Objavljeno u Nacionalu br. 578, 2006-12-11

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Porno i muzika

'9 ORGAZAMA' priča je o susretu dvoje mladih koji ispraznost života ispunjavaju seksom i odlascima na pop-koncerte

KLERAN O'BRIEN i Margo StilleyKLERAN O'BRIEN i Margo StilleyUgledni britanski redatelj Michael Winterbottom realizirao je početkom 90-ih godina nekoliko zanimljivih televizijskih filmova, no kao “službena” godina početka njegove karijere obično se navodi 1995. Otad pa do danas, Winterbottom je nanizao nevjerojatnih 14 dugometražnih igranih filmova, skačući iz jednog projekta u drugi tolikom brzinom da je, zbog radoholizma, u međuvremenu ostao i bez supruge. Kvantiteta, naravno, ne donosi nužno i kvalitetu, no moram priznati da sam veliki Winterbottomov fan ne samo zbog činjenice da su mu filmovi dobri, nego i suludog ritma u kojem ih snima. Neki redatelji više vole sjediti u komisijama, predavati na fakultetima, snimati reklame ili jednostavno ljenčariti, čekajući famoznu inspiraciju, a neki ne mogu živjeti bez snimanja filmova.

Iako obožavam filmaše poput Berkovića, Malicka ili Georgea Lucasa, između čijih projekata zna proći i pokoje desetljeće, nekako su mi najdraži oni koji su stalno “u filmu”. Takvi su bili starohollywoodski klasici, takvi su još uvijek francuski novovalovci Godard i Chabrol, a takav je 80-ih godina, dok je takvo što bilo moguće, bio i naš Zoran Tadić. Među radoholičarima današnjeg filma vrijedi izdvojiti odličnog Stevena Soderbergha i Richarda Linklatera, i naravno Michaela Winterbottoma. Taj 45-godišnji Englez ima privilegij da živi u doba kada je tehnologija snimanja filma jeftinija i dostupnija nego ikada, pa ako nema drugog rješenja, svoju ovisnost o režiranju liječi niskobudžetnim filmićima snimljenim digitalnom kamerom, u produkciji vlastite tvrtke Revolution Films, koju je osnovao s Andrewom Eatonom. Jedan takav je “9 orgazama” (9 Songs), djelce skromnog proračuna od milijun funti, skrpano od 200 sati materijala snimljenog digitalkom, bez pravog scenarija. Poznati i “kontroverzni” Winterbottomov film iz 2004. domaći je distributer prekrstio iz “9 pjesama” u “9 orgazama”, pretpostavivši da publiku od glazbe ipak više zanima seks. U spomenutih 14 filmova Winterbottom se prošetao svim mogućim žanrovima i temama, snimivši nekoliko politički intoniranih dokumentarističkih drama (“Put za Guantánamo”, “In This World”, “Dobro došli u Sarajevo”), jedan SF film (“Code 46”), dvije ekranizacije romana Thomasa Hardyja, od kojih je jedna vestern - “The Claim” (Gospodar planina), a prošle je godine obradio čak i Sterneova “Tristrama Shandyja. Imajući sve to na umu, nije čudo da je snimio i jedan pornić.

Film “9 pjesama” zapravo toliko i ne strši unutar Winterbottomove karijere. Kroz stilsko i tematsko šarenilo redateljeva opusa, zbog kojega ga neki posve neopravdano proglašavaju eklektikom, protežu se tri čvrste odrednice: dokumentarizam, često nadograđivanje dramaturgije pop-pjesmama i zanimanje za seks. Za potvrdu prve dovoljno je spomenuti recentni “Put za Guantánamo”, drugu ilustrira “24 Hour Party People” dok se u treću mogao uvjeriti svatko tko je pogledao izvrsnu Winterbottomovu adaptaciju Hardyjeva romana “Neslavni Jude” ili zgodnu kriminalističku dramu “Želim te” (I Want You), nedavno prikazanu na domaćoj televiziji.

Film “9 pjesama” objedinjuje sve te tri tendencije pa imamo posla s dokumentaristički intoniranim glazbenim pornićem. Da, pornićem, koliko god Winterbottom eksplicitni seks maskirao u “art”. “9 pjesama” je sat i nešto sitno dug tvrdi pornić o engleskom znanstveniku i američkoj studentici koji se upoznaju u Londonu, ševe i odlaze na koncerte pop-bendova (Franz Ferdinand, Black Rebel Motorcycle Gang…), prije nego što će se zauvijek rastati. Kao i u svakom dobrom dokumentarcu, glavni likovi ne oponašaju toliko stvarnost koliko je proizvode, u krevetu i na koncertima za koje je tijekom snimanja Winterbottom slučajno saznavao iz novina. Za razliku od brojnih erotomana koji seks na film uvrštavaju iz voajerskih razloga pa svoju pubertetsku fasciniranost golim komadima opravdavaju političkim i filozofskim smicalicama, poput najvećeg prodavača magle u povijesti hrvatske kinematografije Lordana Zafranovića, Winterbottom mu prilazi vrlo pošteno. Prizori ševe glavnih junaka iznenađujuće su funkcionalni unutar priče, posve u korelaciji s prirodom glavnih likova i njihove veze, hladni poput glečera o kojima filozofira Winterbottomov muškarac. Problem filma “9 orgazama”, začudo, ne leži u seksualnim prizorima niti podjednako efektnim kadrovima posjeta ljubavnika koncertima, u kojima je njihova egzistencijalna mučnina i nemogućnost prave komunikacije podignuta na razinu čitave pop-kulture, koliko u onom što bi seks i rock ‘n’ roll trebalo povezivati u koherentnu filmsku cjelinu - priči i likovima.

Winterbottoma potonje uopće nije interesiralo, kao da mu se učinilo da bi ga davanje bilo kakvih informacija o likovima i njihovim emocijama omelo u prikazivanju njihove praznine. Šteta, jer čak i da bismo se od nekog distancirali, moramo ga barem malo upoznati, za što nam Winterbottom ne pruža ni u jednom trenutku priliku, prošaravši prizore seksa i pjesama tek ponekim dijalogom u stilu ovogodišnjeg sumanutog “Big Brothera”. Manje nekada zna biti više, recimo u Linklaterovim filmovima “Prije sumraka” i “Prije svitanja”, no ovoga puta ostaje samo “manje”, prije nacrt negoli film. Winterbottom je u pokušaju snimanja pornodrame ostao negdje na pola puta između pornića i pravog filma, ondje gdje bi obično ostajao pokojni Chuck Vincent (“Strasti, “U slast”), samo što je potonji u sintezu hardcorea i “arta” kretao iz obrnutog smjera.

BIJELI MASAI
DISCOVERY
DVD+VHS
Drama "Bijeli Masai", snimljena prema autobiografskom romanu Corrine Hofmann, obrađuje zanimljiv slučaj strastvene Švicarke koja je, zbog snažnog crnog ratnika, promijenila civilizaciju i postala afrička nevjesta. Riječ je o jednom od onih filmova zbog kojih pridjev "akademski" još uvijek može dobro poslužiti. Naime, priča "Bijelog Masaija" je uredna, likovi zanimljivi, a fotografija predivna. Čak je i odnos različitih civilizacija dobro razrađen, no film redateljice Hermine Huntgeburth ni u jednom trenutku ne prelazi razinu urednog akademskog "štreberluka". Ženski kut gledanja prevladava ne samo u priči nego i dodatnim prilozima, pa tako u njima puno toga saznajemo o Corrine Hogmann, ali ništa o kasnijoj sudbini njenog nesretnog ratnika.

Die Weisse Massai, njem. drama, 2005.
R: Hermine Huntgeburth
GL: Nina Hoss, Jacky Ido, Antonio Prester
FILM: 3
DVD: 2

PIRATI S KARIBA: MRTVAČEVA ŠKRINJA
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Prvi "Pirati s Kariba" imponirali su sjajnim dizajnom, odlično režiranim akcijskim prizorima i opuštenim glumačkim nastupima, no uspjeh mogu zahvaliti ponajprije za današnje hollywoodske standarde neobično slojevitoj priči. Smatrajući valjda da su gledatelji nastavka već sasvim dovoljno upoznati s radnjom i likovima, producent Jerry Bruckheimer i redatelj Gore Verbinski odustali su u "dvojci" od suvisle naracije, koncentrirajući se prije svega na akciju i efekte. Takva orijentacija donijela je filmu golemu zaradu na kinoblagajnama, no lišeni priče, drugi "Pirati s Kariba" više nisu "pametna zabava" nego samo zabava, obični ljetni blockbuster koji iznad prosjeka izdiže ponajprije fantastični Johnny Depp.

Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest, am. pustol. akcić, 2006.
R: Gore Verbinski
GL: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley
FILM: 3 i pol
DVD: 5


PREKO OGRADE
BLITZ
DVD+VHS
DreamWorksov crtić "Preko ograde", o životinjama koje, nakon buđenja iz zimskog sna, neugodno iznenadi ljudsko naselje podignuto na njihovu staništu, bolji je od recentnih konkurenata u videotekama, Pixarovih "Auta" i Foxova drugog "Ledenog doba". Zapravo, "Preko ograde" je jedan od boljih suvremenih dugometražnih crtića uopće. Ne toliko zbog savršene digitalne animacije, koja se podrazumijeva i među konkurentima, nego načina na koji je ta jednostavna i topla pričica ispričana. Autori crtića "Preko ograde" nakrcali su svoje mudro i slojevito djelce kritičkim opservacijama na račun suvremenog svijeta i njegova konzumerizma, a nadogradnja dječje priče odraslim podtekstom provedena je suptilno i bez poniranja u didaktičnost. Čista petica.

Over the Hedge, am. anim. film, 2006.
R: Tim Johnson, Karey Kirkpatrick
GL: (glasovi) Rene Bitorajac, Ljubomir Kerekeš, Jasna Bilušić
FILM: 5
DVD: 4

email to: Dean Šoša

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika