Objavljeno u Nacionalu br. 473, 2004-12-07

Autor: Eduard Šoštarić

NAJVEĆI INVESTICIJSKI PROJEKT U RH

Varaždinska zona izvozit će 500 milijuna eura godišnje

U ponedjeljak 6. prosinca u Varaždinu, na području Slobodne zone, istovremeno je krenula izgradnja triju tvornica, čime je pokrenuta dosad najveća strana investicija u Hrvatskoj, u okviru koje će ukupno 12 kompanija do kraja 2005. uložiti preko 90 milijuna eura

Slobodan Mikac od početka je na čelu projekta varaždinske slobodne zone.Slobodan Mikac od početka je na čelu projekta varaždinske slobodne zone.Početkom ovoga tjedna u Varaždinu je uspješno pokrenuta najveća proizvodno- izvozno orijentirana green-field investicija u Hrvatskoj ?Slobodna zona Varaždin?, koja će za dvije-do tri godine omogućiti zapošljavanje tri tisuće ljudi i dostići godišnji izvoz od pola milijarde eura što je do sada nezabilježen gospodarski poduhvat u Hrvatskoj. Najveće koristi od najuspješnijeg hrvatskog gospodarskog projekta, kojem je na čelu direktor Slobodan Mikac, imat će država u čiji će se proračun godišnje slijevati 150 milijuna kuna. Međutim, kolika je stvarna vrijednost projekta na državnoj razini govori i podatak da će samo jedan od izvoznika iz Slobodne zone, tvrtka ?Boxmark?, u potpunosti anulirati hrvatski deficit u trgovini s Austrijom koji iznosi približno 400 milijuna eura. U Republici Hrvatskoj ne postoji niti jedan projekt sličan varaždinskom. Uzme li se u obzir kako je prije nekoliko dana potpisan i predugovor o izgradnji tvornice za proizvodnju zrakoplovnih dijelova ?Diamond Aircraft? u Varaždinu, potom da je poznata talijanska tekstilna tvrtka ?Calzedonia? pri kraju izgradnje svog pogona, a domaća ?Vindija? se sprema graditi tri potpuno nova pogona za proizvodnju stočne hrane, pakiranja peradi i proizvodnju mlijeka, moglo bi se reći kako ne postoji niti grad u Hrvatskoj sličan Varaždinu kojim su između ostalog fascinirani i u susjednoj Sloveniji i Mađarskoj. Realno je za očekivati kako će varaždinska poduzetnička eksplozija i gospodarski uspjeh daleko premašiti državne okvire u kojima su strana ulaganja trenutno posve simbolična i ograničena birokratskim i administrativnim preprekama.

ROBNA RAZMJENA Samo će tvrtka Boxmark svojim izvozom u potpunosti anulirati 400 milijuna eura hrvatskog deficita u trgovini s Austrijom OLAKŠICE Tvrtke u varaždinskoj zoni oslobođene su poreza na dobit, ne moraju se registrirati u RH, a oprema se uvozi bez carine PRIHODI DRŽAVE Iako su tvrtke oslobođene niza poreznih davanja, iz Slobodne zone Varaždin u državnu će se blagajnu godišnje slijevati 150 milijuna kunaUz nazočnost ministra poduzetništva Branka Vukelića, potpredsjednice Sabora Đurđe Adlešić, varaždinskog župana Zvonimira Sabatija i gradonačelnika Ivana Čehoka u varaždinskoj su slobodnoj zoni 06. prosinca na dan grada Varaždina s izgradnjom tvornica kremnule istovremeno tri tvrtke. U izgradnju najveće tvornice za reciklažu automobilskih guma na području bivše Jugoslavije krenula je hrvatska tvrtka tvrtka ?Gumiimpex?, potom prestižna njemačka tvrtka ?Zrinski AG? koja će proizvoditi medicinske implatante i mehaničke sklopove za busineess sjedala njemačke zrakoplovne tvrtke ?Lufthansa?, te hrvatska tvrtka ?Meteor grupa? koja je zbog dobivanja vrlo povoljnih poslova u inozemstvu odlučila cjelokupnu proizvodnju organizirati na jednom mjestu.

Prvi investitor u Slobodnu zonu, njemačka tvrtka BHS Corrugated, vodeći svjetski proizvođač strojeva za proizvodnju kartona, početi će s radom na području Slobodne zone krajem ove odnosno najkasnije početkom iduće godine, jer je pogon u potpunosti završen. U konačnoj fazi će u tom pogonu raditi preko 200 visoko kvalificiranih djelatnika, te u kooperaciji preko 400 novih radnih mjesta. Ukupna investicija iznosit će preko 10 mio ?, a godišnji izvoz premašit će prema predviđanjima 20 mio ? već u prvim godinama poslovanja.

Najveći investitor u Slobodnu zonu, austrijska tvrtka ?Boxmark Leather?, jedan od najvećih proizvođača kožnih sjedišta za vodeće svjetske proizvođače automobila (BMW, Audi, Mitsubishi, Porsche i dr.), aviona (Airbus) i namještaja (Rolf Benz). Ta tvrtka već danas u iznajmljenim prostorima u pogonima ?Varteksa? zapošljava preko 700 djelatnika. Lokacijska dozvola za otvaranje prvog dijela investicije veličine oko 8800 m2 je dobivena, te će se uskoro započeti s izgradnjom hala i preseljenjem na novu lokaciju tijekom 2005. godine. U završnoj fazi predviđa se zapošljavanje oko 2500 djelatnika, a prema riječima vlasnika i djelatnika tvrtke godišnji izvoz iz te tvornice će iznositi oko 350 ? 400 milijuna eura.

Najveći domaći investitor u Slobodnoj zoni Varaždin je domaća tvrtka Gummiimpex d.o.o., koja će na preko 60 000 m2 izgraditi najmoderniju tvornicu za reciklažu starih auto-guma i proizvodnju gumenog granulata za izvoz. Lokacijska dozvola za prvi niz objekata je dobivena, te će se uskoro početi i s ostvarenjem investicije vrijednosti preko 5 mio ?. Tvrtka Gumiimpex bi izgradnjom nove tvornice, prema riječima njezinog direktora g. Damira Kirića, riješila problem zbrinjavanja starih guma u Republici Hrvatskoj i njihovu reciklažu na ekološki prihvatljiv način. Uz već postojećih 140 djelatnika, u novim bi visoko automatiziranim pogonima posao našlo još stotinjak inženjera i tehničara. U drugoj bi se fazi u suradnji s jednom engleskom tvrtkom izgradio najsuvremeniji pogon za proizvodnju gumenih cijevi u prvom redu za američko i tržište EU.

Uz navedene tvrtke u Slobodnoj zoni će svoje investicije ostvariti još četiri strane i četiri domaće tvrtke. Od stranih to su već spomenuta tvrtka Zrinski AG, koja se bavi procesom tehnologijom (najveći kupac joj je SIEMENS), proizvodnjom laboratorijske opreme i umjetnih implantanta za gornje dijelove kralježnice, te proizvodnjom sjedala za bussines klasu njemačke Lufthanse. Ova tvrtka će 01. 06. 2005. godine započeti s proizvodnjom u novim pogonima Slobodne zone. Talijanska tvrtka Marchetti Giovani koja se bavi proizvodnjom strojeva za proizvodnju stiropora, građevinskih elemenata i stiropora izgradila bi u Slobodnoj zoni tvornicu tijekom 2005. godine i zaposlila oko 150 djelatnika u prvoj fazi. Tvrtka Radlinger iz njemačke savezne pokrajine Bavarske proizvoditi će u Zoni dijelove za građevinske strojeve i zapošljavati stotinjak djelatnika. Ostali domaći investitori u Zoni su tvrtka Oprema interkom d.o.o., proizvodnja električnih aparata najvećim dijelom namijenjenih za izvoz, Work ? ing d.o.o. proizvodnja električnih sklopova u suradnji s partnerom iz Poljske uglavnom za europsko i domaće tržište, Meteor grupa ? proizvodnja fasadnih limova u suradnji s partnerom iz Austrije, te tvrtka Matrex trade d.o.o. koja će se u Slobodnoj zoni baviti proizvodnjom limenih profila u suradnji s talijanskim partnerom, a za tržište EU.
Razlozi za gospodarski procvat Varaždina su višestruki, a ponajviše su vezani za neposrednu blizinu sadašnje granice s EU-om, autocestu Budimpešta-Varaždin-Zagreb-Rijeka, magistralni put Osijek-Varaždin-Maribor, postojanje zračne luke gdje mogu slijetati transportni i putnički zrakoplovi te željezničku povezanost. Trećina nezaposlenih je mlađa od 25 godina. Poznatiji kao grad baroka, kulture, tradicionalnog špancirfesta, Varaždin je u kratko vrijeme postao najpoželjnijom investicijskom zonom i oglednim primjerom za ostatak Hrvatske. Razlozi investiranja u slobodnu zonu Varaždin leže u činjenici kako nema poreza na dobit, velike su porezne olakšice, tvrtka se ne mora registrirati u Hrvatskoj i uvoz opreme je također bez carine. Domaći i strani kapital potpuno su izjednačeni, moguće je pravo stjecanja vlasništva nad nekretninama i slobodan je prijenos dobiti u inozemstvo.

Efikasno i promptno funkcioniranje tijela gradske uprave te već spomenute prednosti dodatno su privukle strana ulaganja. Pritom ne treba zaboraviti snažni varaždinski lobi u sadašnjoj hrvatskoj vladi: ministra unutarnjih poslova Marijana Mlinarića i glasnogovornika MUP-a Zlatka Mehuna, glasnogovornika hrvatske vlade Ratka Mačeka, a pridoda li se tome ime bivšeg ministra javnih radova Radimira Čačića u čijem je mandatu Varaždin autocestom povezan sa Zagrebom slika uspjeha i gospodarskog napretka varaždinske regije postaje sasvim realna.

Slobodne zone i razvoj poduzetništva na području Varaždina teško je uspostaviti ako takav razvoj ne prati i kvalitetno školstvo. Grad i Županija su od samog početka u cijelu priču uključili i školstvo. Posve je jasno da će kadrovi biti presudni za kvalitetan gospodarski razvoj varaždinskog kraja, a naročito specifični kadrovi za obavljanje pojedinih djelatnosti koje sve do dolaska stranih tvrtki nisu imali prioritete. Zbog svega toga je grad prije nekoliko godina stupio u vezu s Visokom i srednjom elektrostrojarskom školom, Srednjom strukovnom školom i s voditeljem Tehnološkog parka. Ravnatelji škola u Varaždinu shvatili su da moraju promijeniti programe u skladu sa zahtjevima investitora jer se sada pružila prilika da radnici proizvode tehnologiju, a ne da je samo primjenjuju.

Nisu samo stranci prepoznali Varaždin kao najprivlačniju poduzetničku zonu i mjesto u kojem vrijedi provesti život. Nevjerojatan je podatak da su u posljednjih godinu dana od svih novoprodanih stanova u Varaždinu u 80 posto slučajeva kupci bili Zagrepčani, što govori koliki je značaj za stanovnike Zagreba imalo nedavno otvaranje autoceste i polusatno smanjenje putovanja automobilom do Varaždina. Posljedica izvrsne prometne povezanosti s ostatkom Hrvatske i EU odrazila se i na cijene nekretnina koje su u Varaždinu porasle za posljednjih godinu dana i više od 20 posto.

Vezane vijesti

Odluka o optužnici protiv Čehoka u svibnju

Odluka o optužnici protiv Čehoka u svibnju

Optužno vijeće zagrebačkoga Županijskog suda nastavit će početkom svibnja razmatrati optužnicu protiv bivšega varaždinskoga gradonačelnika Ivana… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika