Objavljeno u Nacionalu br. 459, 2004-08-31

Autor: Mario Duspara

BIVŠI VLASNIK NOVE TV UZVRAĆA UDARAC

Ivan Ćaleta odlučio OBN i TV3 prodati RTL-u

Revoltiran marginalizacijom na novoj TV, bivši vlasnik Ivan Ćaleta počeo je pregovore s RTL-om oko prodaje svojih televizija u BiH i Sloveniji, što nikako ne odgovara sadašnjem vlasniku Nove TV CME-u koji ne može konkurirati njemačkom divu

OKVIR 1
Prve naznake neslaganja novih vlasnika s uređivačkom koncepcijom pojavile su se nakon što je Ivica Blažičko najavio kako ove godine Nova TV neće prenositi utakmice košarkaške Goodyear lige. “Uprava je jednostavno donijela takvu odluku”, rekao je Blažičko za Jutarnji list, pokrenuvši glasine o propasti lige koja bez televizijskih prijenosa u Hrvatskoj ne bi mogla marketinški opstati. Čelni čovjek lige, Slovenac Roman Lisac, odmah je reagirao tvrdeći da Blažičko priča gluposti, ustvrdivši da će prenositi utakmice jer su Novu TV kupili Amerikanci, čiji POP TV također prenosi Goodyear ligu. Tako je protivno Blažičkovoj odluci čelništvo proguralo svoju koncepciju koji je stoga odlučio da više neće raditi na Novoj TV.

tekst:

Ivan Ćaleta, bivši vlasnik Nove TV, pregovara s RTL-om o prodaji svojih televizijskih kuća, OBN-a iz BiH i slovenskog TV3, doznaje Nacional. Ovaj potez vjerojatno je posljedica Ćaletine ljutnje na nove vlasnike Nove TV, tvrtku Central European Media koja ga je izigrala i iza leđa mu smijenila najbliže suradnike i imenovala nove ljudi na čelo televizije. Američka tvrtka CME poznatog milijunaša Roberta Laudera, protivno dogovoru postignutom prilikom prodaje, smijenila je Ćaletine bliske suradnike i posao ponudila novim ljudima s ciljem da potpuno promjeni programsku koncepciju. Ćaleta je, prema dogovoru, u savjetničkoj funkciji trebao nastaviti voditi politiku Nove TV koju je prije prodaje pretvorio u respektabilnu kuću. Inače, CME je vlasnik Pop TV-a i A-Kanala u Sloveniji, triju televizija u Rumunjskoj te po jedne u Slovačkoj i Ukrajini, a procjenjuje se da njihove programe prati oko 70 milijuna gledatelja. U slučaju da Ćaleta zaista proda bosansku televiziji OBN i bivšu slovensku katoličku TV postaju TV3 koju je preuzeo preko svojih tvrtki GRP Media, Operativna kompanija, Studio milenium i Global komunikacije za 5 milijuna eura, taj bi potez izigranog bivšeg vlasnika Nove TV mogao imati dalekosežne posljedice na medijske odnose u Hrvatskoj, pa i u cijeloj regiji. Njemačkoj televiziji na taj način bi se otvorio prostor za prodor u cijelu regiju i smanjili bi se produkcijski troškovi a pokvarila bi i planove CME-a za regionalno širenje, koji svoje uspjehe u istočnoeuropskim državama duguje nerazvijenom tržištu na kojima se nije borio s gigantima poput RTL-a. Nacional u stručnim krugovima doznaje da imenovanje Branka Čakarmiša na mjesto šefa Nove TV znači promjene koncepcije rada. Naime, Čakarmiš je od pokretanja pa sve do 2000. godine bio programski direktor POP TV-a a program postaje koncipirao je kao kombinaciju informativnog i serijskog programa gdje nije bilo puno mjesta za razne show programe tipične za Novu TV. Pop TV je u prvih pet mjeseci ove godine imao 38-postotnu gledanost u cjelodnevnom programu i 42-postotnu gledanost u prime time programu, čime se nalazi na prvome mjestu gledanosti u Sloveniji. Nacionalovi stručni izvori smatraju da Nova TV bez Ćalete ne može nastaviti kvalitetno raditi dosadašnji tip programa, što je vrlo indikativno s obzirom na poslovne poteze koje je CME povukao nakon kupnje POP TV-a u Sloveniji. Dovođenjem Čakarmiša CME je potvrdio način na koji planira od Nove TV napraviti ono što je napravio od Pop TV-a, a to je najgledaniji program u zemlji koji je zasnovan na informativnoj redakciji. To očigledno ne namjeravaju napraviti na Ćaletin način, budući da je snažni i bogati RTL prevelika konkurencija.

Ali više od promjena u programu koji je stvorio Ćaletu je zabolio način na koji su one izvršene. CME u svojoj politici inače teži lokalnom menadžmentu pa je bilo za očekivati da će u Hrvatskoj ostaviti iste ljude koji su uspješno vodili tvrtku na čelu s Ćaletom. Primjerice, u Sloveniji Pop TV i Kanal A vodi Marijan Jurenec i njegova tvrtka Pro Plus. Prve najave bile su kako će CME od svojih ljudi u Hrvatsku dovesti samo financijskog direktora, a u menadžmentu neće biti radikalnih promjena. Kada se lani natjecao za treću mrežu HTV-a koju je dobio njemački RTL, CME je tadašnjem vijeću koje je odlučivalo za koncesiji najavio da se medijski namjeravaju širiti na istok, a ne zapad. “Vijest je središte našeg programa, kao i domaće drame i komedije s domaćim glumcima i glazbom”, rekao je tada predstavnik Fred Klinghamer. Dodao je kako im nije namjera miješati se u domaću uređivačku politiku. Nakon što je pod pritiskom iz bolnice odobrio prodaju Nove TV za 24 milijuna eura, očekivalo se da će Ćaleta i nadalje krojiti program a krajem godine i formalno zasjesti na rukovodeću funkciju. U ugovoru koji su potpisali prilikom prodaje s CME-om zadržani su postojeći odnosi u tvrtki a Ćaleti je dodijeljena savjetnička funkcija. On je jedini svojom koncepcijom programa garantirao da će Operativna kompanija Nova TV godinu završiti s prometom od 170 milijuna kuna.

Ipak, u Novoj TV se prošli tjedan odjednom pojavio Robert Burke, izvršni predsjednik CME-a koji svoj posao inače obavlja u Londonu. Iza leđa Ćaleti objavio je djelatnicima da odsad zapovijedaju oni a ne Ćaleta ili direktor Operativne kompanije Neven Čičko. To je učinio i na sastanku marketinga prije nego što je na njegovo čelo imenovao Deborah MacLellan, koja je posljednje četiri godine provela u Pragu radeći kao konzultant CME-a za prodajne aktivnosti i poslove u svih pet tržišta srednje i istočne Europe na kojima ova kompanija posluje. Sve je to napravio uz suglasnost novog predsjednika uprave Philipa Savillea, ali bez znanja njegovih zamjenika, koji su morali supotpisati imenovanja. Naime, prema saznanjima Nacionala Damir Tus, član uprave Nove TV i Čičko, direktor Operativne kompanije koja proizvodi program za tu televiziju, te promjene nisu supotpisali.

Proteklih mjeseci Novoj TV je položaj na tržištu otežalo pokretanje programa RTL-a koji je preoteo nekoliko voditeljica i ljudi iz tehnike. Tako su na RTL prešle voditeljice Paola Poljak i Tatjana Jurić te sportski komentator Filip Brkić, a RTL je kupio čak i tehničare Nove TV. Moglo bi biti i novih prelazaka ako će se ostvariti radikalna promjena programske koncepcije jer sudionici raznih realityja Nove TV od kojih je Ćaleta napravio zvijezde neće se uklopiti u agresivan informativni program. Zbog toga su s Nove TV radna mjesta ponudili Goranu Miliću, Igoru Mirkoviću, a za direktora programa imenovali bi Sinišu Svilana. “Koristim priliku da se i u svoje ime zahvalim gospodinu Ćaleti na njegovoj dosadašnjoj energiji u stvaranju branda Nove TV. Siguran sam da ćemo odsad, djelatnici i nova uprava, moći još više i bolje”, rekao je djelatnicima Čakarmiš, novi šef Nove TV. Indicije vjerojatnih programskih promjena zbog kojih su škartirali Ćaletu vide se iz nastavka dopisa upućenog djelatnicima: ”Želio bih pozvati sve suradnike da u prijelaznom razdoblju, dok se ne oblikuje novi menadžment tim, nastave s ozbiljnim i odgovornim radom za tvrtku i nove vlasnike. Zato Vas obavještavam da od danas, 24. kolovoza, Nova TV i Operativna kompanija ne obavljaju nikakve poslove za TV postaju OBN iz BiH i TV3 iz Slovenije”.

Kako je dosad Nova TV zarađivala uglavnom na show programima, za koje se Ćaleta i njegova ekipa specijalizirala, zaokret u politici mogao se naslutiti i zbog činjenice da već mjesec dana kasni početak snimanja novih emisija Story SuperNove. Prema planu, finale ove emisije trebalo je biti u prosincu pa je s radom trebalo započeti najkasnije četiri mjeseca prije. Novi vlasnici su zakočili početak snimanja, vjerojatno jer smatraju da ta emisija neće moći konkurirati RTL-ovoj uzdanici, reality showu “Big brother” koji se uskoro počinje emitirati. Dvoje ljudi koji su bili važni u produkciji Story SuperNove već su prešli na RTL kako bi radili na njihovoj emisiji. Cijena produkcije Story SuperNove iznosi milijun kuna mjesečno, što znači da su troškovi showa oko 4 milijuna. S druge strane, RTL je svoj reality show podigao na još višu razinu. Nova TV im ne može konkurirati budući da svoj show rade sa 36 kamera u ogromnom “stanu” koji su napravili u jednom hangaru, a za produkciju su namijenili čak četiri potpuno opremljene montaže. Dugoročno bi Nova TV postupno izgubila dio marketinškog kolača pa će se radije informativnim programom po slovenskom receptu CME-a pokušati ugurati na segment tržišta na kojem dominira HTV. Vrijednost televizijskog oglašavanja na hrvatskom marketinškom tržištu u 2003. je iznosila oko 80 milijuna eura, a u 2004. se očekuje da će taj iznos doseći 85 milijuna eura. Marketinško tržište, koje je i osnovni izvor financiranja komercijalnih televizija, u Hrvatskoj je prošle godine iznosilo oko dvije milijarde kuna, a stručnjaci smatraju kako postoji dodatni prostor za njegov rast.

S jedne strane, povezivanjem Nove TV sa svojim slovenskim ispostavama CME bi racionalizirao troškove, a s druge bi stvorio solidnu osnovu za izgradnju regionalne televizijske mreže. Upravo je prve začetke takve regionalne mreže uspostavio Ćaleta franšizom sa Story SuperNovom. Ako proda svoje postaje TV3 i OBN RTL-u, taj bi medijski položaj Nijemcima mogao poslužiti kao polazna točka za prodor na regionalno tržište, na kojem bi zasigurno izbacio televizije u vlasništvu CME-a iz segmenta laganog zabavnog programa.

Vezane vijesti

Interna istraga zbog Svilana

Interna istraga zbog Svilana

Nova TV intenzivno provodi internu istragu svih navoda optužnice podignute protiv direktora njezina programa Siniše Svilana kojega zagrebačko… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika