Objavljeno u Nacionalu br. 642, 2008-03-03

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Male nevolje majstorice za pite

'RECEPT ZA ŽIVOT' solidni je izdanak američke nezavisne produkcije o konobarici Jenni iz američke provincije, koja zatrudni s nevoljenom seljačinom, suprugom Earlom

KERI RUSSELL kao konobarica Jenna u filmu 'Recept za život'KERI RUSSELL kao konobarica Jenna u filmu 'Recept za život'Ugledna američka glumica, scenaristica i redateljica Adrienne Shelly nije doživjela premijeru svog trećeg cjelovečernjeg autorskog projekta, humorne drame “Recept za život/Waitress“ - 1. studenoga 2006. u njezinu njujorškom uredu zadavio ju je 19-godišnji građevinski radnik Diego Pillco, ilegalni imigrant iz Ekvadora, zaposlen na adaptaciji obližnjeg stana. Nesretna Shelly prekinula je građevinca u krađi.

Strahujući od policije i deportacije, Pillco je redateljicu ubio, objesio u kupaonici i sredio da zločin izgleda kao samoubojstvo. Muž pokojnice, vesele 40-godišnjakinje i majke trogodišnjeg djeteta, znao je da se supruga nije imala razloga ubiti, usred privatne sreće i dovršavanja dugo sanjanog filma.

Policija je brzo pronašla Pillca, kojem će ovoga četvrtka vjerojatno biti izrečena kazna od 25 godina zatvora, a film pokojne Shelly s velikim je uspjehom distribuiran u američkim kinima, zaradivši impresivnih 19 milijuna dolara. Mada ne izgleda mnogo, znamo li da je koštao skromna 2 milijuna, to je kao da su treći “Pirati s Kariba“ zaradili 3 milijarde.

Uspjehu “Recepta za život“ malčice je zacijelo kumovao i neželjeni publicitet, ali riječ je o solidnom izdanku golemog korpusa američke nezavisne produkcije, koji zaslužuje dobru ocjenu, iako mu je teško pronaći izrazitu vrlinu osim one najdosadnije - da nema većih mana. Poput nedavne ljubavne komedije “Zalomilo se“ ili pak Oscarom za scenarij nagrađenog “Juna“, “Recept za život“ bavi se neželjenom trudnoćom. Konobarica iz američke provincije i majstorica za spravljanje pita Jenna (Keri Russell) zatrudni nakon alkoholom izazvanog spolnog odnosa s nevoljenim suprugom Earlom (Jeremy Sisto), zatucanom južnjačkom primitivčinom. Povjerivši se kolegicama i prijateljicama Becky i Dawn (potonju glumi sama Shelly), Jenna nastoji što bezbolnije proći kroz trudnoću, i ne pomišljajući na pobačaj, iako joj se suprug gadi. Utjehu pronalazi u novom ginekologu dr. Pomatteru (Nathan Fillion), smotanom oženjenom tipu, koji je nagovara na bijeg.
Izuzmemo li pomalo neobičan završetak, zapravo itekako očekivan, imamo li u vidu da ga je napisala i režirala žena, u “Receptu za život“ ne događa se ništa neočekivano ili “drukčije“, ono što smo nekoć očekivali od nezavisnog filma dok i sam nije prerastao u dobro utvrđeni žanr. Priču smo vidjeli već bezbroj puta, baš kao i likove poput Jenne, Earla, Becky, Dawn ili starog ekscentrika Joea. Muški likovi su hulje, nasilnici, neodlučni slabići ili starci, no bilo bi nepravedno zaključiti da je redateljičin stav prema muškarcima negativan. Baš kao što na temelju toga što glavna junakinja ne razmatra mogućnost pobačaja autorici ne valja pripisivati konzervativnost.

Jednako kao i ženski likovi u komedijama Judda Apatowa, muški likovi u filmu Adrienne Shelly funkcioniraju ponajprije kao pomagači u sazrijevanju likova suprotnog spola, a sličnu funkciju ima i sam motiv trudnoće.

Dijalozi su dobri, ali ne i bogzna kako pamtljivi, jednako kao i režija, a slično vrijedi i za većinu glumačkih ostvarenja. Redateljičin ritam izlaganja je siguran i gledatelji će provesti ugodnih sat i pol uz njezinu priču i likove, ali jednako će ih brzo i zaboraviti.

Sve u svemu, posljednji film Adrienne Shelly pristojno je konvencionalno djelce populističkih pretenzija, “nezavisno“ jedino zato što je producirano izvan velikog studija. No to je već odlika dobrog dijela američke nezavisne produkcije, financijski nezavisne, ali estetski itekako zavisne od očekivanja koja pred nju postavljaju publika, kritika i festivali, pa i onaj u Sundanceu, na koji je “Recept za život“ primljen nakon redateljičine smrti. Film vrijedi pogledati u spomen na simpatičnu i darovitu glumicu, junakinju prvih dvaju filmova Hala Hartleyja, te potencijalno zanimljivu redateljicu, koja spletom tragičnih okolnosti nije živjela dovoljno dugo da potpuno realizira svoje nemale ambicije.

GAS DO DASKE 3CONTINENTAL FILM
Na vrhuncu karijere 80-ih Jackie Chan bio je kralj urnebesne zabave i fizičkog humora, zabavljač i umjetnik opravdano uspoređivan s Busterom Keatonom. Četvrt stoljeća poslije Chanove su umjetničke ambicije davna su prošlost, a sve mu se teže sastati i s dobrom zabavom. Gledatelji koji su diljem svijeta potrošili 250 milijuna dolara kupujući kino ulaznice za novi “Gas do daske“ neće se složiti, ali treći nastavak popularnog serijala izgleda kao epizoda prosječne televizijske serije, prošarana rutinskim potjerama i akrobacijama. Chan je, naravno, zasjenio Chrisa Tuckera, ali prosječnu američku zvijezdu producenti su ponovno platili više od najveće azijske.
Rush Hour 3, am.-njem. akc. komedija, 2007. R: Brett Ratner GL: Jackie Chan, Chris Tucker, Max von Sydow, Hiroyuki Sanada
FILM: 2 i pol
DVD: 3


NOĆ VJEŠTICADISCOVERY
Remake Carpenterove “Noći vještica“ u režiji Roba Zombieja (“Kuća tisuću leševa“, “Đavolji odmetnici“) zanimljiv je prvih pola sata, dok Zombie nadopunjava kratki Carpenterov prolog novim motivima i likovima. Nažalost, trivijalno šarmantna horor zafrkancija o ranim danima Michaela Myersa pretvori se potom u još jedno nemaštovito orgijanje nad izvornikom, uz sve ostale probleme još i beskrajno dugačko. Poput novih verzija “Magle“ i “Napada na policijsku stanicu 13“, nova je “Noć vještica“ posve nepotrebna, namijenjena onima koji vjeruju da povijest filma počinje svake godine iznova.
Halloween, am. horor, 2007. R: Rob Zombie GL: Malcolm McDowell, Brad Dourif, Tyler Mane, Sheri Moon Zombie
FILM: 2 i pol
DVD: 2 i pol

JOSHUACONTINENTAL FILM
Priče poput “Joshue“, o tajnovitom 9-godišnjaku koji, nakon rođenja sestrice, počne zlostavljati roditelje, navikli smo gledati u B i C hororima, ali igrani prvijenac dokumentarista Georgea Ratliffa ozbiljno je i uspjelo djelce, kojem se smiješi velika reputacija. Vizualno impresivan i režijski korektan, Ratliffov film slojevito tematizira odnose djece i roditelja, subverzivno se odnoseći prema modernom zapadnom konsenzusu da su djeca uvijek u pravu, a valja ga pohvaliti i zbog dosljedno provedene strategije neprikazivanja užasa, zbog čega je višestruko tjeskobniji i napetiji od suprotnom logikom režirane Zombiejeve “Noći vještica“.
Joshua, am. triler-drama, 2007. R: George Ratliff GL: Sam Rockwell, Vera Farmiga, Jacob Kogan, Celia Weston
FILM: 4
DVD: 3

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika