Objavljeno u Nacionalu br. 711, 2009-06-30

Autor: Srećko Jurdana

Surova politika

Jurica postao persona non grata u Casinu Royale

Srećko JurdanaSrećko JurdanaBit će da je ambasador Neven Jurica po nečem opasno zaslužan za hrvatsku državu, kad mu ova već dvadesetak godina dopušta da se neometano razbacuje njezinim novcem. Tuđman je u njemu svojedobno prepoznao rođenoga servilnoga birokrata, i čim je osvojio vlast, poslao ga je u Australiju da tamo za HDZ vodi plodonosnu komunikaciju s lokalnim hrvatskim donatorima. Nije im, međutim, mogao dugo prodavati bozu. Beskrajno ih je iritiralo njegovo nemilosrdno razbacivanje novca namijenjenog državi u ratu - na terevenke, izgradnju luksuzne ambasadorske vile, plaćanje svih mogućih računa hadezeovcima koji su iz domovine turistički došli vidjeti "dijasporu" itd. - i u Zagreb su počela stizati pisma dobrih ljudi koja nadležne upozoravaju na njegovo rastrošno ponašanje. Ta pisma nisu proizvela nikakav poseban efekt. Jurica je u jednom trenutku napustio australsku zajednicu kod koje je izgubio svaku vjerodostojnost, ali nastavio je programirano skakati s jednog lukrativnog inozemnog položaja na drugi, da bi u zadnjoj fazi službeno završio u Ujedinjenim nacijama, i neslužbeno u Las Vegasu, kao kockar bez pokrića koji dugove plaća izmišljenim računima za reprezentaciju i lobističke usluge.

I predsjednik Mesić godinama je periodički upozoravao javnost i nadležne službe na probleme s Juricom, zadnji put u povodu slučaja Rivkin, tj. Juričine isplate od milijun i nešto dolara američkome odvjetniku koji je navodno u Washingtonu nešto lobirao za Hrvatsku oko NATO-a. Spomenuti Rivkin i prije je - oko Haaga - za astronomske honorare "širio istinu o Hrvatskoj", i nema ozbiljne osobe koja bi ga nakon te skupe prodaje magle angažirala više za bilo što. U svakom slučaju, Hrvatska bi u NATO ušla i da na vidiku nije bilo ni Jurice, ni Rivkina, ni transakcije državnih milijuna. Premijer Sanader ipak je i u toj situaciji na sva zvona branio Juričino dodatno ulaganje u Rivkina, držeći usput naciji pedagoške prodike o neprocjenjivoj važnosti njihovoga lobiranja, što košta da košta. Jednog provjerenog raspikuću i jednog provjerenog opsjenara premijer je tada uzeo pod osobnu zaštitu, i ta mu se čudna agitacija danas vratila na vrlo kompromitantan način. Jurica se - preko neprestanoga akumuliranja neopravdanih troškova - pokazao kao državni teret takve veličine koju je nemoguće sakriti pod kaput, pa makar taj kaput bio i premijerski.

Čovjek je trošio šakom i kapom, i uvijek se pritom na diplomatskoj razini ponašao suprotno Mesićevim željama, sugestijama i protokolu. Demonstrativno je, na primjer, bojkotirao Libiju u UN-u, kaskajući za američkim ambasadorom koji je napuštao sjednicu, što je Libiju navelo da odustane od isporuke plina Hrvatskoj. Premijera je, nasuprot predsjedniku, gurao u prvi plan tijekom zajedničkog posjeta SAD-u. Uživao je u svemu tome Sanaderovo pokroviteljstvo sve dok nije prevršio mjeru s kockanjem. I tada su ga pokušali spasiti, izmišljajući priču da se u Zagreb vratio zbog zdravstvenih problema, a ne zbog izdavanja fiktivnih računa kojima je pokrivao svoje izigravanje šeika. Postavlja se sad pitanje: po čemu je gospodin Jurica - nezanimljivi aparatčik koji se preko motanja po diplomaciji uživio u ulogu playboya - Sanaderu bio toliko važan, da ga je premijer, zanemarujući sve objektivne okolnosti i riskirajući vlastiti ugled, nastojao zaštititi do posljednjeg daha?

Jedna od teorija glasi da se još devedesete, tijekom zajedničkoga vrzmanja po HDZ-ovoj baraci, između Sanadera i Jurice razvilo nekakvo savezničko prijateljstvo, koje je preraslo u neformalni pakt o uzajamnoj ispomoći u statusnome proboju. Među njima, uostalom, postoje određene profilacijske sličnosti. Obojica dolaze s juga, bavili su se izučavanjem književnosti (Jurica u svojstvu profesionalnoga voditelja književne tribine), posjeduju sposobnost da mnogo govore i ne kažu ništa, obojica su ulazak u Tuđmanovu sljedbu nepogrešivo shvatila kao životnu priliku da napokon pobjegnu iz "društva mrtvih pjesnika" i postanu kabinetske persone. Uočava se tu, kako vidimo, određena psihološko-karijeristička relacija, vjerojatno formirana u primordijalnoj fazi HDZ-a, koja je Jurici omogućila da se - uz Sanadera kao premijera - osjeća apsolutno zaštićeno, i da se u miru bavi kockanjem i "lobiranjem" glumeći brigu za državne interese.

Nevena Juricu, diplomata koji je s državnim novcem u džepu proučavao šifre Casina Royale - kao da iza njega stoji konto Jamesa Bonda - može se na jednoj strani shvatiti kao model Sanaderova demonstriranja savezničke lojalnosti, a na drugoj kao ogledni primjer dekadencije koja caruje u MVP-u. Poznato je da hrvatska diplomatska služba funkcionira na principu bipolarnosti - ili nemiroljubive aktivne koegzistencije - između "Sanaderovih ljudi" i "Mesićevih ljudi", i uvijek kad izbije nekakva afera, postavlja se u prvome redu pitanje čijem klanu pripada njezin protagonist. To je apsurdna situacija, ali ona odražava interesne kriterije koji dominiraju u hrvatskoj politici. Sanader se ponaša maksimalno protekcionistički ne samo u slučaju Jurice, nego uvijek kad se nekog od "njegovih" dovede u vezu s kriminalnim radnjama. U stanju je pokrenuti propagandne i institucionalne operacije velikih razmjera, kako bi svoga čovjeka izvukao iz gliba i predstavio ga kao žrtvu opozicijske zavjere.

Zašto je smijenio Fabera? Pa upravo zato da mu policija u tim specijalnim operacijama ne stoji na putu. Ambasadoru Jurici, oficiru za vezu između Hrvatske i Nevade, ne će se dogoditi ništa dramatičnije od odlaska u mirovinu, povratka proučavanju bespuća povijesne zbiljnosti.

Michael Jackson

Umro je Michael Jackson, i svijet moderne glazbe nije više isti. U žanru kojim se bavio - nazivali su ga popom, iako ga taj pojam prilično trivijalizira - bio je apsolutno nenadmašan. Minucioznu koreografiju u kojoj je uvijek bilo zapleta, dinamičnoga sukoba dobrih i loših junaka osmišljenih po obrascu američke ulice, kombinirao je s prodornim pjevanjem, i doveo tu dramaturgiju do savršenstva. U glazbenim spotovima poigravao se i sa samim sobom, prerušavao se, skrivao, nestajao i pojavljivao, i stvorio ritmičko-pjevačku formulu koja je publiku ostavljala bez daha. Bio je - po mnogim indikacijama - opterećen vlastitim djetinjstvom. Otac ga je zlostavljao, i to je ostavilo posljedice. Ponekad se ponašao iracionalno, poput odrasloga djeteta koje vodi borbu s nekakvim demonima iz rane prošlosti.

Da je uzeo samo dolar po primjerku ploča koje je prodao, raspolagao bi količinom novca koja se ne može potrošiti. Unatoč tome, upao je u dugove. U jednom danu, jednom shoppingu, znao je spiskati i do šest milijuna dolara. Bježao je od realnosti i živio u svome petarpanovskome svijetu. Mijenjao je identitet, izbjeljivao je kožu na misteriozne načine, nastojao je čak promijeniti crte lica i pokušavao fizički postati nešto drugo od onoga što jest. Izgradio je Neverland, svoj zamak iz bajke kojeg se nakon kratkog vremena zasitio. Optuživali su ga zbog pedofilije, i nakon procesa na kojem je oslobođen, u ogorčenju je objavio da napušta Ameriku i seli se u Bahrein. Ništa od toga. Ubrzo se vratio u L. A.,
“Lalalandiu” koja mu je u scenskom i psihološkom smislu bila nenadomjestiva. Tamo je i umro, naglo i neočekivano, u fazi intenzivnih priprema za seriju povratničkih koncerata. Raspolagao je nevjerojatnom energijom, koja se u trenutku okrenula protiv njega. Genijalni Michael Jackson, neponovljiva ikona modernoga vremena.

Vezane vijesti

Dok Suzana roni suze, Šeks nudi usluge

Dok Suzana roni suze, Šeks nudi usluge

Jadranka Kosor reagirala je porukom “gorkog prijekora” na odluku Tomislava Karamarka da (nju i Šeksa) smijeni s potpredsjedničkih funkcija u Saboru.… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika