Objavljeno u Nacionalu br. 392, 2003-05-20

Autor: Ivo Pukanić

EKSKLUZIVNO IZ ZELTWEGA

Zadnja austrijska utrka Formule 1

Utrka na austrijskoj stazi Zeltweg prošle nedjelje bila je zadnja utrka Formule 1 u Austriji, povučene zbog zabrane reklamiranja cigareta: pokušavajući spriječiti gubitak unosnog posla, dan prije i uoči same utrke Ecclestoneu su se dolazili 'poklanjati' vodeći austrijski političari na čelu s predsjednikom vlade Wolfgangom Schusselom

Ivo Pukanić i Bernd PischetsriederIvo Pukanić i Bernd PischetsriederVolkswagen grupa – u kojoj su uz VW još Audi, Porsche, Seat, Škoda i Bentley – sigurno idućih nekoliko godina neće ući u Formulu 1. “Da bismo mogli biti ravnopravni s ostalim vodećim momčadima kao što su Ferrari, Mercedes ili BMW, trebalo bi uložiti strašno puno novaca. A kada oformite ekipu, tada vam godišnje treba minimalno 300 milijuna eura, koliki je prosječni budžet momčadi, dok Ferrari ima 400 milijuna eura godišnjih troškova, a to si Volkswagen ovoga trenutka ne može priuštiti. Uz to, mi smo unaprijed prodali sve naše trkaće automobile privatnim momčadima za raznorazna natjecanja, a prodaja automobila nam nikada nije bila bolja,” to je za Nacional ispričao Bernd Pischetsrieder, glavni direktor Volkswagena, na večeri koju je priredio Bernie Ecclestone, i nastavio: “Postigli smo velik uspjeh s modelom A8, a ni najmanje ne sumnjamo u uspjeh s novim golfom. Stoga će ulazak Volkswagen grupe u magični svijet F1 još pričekati. Znam što sve to znači i koliko treba napora i novaca da uđeš i budeš ravnopravan u tom natjecanju jer sam u Formulu 1 uveo BMW.”

Došavši Ecclestoneu, austrijski ministar financija Karl-Heinz Grasser prvo je zagrlio njegovu suprugu Slavicu, znajući da je ona jedina osoba preko koje može ući u 'čelični kavez' koji je oko sebe postavio Bernie “Pischetsrieder je trenutno vodeći menadžer u svjetskoj automobilskoj industriji koji je već konsolidirao BMW, a sada VW pretvara u globalnu automobilsku kompaniju,” izjavio je tom prilikom Ecclestone kojemu je i te kako stalo da VW uđe u Formulu 1, kao što je to ove godine učinila Toyota, i tako još više potvrdi Formulu 1 kao najatraktivniji, najeskluzivniji i najskuplji sport.

Ovogodišnja utrka na austrijskoj stazi Zeltweg, smještenoj kod malog mjesta Spielberg u Tirolu, bila je zadnja utrka Formule 1 u Austriji. Još uvijek nije odlučeno hoće li se ta utrka sljedeće godine održati u Šangaju ili u Bahreinu, naftom prebogatom državicom na Srednjem istoku, ali sigurno je da će presuditi koliko će organizator platiti.

Austrijanci, koji imaju dugu i bogatu tradiciju Formule 1, te dvojicu velikih svjetskih prvaka Niki Laudu i Gerharda Bergera, ne mogu prežaliti što im je Ecclestone oduzeo trku. No Ecclestone se zbog toga ni najmanje ne uznemiruje: on smatra da su si sami Austrijanci i njihova vlada krivi što su ostali bez Formule 1. Ušavši u Europsku uniju, Austrija je automatski prihvatila i zakone EU o zabrani reklamiranja duhanskih proizvoda. Budući da Ecclestone na svakoj utrci gdje na bolidima i reklamnim panoima ne mogu biti izložene marke cigareta, gubi veliki novac, Belgija, Njemačka i Velika Britanija izglasale su poseban zakon koji omogućava reklamiranje cigareta samo tri dana u godini, za vrijeme održavanja utrka Formule 1. Da je to učinila austrijska vlada, odnosno njihov parlament, vjerojatno bi Austriji ostala utrka.

No tu je još jedan čimbenik – atraktivan okoliš staze. Ekskluzivnost na kojoj je Ecclestone inzistirao od prvoga dana u Formuli 1 dovela je do toga se ljudi doslovno tuku tko će dobiti karte u VIP ložama – u Austriji su loža stajale i do tri tisuće eura, a sponzori su čekali u redu da daju novac kako bi se pojavili na najboljim mjestima. No Zeltweg je smješten na ledini bez ikakve posebne infrastrukture, a jedini hotel u blizini nalazi se u selu Judenburg, pet kilometara od staze. Kad nema utrke, jedina je aktivnost u tome kraju uzgajanje krava kojih ima po svim livadama uokolo. U dvorcu–hotelu Schloss Gabelhofen u Judenburgu – u kojem obična soba stoji 560 eura na noć – bili su smješteni Bernie i Slavica Ecclestone, Flavio Briatore, šef momčadi Renault i veliki dio momčadi Ferarija, a navečer je oko hotela pravi seoski ugođaj: mukanje i nevjerojatan smrad stajskoga gnojiva.

Da bi spasili što se spasiti da, dan prije utrke Ecclestoneu su u njegov “motohome” došli na poklonstvo austrijski političari na čelu s predsjednikom vlade Wolfgangom Schusselom. Austrijski premijer došao je u društvu supruge, a ministar financija, visoki i zgodni 32-godišnji Karl–Heinz Grasser, sam. Prvo što su obojica učinila, bilo je da se Slavici Ecclestone bace oko vrata. S tim da je u premijerov zagrljaj bio samo srdačno poslovan, dok je ministar zagrljajem i poljupcima pokazao da prema gospođi Ecclestone gaji i malo više od poslovnih interesa. Austrijska politička vrhuška, organizatori, marketinške agencije i sponzori koji žive od novca i promocije što im donosi Formula 1 znaju da je ključni čovjek cijele priče upravo Bernie Ecclestone i njegova supruga koja na njega ima presudan utjecaj. Hladni Englez, kakav je Ecclestone, ne iskazuje ni prema kome emocije, već sve gleda samo kroz posao i financijsku isplativost. Budući da je slab prema svojoj supruzi, mnogi preko nje pokušavaju ući u čelični kavez koji je oko sebe postavio.

A austrijski organizatori imaju i te kako razloga za noćne more: godišnje su dobivali 56 milijuna eura od TV prava, ulaznica i sponzora. Indirektna šteta nastala odlaskom Formule 1 mnogo je veća, a na gubitku su hoteli, dućani, restorani i autocest. No, kako kažu iz Ecclestoneova kruga, to nije njihov problem. Po svemu sudeći premijerov razgovor s Ecclestoneom u tijesnoj gornjoj kabini njegova “motorhoma” nije previše impresionirao Engleza koji je ostao kod svoje odluke. Kako Nacional doznaje, vlasnik energetskog pića Red Bull, austrijski multimilijunaš Dietrich Mateshitz, želio bi što prije vratiti F1 u Austriju. Za to je spreman izgraditi novu pistu vrijednu 200 milijuna dolara, no ni to neće biti dovoljno ako vlada i parlament ne promjene zakon o reklamiranju duhanskih proizvoda.

Svaka momčad, baš kao i Ecclestone, imaju “motorhome”, veliki superluksuzni autobus preuređen tako da sadrži restoran, spavaonice i sobe za sastanke – ondje se odvija najzanimljivi dio Formule 1. Najraskošniji motorhome ima momčad Mercedes McLaren kojoj je na čelu Ron Dennis. Njihov “pokretni dom” stoji 2,2 milijuna eura, a za njim ne zaostaju ekipe Ferrarija i Williamsa, dok su ostale momčadi ipak skromnije.

Za Ecclestoneove i njihove goste već godinama skrbi Karl-Heinz Zimmerman, gostioničar iz austrijskog skijaškog centra Lech. Zimmerman ondje u svojem “Gasthausu” radi sa suprugom tijekom skijaške sezone, a kada počne sezona Formule 1, prati Ecclestonove kamo god da pođu. Za Ecclestonove i njihove goste preko dana spremaju obična, svakodnevna jela, dok za svečane večere ne nedostaje kavijara i lososa. Tada se u ulozi konobara zna naći i sam Bernie Ecclestone – on voli imati sve pod kontrolom te nadzire čak i svaku pojedinu kuharicu. Kada se za vrijeme večere pokvario stroj za pranje suđa, iako su mu bili gosti za stolovima, Ecclestone je bio pun savjeta za popravak i osobno je pregledao začepljene filtere.

Ecclestone i utrke prati iz motorhomea. Prije početka svakog natjecanja Ecclestone izađe na stazu i već samom svojom nazočnošću utjera strah u kosti organizatorima. Neposredno prije starta povlači se u svoj autobus i na velikom plazma ekranu promatra trku. Na drugome mu je ekranu stalno uključen Sky program kako bi pratio vijestima iz svijeta. Nakon što vozači drugi put uđu u boks mijenjati gume i točiti gorivo, Ecclestoneovi napuštaju pistu, sjedaju u mercedes S55 AMG u kojem ih stalno čeka šofer Robertom, te odlaze na aerodrom gdje ih čeka privatni avion. Tako izbjegavaju nesnosne gužve koja nastanu nakon svakog Grand Prixa. Ecclestoneov mercedes ujedno je i jedini putnički automobil koji može ući u krug motorhomea. Svi ostali, uključujući i pilote Formule 1, moraju parkirati automobile 300 metara od staze, VIP posjetitelji imaju parking kilometar dalje, a za obične smrtnike nitko niti ne pita.

Flavio Briatore, šef momčadi Renaulta, i Niki Lauda, bivši svjetski prvak, a sada televizijski komentator, najbliži su bračnome paru Ecclestone. Flavio Briatore najveća je zvijezda, ponekad čak i veća od Michaela Schumachera koji je pobijedio i u Austriji. Briatore je shvatio da nije dovoljno biti samo dobar direktor jedne od momčadi Formule 1, već da se treba poraditi i na imidžu. Nakon što je godinama zaokupljao pažnju medija svojom vezom s manekenkom Naomi Campbel, sada je u središtu pažnje kao dečko njemačkog supermodela Heidi Klum. Priznao nam je kako je otkada je s njom u vezi, a to je nešto više od mjesec i pol dana, smršavio sedam kilograma, te da se nikada nije bolje osjećao. To je izrekao prije utrke: raspoloženje mu se znatno pokvarilo kada su mu oba automobila ispala iz natjecanja zbog kvara na motorima.

Od Hrvata kojima je udijeljena povlastica da se kreću po boksovima i motorhomovima svih momčadi bili su televizijski reporteri Stjepan Balog i Tihomir Filipović, naš nekadašnji automobilistički prvak, danas zastupnik Pirellija za Hrvatsku. Tu je bio i Zrinko Gregurić, zvan Zizi, jedan od dvanaest FIA-inih sudaca. On svake godine sudi na tri trke Formule 1, s time da ne smije godinu za godinom suditi na istoj trci. Zahvaljujući dobrim vezama u VIP zoni bila su i braća Eugen i Niko Pervan, vlasnici fitness Body Art studia iz Zagreba. Njih su dvojica dobila i specijalne propusnice pa su se do pred sam početak utrke mogli kretati među bolidima, pilotima i mehaničarima na pisti.

Na kraju da otkrijemo i jednu tajnu. Hrvatska je mogla već prije šest godina dobiti trku Formule 1 zahvaljujući najvećoj mogućoj vezi: Riječanki Slavici Radić, supruzi Berniea Ecclestona. Još 1997. Ecclestone je popustio svojoj supruzi i pristao je na to da potpiše ugovor o prebacivanju jedne utrke na riječki automotodrom Grobnik. Veće je bio potpisan i predugovor i pripremalo se potpisivanje ugovora kada je Imperijal vulgarno napao Slavicu Ecclestone samo zato da uništi projekt. Kada je Ecclestone vidio kako mu vrijeđaju ženu u zemlji kojoj on poklanja Formulu 1, nazvao je Hrvoja Šarinića i poništio predugovor i obavijestio ga da više ne dolaze u obzir bilo kakvi razgovori o Hrvatskoj kao domaćinu trke. Dok druge zemlje daju sve od sebe da postanu domaćini natjecanja koje donosi više novca nego svjetsko nogometno prvenstvo, dotle su zbog sitnih interesa i igara pojedini političari, koji su stajali iza Imperijala, minirali cjelokupni projekt Grand Prix Croatia Formula 1.

Vezane vijesti

Hamiltonu VN Kanade

Hamiltonu VN Kanade

Britanski vozač Lewis Hamilton u McLarenu pobjednik je Velike nagrade Kanade, sedme utrke SP-a Formule 1 održane u Montrealu. Hamilton je sedmi… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika