Objavljeno u Nacionalu br. 819, 2011-07-26

Autor: Nina Ožegović

Splitske kazališne subverzije

Glumica i redateljica Senka Bulić, nova ravnateljica Dramskog programa Splitskog ljeta, za taj je festival priredila kombinaciju popularnih naslova i neočekivanih scenskih eksperimenata

VELIKA PREMIJERA
Senka Bulić s mladim
rumunjskim redateljem
Felixom Alexom
koji priprema veliku
dramsku premijeru
ovog Splitskog ljeta:
Euripidovu 'Hekubu'VELIKA PREMIJERA Senka Bulić s mladim rumunjskim redateljem Felixom Alexom koji priprema veliku dramsku premijeru ovog Splitskog ljeta: Euripidovu 'Hekubu'Objediniti suprotnosti - tragediju i popularnu komediju, antičku dramu i suvremeni performance, klasika Euripida i avangardnog francuskog multimedijalnog umjetnika Jeana Michela Bruyèrea, koji prvi put radi u Splitu - prilično je ambiciozan program za jednu od najstarijih i najtradicionalnijih ljetnih kulturnih manifestacija u Hrvatskoj.
A upravo je takav program zamislila Senka Bulić, glumica i redateljica, nova ravnateljica Dramskoga programa ovogodišnjega 57. Splitskoga ljeta. Budući da je na poziv ravnatelja splitskoga festivala, maestra Nikše Bareze, izabrana tek sredinom veljače i samim tim imala ograničeno vrijeme za definiranje programa, njena selekcija odaje eklekticizam, ali i dozu prepoznatljiva autorsko-kazališnog promišljanja.


Predstave koje su se, pod njezinim vodstvom, izvodile na pozornici Pučkoga otvorenog učilišta Velika Gorica nisu samo taj grad prvi put stavile na kartu relevantnih kazališnih lokacija, nego su privlačile najširi krug umjetnika i publike. Je li ovogodišnje Splitsko ljeto svojevrstan nastavak njene koncepcije na Sceni Gorica?
"Uspjela sam pozvati ljude čiju sam umjetnost htjela pokazati Splitu. U danim okolnostima motiviralo me da se angažiram oko dovođenja autora s kojima sam htjela raditi drukčiji program. Bavila sam se umjetničkim dijelom programa, pa nisam sudjelovala u rješavanju problema koji se tiču HNK kao ustanove koja festivalu pruža logistiku bez koje on ne bi mogao biti realiziran," kaže Senka Bulić, Splićanka koja već godinama radi u Zagrebu, ali i u inozemstvu. U premijernom programu željela je spojiti suvremeno i klasično. Kao vrhunac suvremene kreacije Splitskog ljeta najavljen je performans Jeana Michela Bruyèrea, koji će u Splitu režirati, "Satis sunt mihi pauci". Taj se projekt opire strogim žanrovskim definicijama. Najavljen je kao teatar-instalacija-koncert, a zahtijeva od publike dolazak u potpuno bijeloj odjeći. Provokativni Bruyère umjetnik je u pravom smislu te riječi pa, iako se bavi filmom, režijom, pisanjem, likovnom umjetnošću, dizajnom i fotografijom, uporno izbjegava stati ispred objektiva - umjesto sebe nudi zapise svojih projekata.

"S Bruyèreom sam radila početkom 90-ih u Zagrebu na predstavi 'Budi se lijepa'. Uvelike je utjecao na nas kao umjetnik, obilježio je naš put," priča Senka Bulić i dodaje da je iznimno što će taj multimedijalni umjetnik nakon Tokija, New Yorka, Pariza i Avignona raditi i u Splitu. U svom promišljanju o Seneki u podrumima Dioklecijanove palače od 1. do 4. kolovoza angažirao je znana domaća imena: od Ksenije Prohaske, Nives Ivanković i Arijane Čuline do Darka Japelja, Petra Cvirna te niza zanimljivih performera i KUD-ova iz Dugopolja i Poljica. Velika dramska premijera ovogodišnjega festivala Euripidova je manje izvođena tragedija "Hekuba" u režiji Felixa Alexe, mladog rumunjskog redatelja iza kojega su velike europske suradnje. Smještena u više nego odgovarajući spomenički ambijent solinskih Manastrina, bolno aktualne tematike, "Hekuba" će imati četiri izvedbe, počevši od 8. kolovoza. U naslovnim će se rolama naći splitska dramska heroina Zoja Odak, a okušat će se i Dara Vukić, Sergej Trifunović, Ana Vilenica, Dejan Bućin, Nikola Ivošević...

"Okrutna tragedija o osveti vraća nas u sam smisao antičke tragedije; potiče nas da bolje razumijemo kaotičan svijet oko sebe. Vrijeme u kojem živimo vrijeme je iscrpljivanja, rekla bi Jasna Babić, a ja bih rekla i neke čudne depresije. Iscrpljivani smo skandalima, a zapravo nema katarze. Mislim da je 'Hekuba' pravi tekst za ovo vrijeme, na svim razinama. Čini mi se da i sam očišćen, jednostavan povratak glumcu, i tekstu, nosi subverziju. Ljepota danas nosi subverziju," konkretizira Senka Bulić opravdanost opetovanih promišljanja antičke drame u teatru 21. stoljeća.

Splitski festival dugo je sinonim za pučki teatar, pa ni ove godine nije odustao od narodski popularnih naslova domaćih autora za koje nikad ne manjka publike: u izboru su lanjska Golovkova uspješnica "Smij i suze starega Splita", "Melodije borbe i pretvorbe" koje potpisuju Predrag Lucić i Boris Dežulović, te "Za Europu spremni" Arijane Čuline. Jednu posve drukčiju kazališnu estetiku i putokaz k radikalnoj dekonstrukciji baštine pružaju nešto alternativniji Splićani iz Fractal Falus Teatra, koji će u svojoj "Juditi" publiku podsjetiti kako je sve moguće iščitavati klasike. "Gostuju nam još neke od najuzbudljivijih regionalnih predstava protekle sezone: potpuno osuvremenjen Gogoljev 'Revizor' u režiji Jerneja Lorencija iz Dubrovnika, s odličnom glumačkom ekipom koju predvode Vili Matula i Nina Violić, te ambijentalni crnogorski Shakespeareov 'Othello' mladog režisera Veljka Mićunovića, a u ulozi Jaga je Branislav Lečić," kaže Senka Bulić. I sama nastupa u slovensko-hrvatskoj uspješnici "Ma and Al", koju je režirao Ivica Buljan prema tekstovima Koltesa i Salingera, a s kojom je nedavno gostovala u newyorškoj La MaMi. Nemoguće je previdjeti Euripidova "Kiklopa", također u Buljanovoj režiji, koji je, uz sudjelovanje kontroverznih riječkih rokera Leta 3, bio posljednja produkcija Senke Bulić na Sceni Gorica. S obzirom na burne reakcije tolerantne zagrebačke publike, hoće li se u Splitu 28. srpnja, možda, ponoviti slučaj "Bakhi"?

"Nisam se trudila raditi provokativan program, tražila sam kvalitetne tekstove. Ponajprije razmišljam o umjetnicima i tekstovima. U gostujućem dijelu selektirala sam predstave koje su obilježile proteklu sezonu i žao mi je što neke izvrsne nisam mogla ugostiti zbog vrlo skromna budžeta," objašnjava selektorica Bulić.
Mogu li se programski, financijski, ali i "statusno" usporediti najveći hrvatski kulturni festivali? "Financijska je situacija svima teža nego prošlih godina zbog ušteda u kulturi. Visokobudžetni festivali trebali bi imati i najbolju selekciju, ali praksa pokazuje da se i s manjim budžetom mogu raditi zanimljivi estetski iskoraci. Razlike u budžetu itekako utječu na mogućnosti i na poziciju festivala u odnosu na druge. Željela bih da ovaj festival komunicira sa svjetskima, ne bih htjela da se uspoređuje samo s nacionalnima," odgovara umjetnica koju je u životu politika, nekako, uvijek "pratila u stopu" - od slučaja Gorica, preko natječaja za HNK Šibenik, pa do aktualnog Splitskog ljeta. Kako je danas biti umjetnik u Hrvatskoj, mora li biti politički angažiran kako bi opstao?

"Umjetnik ne mora biti politički angažiran u stranačkom smislu. Što se tiče utjecaja politike na kulturu, on mora postojati, politika mora imati kontrolu nad vođenjem ustanova koje financira, ali najčešći je problem kvalificiranost ljudi koji se bave kulturnom politikom. Nisam imala stranačku iskaznicu ni za jednu od pozicija na koje sam birana, bila sam pozivana zbog svoje umjetničke biografije i procjene ljudi koje su me birali jer mogu obavljati taj posao", konkretna je kazališna umjetnica. Odmah nakon Splita putuje u New York s predstavom "Rozamunda" koju je režirala u koprodukciji svoje kazališne kuće Hotel Bulić, Kraljevskoga pozorišta Zetski dom i zagrebačkog Teatra &TD. Već u rujnu počinje s probama u ljubljanskom Mini teatru na projektu "Splendid's" Jeana Geneta, u kojem nastupaju pjevač Magnifico i Davor Janjić, a počela je i s pripremama za iduće Splitsko ljeto: "Pregovaram s umjetnicima, nadam se da ćemo s budžetom za sljedeću godinu realizirati naše zamisli."

Vezane vijesti

Senka Bulić predstavlja crnogorsku glumicu

Senka Bulić predstavlja crnogorsku glumicu

Senka Bulić, glumica, redateljica i nova ravnateljica Drame na Splitskom ljetu, predstavlja se u utorak u Teatru &td s režijom nove predstave… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika