19.05.2011. / 12:43

Autor: Marko Biočina

Rat za naftno tržiše

Dodikova vlada 'blokira' Inu - Pogodovanje RS-a ruskoj rafineriji u Bosanskom Brodu

U posljednjim nesuglasicama Hrvatske vlade i MOL-a oko upravljanja Inom puno se govorilo o ulozi mađarske vlade koja djeluje tako da štiti MOL-ove interese. Zašto Hrvatska vlada ne čini isto da zaštiti interese Ine u BiH može se samo nagađati

Hrvatska naftna kompanija Ina tijekom proteklih nekoliko godina u modernizaciju svojih rafinerija uložila je oko 4 milijarde kuna, uvelike zbog planova da postane regionalni lider u proizvodnji visokokvalitetnih motornih goriva. Ipak, čini se kako bi ti planovi mogli biti ugroženi djelovanjem Vlade Republike Srpske Milorada Dodika. Oni su nedavno od Vijeća ministara Bosne i Hercegovine zatražili da se produži djelovanje važeće Odluke o kvaliteti naftnih goriva. Posljedica toga bila bi da bi se na nekoliko godina produži mogućnost da se na tamošnjem tržištu prodaju naftni derivati iznimno niske kvalitete, Euro 4 ili čak Euro 3. Radi se o gorivima relativno niske kvalitete i iznimno visoke količine sumpora koji osim na trajnost motora, jako loše djeluje i na okoliš.

Takav potez ide izravno za korist rafinerije nafte u Bosanskom Brodu koja je u vlasništvu tvrtke NeftGazInKor, inače tvrtke kćeri velike ruske naftne kompanije Zarubezhneft, koja je prije nekoliko godina kupila rafineriju i najavila velika ulaganja u njezinu modernizaciju. Ipak, ta ulaganja su izostala, pa je tako rafinerija u Bosanskom Brodu danas još uvijek nesposobna proizvoditi gorivo najviše Euro 5 kvalitete. S druge strane, Ina je uložila stotine milijuna kuna u razvoj svojih rafinerija, s računicom da će znatan dio proizvedenih visokokvalitetnih goriva plasirati upravo na tržište BiH, većim dijelom i zato što i europske regulative nalažu da se što prije zbog zaštite potrošača i okoliša na tržištu nametnu najviši standardi kvalitete goriva. Ipak, u BiH je situacija obrnuta, godinama se nauštrb potrošača sprječava uvođenje viših standarda, a sprječava golema obećana investicija u modernizaciju rafinerije, a Ini faktički jeftinim nekvalitetnim gorivom stvara nelojalna konkurencija.

Kolateralne žrtve takvog sustava su i građani Slavonskog Broda koji već godinama udišu velike količine otrovnih tvari u zraku kao posljedicu rada tehnološki zaostale rafinerije. Ipak, kako se to sve događa uz potporu službenih državnih vlasti Republike Srpske, pa je tako Neftgazinkoru za dodatne tri godine produžena odgoda plaćanja poreza, nameće se pitanje zašto hrvatske državne institucije ne djeluju da zaštite hrvatsku naftnu kompaniju. U posljednjim nesuglasicama Hrvatske vlade i MOL-a oko upravljanja Inom puno se govorilo o ulozi mađarske vlade koja djeluje tako da štiti MOL-ove interese. Zašto Hrvatska vlada ne čini isto da zaštiti interese Ine u BiH može se samo nagađati.

Vezane vijesti

Sanader nikad nije tražio da razgovaramo o INA-i i MOL-u

Sanader nikad nije tražio da razgovaramo o INA-i i MOL-u

Josip Friščić, bivši potpredsjednik Hrvatskog sabora i bivši čelnik Hrvatske seljačke stranke (HSS-a), HDZ-ovog koalicijskog partnera u bivšoj Vladi,… Više

Komentari

registracija
7/1/11

djani, 19.05.11. 14:34

Uvijek taj isprdak,smrad hebe cijelu stvar,stvarno mu treba mali soli na rep staviti


registracija
1/1/70

, 19.05.11. 15:10

Ovag četnika ercegovci vole,slave,veličaju,ordenje dodijeljuju...jebo im on .....


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika