28.04.2010. / 13:31

Autor: Igor Koruga

Komorno iskustvo pijanista Danijela Detonija

Mladi pijanist očarao je zagrebačku publiku već u prvom stavku iznoseći suvereno temu, fragmentarno skrivenu unutar silovitih serija akorda i pulsiranja dueta viole i violončela

Danijel DetoniDanijel DetoniBrahmsovo remek-djelo komornog repertoara sinoć je zablistalo u koncertnoj dvorani HGZ-a. Zagrebački kvartet je uz iznimnu podršku mladog hrvatskog pijanista Danijela Detonija (r.1983.), izveo Kvintet za glasovir i gudački kvartet u f-molu, op.34. Stilski razvijen na temeljima Beethovenove („Appassionata" u f-molu) i Schubertove (Gudački kvintet u C-duru) glazbene ostavštine, kvintet je prošao dvostruku Brahmsovu reviziju, što i nije čudno obzirom na poznati perfekcionizam i samokritičnost njemačkog majstora.

Danijel Detoni očarao je zagrebačku publiku već u prvom stavku iznoseći suvereno temu, fragmentarno skrivenu unutar silovitih serija akorda i pulsiranja dueta viole i violončela. Nužan osjećaj za komorno muziciranje pokazao je i u najtišim dijelovima, dok su se svi glazbenici odlično nosili u pozamašnoj finalnoj codi, bogatih ritmičkih transformacija kontrastne teme (ronda), čiju su temeljitu obradu ponovili i na bis-u.

Zahvala Zagrebačkom kvartetu slijedi i za ukusno odabran repertoar uvodnog dijela koncerta, te već uobičajeno predstavljanje domaćeg skladateljskog imena. Četiri dramatska epigrama za glasovirski kvintet dirigenta i skladatelja Rubena Radice (r.1931.), otkrila su već u mladenačkim skladateljevim danima težnju za stapanjem vodoravne i okomite glazbene strukture. Izvedbom je dominirao suvremeni klavirski rukopis, praćen odgovarajućim akordskim premazima gudačkih instrumenata, te njihovom živom međusobnom komunikacijom. Lijepo razvedena fuga trećeg stavka (andante contemplativo) istaknula je svakog instrumentalista (gudačkog) kvarteta, a fino stvorenim intervalima otkrila suvereno vladanje proširenom harmonijom.

Najpoznatiji domaći kvartet ponudio je i klasičnu programsku odrednicu u svom predzadnjem koncertu ovogodišnjeg Ciklusa u obliku Gudačkog kvarteta u c-molu Antona Brucknera (1824.-1896.). Malo bi tko očekivao većinom miran, prozračan, gotovo suzdržan ugođaj iz pera simfoničara, polifoničara i orguljaša poput Brucknera. Studentska se vježba orkestracije (za Otta Kitzlera) ipak našla na tragu poznatih stilskih odrednica prethodnika poput Mendelssohna i Schumanna, ali i Johanna Sebastiana Bacha, a maštovita fraziranja nadilazila su očekivane dinamičke varijacije. Goran Končar, Davor i Hrvoje Philips, te Martin Jordan još su jednom pokazali veliku upućenost i vještinu iznošenja komornog repertoara, a vrhunski zvuk kvarteta zadržali su ističući ujednačenost i timing ispred tonske nepogrešivosti.

Posljednji nastup Zagrebačkog kvarteta u Sezoni 2009./2010. očekuje se 25. svibnja ove godine, a komornim će opusom obuhvatiti najveće ruske skladatelje poput Stravinskog, Prokofjeva i Šostakoviča.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika