Objavljeno u Nacionalu br. 565, 2006-09-11

Autor: Zoran Ferić

OTPUSNO PISMO

Baraba u kratkim hlačama

Deplasirano je propisivati stroge uzuse oblačenja i sprječavati izražavanje dječje kreativnosti u situaciji u kojoj se školska institucija ne može nametnuti nekim drugim argumentima autoriteta kao što su pamet, znanje ili kreativnost

Zoran FerićZoran Ferić Uvijek kad počinje škola osjećam se kao dijete. Problem je jedino u tome što sam sada nastavnik, imam barem 35 godina i 50 kila više nego onda i nikako mi ne bi pristajalo da, kad uđem u školski hodnik, gurnem torbu po ulaštenom kamenu kao kuglu na kuglanju i onda se zatrčim pa na koljenima kliznem za njom. I tako sve do svoje učionice, predzadnja vrata lijevo u prizemlju. Zamišljam kako bi me danas gledali djeca i roditelji da se tako po koljenima smucam hodnikom. Djevojke od šesnaest godina upozoravale bi me majčinski: “Pazite, razredniče, tako ćete poderati koljena.” A kolegice bi mi govorile: “Feriću, ustani i ponašaj se dolično.” Ja, naravno, znam što je dolično, čak i što je načelo doličnosti u francuskome kazalištu klasicizma, čuo sam za dolično oblačenje u školi o čemu se upravo sada dosta govori i piše, ali onako s poda, u toj djetinjoj slobodi, sve se čini dopušteno i sve je dolično.

Problem je vjerojatno ozbiljan i po svoj prilici ne muči samo mene: većina nas jako dobro pamti taj markantni osjećaj gubitka slobode u trenutku kad završavaju ferije ili godišnji odmori i počinje doba doličnosti. Isto je to i djeci i profesorima, pa ako još i radiš u istoj zgradi u kojoj si išao i u osnovnu školu, ako te zapuhnu isti mirisi, isti kut Sunčevih zraka koje prodiru kroz prozore krajem ljeta, onda se stvar samo potencira. A proteklih dana početak škole bio je gotovo posvuda. Osjetilo ga se po ulicama kojima bauljaju roditelji s djecom od knjižare do knjižare s nekakvim popisima u rukama, osjeti se to poprilično kad se pokuša kupiti nekome knjiga za rođendan pa ti se čini da si pola života proveo u tom redu u kojem sretneš barem pet svojih učenika koji te onda, za svaki slučaj, iako to dobro znaju, pitaju koji udžbenik treba kupiti. Početak škole uvlači se u trgovine cipelama, dječjom odjećom, vidi ga se po tramvajima koji se odjednom ispune djecom, može se namirisati i po kafićima oko škola, kazalištima, čak i crkvama. A s tim velikim povratkom djece u grad i ja kao da ponovo postajem dijete i čim kročim u školu, umjesto da strepim od inspekcije i prosvjetnih vlasti, odjednom se nekako neodređeno počinjem bojati da me nešto u školi ne pitaju. Pitagorin poučak ili ruske ugljene bazene. Kao đaka. I pri takvom stanju stvari, u tom naglom napadaju infantilnosti, jedini primjereni odjevni predmet za mene bile bi kratke hlače. A kako onda ne bi bile i za djecu koja na to još imaju i biološko pravo? Pri tome mislim i na osnovce i na srednjoškolce.

U novinama čitam, a i jako dobro znam jer sam čuo od kolega, da je škola ozbiljna institucija i da u nju kratke hlače ne pašu. Štoviše, to je regulirano i školskim pravilnicima o doličnosti odijevanja. Stvar se možda može činiti opravdanom s nekog pedagoškog i konzervativnoga stajališta. Naime, autoritet mnogih institucija djelomično uvijek i počiva na obredima i čvrsto cementiranim uzusima ponašanja kojih je i odijevanje važan dio. Ako djeca još uvijek ustaju kad nastavnik ulazi u razred, a to je svakako jedan prilično arhaičan pozdrav i znak poštovanja, onda možda nema nikakva razloga da ne budu u odijelima ili strogim kostimima. Time institucija pokazuje svoju moć. Međutim, dobar dio bunta pubertetlija usmjeren je upravo protiv takvog pokazivanja moći institucija i protiv obreda koji su u službi instaliranja te moći. U školi to može postati osobito tužno zato što iza tih obreda najčešće i nema prave moći, nego sve izgleda kao prazna ljuštura u kojoj etiketa postaje utoliko važnija ukoliko je bit fluidnija i neuhvatljivija. Propisivati stroge uzuse oblačenja i zapravo sprečavati izražavanje dječje individualnosti i odijevanjem u situaciji u kojoj se školska institucija ne može nametnuti i nekim drugim, neusporedivo važnijim argumentima autoriteta kao što su pamet, znanje ili kreativnost čini mi se deplasiranim.

Društveni su uvjeti, naime, takvi da znanje ne znači gotovo ništa, a reklama za Kviskoteku u kojoj se kaže da znanje opet postaje važno djeluje kao gorka ironija. I to prije svega nije pitanje školskih reformi, HNOS-a ili zalaganja i kreativnosti nastavnika. Pitanje je to širih društvenih okolnosti i opće vulgarizacije i simplifikacije koje su nas zahvatile zajedno s nesretnom tranzicijskom sudbinom i novopečenom kapitalističkom popudbinom. Važna je etiketa i ljuštura, i previše je važno da se zadovolji forma, a ono bitno ionako nitko ne ocjenjuje. E pa zato što nitko ne ocjenjuje bitno danas nam i jest kako jest. Da bi se zadovoljila nekakva bogom nametnuta forma i potreba za kontrolom, na širem društvenom planu gomila se administracija, gomilaju se nepotrebnosti, apsurdi, blesavi zakoni, nelogični propisi, forma je kao i kič temeljito zavladala našim životima. I čemu onda, pri takvom stanju stvari, sprečavati dječake da dolaze u školu u kratkim hlačama ili da djevojke pokazuju gole trbuhe ako to žele i, još važnije, ako to osjećaju kao svoje pravo i svoju slobodu, kada za to zapravo i nema pravoga razloga. Dugim hlačama i pokrivenim trbusima ne zadobivaju se niti autoritet niti poštovanje. Svejedno je da li nam kao nastavnicima jezik plazi baraba u kratkim ili baraba u dugim hlačama. Pa ako mi jezičinu plazi baraba u dugim hlačama, ja bih, čisto razlikovanja radi, volio nositi kratke. Na državnoj pak razini zapravo nam metaforički jezik plaze barabe u tamnim odijelima i s kravatama, tipovi koji imaju modne savjetnike. I ne samo da nam plaze jezike, nego i zavlače ruke u džepove i mirovinske fondove. Svi su oni dolično odjeveni. A razlika između dolično i dvolično je mala, samo jedno jadno malo v. Jezik je opaki sustav i možda to i nije slučajno.>email to:Zoran Feric

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika