01.08.2011. / 10:27

Autor: Deutsche Welle

Test "golog" skenera - nije uspio

Iako su političari i stručnjaci za sigurnost polagali velike nade u uređaje kojima će putnici na aerodromu elektronski biti pregledani "do gole kože", test u zračnoj luci u Hamburgu je pokazao goleme slabosti.

IlustracijaIlustracijaU čitavoj Europi se podigla golema prašina oko "golih" skenera, uređaja koji posebno kratkim električnim valovima mogu prikazati promatranu osobu kao da uopće nema odjeće na sebi. U Njemačkoj su posebno glasni bili i oni koji su ukazivali na kršenje privatnosti građana i potrajalo je dok se nije našlo rješenje kojim ti aparati prikazuju doduše osobu koja se promatra, ali bez detalja lica i delikatnih dijelova tijela.

"Pomaže, ali..."

Ipak, bilo je potrebno posebno dopuštenje Europske komisije da se postave takvi skeneri u nekoliko zračnih luka u Europi kako bi se ispitala njihova pouzdanost. Jedan od ovih, inače veoma skupih, za sada velikih i složenih uređaja postavljen je i u zračnoj luci u Hamburgu. Nakon deset mjeseci rada je nadležnom ministarstvu poslano izvješće, doduše označeno kao povjerljivo, ali koje je ipak dospjelo u njemačke medije. Izvješće o pouzdanosti uređaja isprva svjedoči kako je njime "povećana razina sigurnosti" i kako je, u usporedbi s dosadašnjim metodama pregleda putnika, "moguće uočiti postojeće i prijetnje kakve bi mogle nastati u budućnosti". To znači da je doista mnogo teže "prošvercati" nož ili neko oružje od materijala koji nije metal, baš kao i eksploziv - no, u izvještaju postoji i jedan veliki "ali".

Diže uzbunu za svaku sitnicu

Naime, takvi skeneri podižu uzbunu i kad trebaju - i mnogo češće kada ne trebaju. Sve u svemu, u čak 70% pregleda je uređaj službenicima javio opasnost i u svakom slučaju su te osobe onda morale biti pregledane još jednom, ručno. Pokazalo se da je uređaj osjetljiv na previše banalnih situacija: previše slojeva odjeće, nabor košulje ispod veste, na čizme - i osoba koja se pregledava se ne smije doslovce ni pomaknuti za vrijeme pregleda. Jer, svaki pokret povećava mogućnost izazivanja alarma nekoliko puta. Sve u svemu, rezultat testa je da se dvije trećine putnika ionako mora ručno pregledati, a čak jedna trećina detaljno - jer je uređaj i nakon ponovnog pokušaja bio uvjeren kako putnik želi u avion unijeti neki opasan predmet. Policija Lübecka koja vodi projekt u zračnoj luci u Hamburgu nije dala konačan nalaz testa - to prepušta političarima, ali je očito da je sklona odluci da se te uređaje baci na najbliže odlagalište krupnog otpada - ako proizvođač te opreme značajno ne unaprijedi skenere.

Bolje ako dopuste, dopustit će ako bude bolje

U ovo doba godišnjih odmora taj nalaz policije još uvijek stoji u nečijoj ladici u Berlinu, ali će sigurno izazvati dodatne političke rasprave. U konačnici se sve svodi na novac - i odluku Europske unije. Jer proizvođač ovih detektora L3Communications je priznao "određene poteškoće", ali ukazuje kako se može upustiti u doradu programa za upravljanje skenerima tek ako Europska unija dopusti njihovo korištenje - što onda znači da će postojati i tržište za njih. S druge strane, teško da će dobiti dozvolu, ali se europskim policajcima pokazalo da sve putnike ionako moraju pregledavati na "stari" način. Autor: A. Šubić (njem. mediji)

Deutsche Welle

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika