Objavljeno u Nacionalu br. 608, 2007-07-10

Autor: Eduard Šoštarić

GAZETA

Helikopter HV-a srušio se zbog tehničkog kvara

Stručnjaci Zrakoplovno-remontnog zavoda odavno su nezadovoljni opremom koja se nabavlja za održavanje vojnih letjelica i već godinama upozoravaju da se u letjelice ugrađuju rezervni dijelovi loše kvalitete

VIP HELIKOPTER Mi-8 H-253 hrvatskih oružanih snaga, u kojem je bilo sedam osoba, oko 15 sati srušio se u krugu vukovarske vojarneVIP HELIKOPTER Mi-8 H-253 hrvatskih oružanih snaga, u kojem je bilo sedam osoba, oko 15 sati srušio se u krugu vukovarske vojarnePad VIP helikoptera hrvatskih oružanih snaga Mi-8 oznake H-253 u krugu vukovarske vojarne, kojim se koriste hrvatski premijer Ivo Sanader i njegovi ministri, pri čemu su poginule dvije, a teže je ili lakše ozlijeđeno osam osoba, posljedica je tehničkog kvara na letjelici, a ne ljudske greške, doznao je Nacional iz izvora bliskih istrazi. Iz Zrakoplovno-remontnog zavoda u Velikoj Gorici, koji servisira i održava sve hrvatske vojne letjelice, nekoliko su puta odbijali preuzeti rezervne dijelove od RH Alana, i to za helikoptere Mi-8 i za hrvatske MiG-ove. Osim toga, imali su i velike zamjerke na posljednji remont osam helikoptera Mi-8 još 2005., među kojima je bio i srušeni Mi-8 oznake H-253, koji je proveden uz pomoć ukrajinskih stručnjaka i u organizaciji hrvatskog posrednika Đure Sesara, a vrijednost ugovora bila je 5,4 milijuna američkih dolara. Najnovija tragedija otvorila je niz pitanja, prvenstveno o sustavu nabave unutar MORH-a i Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, odnosno glavnim dobavljačima za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Riječ je o tome da se dijelovi i oprema za hrvatske letjelice uzimaju od nekolicine domaćih tvrtki koje iz Litve, Ukrajine, Kazahstana uz posredništvo RH Alana nabavljaju rezervne dijelove.

Problem je to što to nisu originalni dijelovi ruskog proizvođača helikoptera nego dijelovi iz tvrtki koje zapravo i nemaju licencu ili ovlast dobivenu iz Rusije. Da se nije dogodila tragedija u Vukovaru, vjerojatno se nikada ne bi pokrenulo pitanje nabave i održavanja vojnih letjelica kojima istječu svi resursi. Nezadovoljstvo dijelovima i opremom koja se nabavlja za potrebe održavanja vojnih letjelica i helikoptera već dugo postoji u Zrakoplovno-tehničkom zavodu, gdje su nedavno odbili preuzeti i piropatrone koje služe za izbacivanje sjedala kod zrakoplova MiG-21.

Primjer školskih zrakoplova UTVA-75 kojima su istekli svi resursi, a i dalje lete, samo su kap u moru problematičnih rješenja u hrvatskom Ministarstvu obrane. Vojni lobiji unutar Ratnog zrakoplovstva koje čine isti ljudi već desetak godina surađuju s određenim hrvatskim tvrtkama koje nabavljaju dijelove i posreduju pri remontu u inozemstvu. Pukovnik, a sada brigadir Mirko Ljevar, koji je postao zamjenik načelnika za logistiku u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu, bojnik, a sada brigadir Željko Idek, načelnik Uprave za ugovaranje i nabavu MORH-a, te bojnik Ivan Bobić, koji je postao savjetnik za zrakoplovstvo u Zapovjedništvu za logistiku, svi ti Zagorčevi ljudi danas su nositelji najvećih poslova nabave i opremanja oružanih snaga i očito uživaju povjerenje visokih obrambenih dužnosnika svih proteklih godina. Još kao pomoćnik ministra obrane Vladimir Zagorec je uz svoje najbliže suradnike, koji su i danas na najodgovornijim dužnostima u MORH-u, potpuno bespotrebno i bez ikakva plana kupovao istrošene i neispravne dijelove, zbog čega je oštetio državni proračun za barem 6 milijuna kuna, jer su sva sredstva završila na otpadu.

Premijerov helikopter Mi-8 H-253 posljednji je put boravio u Zrakoplovno-tehničkom zavodu prije nekoliko tjedana, dok je helikopter H-254 za potrebe predsjednika Mesića trenutno u ZTZ-uPremijerov helikopter Mi-8 H-253 posljednji je put boravio u Zrakoplovno-tehničkom zavodu prije nekoliko tjedana, dok je helikopter H-254 za potrebe predsjednika Mesića trenutno u ZTZ-uOd ukupno 1070 kompleta sredstava i dijelova iz ugovora za helikoptere i zrakoplove hrvatski stručnjaci potpuno su odbacili stotinjak takvih kompleta, jer su dijelovi bili stari čak do 30 godina, većina je bila neispravna i vrlo loše kvalitete. Čak je 50 kompleta bilo neispravno i predložen je njihov remont u Zrakoplovno-tehničkom zavodu u Velikoj Gorici. Čak 36 kompleta dijelova iz ugovora bilo je neispravno u tolikoj mjeri da ni Zrakoplovni zavod nije mogao obaviti remont pa je predložen remont negdje izvan Hrvatske. Povjerenstvo MORH-a u kojem su tada bili i danas najodgovorniji časnici za nabavu vojne opreme, među ostalima Mirko Ljevar, Željko Idek, Ivan Vinter i Ivan Bobić, i samo je utvrdilo, što je vidljivo iz dokumentacije, da je velika količina isporučenih dijelova daleko ispod kriterija prihvatljivosti i objektivno se mogu smatrati neispravnima.


Štoviše, konstatirali su da je u ponudi i pri ugovaranju isporuke tih dijelova prema ugovoru isporučitelj primio obvezu da će prije isporuke dijelove u inozemstvu dovesti u ispravno stanje, što nije učinio. Međutim, ništa se nije poduzelo da se podmiri šteta. Ni do danas višak dijelova koje je Povjerenstvo preuzelo u cijeni ugovora nikad nije iskorišten. Višak je trunuo u skladištima Kerestinca i drugih vojnih objekata, da bi se na kraju prodao skupljačima otpada. Sličan obrazac ponašanja Povjerenstva MORH-a slijedi i ugovor Una VI broj 118/97 vrijedan 10,6 milijuna kuna o nabavi rezervnih dijelova za MiG-21, prvenstveno motora i akumulatora. I njega je potpisao tadašnji pomoćnik ministra Vladimir Zagorec. Zamjenik načelnika Tehničke uprave brigadir Dražen Jakopec u dopisu Upravi za nabavu od 31. kolovoza 1998. tvrdi kako većina isporučenih dijelova iz tog ugovora nije odgovarala traženom, te traži da se zbog toga vrate dobavljaču. Riječ je o neispravnim dijelovima kao što su komandno-pilotažni instrument KPP-1273K, potom dva impulsna pojačala UIP3-4, četiri pokazivača rashodomjera goriva RTSU-30-6, četiri zračne boce kočećeg padobrana, osam hidropokretača krilca BU-45 te dva komada krova kabine 76-0602-3100. Ukupna vrijednost tih neispravnih rezervnih dijelova bila je 2,5 milijuna kuna.

GENERAL ZVONKO PETERNEL preživio je nesreću, za razliku od svog vozačaGENERAL ZVONKO PETERNEL preživio je nesreću, za razliku od svog vozačaU svom dopisu Jakopec je tražio od Povjerenstva da obavijesti dobavljača, odnosno tvrtku ACM o tome kako će spomenuta roba loše kvalitete biti vraćena i da ACM mora što prije robu preuzeti u Zrakoplovnom zavodu Velika Gorica te da ih upozori da ubuduće provjeravaju kvalitetu isporučene robe, odnosno da poštuju odredbe ugovora. Međutim, Povjerenstvo nije poslušalo Jakopca i nije tražilo od ACM-a da preuzme lošu robu. Javna je tajna da su oba transportna zrakoplova AN-32 neko vrijeme bila prizemljena i neispravna, jer su imali problema sa startnim generatorima i potrošnjom ulja, iako su 2005. prošli remont i modernizaciju. Ministar obrane Berislav Rončević očito tolerira neodgovorno ponašanje ključnih ljudi unutar sustava nabave, premda je na vrijeme bio nekoliko puta obaviješten tko posluje s MORH-om izvana i tko takve sumnjive dobavljače štiti iznutra.

Drugi VIP helikopter oznake H-254, kojim se koristi predsjednik Stipe Mesić, trenutačno je u u Zrakoplovno-remontnom zavodu u Velikoj Gorici. Helikopter koji se srušio u Vukovaru bio je preuređen i isporučen Vladi Republike Hrvatske u travnju 2006., odnosno premijeru Sanaderu, dok je nešto kasnije završeno preuređenje i drugog helikoptera, oznake H-254, namijenjenog predsjedniku Mesiću. Srušeni helikopter zarobili su za vrijeme hrvatsko-bošnjačkog sukoba 1993. godine pripadnici HVO-a. Danas ga sudski potražuje tvrtka Monitor d.d. u sporu koji je pokrenuo umirovljeni general Ljubo Ćesić, zvani Rojs.

Uz luksuznu opremu u unutrašnjosti helikoptera postoji i dodatna izolacija od visokokvalitetnih poliamida, također nezapaljiva, smanjila je buku motora, a ugodnom putovanju predsjednika i premijera pridonijela je i ugradnja klimatizacijskog uređaja. Predsjednik države i premijer na raspolaganju imaju posebni radni stol s kožnim foteljama i telefonom uz već postojeća bočno postavljena kožnata sjedala za suradnike, kao i mini-bar.

U helikopter se ugrađuju i skupocjene haniko obloge, ultralake i nezapaljive pregrade. Helikopterima MI-8 već se desetljećima koriste u oružanim snagama diljem svijeta za prijevoz vojnika i ranjenika, traganje i spašavanje, a VIP verzija je prava rijetkost. Oba helikoptera koristiila su se i dok je predsjednik bio Franjo Tuđman, a prvi strani državnik koji je letio u jednom od njih, oznake H-254, bio je turski predsjednik Suleyman Demirel koji je u srpnju 1995. posjetio prvog htvatskog predsjednika na Brijunima. Helikopter koji se srušio u Vukovaru, H-253, nabavljen je potkraj 90-ih za potrebe Vlade Republike Hrvatske i njime se malo letjelo.

Unutrašnjost helikoptera

Skupocjeni mahagonij i prvorazredna kožnata sjedala u unutrašnjosti helikoptera s vrhunskom video i audio tehnologijom, telefonom, kuhinjom i sanitarijama potpuno odudaraju od vanjštine helikoptera starog 20-25 godina. Zanimljivo je da su svi materijali u unutrašnjosti helikoptera nezapaljivi, čak i tepisoni.

Nabava dijelova

Zrakoplovni remontni zavod nema utjecaja na nabavu rezervnih dijelova jer nije samostalan u poslovanju i svi dijelovi koje mora preuzeti nabavljaju se preko državne agencije Alan d.o.o. Unatoč tvrdnjama da će ZTZ biti izdvojen MORH ne čini ništa da to i bude tako.

Vezane vijesti

Pao turistički helikopter u New Yorku, ima poginulih

Pao turistički helikopter u New Yorku, ima poginulih

Jedna je putnica poginula u utorak pri padu turističkog helikoptera koji se srušio u East river na istoku Manhattana i potonuo, a spašeno je troje… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika