska sestra u jednoj umobolnici, i prve scene u kojima se ona pojavljuje najavljuju zakašnjelu repliku “Leta iznad kukavičjeg gnijezda”, dok Bodo neuspješno pokušava pronaći neki posao te sa svojim starijim bratom Walterom (Joachim Krol) planira opljačkati banku kako bi njih dvojica ispunili zajednički san i otišli u Australiju.

Međutim, negdje oko dvadesete minute filma Tykwer izvlači svoj prvi veliki adut: apsolutno virtuozno režiranu sekvenciju u kojoj Sissi na pješačkom prijelazu udari veliki kamion, te ona zbog udarca ne može disati, pa joj Bodo, koji je neizravno odgovoran za taj udes, pomogne na način koji osjetljivijim gledateljima možda neće biti ugodan ua gledanje. Taj trenutak aktivira romantični aspekt priče: Sissi, naime, postaje uvjerena kako je Bodo muškarac njezina života i po izlasku iz bolnice čini sve da ga pronađe, što priču neprestano odvodi u iznenađujućim smjerovima.

Do kraja “Princeze i ratnika” nalaze se još najmanje dvije takve redateljske bravure koje obilježavaju glavne autorske naglaske u toj ludo romantičnoj meditaciji o ljubavi u svoj njezinoj nepredvidivosti. Tykwer vrlo sigurno izlaže zbivanja diskretnim, neužurbanim tempom – doduše, u trajanju od dva sata i desetak minuta cjelina je zasigurno malo preduga, ali jako bi teško bilo reći što je u priči suvišno. Film je vizualno impresivan, sa sjajnom widescreen-fotografijom Franka Griebea koja vrlo suptilno ističe romantičarski element zapleta. Franka Potente i Benno Furmann izvrsni su u glavnim ulogama, a jednako je dojmljiv Joachim Krol kao Bodin brat. Ukratko, izvrstan film koji pripada u vrhunce kino i video ponude u nas u posljednjih godinu-dvije.

DVD-izdanje nudi sjajnu sliku i solidan zvuk, a prilozi su vrlo dobri, ali za njih je potrebno znanje njemačkog jezika, budući da nisu podnaslovljeni.

Zlatno oko
Continental Film

Neposredno prije pojave novog filma o Jamesu Bondu, “Umri drugi dan” – koji će svjetsku premijeru imati sljedeći tjedan, a u hrvatska kina stiže krajem mjeseca – domaći distributer počeo je izdavanje kompleta pustolovina agenta 007 na DVD-u. Do kraja mjeseca pojavit će se tri prethodna naslova s aktualnim Bondom, Pierceom Brosnanom, a ostali će biti objavljivani razmjerno laganim tempom, tako da će poklonici serijala moći upotpuniti kolekciju od 19 filmova otprilike krajem siječnja. “Zlatno oko” prvi je i najslabiji Brosnanov nastup u ulozi agenta 007: u njegovoj interpretaciji osjeća se ukočenost koja dodatno dolazi do izražaja zbog neinventivnog zapleta u kojem se Bond suprotstavlja odmetnutom kolegi, agentu 006 (Sean Bean), kao i zbog neočekivano suhoparne režije Martina Campbella (“Zorro, maskirani osvetnik”). Odlični prilozi na DVD-u donekle popravljaju dojam. (I. S.)

GoldenEye, brit.-am. akc. triler, 1995.
R: Martin Campbell GL: Pierce Brosnan, Sean Bean, Izabella Scorupco, Famke Janssen, Joe Don Baker, Robbie Coltrane

FILM: dvije točkice
DVD: četiri točkice

Jadni Joe
Continental Film

Dok Tim Allen, zvijezda tv serije “Kućni popravci”, ovih dana u američkim kinima uživa povratničku slavu komedijom “Djed Mraz se ženi”, njegov prethodni film nije prošao baš blistavo: iako je stajao skoro 40 milijuna dolara, skupio je tek nešto više od 20 milijuna bruto, a izvan Amerike se gotovo nije ni prikazivao. Jasno je i zašto. Priča o malom čovjeku dobra srca koji nikako da se postavi kako treba ni u poslu ni u privatnom životu – sve dok ga sukob s grubijanom na parkiralištu ne natjera na radikalni zaokret – zbilja je tanušna, pa povremeno imate dojam da gledate neambiciozan tv film. Ipak, Allen je zbilja simpatičan glumac, a i hollywoodski klišeji imaju svojih draži: ono što ne prolazi u kinima, katkad je na videu neopterećujuća razbibriga. Zasigurno, najuvjerljiviji razlog za preporuku “Jadnom Joeu” je epizoda Jamesa Belushija koji u ulozi odebljalog instruktora borilačkih vještina i bivše zvijezde akcijskih C filmova neskriveno parodira vlastitu karijeru. (N. P.)

Joe Somebody, am. komedija, 2001.
R: John Pasquin GL: Tim Allen, Julie Bowen, Kelly Lynch, Hayden Patterie, James Belushi

FILM: dvije točkice
DVD: ništa

Pobuna
Issa

Dramatična epizoda ustanka Židova u varšavskom getu 1943. bacila je drukčije svjetlo na tezu da su se žrtve holokausta suviše pokorno predavale svojoj tragičnoj sudbini. Dosad je rubno korištena u nekoliko poljskih filmova, a Hollywood se za nju prvi put zainteresirao u ovoj visokobudžetnoj, gotovo trosatnoj tv produkciji, za koju su ambiciozan scenarij napisali Paul Brickman te redatelj i producent Jon Avnet (“Pohane zelene rajčice”, “Nešto posve osobno”). Epski koncept prigušio je nekolicinu potencijalno zanimljivih epizoda, a glumački nastupi variraju od šmiranja (Hank Azaria u ulozi vođe pokreta otpora) do odlično pogođenih likova (Stephen Moyer sjajan je kao hladnokrvni Kazik). Ipak, “Pobuna” je u cjelini dojmljiv rad, kojem je nagradu Emmy ove godine preotela ratna mini-serija “Združena braća”.
Dvostruki disk dostatno svjedoči da se s ovim DVD-izdanjem nije ništa htjelo propustiti. Najuzbudljiviji su dokumentarci s preživjelim svjedocima varšavskog ustanka. (N. P.)

Uprising, am. rat. tv drama, 2001.
R: Jon Avnet GL: Leelee Sobieski, Hank Azaria, David Schwimmer, Jon Voight, Donald Sutherland, Cary Elwes, Stephen Moyer

FILM: tri točkice
DVD: četiri točkice

Govor plesa
Blitz

Luc Besson je zadnjih godina u kinematografiji puno prisutniji kao producent, a manje kao redatelj, no uz nekoliko hitova (dva “Taksija”) potpisao je i poneki komercijalni promašaj. Među njima je i ova skromna inačica “Flashdancea”, koja je u francuskim kinima skupila jedva 300 tisuća gledatelja (katastrofa za tamošnje standarde). Tamnoputa Mia Frye glumi nijemu plesačicu koja izaziva DJ-ove na natjecanje u paklenskim promjenama ritmova, što je povod redatelju-debitantu Fredericu Garsonu (inače Bessonovu čestom suradniku) za vizualno-zvučne parade. Problem je što je priča koja pokušava uokviriti taj središnji motiv tako krhka i bez prave završnice da se gledatelj naposljetku osjeti prevarenim. (N. P.)

The Dancer, franc. ples. melodrama, 2000.
R: Frederic Garson GL: Mia Frye, Garland Whitt, Jasper Rey

FILM: jedna točkica
DVD: ništa

Samo jedna noć
VTI

Priča komedije redatelja i scenarista Alana Jacobsa prati luckaste zgode ukočenog profesora (Timothy Hutton) koji dan prije svoga vjenčanja dolazi održati jedno predavanje u San Franciscu, gdje ga bizarne okolnosti odvode u neobičnu noćnu pustolovinu u kojoj mu društvo pravi zanosna ljepotica (Maria Grazia Cucinotta) čiji je brak u ozbiljnoj krizi. Jacobsova koncepcija u osnovi je zgodna, ali izvedbi manjka lepršavosti koja bi filmu dala notu autentične otkvačenosti, pa se trknuta zbivanja češće doimaju ishitrenima nego šarmantnima. Film je ipak gledljiv zahvaljujući solidnim glumcima te atraktivnim lokacijama San Francisca.
DVD-izdanje nudi prolaznu sliku i zvuk, a dodaci su zanemarivi. (I. S.)

Just One Night, am. ljub. komedija, 1999.
R: Alan Jacobs GL: Timothy Hutton, Maria Grazia Cucinotta

FILM: jedna točkica
DVD: jedna točkica

Veliki potez Maxa Keeblea
Continental Film

Naslovni junak ovog Disneyjeva filma je klinac koji, kad njegov otac priopći da se obitelj seli u drugi grad, odlučuje za sobom “spaliti sve mostove”, pa s dvoje najboljih prijatelja smišlja niz nepodopština na račun upravitelja i školskih nasilnika. Problemi, međutim, nastaju kad otac promijeni planove… Temeljna situacija u “Velikom potezu Maxa Keeblea” vrlo je zabavna, ali njezina razrada obilježena je neumjerenim pretjerivanjem te karikiranjem likova i situacija, pa je film podnošljiv prije svega zbog energičnog nastupa malog Alexa D. Linza (“Sam u kući 3”).
DVD nudi niz kratkih izbačenih scena, zajednički audiokomentar ključnih suradnika te simpatičnu igricu. (I. S.)

Max Keeble’s Big Move, am. dj. komedija, 2001.
R: Tim Hill GL: Alex D. Linz, Larry Miller, Jamie Kennedy

FILM: jedna točkica
DVD: tri točkice

Ljubavna priča
VTI

Srcedrapajući ljubić o bogatom studentu koji riskira nasljedstvo zbog braka sa siromašnom kolegicom svojedobno se probio na listu deset najgledanijih filmova svih vremena, no poslije su ga izgurali puno atraktivniji novohollywoodski aduti. Film je tako spretno spojio novi realizam karakterističan za šezdesetosmaško razdoblje i najstaromodniju romantičnost, da se i danas doima uvjerljivo – unatoč kičastu scenariju Ericha Segala: također, Oscarom nagrađenoj glazbi Francisa Laia ni danas, s razlogom, nije jenjala popularnost.
Disk nudi fino prezentiran film (ton je dvokanalni), a u dodacima su razmjerno konvencionalan dokumentarac te odličan audiokomentar redatelja Arthura Hillera. (N. P.)

Love Story, am. melodrama, 1970.
R: Arthur Hiller GL: Ryan O’Neal, Ali McGraw, John Marley

FILM: tri točkice
DVD: tri točkice

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika