Objavljeno u Nacionalu br. 326, 2002-02-12

Autor: Milivoj Đilas

CCN postaje komercijalna televizija

CCN bez Amerikanaca

Nakon četiri godine Amerikanci se povlače, pa će se najbolje hrvatske televizijske vijesti financirati samo od vlastitog marketinga

Dok se o kvaliteti i češće nekvaliteti informativnog programa Hrvatske televizije godinama vode žustre i uglavnom besplodne rasprave na svim razinama, od kafića do Sabora, redakcija CCN-a – Croatian Comercial Networka već dvije godine radi kratke, sažete, jasne i nadasve zanimljive “Vijesti dana”. Svakodnevno u nepunih dvadesetak minuta CCN-ove “Vijesti dana” uspijevaju gledatelje informirati o svim najvažnijim događajima u zemlji i svijetu, a o kvaliteti koju su postigli svjedoči i niz napisa u televizijskim kolumnama po svim domaćim tiskovinama, odreda pozitivno intoniranima. Tome treba dodati i brojne nagrade i priznanja koje je iznimno mala redakcija “Vijesti dana” – devet novinara, troje urednika te još desetak ljudi u tehnici i pratećim službama, osvojila tijekom nešto više od dvije godine.

Još je jedan bitan detalj koji “Vijesti dana” čini iznimnima u sklopu hrvatskoga medijskog prostora – one su dokaz da kvalitetna informativna emisija u formi gledateljima mnogo prepoznatljivijeg “Dnevnika” može biti i komercijalno uspješna, a ipak politički neovisna o svojim sponzorima. Do sada su plaće za zaposlene na CCN-u osiguravane iz proračuna, odnosno donacija američke organizacije IREX ProMedia, a siječanjska plaća zaposlenih na CCN-u prva je koja će ovisiti samo o marketinškim prihodima. Kao i većina inozemnih donatorskih organizacija koje djeluju u Hrvatskoj, tako je i IREX ProMedia iscrpila svoj proračun planiran na četiri godine. Tehnička oprema koju su kupili CCN-u i dalje ostaje na raspolaganju, a IREX je podmirio i pretplatu na Hinin i Reutersov servis do kraja ove godine. Što se pak plaća zaposlenih tiče, vodstvo CCN-a odavna je upoznato s načinom raspodjele proračuna IREX-a, što im je ostavilo dovoljno vremena da se pripreme za poslovanje isključivo po komercijalnim osnovama.

“Naše su vijesti kratke, jasne i ‘pucaju u glavu’, dakle najvažnije nam je što se dogodilo tog dana, a ne tko je od političara što napravio, sastao se s kim ili nekamo otputovao”, kaže Dražen Klarić, glavni urednik “Vijesti dana” objašnjavajući razloge njihova uspjeha na tržištu na kojem nacionalna kuća HTV i dalje ima dominaciju. “Uostalom, političari u našim vijestima nisu glavni junaci niti nedodirljive veličine, i vjerujem kako i gledatelji prepoznaju takav naš stav. Dogovorili smo se da ne dajemo klasične komentare, ali novinari “Vijesti dana” imaju stav i nema razloga da ga skrivaju. Naša je zadaća da gledateljima pružimo informaciju o onome što se dogodilo, da im pokažemo istinu, ali na način da svim zainteresiranim i involviranim akterima nekog događaja pružimo mogućnost da kažu što smatraju bitnim. No ako sugovornik laže, treba mu reći da laže. Prešutnim emitiranjem njegovih laži i mi bismo postali sastavni dio te laži, a to si nijedan novinar ne bi smio dopustiti”, objašnjava Klarić neke od osnovnih postulata kojih se pridržavaju u “Vijestima dana”.

Croatian Commercial Network, odnosno Hrvatska komercijalna mreža, CCN je nastao prije nešto više od dvije godine, uoči siječanjskih izbora 2000. godine. Optičkim kabelom Hrvatskih telekomunikacija povezano je sedam lokalnih televizija – zagrebačka OTV, splitska ATV, osječka STV, varaždinska VTV, Čakovečka TV, pulska TV Nova i riječka RiTV. Uz “Vijesti dana”, koje radi posebna redakcija uvjetno rečeno informativnog programa, odnosno redakcija samih “Vijesti dana”, koja je smještena u Zagrebu, u programu CCN-a je po jedna ili dvije emisije svake od lokalnih televizija, i to emisija koju su same te televizije izabrale kao najbolje. Primjerice, RiTV u CCN-ov program daje erotski show “Lizaljka”, STV emisiju “Vodotop”, TV Nova kviz “DA-NE”, s OTV-a se uzimaju “Kapital” te talk-show Romana Bolkovića “2 u 9”, s ATV-a “Pola ure torture”... Uz te emisije CCN je otkupio prava za nekoliko inozemnih serija, Talijansku nogometnu ligu, zatim ligu sa slovenskim, crnogorskim, hrvatskim i BiH klubovima, a imali su i prava za prijenos utakmice Iran-Irska, što im je zbog Miroslava Ćire Blaževića kao tadašnjeg selektora Irana osiguralo iznimno visoku gledanost, a time i povećanje marketinških prihoda.

Ipak, “Vijesti dana” najvažniji su produkt CCN-a. Izuzmu li se kratkotrajne “Vijesti” koje je stvarala i emitirala producentska kuća “Mreža”, o čijoj ulozi u političkoj propagandi pojedinaca iz tada vladajućeg HDZ-a do danas postoje nerazjašnjene nedoumice, CCN-ove “Vijesti dana” prva su prava konkurencija Hrvatskoj radio-televiziji u informativnom programu, iako ih je nemoguće uspoređivati u tehničkom i produkcijskom smislu. Dok HTV ima tisuće zaposlenih i godišnji proračun koji se mjeri milijunima dolara, CCN sa stostruko manje zaposlenih i nemjerljivo manjim budžetom svejedno radi bolje vijesti.

“U gotovo partizanskim uvjetima povezali smo sedam lokalnih televizija i ponudili im svoje vijesti. I danas, kao i na početku prije dvije godine, optičkim kabelom od lokalnih televizija primamo vijesti, koje ovdje povezujemo u cjelovitu emisiju, a ona se zatim istim putem šalje tim televizijama na emitiranje. Time nam je omogućeno da imamo najvažnije vijesti iz svih dijelova Hrvatske, ali i da veliki dio stanovništva ove države može vidjeti naše “Vijesti dana”, odnosno ponuđena im je alternativa HTV-u, dotad jedinom i nedodirljivom mediju na području televizijskoga informativnog programa na razini cijele države”, kaže Klarić.

Ne bi to bila nikakva alternativa da se oko “Vijesti dana” nisu okupili ljudi koji svojim iskustvom, ali već i svojim godinama – prosjek je 28 – jamče novi, posve drukčiji pristup mediju. Gotovo nitko od njih, naime, nije radio u velikim medijskim sustavima, što smatraju svojom golemom prednošću. Robin Antolović, urednik na CCN-u, i Robert Tomljenović, dnevni urednik i voditelj “Vijesti dana”, stasali su na Radiju 101, i to u njegovim najboljim danima, baš kao i šefica izvjestiteljske ekipe iz Sabora Gordana Simonović. Poslije koncepcijskog sukoba do kojeg je na Radiju 101 došlo nedugo nakon velikih demonstracija potpore kada je radio izgubio koncesiju, velik dio novinara napustio je radio. Neki od njih danas žive diljem svijeta, a dio onih koji su ostali u Zagrebu uključio se u projekt CCN-a, u kojem je donedavna bila i danas vrlo hvaljena glasnogovornica MUP-a Zinka Bardić.

Njima se priključio dio ljudi koji do tada nisu imali nikakvo ili su imali sasvim slabo iskustvo s elektronskim medijima, pogotovo tako zahtjevnim medijem kakav je televizija. Danijel Pek, dnevni urednik i voditelj “Vijesti dana”, radio je na Obiteljskom radiju te kao dopisnik Radija Slobodna Evropa, urednik vanjskopolitičke redakcije Siniša Malus ima iskustvo s “Mreže” kao i šefica deska Kristina Kalafatić-Sočković te glavni urednik Dražen Klarić. Željko Pemper, šef tehnike, jedan je od rijetkih koji je iskustvo stjecao na HTV-u, na kojem je kratko vrijeme radio i danas hvaljeni novinar Saša Kosanović. S druge je strane pak Martina Pupić, voditeljica “Vijesti dana”, na CCN stigla audicijom, ali nije dopustila da njezina slika bude važnija od onoga što govori gledateljima, pa se – suprotno ustaljenu mišljenju o čitačima gotovih, tuđih vijesti – i danas s jednakim žarom pokušava detaljno upoznati sa stanjem i političkim prilikama diljem svijeta kako bi se lakše snašla pred kamerom. Uglavnom, malo ili nikakvo znanje o televiziji redakcija “Vijesti dana” uspješno je pretvorila u svoju prednost. Neopterećeni političkim utjecajima i vlastitim političkim afinitetima, mladi koliko godinama toliko – a možda i više – duhom, prepušteni na milost i nemilost ćudljivog tržišta informacijama, stvorili su jednu od najboljih informativnih emisija koju su hrvatski televizijski gledatelji imali priliku vidjeti.

Novac potreban za proizvodnju programa i plaće zaposlenih sada se namiče iz komercijalnih izvora, odnosno kroz CCN-ov marketing. “Svima je jasno koliko je informativni program skup, odnosno da je to najskuplji program. Svoje potrebe za financijama trenutno zadovoljavamo nizom reklama koje idu prije ili poslije “Vijesti dana”, a iznimno nam je bitan ugovor s VIP.net-om, koji je naš stalni oglašivač, kao i većina domaćih dnevnih novina. Problem je u tome što nakon 40 godina dominacije HTV-a potencijalnim partnerima treba objasniti koliko je značenje reklame minutu prije 19 sati ili u terminu između vijesti i sporta, a na televiziji koja nije HTV. Zbog toga je bilo neizbježno napraviti kvalitetne, objektivne i nepristrane vijesti, koje će cijelom CCN-u dati nužnu težinu i ozbiljnost. Zbog tih vijesti cijeli je CCN postao marketinški zanimljiv proizvod, što je pomalo paradoks jer svjetska iskustva pokazuju da su talk-showi marketinški najzanimljiviji”, tvrdi Klarić.

Da bi uspjeli napraviti takav program, trebalo je postaviti i niz standarda, gotovo ograničenja kojih se novinari moraju strogo pridržavati. “Nisu dopuštene nikakve zakulisne igre niti lobiranje za bilo kojeg političara te je zabranjen bilo koji oblik reklamiranja neke tvrtke ili proizvoda u vijestima. Svaki prilog koji ide u “Vijestima dana” detaljno se analizira, a urednici i novinari imaju jednako pravo iznijeti sve svoje primjedbe na vijesti. Moguće su razne igre u montaži, odnosno kombinacijom slike i tona može se stvoriti posve drugi efekt od planirano objektivnoga, ali mislim da je i naša tehnička ekipa sasvim svjesna svoje uloge, tako da nismo do sada imali negativnih iskustava. Nadalje, kod nas se poštuje sloboda izbora tema, ali svakome od novinara i urednika jasno je da samo o njihovoj kreativnosti ovisi uspjeh cijeloga projekta CCN-a. Sve su to preduvjeti koji su bili potrebni da bi naše “Vijesti dana” dobivale pohvale, kako se to danas obično kaže, i od lijevih i od desnih. Mislim da ne bih mogao mirno spavati kada bi nas i lijevi i desni kudili, a vjerujem da jednako osjećaju i svi koji rade na CCN-u.”

Uspješne vijesti imaju i svoje nedostatke, kaže Klarić. “Teško je cijelo vrijeme raditi u gerilskim uvjetima. Mi radimo samo s tri kamere, pa kad se intenziviraju događaji u Saboru i Vladi, ostaje nam samo jedna kamera s kojom možemo otići na teren, a imamo i samo jedan automobil na raspolaganju. A to nikako nije dovoljno za kvalitetan rad, već samo za improvizaciju. Iz ničega stvaramo nešto, a neizvjesnost financiranja troši nam mnogo energije. Poseban je problem dominacija politike na ovim prostorima. Još će mnogo vremena proći dok politika prestane biti glavna vijest u informativnim emisijama, premda se i tijekom zadnje dvije godine mnogo toga promijenilo nabolje, iako se cijela država još navikava na demokraciju. Problem je što lokalne televizije, o kojima ovisi i dio našeg programa, imaju golemih problema sa sastavljanjem vlastitog informativnog programa. Tehnički i materijalni uvjeti u kojim radimo daleko su od normalnih, a kad imate problem s vlastitim informativnim programom, onda sigurno nije lako raditi još i za televiziju čije su pretenzije nacionalne.”

Unatoč tomu CCN planira proširenje svoga programa. Uz vijesti u 19 sati žele raditi i kratke, 10-minutne vijesti koje bi emitirali u 23 sata. Tu je i plan o realizaciji vlastitoga političkog magazina koji bi trajao sat vremena, a prikazivao bi se jedanput tjedno. Svojedobno je Nova TV, prva komercijalna nacionalna televizija, preuzimala “Vijesti dana”, no ta ja suradnja prekinuta, a trenutno se pregovara o novim modalitetima suradnje, npr. da CCN tehnički radi vijesti, ali da ih čitaju voditelji Nove TV koja bi te vijesti “upakirala” i u svoj vizualni identitet. Naime, kuriozitet je Zakon o telekomunikacijama koji propisuje koliko vlastitog, pa i informativnog programa, moraju imati lokalne televizije, dok nacionalna komercijalna televizija, u ovom slučaju Nova TV, po istom zakonu uopće nije obvezna imati informativni program, pa ga zbog skupe produkcije niti nema. Prema izračunima, kad bi Nova TV uzimala CCN-ov servis vijesti, CCN-u bi taj novac bio dovoljan za pokretanje kratkih vijesti u 23 sata te produkciju tjednoga političkog magazina. Dakle, za sada samo o uspjehu tih pregovora ovisi i sudbina novih projekata u sklopu CCN-a, no nitko od zaposlenih na CCN-u ne sumnja u uspjeh pregovora niti novih projekata. Sve je to za njih tek pitanje dana.

Priznanja CCN-ovim “Vijestima dana”

1. Nagrada Hrvatskoga novinarskog društva u 2001. godini za najbolje uređenu TV emisiju

2. Nagrada Hrvatskoga novinarskog društva za najbolji izvještaj u 2001. godini novinaru Saši Kosanoviću

3. Nagrada Foruma 21 za najzapaženiji rad na televiziji novinarki Željki Čičak

4. “Vjesnikova” nagrada “Vijestima dana” kao proizvodu koji je obilježio 2001. godinu

5. Priznanje OESS-a “Vijestima dana” koje su, uz Radio 101, najobjektivnije pratile parlamentarne izbore 2000. godine

Pet najvećih uspjeha “Vijesti dana”, po odabiru Dražena Klarića, glavnog urednika

1. Otkriće “afere Istarska banka”, prve velike afere unutar koalicije (tada još) šest stranaka

2. Odlično odrađen prilog o posjetu predsjednika RH Stjepana Mesića i premijera Ivice Račana Sjedinjenim Američkim Državama (HTV je imao arhivske snimke, a CCN prilog uživo)

3. Izvještavanje o “slučaju Norac” i suđenju “Gospićkoj
skupini”

4. Otkriće studije britanskog Ministarstva obrane o stanju u MORH-u – CCN emitirao englesku verziju, dok je u Hrvatskoj objavljena ublažena verzija tog izvještaja

5. Deportacija Slobodana Miloševića u Haag – jedino je BBC imao vijest prije CCN-a, koji je imao javljanje uživo svoga beogradskog suradnika Igora Jovanovića iz agencije BETA

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika