16.04.2009. / 13:30

Autor: Mateja Šarlija

'Facebook' za elitu: Za učlanjivanje potrebno 3 milijuna dolara u banci

Da biste pristupili nekoj od tih mreža morate dobiti ekskluzivnu pozivnicu, imati široku mrežu imućnih i utjecajnih znanaca i prijatelja, a ako ne već to- onda barem tri milijuna dolara na bankovnom računu

Erik Wachtmeister, pokretač društvenih mreža za najbogatijeErik Wachtmeister, pokretač društvenih mreža za najbogatijeDok se danas onoga tko nije učlanjen na Facebook, MySpace ili LinkedIn već smatra autsajderom, tek se malobrojni mogu pohvaliti da su uopće čuli za društvene mreže poput ASmallWorld-a, DiamondLounge-a ili Affluence-a, a kamoli da su i dio njih. To je stoga što da biste pristupili nekoj od tih mreža morate dobiti ekskluzivnu pozivnicu, imati široku mrežu imućnih i utjecajnih znanaca i prijatelja, a ako ne već to- onda barem tri milijuna dolara na bankovnom računu.

Riječ je, dakle, o društevnim mrežama za 'odabrane', za svjetski jet-set koji se u postojećim online zajednicama ne želi mješati s 'običnim smrtnicima', već žele stvoriti vlastite, ekskluzivne zajednice zatvorenog tipa u kojima će moći sa 'sebi ravnima' izmjenjivati iskustva, savjete, ideje, poslovne ponude, kontakte itd.

Prva takva društvena mreža je ASmallWorld. U ožujku 2004. osnovao ju je Erik Wachtmeister, bankar i biznismen, kozmopolit koji još od malih nogu, kao dijete švedskog diplomata proputovao svijet i okusio kako je to kretati se u društvu svjetske 'creme de la creme'. „Ubrzo sam primjetio da se zapravo, putujući po svijetu i obilazeći razne društvene događaje, stalno susrećem s istim licima. Sve je to jedna mreža. I redovito bi se prilikom takvih susreta mogli čuti uzvici 'Ah , kako je svijet malen!' (Ah, what a small world!). Sve je te ljude uvijek zanimalo što se događa s onim drugima, gdje se kreću, kako im napreduje posao, što ima novoga općenito. U tim su krugovima na repertoaru specifične, samo nama bliske teme te sam tako došao na ideju o mjestu gdje bi se takvi ljudi mogli okupiti i na kojem bi bili redovito infomirani o međusobnim aktivnostima. Internet je bio idealno sredstvo za to.", objašnjava Wachtmeister.

Tvrdi da je na ideju došao još prije nego što je postojala ijedna društvena mreža, a vodila ga je vlastita pretpostavka da se svjetski jetseterski krug može svesti na svega tri milijuna ljudi čija su poznanstva međusobno udaljena tek za dvije osobe. Drugim riječima, u tom uskom krugu ljudi vrlo je lako sklopiti poznanstva jer vas od nekog neznanca dijele tek dvije karike zajedničkih znanaca. „Shvatio sam golemu vrijednost i potencijal takve mreže. To je kapital, poznanstva su investicija u današnje doba. A ti ljudi, osim poznanstava dijele i mnoge druge svari poput sličnih svjetonazora, životnog stila, uskusa, želja i potreba.", objašnjava Wachtmeister razlog zašto se odlučio na društvenu mrežu zatvorenog tipa. Naime, u ASW (ASmallWorld) možete dospjeti samo uz pozivnicu.

Budući da je eksluzivnost među glavnim osobinama ove stranice, za razliku od drugih 'masovnih' društevnih mreža kojima je upravo cilj što više i brže se širiti, ASW želi ograničiti broj članova na najviše dva milijuna. „Od 2004. kad smo krenuli do danas skupili smo oko pola milijuna članova. Naime, imamo strategiju širenja, ali opreznog. Zasad samo dvadeset posto članova mreže ima pravo slati pozivnice i to najviše desetak ljudi. Također promatramo kakve ljude pozivaju, te ukoliko novopridošli nemaju naročito mnogo kontakata unutar mreže, vrlo brzo otpadnu.

Ono što dodatno podcrtava našu ekskluzivnost jest i činjenica da je ta mreža osmišljena da bude zapravo samo preslika već postojeće mreže kontakata u svijetu, samo što je komunikacija internetom na jednom, zajedničkom mjestu puno praktičnija i, dakako, povećava povezanost između članova. Dakle, nema smisla da pristupate ASW-u ako već tamo nemate značajniji broj prijatelja, jer je nedopušteno pokušavati sklapati poznanstva s ljudima koje dotad niste poznavali.

Naomi Campbell jedna je od članica ove mrežeNaomi Campbell jedna je od članica ove mrežeTakvom politikom cilj nam je u prvom redu zaštititi svakog člana od neželjenih 'dosadnjakovića' koji žele njihov položaj iskoristiti za vlastite interese.", naglasio je Wachtmeister. Naime, za takve postupke postoji i kazna- progon u tzv. ABigWorld. To je sestrinska stranica ASW-a namijenjena onima koji prekrše zadani kodeks. „Recimo da je to svojevrsno 'čistilište' za sve članove čije je ponašanje nedolično i nije u skladu sa strandardima naše klase. Tu možete dospjeti i ako sadržaje sa stranice iznosite u javnost, ako prenaglašeno promovirate neku ideju, brand ili samoga sebe ili pak ako vam stranica služi za uhođenje celebrityja kojih ovdje ima u povećem broju.

Neki koje se najviše uhodi su Naomi Campbell, Tiger Woods, Quentin Tarantino i Paris Hilton.", naveo je Wachtmeister. Nakon što su prognani u ABigWorld, članovi su u fazi kušnje i o njihovom daljnjem ponašanju ovisi hoće li se smjeti vratiti u ASW ili će definitvno biti isključeni iz zajednice. U BigWorld-u im je ograničen pristup nekim sadržajima i profilima drugih članova, dok oni iz ASW-a mogu i dalje vidjeti njihove profile.

No, ASW još se po mnogočemu razlikuje od ostalih, klasičnih društvenih mreža. S obzirom na to da se radi o ljudima koji su neprestance u pokretu, mnogo putuju obilazeći svjetske 'hot spots' i prisustvujući brojnim događanjima s jetseterske liste 'koji se nipošto ne smiju propustiti', čitava je stranica prilagođena tim afinitetima. Naime, moguće je kao mjesto stalnog prebivališta navesti i više gradova- najčešća boravišta su London, New York i Paris. Također korisnici u znatnoj mjeri sami kreiraju sadržaj objavljujući 'iz prve ruke' savjete što posjetiti u kojem gradu, koji u najbolji restorani, hoteli, klubovi, mjesta za šoping itd. Na raspolaganju im je i konstantno ažuriran kalendar ključnih događanja diljem svijeta.

Tu se može naći svega- od 'fashion week-ova' do partija koje organiziraju sami članovi ili partneri stranice koji su sve redom najluksuzniji brendovi poput Cartiera, Moet et Chandona, Burberryja ili Mercedes- Benza
. Jedno od živahnijih mjesta na stranici je i forum gdje se raspravlja od toga koji su najbolji klubovi u Dubaiju do toga gdje ulagati u vrijeme financijske krize. Na stranici također postoji i tzv. 'tržnica' s vrlo šarolikom ponudom- od zlatnih poluga, jahti, unajmljivanja privatnog aviona za prijevoz kućnih ljubimaca i slično, a našao se i ovakav oglas: „Može li mi tko preporučiti dobrog odvjetnika u Phuketu, u Thailandu? Gradim tamo stambeno naselje i trebam sastaviti neke međudržavne ugovore."

Osim svega toga, članovi ASW-a uživaju i neke pogodnosti u 'offline' zajednici, pa tako primjerice mogu izbjeći čekanja u redovima ispred najelitnijih klubova, ako i nisu mjesecima unaprijed rezervirali stol u prestižnim restoranima za njih će se mjesta uvijek naći, a mogu se i 'progurati' na višemjesečnoj listi čekanja za megapopularne Hermesove 'birkinice'.

Premda je Wachtmeister u početku krenuo s idejom o okupljanju inovativnih i uspješnih ljudi iz različitih područja dobi između 25 i 50 godina, s vremenom se populacija na toj stranici sama isprofilirala. „ASmallWorld danas okuplja pretežno mlade, obrazovane i uspješne poduzetnike, menadžere, bankare, odvjetnike, ali i one iz showbiza, mode, pa i politike.", tvrdi Wachmeister. Prosječna dob je 32 godine s tim da gotovo i nema članova mlađih od 22 godine. Iako je sjedište u New Yorku, a mreža je rasprostranjena globalno u dvjesto zemalja, većina članova još je uvijek iz Europe, čak njih 65 do 70 posto. Najviše ih je u Velikoj Britaniji, Njemačkoj, Francuskoj. U SAD-u ih je dvadeset posto, a ostatak je raspršen po svijetu. Možda je zanimljiv podatak da je naročito mnogo članova i iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Erik Wachtmeister i Paris Hilton na zabavi ASmall WorldaErik Wachtmeister i Paris Hilton na zabavi ASmall WorldaČlanstvo u ASW-u je besplatno, a zarada se ostvaruje preko luksuznih brandova koji se tamo oglašavaju. „Luksuzni brandovi dosad su zazirali od interneta jer su smatrali da im taj koncept 'svega za sve' narušava imidž. ASW se tu pokazao kao idealan prostor upravo za takve kompanije, baš zbog samog vlastitog imidža ekskluzivnosti. Također ovdje dobivaju potpuno ciljanu publiku kojoj su takvi proizvodi bliski i što je najvažnije, samo reklamiranje se ne ostvaruje preko klasičnih bannera, već usmenim prenošenjem iskustava, degustacijom proizvoda na raznim eventima koje te tvrtke organiziraju itd.

Dakle, snažna povezanost s konzumentima i iskustvo kao najjači oblik promidžbe.", objašnjava Wachtmeister. Dodatnu zaradu s vremenom planira ostvarivati i kroz neke 'napredne' sadržaje koji će se posebno plaćati, a nedavno je pokrenut i ASmallWorld magazin koji se dobiva uz pretplatu. Dio sadržaja it tog magazina redovito se objavljuje i na službenim stranicama te je tako i široj javnosti djelomično omogućen uvid u 'taj mali svijet'. „U onom dijelu ASW magazina koji se objavljuje javno su uvrstili smo neke postove s blogova naših članova.", rekao je Wachtmeister. Jedan takav post je, primjerice, bio na temu 'uljeza' u visokom društvu, tj. onih koji se lažno predstavljaju na raznim događanjima dovodeći svoje prezime u vezu s nekim poznatima, a sve s ciljem da upadnu u tu ekipu. No, sudeći po postovima, nije to baš tako jednostavno jer je 'ekipa' vrlo povezana i jako dobro znaju prepoznati tko je 'iz njihovog jata' a tko je 'lažnjak'.

Međutim, nije ni u ASW-u sve tako ružičasto. S vremenom se pojavilo dosta nezadovoljnika koji se žale da se mreža već sad previše proširila te da je time puno izgubila na ekskluzivnosti i ozbiljnosti. Navodno da je moguće i preko nekih programa krivotvoriti pozivnice, te da se u toj mreži našla već i posluga nekih od članova. „Prestiž je sad već upitan. Čini mi se da je nadzor selekcije članova prilično izmakao kontroli.", neki su od prigovora. Stoga se u posljednje vrijeme pojavila nekolicina stranica koje slijede model ASW-a, no pazeći pritom da ne ponavljaju iste greške. Stranice poput DiamondLounga, Spire-a ili Sq.uare-a najviše vode računa upravo o broju članova koji ne premašuje nekoliko stotina. Također se teži još profiliranijoj publici, tako da se neke stranice fokusiraju samo na umjetnike, druge pak na dating i slično.

Ipak, zadnja osnovana društvena mreža tog tipa, Affluence.com (što je u prijevodu bogatstvo), nema brojčanih ograničenja. Također se ne zahtjeva ni pozivnica za upad. Jedini je kriterij da na bankovnom računu imate minimalno tri milijuna dolara ili godišnji prihod od tristo tisuća dolara. Ako trenutačno to nemate, postoji samo još jedan način da budete primljeni a to je da poznajete i u mrežu dovedete minimalno pet osoba koje ispunjavaju te kriterije. „Utjecaj je bitan. Dosad najpopularnija takva mreža ASmallWorld iako je krenula dosta ambiciozno, izgubila je mnogo na početnom ugledu i poželjnoj dozi ozbiljnosti. Sad je to tek puka razbibriga za dokone, polusposobne i razmažene raspikuće koji ne znaju što bi sa sobom. Mi ne želimo ponoviti tu pogrešku.", tvrdi Scott Michell, osnivač Affluence-a.

I Quentin Tarantino koristi ASmallWorldI Quentin Tarantino koristi ASmallWorldPrije svega, za primanje u Affluence mora se proći puno rigoroznija provjera. Zainteresirani moraju predočiti svoje račune, dokaze o imovini, prihodima itd. za čiju je provjeru osmišljen poseban tim. „To, naravno, nije tako jednostavno pa to još dosad nije provodila niti jedna takva stranica. Istina, za upad ćete se morati malo više strpiti, no vjerujte- višestruko se isplati.", naglasio je Michell. Affluene-ov moto je 'Da biste živjeli bolje'. Sam Michell uopće ne skriva da je osnovni cilj prije svega širiti mrežu utjecaja te sklapati vrlo unosne, značajne poslove na globalnom planu, a ne toliko diskutiranje o tome koja će biti 'najtrendi' mjesta naredne godine.

Affluence, za razliku od ostalih, također pridaje veliki značaj humanitarnom djelovanju, te je čak petinu godišnjeg prihoda namjenio u te svrhe. Sudeći prema statistikama, čini se da bi taj model mogao polučiti najveći uspjeh dosad. Naime, od pokretanja u rujnu 2008. do danas već je u popularnosti premašio ASmallWorld. Hoće li se Affluence-ove ambicije doista ostvariti te hoće li ta elita doista 'drmati' društvom budućnosti, ili je to tek još jedan prolazni hir 'povlaštenog sloja', vrijeme će pokazati.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika