Objavljeno u Nacionalu br. 603, 2007-06-05

Autor: Plamenko Cvitić

HRVATSKA VODA OSVAJA SAD

Američke zvijezde promoviraju Janu

JANA, voda tvrtke Agrokor, nakon odlične prodaje u New Yorku uskoro će se distribuirati u cijeloj Sjevernoj Americi

Nakon što je u samo nekoliko mjeseci hrvatska izvorska voda Jana osvojila New York, čelni ljudi Agrokora odlučili su svoj poslovni uspjeh proširiti i na područje cijele Sjeverne Amerike, čime bi Jana mogla postati prvi hrvatski izvozni proizvod koji je uspio ostvariti zavidne rezultate na najkonkurentnijem svjetskom tržištu. Da je Jana uspjela u New Yorku, što je veliki i najbolji test za njezin mogući uspjeh na cijelom američkom kontinentu, svjedoči i to što je od 1. siječnja Jana službena voda Madison Square Gardena, velikog estradno-sportskog kompleksa od četiri arene u kojima se održavaju najpoznatiji svjetski događaji. Budući da na uvijek do kraja rasprodanim sportskim utakmicama i koncertima često u publici sjede i najpoznatije osobe iz svjetskog showbiza, već sad Janini promotori imaju brojne fotografije na kojima najpoznatije zvijezde piju Janu. To će se u budućnosti sigurno koristiti u promidžbene svrhe, ali i odraziti na daljnje prodajne uspjehe Jane u Americi, jer ukus poznatih i slavnih često određuje što će kupovati njihovi brojni obožavatelji.

Kako ističe Dubravko Kmetović, izvršni direktor izvoza u Agrokoru i predsjednik uprave tvrtke “Jana North America“, za Janin uspjeh u Americi trebalo je mnogo posla: “Osim odlične pozicije na tržištu u Hrvatskoj, Jana se već nekoliko godina distribuira na susjedna tržišta poput Slovenije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore, Makedonije i Mađarske. S obzirom na našu strategiju da Janu učinimo svjetskim brandom ulazak na jedno od najzahtjevnijih i najvećih svjetskih tržišta bio je logičan poslovni potez. Iako je konkurencija na tom tržištu iznimno velika, bili smo uvjereni da Jana zbog svoje jedinstvene kvalitete može uspješno konkurirati najpoznatijim svjetskim brandovima, što se pokazalo točnim.“

Put do američkog uspjeha bio je dugotrajan, jer je trebalo riješiti brojne pojedinosti: od načina distribucije, dobivanja svih potrebnih dozvola, pozicioniranja i promoviranja Jane na novom tržištu pa sve do nadmetanja s velikim konkurentima poput svjetski poznate vode Evian. “Prije samog ulaska na američko tržište trebalo se podvrgnuti zahtjevnoj certifikaciji institucija za kontrolu kvalitete proizvoda i tehnologije punjenja NSF i FDA. Nakon tog prvog nužnog uvjeta trebalo je odrediti prave kanale distribucije, strategiju prodaje i komunikacije. U početku se Jana prodavala u suradnji s ovlaštenim američkim distributerom, a s rastom prodaje i širenjem distribucijskih kanala javila se potreba za osnutkom vlastite kompanije. Tako je 2006. počela raditi tvrtka ‘Jana North America’ sa sjedištem u New Yorku“, kaže Dubravko Kmetović.


A da za proboj na američko tržište treba mnogo truda, najbolje pokazuje to što je za svaku američku saveznu državu potrebno ishoditi zasebne dozvole, pa se Janin menadžment isprva koncentrirao samo na područje New Yorka, a tek nakon dobrih rezultata ondje odlučeno je da se Jana plasira u cijeloj Sjevernoj Americi. Premda napori Agrokorova menadžmenta vezani uz proboj Jane na američko tržište proteklih mjeseci nisu bili tajna u Hrvatskoj, u poslovnoj javnosti vladalo je mišljenje da Jana ondje neće moći postići jako dobre rezultate ili da će se prodavati na samo nekoliko lokacija u New Yorku, a da će to čelni ljudi Agrokora predstavljati kao Janin veliki uspjeh. Međutim, osim titule službene vode Madison Square Gardena, o dostupnosti Jane u New Yorku u posljednje vrijeme svjedoče i svi Hrvati koji su u posljednjih nekoliko mjeseci posjetili New York. Tako je i Nacionalov novinar, tijekom nedavnog boravka u SAD-u hrvatsku Janu primjećivao na brojnim mjestima u New Yorku: osim u malim dućanima na Manhattanu i velikim shopping centrima, Jana se prodaje i na prestižnim newyorškim lokacijama, poput turistima omiljenog kompleksa Rockefeller na samom Broadwayu.

O dostupnosti Jane u New Yorku izvršni direktor Agrokorova izvoza Dubravko Kmetović kaže: “Na Manhattanu već sad gotovo i nema trgovine u kojoj ne možete naći Janu. U tijeku su i aktivnosti za širenje distribucije i na područje Bostona i Chicaga te Kalifornije i Floride. Osim u manjim trgovinama na Manhattanu, prodaje se i u trgovačkim lancima kao što su Wallgreen’s, Wholefoods, Fairway, Gristedes i Safeway. Janina cjenovna pozicija u skladu je sa segmentom u kojem se natječe, što znači da je cijena viša od nacionalnih proizvođača. Primjerice, cijena boce od 0,5 litara na polici je oko 1,50 dolara. Na taj način Jana se u Americi pozicionira kao premium brand i natječe se u segmentu imported premium waters, pa joj konkurenti na američkom tržištu nisu domaće jeftine vode nego najpoznatije svjetske marke poput Eviana, Vossa, Fijia ili Poland Springsa. Zbog svog specifičnog ‘svilenkastog’ okusa i ujednačenog mineralnog sastava Jana se razlikuje od svih voda kojima konkurira u svom segmentu. Na tržištu Amerike većina voda tretira se raznim umjetnim sredstvima pa je Janina iskonska prirodna čistoća značajan adut u diferencijaciji od konkurencije“, istaknuo je Kmetović. Na taj način Jana, koja se crpi iz dubokog vrela Svete Jane i puni direktno na izvoru, konkurira Evianu koji se puni vodom koja se otapa s francuskih alpskih ledenjaka u Évian-les-Bainsu na jugu Francuske, Vossu koji dolazi iz snježnih područja južne Norveške, ili Fijiju koji se crpi iz arteškog bunara u pacifičkim prašumama.

Baš kao i u Hrvatskoj, Jana se trenutačno na američkom tržištu prodaje u plastičnoj ambalaži od pola litre, litre i litre i pol, no u Agrokoru vrlo uskoro namjeravaju u Ameriku odaslati i prve pošiljke Jane u staklenim bočicama. Takva ambalaža potrebna je kako bi se Jana mogla naći i na stolovima prestižnih newyorških restorana i hotela. Među hrvatskim biznismenima vlada mišljenje da je Janinu uspjehu najviše pridonijela titula službene vode Madison Square Gardena. Taj kompleks, u koji stane gotovo 20 tisuća posjetitelja, svojim je događanjima uvijek prisutan u svjetskim medijima, tako da su fotografije i videosnimke popularnih pjevača, glumaca i sportaša s Janom u rukama postale već uobičajena pojava. “Madison Square Garden najpoznatija je sportska i koncertna dvorana na svijetu i promociju Jane na takvom mjestu smatrali smo idealnom za upoznavanje američke javnosti s Janom. Prije Jane službena voda Madisona bila je Nestléova voda Poland Spring. Madison Square Garden tijekom godine posjeti više od milijun ljudi, među kojima i mnoge slavne osobe iz svijeta filma, sporta i show businessa koji postaju najbolji promotori Jane u Americi“, rekao je Kmetović. Osim daljnjeg širenja u SAD-u, nešto sporijeg zbog certificiranja Jane za svaku saveznu državu zasebno, čelni ljudi Agrokora, među kojima je i Ivan Todorić, najmlađi sin Ivice Todorića koji je bio začetnik projekta Jane u Americi, uskoro planiraju osvajanje i drugih tržišta širom svijeta. Osim izvoza u Australiju, Kanadu i Japan nedavno je počela distribucija Jane u Portugalu. Kmetović je rekao: “Intenzivno radimo i na plasiranju Jane na tržišta Saudijske Arabije i zaljevskih zemalja.“

Rokeri, reperi i R'n'B pjevači

Nedavno su se pojavile fotografije na kojima američka pjevačica Beyoncé Knowles, zajedno sa svojim dečkom, reperom Jay-Z-om, pije Janu na utakmici u Square Gardenu, kao i slične fotografije pjevačice Alicie Keys, frontmena REM-a Michaela Stipea i češkog supermodela Petre Nemcove.

Vezane vijesti

SAD čestitao Hrvatskoj Dan državnosti

SAD čestitao Hrvatskoj Dan državnosti

Sjedinjene Države uputile su Hrvatskoj čestitku u povodu Dana državnosti 25. lipnja. "U ime predsjednika Baracka Obame i naroda Sjedinjenih Država,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika