Objavljeno u Nacionalu br. 502, 2005-06-27

Autor: Dean Sinovčić

VAL KRAĐA LUKSUZNOG BMW-a X5

Probijena 'neprobojna' šifra BMW-a

Petnaest ukradenih luksuznih BMW-a X5 izazvalo je paniku i među kupcima i među prodavačima BMW-a

Krađa auta pomoću posebnog uređajaKrađa auta pomoću posebnog uređajaU posljednja dva i pol mjeseca u Zagrebu je ukradeno čak 15 luksuznih terenaca BMW X5 nakon čega je, kako u zagrebačkoj tvrtki Tomić & Co, zastupnicima BMW-a u Hrvatskoj, tako i u njemačkom sjedištu BMW-a, zavladala prava panika. BMW se oduvijek dičio sustavom zaštite od provale u njihove automobile, hrvatske statistike su pokazivale kako se u kategoriji luksuznih automobila oni BMW-ovi najmanje kradu, a sada se događa nešto sasvim suprotno. Automobil vrijedan najmanje 60 tisuća eura može u Zagrebu nestati u bilo koje doba dana za nekoliko minuta koliko je iskusnim lopovima potrebno da provale u njega. S jedne strane, očito je da je dobro organizirana mafija kradljivaca automobila dobila veliku narudžbu za BMW X5, najvjerojatnije iz Rusije ili neke druge istočnoeuropske zemlje, a s druge strane, probijena je elektronička zaštita automobila kojom se BMW godinama isticao.

Nikoga ne brine previše to što je naručen određeni broj ukradenih BMW-a X5 jer se najveće krađe i vrše tako da se prije toga nađe kupac za ukradenu robu. Problem je u načinu na koji su krađe izvedene. Zato nas je Miroslav Grgić, član uprave tvrtke Tomić & Co., uvjeravao kako je nelogično da su se krađe obavljale probijanjem šifre koja se stvara u trenutku kada ključ otvara vrata automobila, odnosno kada ključ pali motor automobila. Isto nam je rekao i Jochen Frey iz BMW-ova ureda za odnose s javnošću u Munchenu, koji tvrdi da se u BMW X5 može provaliti jedino silovitim razbijanjem kvake, dodajući kako se šifre u osiguranju automobila ne mogu probiti. Grgić tvrdi kako su, po njegovu mišljenju, iako za to nema potvrdu zagrebačke policije koja im još nije poslala nikakve informacije, automobili ukradeni tako što je prvo ruskim ključem razbijena kvaka automobila, zatim je razbijena brava kod upravljača, a nakon toga mjenjač je stavljen u ler te uz pomoć sajle odvučen do kamiona u koji je terenac skriven i odvezen. Grgić to kaže kako bi obranio BMW jer se od takvih provala ne može zaštititi ni jedan automobil.

Takve provale su doista moguće, ali one za pljačkaše stvaraju nove probleme. Kako tada nabaviti nove brave? Naime, kada vlasnik bilo kojeg modela BMW-a zatraži u mjesnom servisu bilo koji važniji dio za svoj automobil, on mora proći određenu provjeru. Svaki ukradeni BMW prijavljuje se centrali u Njemačkoj i pri kupnji određenih dijelova prvo se traži broj šasije automobila kako bi se provjerilo ne radi li se možda o ukradenom automobilu, a traže se i drugi dokazi o vlasništvu nad vozilom, poput kupoprodajnog ugovora. Kako je rekao Rudi Majdanžić, još jedan član uprave tvrtke Tomić & Co., u cijelom svijetu postoje tri računala s podacima o ukradenim BMW-ima, u Njemačkoj, Aziji i Americi. Ta tri računala nisu dio nikakve mreže pa, tvrdi Majdanžić, hakeri ne mogu ući u njih i provjeriti brojeve šasija ukradenih automobila. Prema njima, vlasnici ukradenih BMW-a ne mogu proći autorizaciju pri kupnji rezervnih dijelova. Zato je logično da je probijena šifra, nego da je brava razbijena ruskim ključem, iako Grgić tvrdi kako je jednostavnije razbiti bravu ruskim ključem, nego gubiti vrijeme na probijanje zaštitne šifre. Pojednostavljeno rečeno, u BMW-u ne žele priznati kako je njihov sustav zaštite, za koji tvrde da se poboljšava iz godine u godinu i da je bolji nego kod konkurencije, jednostavno probijen.

U probijanje koda vjeruje i Zvonko Škegro, jedan od 15 žrtava lopova. Njegov terenac BMW X5 bio je parkiran ispod prozora njegove kuće i nestao je između tri i pet sati ujutro, a da pri tome Škegro nije čuo ništa prema čemu bi se moglo pretpostaviti da je riječ o nasilnoj provali u automobil. S obzirom na to da su se gradom počele širiti priče kako se možda radi o nestanku automobila kako bi se dobio novac od osiguravajućih društava, Škegro to na svom primjeru odmah demantira. "Ja sam auto kupio na leasing i u tom slučaju dobit ću onaj iznos novca koji sam uplatio za kasko osiguranje, zakon mi ne omogućava ništa drugo", rekao je Škegro. On je uvjeren da je probijena šifra zaštite automobila i kaže da je razgovarao s nekoliko elektroničkih fanatika koji su mu rekli da vješt haker može probiti bilo koju zaštitu na automobilu. U Eurohercu je osiguran jedan od 15 ukradenih BMW-a X5, onaj u vlasništvu HVB leasinga. Darinko Ivković, izvršni direktor u sektoru šteta, rekao je kako u njihovu slučaju nije bilo nikakve sumnje u klasičnu krađu te će Euroherc isplatiti vlasniku 357 tisuća kuna za BMW X5 star godinu i pol koji je pri kupnji stajao 600 tisuća kuna jer je imao mnogo dodatne opreme. "Prije su nam se lopovi znali javiti i tražiti otkupninu za ukradeno vozilo, ali u slučaju najnovijih krađa BMW-a nitko nas nije zvao", kaže Ivković. Ipak, Nacional saznaje kako su dvije žrtve primile anonimne telefonske pozive, pri čemu je od njih traženo osam tisuća eura za svaki automobil, ali vlasnici ukradenih BMW-a misle da su to bili lažni pozivi, odnosno da ih nisu zvali stvarni kradljivci njihovih automobila.

U tvrtki Tomić & Co. kažu da nisu najzadovoljniji suradnjom s hrvatskom policijom na ovom slučaju, objašnjavajući da više podataka dobivaju od novinara nego od policije. Visoki policijski dužnosnik u razgovoru za Nacional tvrdi da je suradnja zadovoljavajuća te nam je u jednom trenutku rekao: "Oni nam mogu reći isto što i vama, da je nemoguće probiti šifriranu zaštitu BMW-a, a mi znamo da to nije istina." Policija ne želi uspoređivati slučajeve i metode provala ovih krađa sa slučajevima krađa Audija A6 od prije nekoliko godina, ali kažu kako se generalno može objasniti način krađe. Oni tvrde kako se koristi kombinacija sofisticiranog probijanja šifre s nasilnim ulaskom u automobil, a tek treba ustanoviti koja je metoda prevladavala u slučaju ukradenih BMW-a X5.

U BMW-u kažu kako se šifrirana zaštita automobila temelji na šiframa koje se nasumce mijenjaju unutar ključa i samo originalan ključ može bravi za otvaranje vrata i bravi za paljenje motora poslati pravu šifru. Šifra koja u jednom slučaju vrijedi za otvaranje vrata ili paljenje motora više neće vrijediti u sljedećem pokušaju. Prema njima, nemoguće je unaprijed znati šifru. Ipak, Frey priznaje kako utrka između proizvođača zaštite automobila i kriminalnih skupina stalno traje jer onog trenutka kada se pojavi nova vrsta zaštite na automobilima, kriminalci je pokušavaju probiti. Majdanžić kaže kako se znaju načini na koje se može kopirati originalni ključ i nakon toga se automobil ukrade. "Postoji aparat u koji se gurne ukradeni ključ BMW-a. Taj aparat snimi čip, uzme se prazan ključ, gurne se u aparat i kopira se čip. Kada vam u Njemačkoj ukradu automobil, prvo vas pitaju imate li ključeve. Nakon toga se mikroskopom provjeri je li ključ guran u uređaj koji nije brava. Ako osiguranje tako nešto nađe, nema financijske nadoknade", kaže Majdanžić i upozorava kako se zato ključ ne smije ostavljati u, primjerice, sumnjivim autopraonicama. Međutim, tako se može ukrasti pojedini BMW automobil, nikako njih 15 istog modela u kratkom razdoblju. Za tako nešto potrebna je vrhunska računalna oprema i jednako tako vrhunski hakeri s vrhunskim softverom. Zato se u domaćim medijima već pojavila informacija kako njemačka policija povezuje ove krađe s grupom poljskih kriminalaca koji imaju svoje veze čak i u centrali BMW-a. Ta grupa je, navodno, pribavila originalni ključ i zatim izradila nekoliko vrhunskih kopija ključeva kojima otvaraju vrata. Nakon toga slijedi sofisticirano otključavanje elektronske blokade motora uz pomoć laptopa u koji je ugrađen također ukradeni softver sa šiframa za deblokiranje.

Sportski terenac BMW X5 pojavio se na tržištu u rujnu 1999. i istog je trenutka postao veliki hit. U Hrvatskoj se vozi oko 600 takvih terenaca i u prosjeku se prodaje oko 100 vozila godišnje, a u Zagrebu ih je nešto više od 40 posto. Među vlasnicima, a sve su to uspješni poslovni ljudi ili sportaši, nastala je prava panika nakon niza krađa tako da su brojne radionice koje nude mehaničku blokadu mjenjača odmah posjetili, primjerice, nogometaš Dario Šimić i njegov otac jer obojica voze BMW X5. Sve do ovog slučaja nije bilo većih krađa ovog automobila. Prema podacima iz crne kronike prije dva mjeseca zagrebačka policija uhvatila je 32-godišnjaka koji je još u rujnu 2003. u švicarskom Zurichu ukrao jedan X5, a nakon toga je "prekucao" broj šasije i na vozilo stavio njemačke registracijske oznake. Kod njega su pronađeni i lažni ključevi te računalni programi za dekodiranje autoalarma. No od toga uhićenja do danas u toj obradi nije bilo nikakvih novih otkrića koja bi se povezala s drugim krađama. Otprilike u isto vrijeme jedan ukradeni BMW X5 nađen je u jednoj od podzemnih garaža na zagrebačkom Jarunu, no ni tada se nije došlo do podataka kojima bi se ušlo u trag organiziranim kradljivcima BMW-a.

U BMW-u su toliko iznenađeni ovako drskim krađama da su navodno preko njemačkog veleposlanstva zatražili da hrvatska policija što brže reagira u ovom slučaju jer to vrlo negativno utječe na njihov imidž i prodaju, ali u tvrtki Tomić & Co. ne znaju ništa o tome. Da ne bi bilo iznenađenja, automobili se kradu i u Njemačkoj. Prema njihovim statistikama, zbog razvoja zaštite od provala u automobile, ove godine bilježi se 10-postotni pad u odnosu na isto vrijeme prošle godine. Osim toga, pad broja ukradenih automobila bilježi se u posljednjih desetak godina. Međutim, te iste statistike pokazuju da se automobili ukradeni u Njemačkoj vrlo malo preprodaju u druge zemlje, odnosno većina ih ostaje u Njemačkoj. Od ukradenih automobila koji ostaju u Njemačkoj policija u prosjeku pronađe svaki drugi. U Hrvatskoj je situacija drukčija, pa su tako 2004. ukradena 1152 vozila od čega je 859 putničkih i teretnih automobila, što je nešto više u odnosu na 2003., kada je ukradeno 1068 vozila. Prema statistici, policija na kraju pronađe svaki peti ukradeni automobil.

Posljednja žrtva krađe BMW-a X5 je 46-godišnji Dubrovčanin P. Č. koji je bez automobila ostao prošle srijede dok je bio u posjetu Zagrebu. Terenac dubrovačkih registracija DU 338-CP parkirao je tog dana na Šestinskom vijencu, a sutra ujutro automobil, vrijedan 600.000 kuna, na parkiralištu nije zatekao. Nije pomoglo ni to što je vlasnik uz sve moguće tvorničke zaštite od krađe imao ugrađen i multilock. Prije deset dana jedan je terenac zagrebačkih oznaka, vrijedan više od 500.000 kuna, ukraden u noći sa subote na nedjelju s parkirališta u Klaićevoj ulici.
Prije dva tjedna dva su BMW-a X5 nestala u roku od dva dana. Najprije je ukraden onaj u vlasništvu poduzeća iz Stupnika, koji je bio parkiran na Medveščaku. Materijalna šteta procjenjuje se na oko 250.000 kuna. U istom zagrebačkom kvartu sljedeći je dan ukraden još jedan parkirani X5, koji je koristio 45-godišnji Zagrepčanin. Njegovo je vozilo novije i bolje opremljeno od prvoga, te je materijalna šteta procijenjena na oko 300.000 kuna.
Prije tri tjedna skupocjeni BMW X5 vrijedan oko 400.000 kuna nestao je u središtu Zagreba u noći s petka na subotu. Njegov korisnik parkirao ga je u Medvedgradskoj ulici koja se nastavlja na Tkalčićevu ulicu, poznato mjesto izlaska zagrebačke mladeži, u petak navečer oko 22.15 sati, ali ga tamo nije zatekao oko 00.45 sati, kada se vratio.
Prije mjesec i pol dana luksuzni terenac njemačkih registarskih oznaka, vrijedan 450.000 kuna, nestao je s parkirališta u Sesvetama. Automobil je u vlasništvu 52-godišnjeg hrvatskog državljanina D. N. koji je došao u posjet iz Munchena, a zadnji put svoje je vozilo vidio u petak, nešto poslije ponoći, kada ga je parkirao na Trgu Antuna Mihanovića. Sutradan oko 14 sati automobila tamo više nije bilo.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika