Objavljeno u Nacionalu br. 440, 2004-04-20

Autor: Mislav Šimatović

PRVI ČOVJEK KOPRIVNIČKE INDUSTRIJE

Logično bi bilo da Vlada udio u Podravci proda sadašnjim vlasnicima

Darko Marinac, predsjednik Uprave prehrambene kompanije Podravka, govori o razlozima slabe prošlogodišnje zarade te komentira mogućnost prodaje državnog udjela u Podravci za koji je zainteresiran Ivica Todorić, glavni konkurent koprivničke kompanije na tržištu voda

Kao mogući kupci Podravke spominju se najveće domaće, ali i neke multinacionalne kompanije.Kao mogući kupci Podravke spominju se najveće domaće, ali i neke multinacionalne kompanije.Nakon prošlotjedne objave rezultata poslovanja Podravke ponovno su se aktualizirale špekulacije o preuzimanju koprivničke kompanije. Kao mogući kupci Podravke spominju se najveće domaće, ali i neke multinacionalne kompanije. No iz neslužbenih se izvora doznaje da će Podravku sasvim sigurno kupiti Agrokor, koncern Ivice Todorića, što bi, uzevši u obzir da u sklopu Agrokora posluje najveći hrvatski maloprodajni lanac Konzum, za Podravku vjerojatno bila najpovoljnija varijanta. Uzevši u obzir da je za Podravku vezana gotovo svaka koprivnička obitelj, Agrokor je poželjniji kupac od multinacionalne kompanije koja ne bi imala razumijevanja za dijelove Podravkina poslovanja koji ne donose velik profit.

Vrijednost Podravkine dionice kreće se između 170 i 200 kuna i ja tu ne vidim nikakvo spuštanje cijene, pogotovo ne namjerno Podržao bih okrupnjavanje u okviru prehrambene industrije, jer su to najkvalitetnije tvrtke u HrvatskojGrupa Podravka je za razliku od pretprošle godine, kad je zaradila čistih 108 milijuna kuna, lani imala višestruko manji profit ? samo 10 milijuna kuna. Uz to, pokazalo se da su troškovi poslovanja preveliki te da prelaze rast ukupnog prometa. Ovakva situacija, koja je uglavnom posljedica velikih problema s kojima se Podravka u prvoj polovici prošle godine suočila u Poljskoj, utjecala je i na velik pad cijene dionica na Zagrebačkoj burzi, koje su sa 200 kuna pale na 170 kuna. Uz još neke nepovoljne izjave iz Koprivnice otvorila su se nagađanja da je niska vrijednost na burzi namjerno isprovocirana kako bi menadžment jeftinije kupio preostalih 28,5 posto u državnom vlasništvu. O tome kakva je budućnost koprivničke prehrambene industrije te kolika je vjerojatnost da će Vlada prodati svoj vlasnički udio, razgovarali smo s predsjednikom Uprave Podravke Darkom Marincem.

NACIONAL: Koji su glavni razlozi znatnog pada dobiti Podravke u 2003.? – Postoje dva razloga. Osnovni je da smo lani imali velike gubitke u Poljskoj, koji su nastali u najvećoj mjeri 2002. i u prvoj polovici prošle godine. Drugi je razlog taj što smo, kad već nismo imali dobar poslovni rezultat, odlučili očistiti bilancu kompanije za više milijuna kuna, što uključuje otpis spornih potraživanja i ostalih stavki od kojih su se neke vukle od 1996. Smanjili smo i višak od 430 zaposlenih, što nas je stajalo 24 milijuna kuna za otpremnine. Rezultat su lošiji financijski pokazatelji, ali i čista bilanca koja će u ovoj godini omogućiti kompaniji poslovanje bez ikakvih usklađivanja i rezervacija, koje su se provlačile iz godine u godinu.

Međutim, treba napomenuti da je Podravka već u drugom polugodištu 2003. imala više od 70 milijuna kuna čistog profita, što je znatno iznad rezultata u usporedbi s istim razdobljem godinu prije.

NACIONAL: Što za Podravku znači da su troškovi ponovno rasli brže od prihoda? – Većina troškova rasla je sporije od prihoda, tako da ta konstatacija ne stoji. Ponovno ističem drugu polovicu prošle godine jer je prvih šest mjeseci bilo obilježeno velikom krizom u Poljskoj koja nije izazvana tada nego traje godinama. Izgubljeni sudski spor s Mezykom stajao nas je 30,5 milijuna kuna, što je trošak koji je nastao 1997. Nakon promjene menadžmenta u Poljskoj, dijela Uprave i izvršnog menadžmenta u Koprivnici, drugo je polugodište išlo po planu, a svi troškovi u tom razdoblju, kao i ove godine, rastu sporije od prihoda. To znači da je u devet posljednjih mjeseci profit iznad, a troškovi ispod plana.

NACIONAL: Bez obzira na to, ne ukazuje li ukupni rezultat lanjskog poslovanja na nužnost nalaženja strateškog partnera koji bi kupio 28,5 posto dionica, koliko iznosi državni udio u kompaniji? – Kad će netko od vlasnika prodati udio u Podravci, ne odlučuje Uprava nego sam vlasnik. Sudeći prema izjavama, Vlada vodi politiku prema kojoj ne želi zadržati državno upravljanje gospodarstvom, pa će vjerojatno prodati udio u Podravci. Međutim, država zbog određenih obveza neće prodavati svih 28,5 posto dionica.

Menadžment Podravke strateškog partnera nije tražio, premda smo sklopili partnerstva s nekim komapnijama u pojedinim biznisima grupe, primjerice s Nestleom, Unileverom, Heinzom, te proizvodnju u suradnji s Barillom.

NACIONAL: Kolika je vjerojatnost da menadžment Podravke otkupi državni udio u kompaniji? Na koji bi se način to provelo? – Vjerojatnost postoji, a činjenica da Podravka kotira u prvoj kotaciji Zagrebačke burze, koja funkcionira prema najvišim europskim standardima, otklanja bilo kakvu mogućnost zakulisnih igara.
Naravno da postoji interes, ali dok država svoj udio ne odluči prodati, o tome je prerano govoriti.

NACIONAL: Kolika je u ovom trenutku vrijednost tog udjela? – Kompanija prema sadašnjem stanju na tržištu vrijedi oko milijardu kuna. Znači da državni udio košta oko 285 milijuna kuna. Međutim, sasvim sam siguran da je taj iznos znatno podcijenjen, premda to ne izgleda tako u trenutku objave lošeg poslovnog rezultata. Ali taj je rezultat slučaj koji smo preživjeli i nije trend u Podravci, nego posljedica stanja jednog proizvoda na jednom tržištu.

NACIONAL: Vrijednost dionice Podravke u posljednje je vrijeme znatno pala. – To znači da smo dobra prilika za svakog tko vjeruje u naš posao i naše brandove.

NACIONAL: Nije li to i prilika da menadžment Podravke jeftino otkupi dio državnog udjela? Kako komentirate špekulacije da je uprava Podravke namjerno utjecala na pad cijene dionice? – Kako se uzme. Cijena Podravke potkraj 1999. iznosila je 60 kuna po dionici, početkom 2000. bila je 120 kuna, a u zadnje se vrijeme kreće između 170 i 200 kuna. Ja tu ne vidim nikakvo spuštanje cijene, pogotovo ne namjerno. Osim toga, vijesti koje kompanija pušta u javnost pogoduju rastu cijene dionica.

NACIONAL: Kako komentirate informaciju iz krugova bliskih Ivici Todoriću da je ulazak Agrokora u Podravku umalo gotova stvar? – Mogu samo komentirati ono što je Todorić rekao javno, a to je da je za Podravku zainteresiran manje nego prijašnjih godina, ali da će se pojaviti kao konkurent na eventualnom natječaju. To je dosta logično. No treba pričekati i vidjeti koje će instrumente Vlada koristiti prilikom prodaje. Logično bi bilo da se otkup ponudi sadašnjim vlasnicima.

NACIONAL: Bi li Podravci koristilo da joj suvlasnik postane Agrokor? – Agrokor je danas naš najveći poslovni partner. Premda ne mogu govoriti iz Todorićeve pozicije, Podravci bi bilo dobro da se može okrupnjavati prvenstveno u okviru prehrambene industrije, jer se radi o grupaciji najkvalitetnijih tvrtki u Hrvatskoj. Kad bi se tu pronašao neki modus suradnje, ja bih to podržao. No kao predsjednik Uprave Podravke nemam pravo komentirati vlasničke namjere ni sadašnjih ni budućih vlasnika.

NACIONAL: Koliko je istinita informacija da se ulasku Agrokora u Podravku suprotstavljaju koprivnički politički krugovi bliski Podravci? – To ne mogu komentirati. Vjerojatno ima onih koji su protiv i koji su za, kao i ljudi koje to ne zabrinjava. No ja nisam primijetio da postoji bilo kakva skupina koja lobira za to.

NACIONAL: Činjenica je kako prodaja Podravkina najznačajnijeg i najpoznatijeg branda, Vegete, nezaustavljivo pada. Kako ćete se postaviti s obzirom na prošlogodišnji pad prodaje za 100 milijuna kuna? – To je točno samo na prvi pogled. Spomenuti iznos odnosi se na poljsko tržište. U ostalim zemljama, osim u Hrvatskoj gdje stagnira, prodaja Vegete se povećava. Vegeta je proizvod u zreloj fazi rasta, što znači da ubuduće neće imati velike padove, kao ni veliki rast. Zbog toga, s jedne strane, primjenjujemo strategiju širenja asortimana branda Vegeta te, s druge, idemo na nova tržišta. Snažno nastupamo u Njemačkoj i Rusiji gdje Vegeta ima porast veći od 20 posto.

NACIONAL: Kakvi će za Podravku biti efekti skorašnjeg proširenja EU, s obzirom na to da Podravka većinu prihoda ostvaruje na tržištima zemalja koje 1. svibnja postaju dio ujedinjene Europe? – Podravka se već sedam godina, od čega poslijednje tri intenzivno, priprema za trenutak proširenja EU. Kako nismo znali da će se deset zemalja priključiti u paketu, u svim zemljama, od Baltika do Slovenije, u kojima smo prisutni, razvili smo proizvodne tvrtke. Podravka na tim tržištima zapošljava oko 1200 ljudi i ima prihode od oko 100 milijuna eura. Računajući zemlje koje su već članice EU prihod je veći, stoga proširenje EU smatramo velikom prilikom.

NACIONAL: Zbog čega je Podravka prodala Gavriloviću udio u Dinovi? Ne bi li vlasništvo u maloprodajnom lancu donijelo dugoročno više koristi proizvodnoj kompaniji? – Podravka je ušla u projekt Dinova s kompanijama koje većinom nemaju trgovački lanac, sa željom da se Diona spasi, jer smo za to zainteresirani. Međutim, Podravkina strategija uopće ne uključuje razvoj maloprodaje i naši partneri u konzorciju znali su da ćemo kad-tad izići iz projekta. Da slučajno nitko od njih nije bio zainteresiran da otkupi Podravkin udio od 10 posto vrijedan oko 20 milijuna kuna, mi bismo i dalje ostali u konzorciju.

NACIONAL: Koliko vam štete nanose ilegalne kopije Vegete? – Procjenjujemo da nam, primjerice u Rusiji, proizvođači falsifikata oduzimaju oko 30 posto tržišta. S tim da je, dugoročno gledajući, šteta znatno veća jer krivotvoritelji prodaju smeće pa ljudi gube povjerenje u brand. Ipak, u Poljskoj smo s Vegetom ove godine postigli najbolje rezultate koje smo ikad imali. U veljači smo prodali više od 500 tona Vegete i ponovno smo lider na tržištu.

Vezane vijesti

Felak: Govorilo se o neprijateljskom preuzimanju Podravke

Felak: Govorilo se o neprijateljskom preuzimanju Podravke

Još jedan član Podravkina nadzornog odbora, Damir Felak, izjavio je danas svjedočeći na suđenju u "slučaju Spice" da se u više navrata govorilo o… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika