Objavljeno u Nacionalu br. 798, 2011-03-01

Autor: Srećko Jurdana

Surova politika

Koja je pozadina užurbanoga davanja aerodroma Pleso u koncesiju?

Zašto država stihijski hrli u taj mastodontski, koliko i diskutabilan posao? Zašto se sve to zapravo izvodi, i zašto se izvodi na takav ubrzani način? Ovdje je riječ o projektu koji bi naciju trebao hraniti desetljećima, a vlast ga namjerava – bez velikih objašnjenja i opterećenosti nijansama – nametnuti u svojim zadnjim danima, stvarajući kod uznemirene publike sumnje da se ovdje radi o nekakvome financijskome “Last Hurrah !”, ili o njezinom posljednjem koruptivnom pokliču

Ministar prometa Božidar Kalmeta obznanio je nedavno odluku Vlade da izgradnju novog aerodroma u Zagrebu izvede po modelu “javno-privatnog partnerstva”, tj. da je putem javnog natječaja prepusti inozemnom koncesionaru, tko to već bio. Poruka je odjeknula. Zbivanja s glavnom zračnom lukom u državi nisu trivijalnost, uz njezinu obnovu vezane su mnoge varijable i proturječni detalji. Kako stvari stoje, izabrani koncesionar imat će politički zanimljivo društvo. S njim se čvrsto namjerava povezati hadezeovska građevinska kompanija IGH, pod izlikom da je svojedobno pobijedila na natječaju za projekt aerodroma. Publika pamti da je ta pobjeda bila doista nečuvena: u transparentno namještenoj igri eliminirani su, među ostalima, proslavljeni arhitekti Norman Foster i Shigeru Ban, u korist domaćeg tandema Kienzl-Neidhardt (Dinamov stadion), bliskog Juri Radiću. IGH je razradio njihov “pobjednički” projekt, i ta će se razrada tretirati na natječaju za koncesiju kao uvjet za ulazak IGH u situaciju.


SHOW HADEZEOVSKOG GRAĐEVINSKOG LOBIJA

Gdje god se na hrvatskim natječajima mota Tuđmanov i Sanaderov štićenik IGH, promatrači s lakoćom mogu nanjušiti štakora. Tragično je za image Zagreba što novi aerodrom ne će potpisati spomenuti gospodin Foster, čije bi ime samo po sebi bilo elitna turistička atrakcija prvoga reda. Posebno je žalosno, nadalje, što zbog zadovoljavanja interesa IGH nije usvojen vrhunski artistički projekt japanskoga umjetnika Shigerua Bana, složena drvena konstrukcija aerodromske zgrade zamišljena kao vizualno-duhovna poveznica između dva krajolika u kojima drvo dominira - starih turopoljskih kućica i šuma na jugu, i Medvednice na sjeveru. Političkom odlukom oktroiranom na liniji Sanader-Radić- M. Matulović-Dropulić svjetski autori i njihove kompetentne ideje eliminirani su iz utakmice, koja se nastavila voditi kao privatni show hadezeovskog građevinskog lobija. Budući da Vlada nema ni novaca, ni invencije, ni radne energije da novi aerodrom kreira u vlastitome aranžmanu, na trajnu dobrobit svih građana, ona je komotno odlučila plodove ulaganja prepustiti inozemnome partneru, i ući u koncesijsku kombinatoriku s otvorenom vjerom da će i njezina stara domaća klijentela u njoj pronaći svoje udobno utočište. U nizu kontroverzi oko aerodroma specijalno je intrigantan podatak da se jedna od najvećih i najsloženijih investicija u Hrvatskoj namjerava definirati, formulirati i provesti na brzinu, nekoliko mjeseci prije izbora. Razlog forsiranju vjerojatno je uže interesne prirode. Šira publika nema pojma kakvi će se aranžmani dogovarati oko aerodroma, no i njoj – vrlo postupno – postaje jasno da bi se moglo raditi o biznisu stoljeća koji će privilegiranim sudionicima operacije donijeti neviđenu zaradu. Cijeli plan odudara od uvriježenih europskih kriterija. U Europi se uobičajeno primjenjuju djelomične koncesije – na ugostiteljske objekte, parkirališta, usluge itd. – dok temeljna firma ostaje pod nadzorom vlasnika. Hrvatska se, međutim, odlučila na tzv. južnoamerički model po kojem u koncesiju odlazi sve. Taj model totalne koncesije potpuno je suprotan modelu privatizacije ljubljanskog aerodroma – preuzeo ga je i beogradski – koji se restrukturirao na prodaji dioničkih paketa, definirao kao dioničko društvo i postao jedna od najjačih tvrtki u državi. Dva susjedna konkurentska aerodroma funkcioniraju, dakle, kao razvojni ekonomski subjekti, za razliku od zagrebačkog koji namjerava pasivno egzistirati na ubiranju koncesijske naknade. Upravo činjenicu da će izvlačiti naknadu bez ulaganja u novu zgradu i razvoj Vlada želi predstaviti kao trijumf svoga najavljenog modela – netko ga je adekvatno nazvao “modelom za siromašne i lijene” – i propušta pritom spomenuti da se država ovdje unaprijed odriče ogromne zarade koju će potencijalno nuditi budući aerodrom s povišenom vrijednošću. Uz aktualni aerodrom, u koncesiju se daju i sve njegove buduće aktivnosti. Zračna luka nije samo nova zgrada; ona je i prostor oko nje. Postoji plan da se na tom prostoru izgradi teretna zona ili Cargo City, kao najjači robni distributivni centar u regiji, mjesto gdje se sijeku sve prometnice i koridori jugoistočne Europe, i čiji je financijski potencijal iz tog aspekta neizmjeran. Za izgradnju Cargo Cityja – na partnerskoj bazi s aerodromom i državom – postoje zainteresirani investitori, što ne začuđuje, s obzirom na spoznaju da bi to mogao postati najveći izvor prihoda u Hrvatskoj uopće.

KALMETINE AFERE S CESTAMA I ŽELJEZNICOM

Cijelu tu financijsku perspektivu, to hipotetski neiscrpno vrelo sredstava koje bi moglo u znatnoj mjeri ekonomski preporoditi naciju, Hrvatska sad želi nekome prepustiti za dvjesto milijuna eura ulaganja, koliko se traži u natječaju za koncesiju. Zašto? Kompetentne promatrače i mnoge zainteresirane građane začuđuje brzina kojom se želi obaviti ta vlasnička preobrazba sumnjive ili nedostatne profitabilnosti, kao i izostanak rasprave o bitnim pojedinostima koje (tu preobrazbu) prate. Realizaciju projekta vodit će Kalmetino ministarstvo, opterećeno nizom teških afera s cestama i željeznicom, koje mu ipak ne smetaju da nastupi kao suvereni arbitar u možda najvećem prijevozno-prometnom poslu u hrvatskoj povijesti. Taj je posao obilježen specijalnim finesama o kojima se u javnosti ne govori. Koncesijsko društvo – investitor (fondovi), nekakva renomirana inozemna zračna luka kao operater i nosilac transfera znanja, lokalni sudionici itd. – bit će vrlo brzo prinuđeno na stvaranje tvrtke koja će proizvoditi dovoljno novaca da namiri vlasnike aerodroma: državu, grad Zagreb, grad Veliku Goricu, Zagrebačku županiju, i pritom će još radnicima morati darovati deset posto udjela, koliko im je obećano da se amortizira njihov otpor transakciji. Veličina neposrednog problema s kojim će se suočiti traženo koncesijsko društvo impresivna je. Potpuno je neriješen njegov budući odnos s vojskom. Novi aerodrom, potom i Cargo City, gradit će se među ostalim i na terenu sadašnje vojne baze, ispod kojeg su podzemna skloništa za hrvatske MiG-ove. Izgradnja tih podzemnih skloništa na nekom drugom mjestu – što je obaveza ulagača – bila je vojni uvjet za prepuštanje zemljišta. Radi se ovdje o strukturnoj nijansi koja koncesionara vreba iz zasjede. Osim toga, očekuje ga i dekontaminacija napuštenog vojnog terena po standardima EU-a, kao i rješavanje pitanja nove baze za hrvatsko ratno zrakoplovstvo (koju ovo trenutačno dijeli s civilnim).

POSLJEDNJI KORUPTIVNI POKLIČ

Nadalje, nejasno je što će biti sa sredstvima koja su akumulirana u sadašnjoj zračnoj luci. Radilo se tu navodno o tridesetak milijuna eura, i specijalno je pitanje hoće li se koncesionaru možda u nekakvome aranžmanu omogućiti da postojeći aerodromski novac uloži kao svoj u buduću izgradnju. Najavljeni posao opterećen je, kako vidimo, nizom pitanja bez javnoga odgovora. Kako će se cijeli aranžman odraziti na druge zračne luke u Hrvatskoj? Kakav će biti status Croatia Airlinesa na novom aerodromu? Tko će i kako određivati cijene usluga u zračnoj luci, za putnike i kompanije? Vjerojatno najvažnije od svega: zašto država stihijski hrli u taj mastodontski, koliko i diskutabilan posao? Zašto se sve to zapravo izvodi, i zašto se izvodi na takav ubrzani način? Ovdje je riječ o projektu koji bi naciju trebao hraniti desetljećima, a vlast ga namjerava – bez velikih objašnjenja i opterećenosti nijansama – nametnuti u svojim zadnjim danima, stvarajući kod uznemirene publike sumnje da se ovdje radi o nekakvome financijskome “Last Hurrah !”, ili o njezinom posljednjem koruptivnom pokliču.

Vezane vijesti

Dok Suzana roni suze, Šeks nudi usluge

Dok Suzana roni suze, Šeks nudi usluge

Jadranka Kosor reagirala je porukom “gorkog prijekora” na odluku Tomislava Karamarka da (nju i Šeksa) smijeni s potpredsjedničkih funkcija u Saboru.… Više

Komentari

registracija
20/2/08

BeetleBlues, 01.03.11. 02:00

Vlada nije mogla uciniti ama bas nista a da se raznorazni dusebriznici (kao taj Jurdana) nebi snebivali na odluku. Odluka o partnerstvu drzave i stranog ulagaca je po meni najbolja, jer ce se konacno pokrenuti izgradnja neceg sto ce zamjeniti ovo sadasnje ruglo, a za koje radove drzava jednostavno nema love da sama bilo sta napravi.


registracija
12/12/10

Klarens, 01.03.11. 04:31

Novine sluzhe za informiranje NARODA
Sad je frka i dajte nam vishe detalja
Ak nish drugo bar proshle brojeve !!!


registracija
1/12/10

kibidabi, 01.03.11. 07:38

ADZe zločinci!!! Izgleda da im je Bajić kum!!!


registracija
1/1/70

, 01.03.11. 07:59

Deset točaka zbog kojih morate odstupiti:
1. Sve ste prodali, zamalo i Hep i Vode. Medije ste poklonili strancima, HT, banke i INU!
2. Neprestano pogodujete stranim bankama, a na štetu nas građana RH.
3. Razvili ste užasan birokratski aparat, spor, neučinkovit i na teret cijelom narodu.
4. Odrekli ste se dijela teritorija, čak i mora u korist stranih interesa.
5. 350.000 ljudi bez posla i pitaj Boga koliko njih još koji rade a ne primaju plaće. A vi svi i dalje pljačkate narod i živite na naš teret (Vlada, Sabor i vaši poltroni). Mi vam plaćamo sav taj luksuz i stanove!
6. Cijelu industriju i trgovine poklonili ste ili strancima ili domaćim tajkunima, pljačkašima koji su pljačkali dok smo mi krvarili!
7. Proizvodnja nam je pala na mizernih 20% od onoga što smo imali prije rata! Usvajate i krojite idiotske zakone koje guraju hrvatski narod u propast.
8. Javna nacionalna televizija postala je instrument i poligon vas i vaših tobožnjih oporbenjaka SDP-a.
9. Gurate nas u Europsku takozvanu uniju, iako je ulazak ovakve Hrvatske u nju ravno potpisivanju SMRTNE PRESUDE ZA SVE NAS! Pogledajte oko sebe, što se događa sa malim zemljama u toj tvorevini, zašto su propali i zašto čak i veliki odbijaju europski Ustav!! I gurate nas a da NAS niste ništa pitali! Komu onda služite? Hrvatskom narodu ili stranom kapitalu??? Jedva smo se oslobodili Beograda, a sada nas gurate u tvorevinu gdje je Beograd Bruxelles!
10. Prodali ste Gotovinu i ostale naše generale, a sada biste se riješili i žrtvovali i male ljude, ''samo'' obične branitelje koji su branili i obranili NAŠ dom!
11.Zločincima suditi po kratkom postupku!!!!


registracija
30/9/09

davor12345, 01.03.11. 08:24

Konačno smo dočekali da se po modelu javno-privatnog partnerstva riješi model naše zračne luke. Hvala ti Bože na ljudima poput našeg Kalmete, vizionarima bez trunke interesa u ničemu osim u javnom dobru. Kalmeta i Ivić ne Pašalić), naše uzdanice. Jedan "drži" Dalmaciju, drugi "Slavoniju". Jadna je stranka kojoj su takvi biseri oslonci na izborima.


registracija
2/2/11

MarkoKraljevic, 01.03.11. 08:52

Morate odstupiti skupa s Jurom Radicem a aerodrom ostavite jos da miruje...


registracija
1/3/11

gea, 01.03.11. 09:31

Treba JOŠ KOJA PROVIZIJA,PRIJE NEGO ŠTO ODLETE U KLOAKU......Banda ADEZEJOVSKA!


registracija
20/12/10

rasputjin, 01.03.11. 10:40

@BeetleBlues: Tu si potpuno u pravu.
Dosadasnje iskustvo nas uci da je bas svaki potez ADZa zesca pljacka i prevara naroda, partnera i zdravog razuma.

A argument da da aerodrom treba mjenjat jer je ruzan je ispod svake razine, pa ga i ne treba komentirati


registracija
20/12/10

rasputjin, 01.03.11. 10:41

Aerodrom je Zagrebacki i imaju Zagrepcani odlucivat kaj bu bilo njim, a ne neki samoprozvani strucnjaci!


registracija
4/1/09

miroljubiv, 02.03.11. 00:46

Osim što je mason taj Jure Radić,u kojoj je još tajnoj organizaciji? I ona muškobanjasta Marina Dropulić,katastrofa od žene.nije ni čudo da su ju primili jedino među kradezenjarama.


registracija
1/3/11

polimerlaik, 02.03.11. 13:35

Koji si ti glupan BeetleBlues,a vjerojatno i hdz-ov plaćenik....!! O kakvom ti partnerskom ulaganju države i privatnog partnera govoriš,ej mamlaze,pa radi se o državi kojoj je hdz na vlasti i koji je do sad u svim sličnim poslovima samo poklonio našu imovinu za siće od provizije,daj molim te nemoj više niš komentirati jer si preglup kad uopće možeš tako nešto napisati.Ti i tvoj hdz...svašta!Samo nemoj sad iza ovog napisati da nisi ni hdz ni sdp i
da si ti sam zaključio da je to u ovom trenutku najbolji potez za pleso.Marš hdzjčino kretenska!


registracija
1/3/11

polimerlaik, 02.03.11. 13:41

A ti rasputjin očito nisi skužio BeetleBlues-a kaj misli...


registracija
20/2/08

BeetleBlues, 06.03.11. 00:58

polimerlaik:
Zaboli me kurac za tebe, HDZ i SDP i bilo koju stranku u HR. Jedina stvar oko aerodroma me jebe svaki put kad dodjem doma i hodam tim jebenim ruglom kojeg su izgradili/sklepali tvoji jebeni komunisti.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika