Objavljeno u Nacionalu br. 663, 2008-07-29

Autor: Eduard Šoštarić

Nova moda za hrvatskog vojnika

Vojna oprema za 21. stoljeće

Odjeća i oprema za modernog vojnika i njen izgled promijenili su se zbog novog načina ratovanja, a zagrebačka obiteljska tvrtka Kroko International proizvodi prepoznatljivu i jedinstvenu opremu za hrvatske vojnike

Vlasnik tvrtke Vladimir Popović (u sredini) sa sinovima Žarkom (lijevo) i Denisom (desno) uspio se kvalitetom i dizajnom nametnuti ne samo Hrvatskoj vojsci nego i stranim vojnim i policijskim postrojbamaVlasnik tvrtke Vladimir Popović (u sredini) sa sinovima Žarkom (lijevo) i Denisom (desno) uspio se kvalitetom i dizajnom nametnuti ne samo Hrvatskoj vojsci nego i stranim vojnim i policijskim postrojbamaU posljednjih pet godina na svjetskim bojištima došlo je do velikih promjena u načinu i doktrini ratovanja. Umjesto teških topova i tona tenkovskog čelika pozornost je usmjerena na opremanje i zaštitu vojnika od iznenadnih udara, zasjeda, eksplozivnih naprava. Vojnici raznih zemalja u sklopu NATO-a ili UN-a odlaze na krizna žarišta daleko od vlastitih zemalja, razasuta od Južne Afrike i Bliskog istoka do Azije, gdje vladaju posve drukčiji sigurnosni i klimatski uvjeti pa i njihova oprema mora odgovarati takvim potrebama. I ne samo to, na jednom mjestu danas se mogu naći vojnici iz 30-ak zemalja pa je svima njima važno kako će izgledati pred drugim vojnicima, jer su ne samo kvalitetna odora i oprema nego i njen izgled postali stvar prestiža.

Prošlost postaju odore od tkanina u kojima se vojnici znoje, na kojima sve puca po šavovima pri većim naporima, teške čizme i nekvalitetne čarape zbog kojih vojnici kronično pate od žuljeva. Već se zaboravilo na klasičnu čuturicu za vodu zbog koje je vojnik morao stati i raspremiti pola opreme kako bi do nje dosegnuo. Sad je sasvim normalno da vojnik u pokretu bez stajanja do vode može doći pijući je kroz slamku povezanu s bočicom u opremi na svom tijelu. Više nema opasnosti da teški prsluci odvedu vojnika na dno rijeke, jer se sad jednim potezom skidaju u takvim situacijama. Upravo te dvije stvari, kvalitetu opreme, odore i njene modne detalje, prije svega za hrvatskog vojnika, ali i vojnike i policijske službenike na Kosovu, u Saudijskoj Arabiji, Švedskoj, Njemačkoj, Kuvajtu već godinama usavršava i dotjeruje hrvatska tvrtka Kroko International u stopostotnom vlasništvu obitelji Popović.

OBITELJSKI BIZNIS vodi se iz poslovnog objekta sagrađenog na području Kancelaka iznad GajnicaOBITELJSKI BIZNIS vodi se iz poslovnog objekta sagrađenog na području Kancelaka iznad GajnicaPoslovna zgrada, reprezentativna dvokatnica s koje puca pogled na Zagreb, nalazi se iznad Gajnica, u naselju Kancelak, dok su proizvodni pogoni nekoliko kilometara dalje. Za vrijeme posjeta Nacionala tvrtku su obilazile izraelske, američke i talijanske tvrtke za zaštitnu opremu i specijalnu odjeću. Vlasnik Vladimir Popović i njegovi sinovi Denis, kao direktor, i Žarko, zadužen za razvoj, spletom okolnosti našli su se u tom poslu. Obitelj Popović je poznatija Zagrepčanima po tome što je u Radićevoj 8 imala obrt i trgovinu kožne i plastične galanterije Kroko. Već se po imenu može pretpostaviti kako su se Popovići bavili prodajom i izradom galanterije od krokodilske kože, o čemu Vladimir Popović kaže: “Obrt sam otvorio 1966. i temeljna djelatnost je bila izrada i prodaja plastične i kožne galanterije. Prvo sam imao obrt u Ilici 295 na Kustošiji, a godinu dana poslije otvorio sam ga u Radićevoj 8. Zaposleno je bilo sedam djelatnika na 70 kvadrata, jer se više i nije moglo zaposliti prema tadašnjim zakonima. Radili smo kožnu galanteriju od krokodilske kože, strojeve za brizganje plastike. Kao privatnici nismo nikad mogli raditi za bivšu JNA, sve je to bilo u Bosni i Hercegovini i Srbiji u sklopu velikih poduzeća.


Ali ideja je bila da se, među ostalim, radi za potrebe policije, ali ne u serijskoj proizvodnji, nego su policajci dolazili k nama, a mi smo im po mjeri radili futrole i svu njihovu opremu od kože. Naravno, tu je bila i lovačka oprema od kože za lovce, ali ništa nije bilo serijski nego samo po narudžbi pojedinih kupaca. Koža je u to vrijeme bila dominantni materijal, pa su i balistički prsluci bili od tvrde kože. Tvrtku smo proširili 1990. kad je već postalo jasno da slijedi rat. Kad je počeo rat u Hrvatskoj, bilo je jasno da netko mora preuzeti izradu kožnih artikala za Hrvatsku vojsku. Imali smo 15 zaposlenih na početku rata, ali je i dosta kooperanata radilo za nas. Tada smo imali četiri maloprodaje u Hrvatskoj s našom robom, ali je sve stalo, pojavila se jeftina konkurencija s istoka. Plaća se kretala oko 150 DEM i nitko nije kupovao modne artikle nego prvenstveno hranu. Civilni proizvodni program stavljen je u drugi plan, iz MORH-a su naručili oprtače, naprtnjače, opasače, futrole i slično. Mobilizirali su nam dva-tri zaposlenika, sin Žarko je imao radnu obvezu - u ime naše obiteljske tvrtke bio je angažiran da proizvodi za potrebe Hrvatske vojske.

Zbog povećanja proizvodnje trebao nam je repromaterijal, u čemu su nam najviše ususret izlazili Talijani, ali samo zato što smo s njima već imali vrlo korektne odnose otprije. Poslije su to činile hrvatske tvrtke. U nekadašnjoj Jugoslaviji bilo je unosno kopirati talijansku robu, uzimalo bi se po desetak artikala iz asortimana i radilo kopije u Jugoslaviji. I mi smo na sličan način kupovali po desetak artikala iz svakog segmenta kožne galanterije, ali ne za kopiranje nego isključivo prodaju. Talijani su bili sumnjičavi prema svima s područja Jugoslavije, ali su brzo shvatili kako zapravo tu robu Kroko kupuje za pomno odabrane klijente u Zagrebu. Upravo zbog toga oni su nam ostali partneri svih ovih godina, jer njihovu robu nismo kopirali pa smo i mogli dobivati repromaterijal kad je bilo teško doći do njega.

OPREMA VOJNIKA ZA URBANO RATOVANJE u 21. stoljeću čiji je domaći razvoj u tijeku. Trenutno u MORH-u ne razmišljaju o takvoj vrst nabave, jer hrvatski vojnici nemaju zadaću ratovanja u gradskim četvrtimaOPREMA VOJNIKA ZA URBANO RATOVANJE u 21. stoljeću čiji je domaći razvoj u tijeku. Trenutno u MORH-u ne razmišljaju o takvoj vrst nabave, jer hrvatski vojnici nemaju zadaću ratovanja u gradskim četvrtimaNeka vrsta improvizacije trajala je do 1995. a izvozni posao krenuo je s Njemačkom za potrebe njihove policije. Ipak, odlazili smo i na međunarodne sajmove dok je trajao rat, drukčije se nije moglo, trebalo je biti u tijeku sa svim što se zbiva u toj industrijskoj grani, bili su potrebni kontakti i dogovori da se bilo što pokuša plasirati u izvoz. Imali smo sreće što smo u proizvodnji kožne galanterije imali i ‘špric’ tehniku. Tada smo jedan komplet futrole koja se sastoji od plastike, kože, poliamida i pamuka sami uspjeli sastaviti koristeći tzv. špric tehnologiju. I danas se to upotrebljava u našoj proizvodnji, odnosno ne trebamo ničiju uslugu za to”, kaže Vladimir Popović.

Kako se za vrijeme rata radila oprema za hrvatske vojnike, ispričao nam je direktor tvrtke Denis Popović: “Hrvatski generali dođu iz SAD-a ili neke druge zapadne zemlje i donesu nekoliko kvalitetnih proizvoda, pokažu ih nama, a naš je zadatak bio da naš proizvod bude što sličniji tom zapadnom. Pokušavali smo kopirati. Nismo puno znali o tome, ali kad su donacije u vojnoj opremi dolazile u Hrvatsku iz Kanade, Austrije, Njemačke, pokušavali smo raditi što vjerniju presliku. Onda bi došao general Mate Laušić i naš proizvod jednostavno potrgao rukama, što je značilo da je kvaliteta još uvijek loša.
I tako dva-tri puta dok proizvod nije postao zapadne kvalitete. U ono vrijeme 90-ih izvoz od 100 ili 200 tisuća DEM bio je jednako vrijedan kao kad bi se danas dobio posao u Saudijskoj Arabiji od 5 milijuna dolara, jer je onda to bilo pitanje opstanka, nitko te nije pratio u razvoju, a danas su tu banke, agencije, HBOR. U ovom trenutku za nas bi moglo raditi blizu 2000 kooperanata u cijeloj Hrvatskoj.

Surađujemo s brojnim hrvatskim tvrtkama kao što su Čateks, Hemco, Krojostil, Odjeća, Prom-Prom, Prvi maj, Uriho, W&W, Vis, Meiko, Uzor, MTČ, Šešir, Tekstilno-tehnološki fakultet, Mirta control, Euroinspekt, Borovo, Jelen, Inkop itd. Kroko zapošljava 50 ljudi. Imamo razvoj, prototipsku proizvodnju i malu serijsku proizvodnju. Raspolažemo s 188 artikala iz svog proizvodnog asortimana. Ako naši vojnici idu u Afganistan u kolovozu, mi to sami proizvedemo i kontroliramo, ali to je mali posao. Kad se radi o dugogodišnjem ugovoru i velikoj količini, naravno, angažira se znatno više ljudi u Hrvatskoj, odnosno spomenuti broj naših kooperanata.

MODULARNI TAKTIČKI BALISTIČKI PRSLUK (na slici lijevo) s ugrađenim mehanizmom za brzo odbacivanje ako se, primjerice, vojnik nađe u vodi, zbog čega bi mogao biti povučen na dno zbog težine prslukaMODULARNI TAKTIČKI BALISTIČKI PRSLUK (na slici lijevo) s ugrađenim mehanizmom za brzo odbacivanje ako se, primjerice, vojnik nađe u vodi, zbog čega bi mogao biti povučen na dno zbog težine prslukaKad su naši vojnici prvi put došli u Afganistan uz bok američkih i ostalih NATO-ovih vojnika, izgledali su kao Indijanci pokraj kauboja. Čizme su im trajale dva mjeseca, odore su bile promočive, nisu imali majice i odjeću koja upija znoj i jednostavno ga suši kao danas, nije bilo zaštitnih naočala nego su kupovali svaki ponaosob, nosili su rukavice kupljene u trgovačkim lancima. Danas je oprema hrvatskog vojnika posve drukčija, dizajn odore, kvaliteta materijala odjeće i opreme postali su prepoznatljivi i po mnogočemu posebni. Visoki crnogorski časnik u Afganistanu je posjetio dio naših vojnika, vidio njihovu opremu, a potom nas je posjetio na sajmu u Parizu i poslao nam pismo u kojem nas poziva da u crnogorskom Generalštabu početkom kolovoza prezentiramo svoje proizvode za opremanje vojnika”, kaže Denis Popović i dodaje: “Počeli smo kompletan razvoj hrvatskog vojnika za 21. stoljeće, od donjeg rublja, čizama, hlača i košulje do flis jakne, kape i rukavica. Jedini segment gdje nismo ušli su čarape, ali i to moramo početi jer unatoč našoj tekstilnoj industriji još nemamo kvalitetne čarape. Možete ne znam koliko uložiti u opremu vojnika, a on je nepokretan jer ima žuljeve na nogama zbog nekvalitetnih čarapa.

Nama je jako važno da za svaki naš proizvod od hrvatskog vojnika imamo povratnu informaciju o tome što je dobro ili loše te tako poboljšavamo kvalitetu proizvoda, jer informcija dolazi od krajnjeg korisnika iz borbene misije. Dali smo u Afganistan najbolje jakne, zaista vrlo kvalitetne, ali problem se pojavio s pijeskom koji je ulazio ispod jakne, primijetili smo da vojnici imaju potfrknute jakne i onda smo tražili rješenje da na jakni učinimo takvo povezivanje u tom dijelu kako pijesak ne bi mogao ulaziti. Trebalo je ugraditi neku vrstu vjetrobrana za uvjete u Afganistanu, dok u Hrvatskoj nije bio potreban, pa smo napravili i model vjetrobrana s rajsferšlusom koji se lako skida. Možemo reći da nam je u svijetu danas sve dostupno, ali se dugo čeka na reprometarijal, i do šest mjeseci, ako želite kvalitetu. S druge strane, male količine donose veće nabavne cijene”, kaže Denis Popović.

Proizvodi Kroko Internationala mogu se naći i u drugim zemljama Europe, pa i Bliskog istoka. Švedska policija nosi njihove negorive kombinezone, prsluke, štitnike, njemačka vojska i policija upotrebljava futrole, štitnike, balističke prsluke, u Kuvajtu su u upotrebi njihovi prsluci (i to taktički, borbeni i balistički), a u Saudijskoj Arabiji balistički zaštitni prsluk. Proizvoda te hrvatske tvrtke ima i u policijskim postrojbama UN-a na Kosovu. Država bi trebala pozornije pratiti domaću namjensku industriju jer je dobila i glavnu referenciju za izvoz - domaću opremu koriste hrvatski vojnici u vojnim misijama. Osim toga, druge države, kad su ovakvi proizvodi u pitanju, zaštitili su domaćeg proizvođača, jer se radi o sudbinama nekoliko tisuća ljudi.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika