26.04.2007. / 16:13

Autor: Igor Koruga

GLAZBENA KRITIKA

Slušat ćete mene - Bacha, na glazbalu Yamaha!

Zagreb, 20. travnja 2007.

“Strune od milijun dolara” naslov je članka moje poštovane kolegice koji sam nedavno pročitao u dnevnim novinama, a vezan je uz nastup Lidie Baich i Richarda Hyung-Ki Jooa u koncertnoj dvorani V. Lisinski. Težište cjelokupne najave koncerta nije slučajno bilo upravo na instrumentu kojeg će poznata violinistica svirati, točnije, o modelu (king, ex Guilet) glasovite majstorske manufakture Guarneri del Gesùa.

Svakako je instrument vrijedilo čuti (i vidjeti), no nameće se pitanje nije li se pomalo prikrio smisao uživanja u slušanju i razumijevanju glazbe upravo s tom uobičajenom najavom za privlačenje što većeg broja slušatelja.
Koliko je važno što je mlada glazbenica već u osmoj godini osvojila svoju prvu međunarodnu nagradu i u kakvog je izvođača danas stasala? Pitanje ne postavljam kao “glazbeni kirurg”, dosadni filozof ili djelomični licemjer, već naprosto kao iskreni zaljubljenik u glazbenu umjetnost.

Ratko Vojtek

Podulji uvod (svjestan kritike urednika rubrike za koju pišem) doimat će se kao potpuna digresija, no iskoristit ću ga za točnije predstavljanje jednog od najintrigantnijih i najtraženijih hrvatskih glazbenika, multiinstrumentalista Ratka Vojteka.
Po klasičnoj naobrazbi i elitnom usavršavanju (diplomirani bas-klarinetist i privatno usavšavani pijanist) nimalo se ne razlikuje od netom spomenutih umjetnika, no po širini glazbenog djelovanja (klasična i suvremena glazba, jazz, world music...), te načinu predstavljanja i izvođenja glazbe koju svira - sigurno.

Dva CD uratka obiteljske izdavačke kuće

Ideja o dvostrukom CD uratku sa solističkim muziciranjem na “neozbiljnom” digitalnom Yamahinom instrumentu (stage piano P-80) uz pratnju Varaždinskog komornog orkestra i gudačkog kvarteta Rucner rodila se vjerojatno u umjetnikovoj glavi, a smjelo su ju podržali i zanesenjaci iz domaće obiteljske izdavačke kuće Rocco&partner.

Na prvom nosaču zvuka (Mozart Portable) izvedeni su manje poznati (nikako manje dopadljivi) koncert za čembalo KV 107/2 u G-duru, 3 crkvene sonate (za orgulje) i dobro poznati A-dur glasovirski koncert KV 414. Drugi CD (Organ Concertos) sabire djela J.S. Bacha, G.F. Händela, J. Haydna, W.A. Mozarta i Ivana Kapeca.

Izrazita dinamička korektnost

Orguljski koncerti obilježeni su Yamahinim organ sampliranim zvukom, u ritamski profinjenom i točnom baroknom ozračju, te odgovarajućim timingom i odličnim interpretativnim stilom Rucner kvarteta. Vojtek kroz tipične gusto urešene kadence prolazi slobodno i opušteno, s izrazito simetričnom dinamikom toliko osobitom za Bachov i Händelov opus vezan uz instrumente s tipkama. Navedenu dinamičku korektnost vjerojatno je lakše postići na (skromnije nijansiranom) digitalnom klaviru nego na akustičnom instrumentu (čembalo, glasovir), no to nikako ne umanjuje disciplinu i vještinu Vojtekova sviranja.

Izvrsno izvedena enkriptika za (jazz) orgulje i gudače mladog hrvatskog autora Ivana Kapeca (r. 1970.) zanimljiv je izbor unutar prilično stilski ujednačenog repertoara. Moderan i nezagušen etno-jazz izraz nametnuo se kao logičan završetak snimljenog materijala.

Vedre i poletne crkvene sonate

Klasični kompozitori predstavljeni su vrlo muzikalno, tematski razvidno i čisto u čemu ne izostaje posvemašnja podrška izvanrednog Varaždinskog komornog orkestra. Epistle (crkvene) sonate W.A. Mozarta zanimljiv su odabir (3 od 17 ukupno napisanih) i programski zajednički nazivnik oba CD-a. Iako naslovljene s duhovnim predznakom, ove sonate zvuče vrlo razigrano, vedro i poletno, gotovo svjetovno. Tipičan stil mladog, neobuzdanog, no vrhunski školovanog i uvijek idealno intoniranog Mozarta teško je zamisliti u prigodnim crkvenim izvedbama na ječnim orguljama uz pratnju “uvijek preozbiljnih” komornih glazbenika.

Portabl – Mozart

Mozart portable samostalni je album, prigodno izdan u godini 250-e obljetnice maestrovog rođenja, a sadrži tri koncerta svirana s tri odgovarajuća zvuka (čembalo, orgulje i glasovir).

Čembalo koncert već svojim uvodnim i prozračnim minijaturama kao i prepoznatljivom glazbenom konstrukcijom otkriva o čijoj je muzici riječ, no istovremeno djelo ne skriva osjetan utjecaj barokne glazbe na mladog Mozarta.
Muziciranje s ansamblima poput Ars antiqua i Universitas studiorum zagrabiensis, Mirokado Jazz Orchestra i ACEZANTEZ, nedvojbeno je ostavilo duboki trag na primjernoj tehnici i izražajnom potencijalu Ratka Vojteka. Navedena umjetnička razina sigurno je i posljedica Vojtekove širine interesa, aktivnog pojavljivanja u raznovrsnim glazbenim projektima, odnosno solističkog, komornog i koncertantnog izvođenja.

Na žalost, u A-dur glasovirskom koncertu, raskoš i jednostavnost izvođenja pijanističke linije nisu uspjeli slijediti studijski glazbenici u ulozi Vojtekove pratnje. Česta iskakanja iz ritamskog okvira učinila su malo nesuglasje, posebno kada se materijal sluša preko (kvalitetnijih) slušalica, no to nije bitno umanjilo veliku vrijednost predstavljenih glazbenih delicija.

Most do znatiželjnih i manje upućenih

Čemu sve to na digitalnom instrumentu koji si gotovo svaki prosječni Hrvat može priuštiti?
Iako u knjižici barokno-klasičnog CD-a postoji i duhovito obrazloženje samog autora u obliku “statuta” s jedanaest točaka, vjerujem da je ovakav pristup veliki most do mladih i/ili manje upućenih pojedinaca za koje uvijek postoji nada za ulazak u čaroban i zavodljiv svijet ozbiljne glazbe. Verujem da se upravo takvim prikazom originalnih partitura svjetski poznatih skladatelja na najobičnijem instrumentu, s malo neobičnijim zanosom izvođača, mogu zainteresirati sve, možda manje upućene, no radoznale i otvorene glazbene duše.

Emocija izvođača na prvom mjestu

Oni iskusniji, zreliji i željni već poznate glazbene abecede u nekom novom kontekstu, također će doći na svoje. Nakon poslušanih najvrijednijih instrumenata u vlasništvu svjetski poznatih banaka i pod jamstvom internacionalnih osiguravajućih društava, možda će jedan običan digitalni instrument omogućiti temeljnu boju tona i veću koncentraciju na emociju izvođača, kao i elementarnu estetiku proizašlu iz međusobnog odnosa dvije glazbene note.

Nije zgorega niti zaviriti na internet stranice male i zanimljive izdavačke kuće (www.roccoipartner.hr) i pronaći još koji glazbeni uradak našeg najboljeg bas-klarinetista (Air, World Music Piano) i ništa manje autoritativnog pijanista kojeg ćemo još dugo slušati u brojnim ansamblima s uvijek nepredvidljivim glazbenim repertoarom.

Točka broj deset Vojtekovog “statuta”, Što ne morate s Yamahom…, glasi;
...ako se odlučite za snimanje CD-a, ne morate se brinuti za kritike, jer kritičar koji drži do sebe takav će CD, naravno, ignorirati...
Zgodno, zar ne?


Vezane vijesti

Krokodil - Književni festival

Krokodil - Književni festival

Zagreb, 13. lipnja 2012. - Novi veliki ljetni festival Krokodil, regionalni i internacionalni festival čitanja, po prvi put od svog osnivanja održat… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika