Objavljeno u Nacionalu br. 817, 2011-07-12

Autor: Nina Ožegović

Politički uspon maloga gangstera

Redateljica Lenka Udovički priprema s Kazalištem Ulysses predstavu 'Cabaret Brecht - Zadrživi uspon Artura Uija' o dolasku Hitlera na vlast te o sprezi mafije, politike i kapitala

UZ OZRENA
GRABARIĆA
u ulozi frustriranog
čikaškog gangstera
Artura Uija (lijevo)
te Maju Posavec
kao jedinu glumicu,
u kabareu glume,
pjevaju i plešu
Damir Šaban, Mislav
Čavajda, Mladen
Vasary, Goran Bogdan
i drugi, a redateljica
je Lenka UdovičkiUZ OZRENA GRABARIĆA u ulozi frustriranog čikaškog gangstera Artura Uija (lijevo) te Maju Posavec kao jedinu glumicu, u kabareu glume, pjevaju i plešu Damir Šaban, Mislav Čavajda, Mladen Vasary, Goran Bogdan i drugi, a redateljica je Lenka UdovičkiKad sam čitala taj Brechtov tekst, najviše me privukla alegorija o dolasku Hitlera na vlast, kao i sprega kapitala, mafije i politike, tako radikalna 30-ih godina, rezonantna i s današnjim vremenom", kaže Lenka Udovički, redateljica brojnih režija na Brijunskom ljetu i supruga proslavljenog glumca te suosnivača Kazališta Ulysses Rade Šerbedžije, koja se prošlog tjedna s ekipom mladih glumaca preselila iz Zagreba u Istru, gdje na tvrđavi Minor na Malom Brijunu rade na novoj predstavi Kazališta Ulysses. "Cabaret Brecht - Zadrživi uspon Artura Uija" rijetko je izvođen tekst Bertolta Brechta, u kojem je veliki dramatičar optužio njemačko društvo zbog toga što nije na vrijeme prepoznalo opasnost Hitlerova nacionalsocijalizma i spriječilo realizaciju njegovih čudovišnih ideja.


Taj tekst vrlo je opširan i kompleksan, pa su ga morali, kaže, "štrihati" i prilagođavati, a ona se naposljetku odlučila za kabaretsku verziju, s puno muzike, songova i kretanja, pa je cijela predstava u pokretu, što joj daje posebnu draž i zanimljivost. Iako su ove godine i Kazalištu Ulysses srezane dotacije - od države su dobili 70.000 kuna, manje i od Festivala glumca u Zagvozdu, a grad Zagreb, koji im je prethodnih godina davao i po četvrt milijuna, sad im je zavrnuo slavinu - ekipa radi s puno entuzijazma i energije, te užurbanim tempom. A to je po mišljenju svih najvažnije za uspjeh predstave. Premijera će biti održana 22. srpnja i na repertoaru će biti sve do 6. kolovoza, a naslovnu ulogu Artura Uija, malog frustriranog čikaškog gangstera bez novca, koji pokušava kontrolirati karfiolski kartel, a do poznanstva s mafijom ništa mu ne polazi za rukom, glumit će Ozren Grabarić, jedan od najvažnijih glumaca zagrebačke Gavelle. Uz njega glume, pjevaju i plešu Mislav Čavajda, Mladen Vasary, Goran Bogdan, Dražen Šivak, Damir Šaban i drugi, te Maja Posavec kao jedina glumica. Glazbu je napisao njezin stalni suradnik Nigel Osborne, kojeg je upoznala u Los Angelesu gdje je godinama živjela, Deni Šesnić je scenograf i light dizajner, Bianka Adžić Ursulov kostimografkinja, Staša Zurovac koreograf, Davor Rocco je napisao songove, a uživo će svirati fantastičan bend mladih muzičara Petrojvic Blasting Company.

"U predstavi svi likovi imaju pandane u stvarnim ljudima, pa Arturo Ui reprezentira Hitlera, Ernesto Roma je Ernst Röhm, Givola je Joseph Goebbels, Emanuele Giri je Hermann Göring, Dogsborough je Paul von Hindenburg, tadašnji njemački predsjednik, a Karfiol Trust, kartel malih povrćara, predstavlja pruske junkere", nastavlja Lenka Udovički. Tako su Hitler i njegovi ministri pretvoreni u šačicu gangstera kojima su razmetanje i prijetnja put do političke i vojne moći. "Brecht je taj tekst napisao za samo tri tjedna početkom II. svjetskog rata, čekajući u Helsinkiju vizu za Ameriku. Radnju je smjestio u Chicago 30-ih, u vrijeme ekonomske krize, a inspirirali su ga stvarni događaji (požar u skladištu predstavlja požar u Reichstagu). Istaknuo je povezanost kapitala i mafijaških metoda te korupciju kao posljedicu takvog stanja, pa se Arturo Ui uspinje zahvaljujući vezama u podzemlju, slično kao što je krupni kapital zbog vlastitih interesa doveo Hitlera na vlast, koji je prije toga također bio sitni kriminalac i luđak. Brecht je zapravo problematizirao Treći Reich kroz prizmu sjajno opisane kriminalne organizacije i života američkih gangstera te na kraju osudio mafiju i njezin utjecaj na javnost, te militarizam i Hitlera. Sličnost s današnjom situacijom je očita, ali je mutirala, a mi smo se time htjeli poigrati," zaključila je Lenka Udovički.

"To nipošto neće biti klasična predstava", kaže glumac Ozren Grabarić, koji je prvi put surađivao s Teatrom Ulysses na "Hamletu" glumeći Guildensterna, a onda je uskočio u malu ulogu Oswalda u "Kralju Learu", što mu je bilo uzbudljivo iskustvo "jer je u jednom trenutku na sceni bio zajedno s Radom Šerbedžijom". "Ima puno glazbe i songova, stiliziranog pristupa glumi i tekstu, što taj Brechtov tekst i traži, tako da se možemo služiti i tzv. čaplinovskim scenskim metodama. Poznato je da je Charlie Chaplin prvi parodirao Hitlera u filmu 'Veliki diktator'. S druge strane, govorimo o ozbiljnim stvarima pomoću apsurda, što je u skladu s Brechtovim stavom, ali irazmišljanjem Daniila Harmsa, koji su govorili da je o strašnim stvarima moguće govoriti samo na apsurdan način."

Na pitanje zašto se taj Brechtov tekst u svijetu rijetko izvodi, Grabarić je odgovorio da je "dug i komplesan, sav u nekim rukavcima". U Hrvatskoj je postavljen samo jednom, u Kerempuhu s Perom Kvrgićem u naslovnoj ulozi, ali navodno je neslavno propao. U svijetu su najvažnije izvedbe bile u Njemačkoj, što je i logično, jer su i Brecht i sama tema o Hitlerovu usponu i padu Nijemcima najbliskiji. Nakon Brechtove smrti komad je praizveden u Berliner Ensembleu, koji je pisac osnovao sa svojom ženom 1949. u Istočnom Berlinu i doživio velik uspjeh. Najslavniju njemačku verziju režirao je Heiner Müller 1995. gadine s Martinom Wuttkeom u naslovnoj ulozi, koja se održala na pozornici nekoliko godina. Predstava je početkom 90-ih postavljena i u Italiji, gdje ju je režirao Marco Sciaccaluga, koji je u Gavelli radio "Tartuffea" i priprema "Dunda Maroja". Nakon te predstave, u kojoj su talijanski umjetnici u žarište scenskog pristupa postavili svoje političare, Berlusconi je dobio vlast, naravno, ne zbog te predstave, ali se izvedba poklopila sa smjenom vlasti. U SAD-u je bilo mnogo verzija, a naslovnu ulogu igrali su i glumci poput Al Pacina i Petera Falka.

Grabarić je objasnio da Arturo Ui postaje sve moćniji metastazirajući se u politiku te počinje kontrolirati situaciju u želji da jednog dana kontrolira cijeli svijet. "Svako novo postavljanje tog Brechtova teksta inicira pitanje o tome da li staviti naglasak na Hitlera ili se upustiti u aktualizaciju", kaže Grabarić. "Današnji političari su drukčiji, izgledaju donekle umiljato, nemaju tu Hitlerovu teatralnost i na prvi pogled su simaptičniji, no iza tih maski također se kriju monstruozne ideje i razmišljanje te potpuno pomanjkanje morala i gramzivost. Tekst apsolutno korespondira s današnjom situacijaom: sve počinje s korumpiranim političarima, koje mafija uhvati u klinč i počne ucjenjivati. Mafija, naravno, profitira jer počinje vrtjeti ogroman novac. Sve se događa oko škvera, karfiola, prodaje i projekata koji se ne dovrše nego se samo opere novac, slika je to ne samo današnje Hrvatske, nego i mnogih drugih zemalja."

Grabarić je spomenuo da se Brechtov tekst referira i na Shakespearea, što je vidljivo u sceni kad Arturo Ui angažira glumca da ga uči držati govore u javnosti, kao što je navodno Hitler učinio. Dok Arturo Ui vježba svoj govor o usponu na vlast, primajući lekcije od glumca, na neki način citira slavni govor Marka Antonija nad mrtvim Cezarom iz "Julija Cezara". "U tom lukavo smišljenom govoru Marko Antonije govori jedno, a zapravo misli na drugo, izgovara tzv. obrnuti politički govor, a nakon toga se Arturo Ui transformira u pravog političara", objasnio je Grabarić.

MNOGO GLAZBE i songova
razlog su za 'čaplinovske scenske
metode', a, s druge strane, govori se
o ozbiljnim stvarima pa se poseže
za apsurdom, što je u skladu s
Brechtovim stavomMNOGO GLAZBE i songova razlog su za 'čaplinovske scenske metode', a, s druge strane, govori se o ozbiljnim stvarima pa se poseže za apsurdom, što je u skladu s Brechtovim stavomNa pitanje koliko su taj Brechtov tekst aktualizirali, dramaturginja Tena Štivičić je odgovorila da je taj tekst šokantno aktualan i da ga nije trebalo osuvremenjivati, jedino su dio teksta prebacili u songove. "Tekst se može čitati na tri razine, no u biti je to napeta gangsterska priča o usponu Hitlera, koju je Brecht smjestio u Chicago 30-ih, u doba depresije, recesije i strašne korupcije, pa je iznimno aktualan", kaže Tena Štivičić. "To je i oštra kritika kapitalizma. U 40-ima, kad je komad nastao, Brecht nije mogao ni pretpostaviti u kakvu će se aždaju razviti taj kapitalizam i koliko će njegov tekst postati bolno aktualan. "

U predstavi glumi i Mislav Čavajda, zvijezda prve hrvatske sapunice "Vila Maria" te serije "Mamutica", koji je kasnije zablistao u Brezovčevim predstavama "Gospoda Glembajevi" i "U agoniji", te Frljićevim "Bakhama" na Splitskom ljetu, gdje je nosio čuveni sako od sirova mesa. Iako ga je Lenka Udovički već nekoliko puta pokušala angažirati u svojim predstavma na Malom Brijunu, tek su im se ove godine podudarili termini. Čavajda je zadnje dvije godine živio na relaciji Zagreb-Chicago jer je bio, zajedno s plesačicom i koreografkinjom Selmom Banić, angažiran u američkoj kazališnoj grupi Every House Has a Door, ogranku čuvene skupine iz Chicaga Goat Island. Kad su završili projekt u kojem su se bavili ljudskom dušom, a polazišta su im bili Ingmar Bergman i Dušan Makavejev, krenuli su na miniturneju po Americi, u siječnju će se predstava prikazati i u New Yorku, a na jesen slijedi gostovanje u Engleskoj.
"Presretan sam što ću ove godine prvi put raditi s Teatrom Ulysses i sa sjajnom glumačkom ekipom, koju je Lenka Udovički okupila u predstavi", kaže Čavajda, koji će glumiti Ernesta Romu, desnu ruku Artura Uija. "On je svojevrsna poticajna snaga tog 'genijalnog' uma, koji ga izvlači iz njegove apatičnosti i izgubljenosti te usmjerava na put, a na kraju i sam postaje žrtva njegova bolesnog uma."

Čavajda se slaže s ocjenom ostalih da u Brechtovoj priči ima jako puno dodirnih točaka s današnjim vremenom. "Umjetnost, osobito kazalište, trebalo bi biti odraz vremena i prostora u kojem živimo, to je danas jedini smisao njegova postojanja", nastavlja Čavajda. "Ako samo prelistamo novine, vidjet ćemo kako i danaspoljoprivrednici i neki jadni povrćari traže svoja prava, jednako kako ih traže u ovom komadu. A tu su i gangsterski likovi koji kuhaju političke kaše u kojima su obični, mali ljudi - žrtve."

Na pitanje postoji li razlika između rada u Teatru Ulysses i u ostalim kazalištima, Čavajda je odgovorio kako je trenutačno, osim na "Arturu Uiju", angažiran i na "Kralju Edipu" na Dubrovačkim ljetnim igarama, gdje će igrati naslovnu ulogu. "Brechta smo počeli uvježbavati u Zagrebu prije nešto više od mjesec dana, no kako se radi o kabareu, jako malo smo radili za stolom i zatim smo krenuli u prostor, istodobno ovladavajući riječima, pokretom i pjesmama", objasnio je Čavajda. "I 'Edipa' vježbamoveć mjesec dana, ali prvenstveno za stolom, mukotrpno kopajući po tekstu. To je i logično, jer je 'Edipa' nemoguće postaviti bez solidne čitaće podloge, dok kabaretska forma podrazumijeva i ovladavanje svojim tijelom u prostoru."
Nagrađivani koreograf Staša Zurovac, bivši baletni prvak zagrebačkog HNK i ravnatelj Baleta riječkog HNK, već je surađivao s Lenkom Udovički u Los Angelesu na "Medeji" i zatim lani na Shakespeareovoj "Oluji", kad se dogodio, kaže, "magic touch". "Velik mi je izazov raditi s glumcima koji su pokazali da imaju talenta za pokret i ples gotovo kao i plesači", rekao je Zurovac i dodao da je u tom Brechtovu komadusve u pokretu pa se izmjenjuju razne forme - kabare, koji sve pokreće i cijeloj predstavi daje iznimnu izražajnost, te groteska, mima i gluma, što svakom glumcu, ali i njemu kao koreografu, daje veliku moć interpretacije. "Ne volim dolaziti s gotovim modelima i stavljati ljude u okvire ili šablone, to je loše. Najizazovnije je raditi s otvorenim kartama jer se tada događa čista kreacija. Jako nam je zabavno i zanimljivo, osjeća se velika energija, a to je i ključ za nastanak ove predstave", zaključio je Zurovac.

Vezane vijesti

Tko tu koga... Angelina Jolie danas ne dolazi na Brijune

Tko tu koga... Angelina Jolie danas ne dolazi na Brijune

Jedna od najslavnijih svjetskih glumica Angelina Jolie ne dolazi danas na Brijune. Kako je priopćeno iz Kazališta Ulyssesa, njezino osiguranje je… Više

Komentari

registracija
12/12/10

Klarens, 12.07.11. 02:41

A tko je ??????????????????
Tko je slijedechi ???????????
Jeste li dokuchili tko u nas ??
Vuche konce ?????????????
Ima li itko i blagog pojma
O chemu ja to mrljam ??????
..........................................
Partija nam sprema
IZNENADJENJE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
..............................................
Tu je gore od Hitlera
...........................................
POHLEPNICI
........................................
Zhderu nerodjene
GENERACIJE
..............................................
Mladezh , oni sa dushom
..........................................
Glavom bez obzira ,
Chim uzmognu
...........................................
Gube se preko
HORIZONTA !!!!!!!!!
............................................
A zashto je u nas tako
.......................................
Zato jer oni shto
"IMAJU PLAN"
......................................
Nemaju mozga ni dushe !!!!!


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika