Objavljeno u Nacionalu br. 345, 2002-06-26

Autor: Nenad Polimac

NOVI SF SPEKTAKL STEVENA SPIELBERGA

Spielbergov 'Specijalni izvještaj' najznačajniji je film sezone

Futuristički triler Stevena Spielberga o policiji budućnosti koja sprečava ubojstva prije nego su počinjena, s Tomom Cruiseom u glavnoj ulozi

Zastrašujuća vizija društva kontrole Philipa K. Dicka i Stevena Spielberga iz filma “Specijalni izvještaj” dodatno je uznemirila američku javnost. U toj zemlji su upravo ovih dana udareni temelji nekom budućem odjelu za sprečavanje zločina, nalik onomu u kojem Tom Cruise igra specijalnog policajca iz 2054. Naime, američki državni tužitelj John Ashcroft počeo je primjenjivati zakonsku odredbu prema kojoj se “neprijateljske borce” može zadržati u pritvoru na neodređeno vrijeme, bez prava na odvjetnika ili potrebe za podizanjem optužnice. Američki državljanin Abdullah al-Muhajir, pravim imenom Jose Padilla, rođen u Brooklynu, uhićen je 8. svibnja na čikaškom aerodromu O’Hare na povratku iz Pakistana preko Zuricha. Kod njega je pronađena veća količina gotovine, a pokazalo se i da se vjerojatno sastao s agentom al-Qaede. FBI je posumnjao da se Padilla “pripremao za planiranje” napada na Ameriku “prljavom bombom”, eksplozivnim uređajem namijenjenim raspršivanju opasna radioaktivnog materijala. Međutim, nakon mjesec dana pritvora FBI nije prikupio dovoljno dokaza za podizanje optužnice, a kako se Padillu ne bi pustilo na slobodu, Ashcroft ga je preveo u status “neprijateljskog borca”, koji je korišten za nacističke diverzante u Drugom svjetskom ratu. Teoretski, Padilla i drugi osumnjiče bi mogli ostati u zatvoru do kraja života, a da ih se nikad ne izvede pred sud.

Kad je u pauzi snimanja filma «Širom zatvorene oči» pročitao pripovjetku kultnog SF pisca Philipa K. Dicka «Minority Report», Tom Cruise je bio siguran da ima odličan predložak za film, pa je odmah naručio scenarijRazdoblje bliske budućnosti, 2054. godina: u Washingtonu, administrativnom središtu Amerike, pronašli su najefikasniji način suzbijanja zločina. Troje mladih ljudi natprirodne moći, uronjeni u bazen, koji pospješuje mogućnost njihova očitavanja budućih zbivanja, u stanju su predvidjeti dan i sat kada će se zločin odigrati u njihovoj bližoj sredini. Jednom kad im se ukaže slika predstojećeg događaja, oni je prenose posebnoj ekipi za suzbijanje kriminala. Zadatak potonjih je analizirati materijal što su ga isporučili prekognicisti, otkriti imena osoba i prostor na kojem se zločin treba odigrati te – spriječiti ga!
Upravo je u tijeku jedna od takvih akcija. Vođa posebne ekipe John Anderton dobio je video zapis zadnjeg snoviđenja čudesne trojke iz kojeg proizlazi da će se za manje od jednog sata ugledni biznismen umjesto da ode na posao vratiti kući i tamo zateći suprugu s ljubavnikom. Posegnut će za škarama i napraviti krvoproliće. Anderton i njegovi ljudi uspijevaju otkriti lokaciju – otmjeno predgrađe Washingtona, no kad stignu na poprište predstojeće tragedije nađu se u neprilici jer sve kuće tamo izgledaju isto. Dok se biznismen već priprema na ubojstvo, specijalci ponovno analiziraju video zapis i ustanovljavaju koja je kuća u pitanju. Tek što se škare nisu zabile u ženino tijelo, vrata se uz bučan tresak otvaraju: čuvari budućnosti stigli su u posljednji tren i biznismen završava u zatvoru namijenjenom onima koji nisu počinili nikakav zločin, ali su to namjeravali.
Tako započinje novi film Stevena Spielberga “Specijalni izvještaj” (Minority Report), koji bi po sudu mnogih mogao biti najznačajniji događaj ovogodišnje američke ljetne kino sezone. Film se počinje prikazivati ovog vikenda u nešto preko tri tisuće kina, a sudeći po prvim ekstatičnim recenzijama (“Uspjeh filma je na liniji onoga u čemu je američka kinematografija povijesno uvijek bila najbolja: uzbudljivo i stilski virtuozno izložiti snažnu priču s dostatno supstancije”, zaključuje Todd McCarthy u magazinu “Variety”, a Richard Corliss u “Timeu” puno je kraći: “Najbolji od ovogodišnjih akcijskih epova”), prognoze o velikom uspjehu “Specijalnog izvještaja” nisu bez osnova.
Već samo ime danas najmoćnijeg redatelja-producenta u Hollywoodu bilo bi dostatno da se na “Specijalni izvještaj” usmjeri iznimna pozornost, međutim, film ima još jedan adut – glavnog glumca Toma Cruisea, koji prvi put u karijeri surađuje sa Spielbergom. Njih dvojica upoznali su se nakon što je Spielberg pogledao tinejdžersku komediju “Opasan biznis”, koja je 1983. proizvela Cruisea u zvijezdu: uputio je mladom glumcu kompliment da bi rado s njom snimio film, što je Cruise protumačio kao puku kurtoaziju. Ipak, kad je u jednoj od brojnih pauza tijekom rada na posljednjem filmu Stanleyja Kubricka ”Širom zatvorene oči” glumac pročitao pripovijetku kultnog SF pisca Philipa K. Dicka “Minority Report”, bio je tako siguran da ima odličan predložak za film da je odmah naručio scenarij od još neafirmiranog Jona Cohena. Tekst je poslao Spielbergu, kojem se priča svidjela, ali je naručio doradu scenarija od puno iskusnijeg Scotta Franka (odlične filmske adaptacije romana Elmorea Leonarda “Drž’te malog” i “Daleko od očiju”). Početak produkcije već je najavljen za 1999., no tada je Kubrick umro i Spielberg se radije odlučio prihvatiti pokojnikova nerealizirana projekta, “Umjetne inteligencije”. “Specijalni izvještaj” krenuo je u produkciju odmah po završetku potonjeg filma, a činjenica da su oba imala futurističke sižeje očito se nije postavljala kao problem.
Zanimljive su mijene Stevena Spielberga: filmaš koji je znanstvenu fantastiku zadužio dvama ranim ključnim ostvarenjima, “Bliskim susretima treće vrste” i “E.T.-jem”, u kojima se bića iz svemira bajkovito združuju sa Zemljanima. Očito je zašao u zrelu fazu kad se nakon tjeskobne futurističke melodrame “Umjetna inteligencija”, u kojoj se izlaže kako u bliskoj budućnosti ljudi sve teže drže korak sa strojevima, odlučio na još jedno ostvarenje slična ugođaja. Jer, Spielberg i Cruise odmah su se dogovorili da “Specijalni izvještaj” ne bude blockbuster u stilu serijala “Indiana Jones” ili “Nemoguće misije”, nego ambiciozan visokobudžetni film u kojem se, između ostalog, preispituju perspektive ljudskog roda.
Zaplet “Specijalnog izvještaja” započinje kad zapovjednik specijalaca Anderton (glumi ga sam Cruise) otkrije kako su prekognicisti predvidjeli da će on za 36 sati ubiti nekog njemu potpuno nepoznata čovjeka. U tako razvijenu društvu kakvo je američko sredinom 21. stoljeća već i taj podatak je dostatan da se Andertona strpa u zatvor, međutim, on želi doznati u čemu je stvar, tko je njegova navodna žrtva, pa bježi pred svojim kolegama i vodi vlastitu istragu. Sakriti se, međutim, nije lako budući da je svakog čovjeka lako identificirati – ne više po otiscima prstiju, nego po mrežici očiju, a mjesta kontrole su doslovno na svakom koraku. Iako je u njemu i dalje na snazi demokracija, društvo budućnosti razvilo je do savršenstva kontrolu nad pojedincem. Ipak, i za to postoje protumjere – nadriliječnici koji presađuju oči i omogućuju svojim pacijentima potpunu anonimnost. Anderton se odlučuje na takvu operaciju, čak i uz rizik potpuna gubitka vida.
Iz ovakva izlaganja fabule moglo bi se zaključiti da je “Specijalni izvještaj” puki futuristički triler, no to nipošto nije slučaj. Glavni protagonist Anderton neobičan je tip junaka: prije šest godina izgubio je sinčića, zbog toga mu se raspao brak, i on je svu svoju energiju posvetio borbi za sprečavanje zločina. Tragični događaj izbacio ga je iz emocionalne ravnoteže, pa on po završetku posla provodi sate i sate u gledanju holografskih snimaka svoga djeteta i konzumiranju futurističke droge. A njegove junačke akcije? Kad vidite scenu u kojoj Anderton nakon operacije čuva svoje oči u prljavoj vrećici i nadilazi bezbroj prepreka kako bi ih zadržao, zasigurno ćete se osloboditi predrasuda o tome kako se zvijezde poput Spielberga i Cruisea moraju pridržavati hollywoodskih konvencija.
Spielberg je definirao “Specijalni izvještaj” kao futuristički film noir (što je, uostalom, bio i “Blade Runner”, Ridleyja Scotta, također snimljen po Dickovom predlošku), svjesno uzimajući za uzor klasični hollywoodski žanr iz druge polovice četrdesetih i prve polovice pedesetih godina prošlog stoljeća, u kojem su carevali posrnuli muškarci, kobne žene, fatalizam i defetizam. Uz pomoć svog stalnog snimatelja Janusza Kaminskog (šesta suradnja po redu) i dizajnera produkcije Alexa McDowella (“Klub boraca”) dočarao je budućnost koja je spoj naše svakodnevice i povremeno fascinantnih futurističkih gadgeta (za potonje se konzultirao s čitavim timom specijalista, pa je prije snimanja čak i održao trodnevni panel u hotelu u Santa Monici s temom “Kako će izgledati budućnost”), ali se doima nekako sumorno i orvelijanski. Dodirne točke s “Umjetnom inteligencijom” su više nego očite, međutim, “Specijalni izvještaj” puno je ujednačeniji film, a jedini prigovor može se uputiti završnici, koja prejednostavno razrješava probleme iz kojih se izlaz ne može samo tako naći (da je u pitanju europska produkcija, film bi završio kao čisti “crnjak”).
Prve prognoze upućuju da bi “Specijalni izvještaj” ovog vikenda mogao zaraditi između trideset i četrdeset milijuna dolara, što, dakako, znatno zaostaje za rezultatima “Čovjeka Pauka” i “Ratova zvijezda”, no, istodobno, to je film namijenjen malo ozbiljnijoj publici, a ne samo žderačima kokica. Potonji će svakako živnuti na scenu u kojoj Tom Cruise automobilom bježi svojim progoniteljima, magnetskom cestom po kojoj se vozi kako horizontalno tako i vertikalno, no ta je akcijska atrakcija kakvih u filmu nema previše. Njegov je predikat “PG-13”, što znači da ga klinci mlađi od 13 godina mogu gledati samo uz pratnju roditelja, međutim, ako je “Matrix” dobio puno stroži predikat “R” (restricted), tako je mogao proći i “Specijalni izvještaj” (spomenuta, prilično degutantna scena potjere za izvađenim očima i još svakojake druge bizarnosti), međutim, očito je Spielbergov utjecaj bio blagotvoran čimbenik. Uspjehu filma pridonijet će i pohvalne recenzije: na web siteu “Rotten Tomatoes” izbrojali su da je dosad čak 97 posto objavljenih kritika u američkim novinama pohvalno, a u najutjecajnijima novinama, radio i tv stanicama sve su odreda pozitivne.
Našu će publiku zasigurno zaintrigirati podatak da je kao pridruženi producent na špici naveden Sergio Mimica Gezzan, sin Vatroslava Mimice (glumio je kao klinac u očevu povijesnom spektaklu “Seljačka buna 1573.”), koji kao pomoćnik režije radi sa Spielbergom još od “Schindlerove liste”. To mu je dosad najistaknutija funkcija, kojoj će se uskoro pridružiti i redateljska: Mimica Gezzan, naime, dovršio je snimanje SF mini-serije “Taken”, kojoj će premijera biti u prosincu. Tko zna, možda će on postati prvi hrvatski redatelj koji u Hollywoodu napravi zapaženu karijeru!

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika