Objavljeno u Nacionalu br. 358, 2002-09-25

Autor: Berislav Jelinić

Supermarket na 10.000 kvadratnih metara

Ipercoop Jankomir – Zadruga talijanskih potrošača otvorila najveći hipermarket u Hrvatskoj

Robert Sgavetta, potpredsjednik zadruge Coop Consumatori Nordest, vodeće trgovačko-distributerske tvrtke u sjeveroistočnoj Italiji koja je prošli tjedan otvorila Ipercoop hipermarket u sklopu trgovačkog centra King Cross u Jankomiru, najavljuje izgradnju novih hipermarketa u zagrebačkom naselju Lanište, Osijeku i Splitu

King Cross - JankomirKing Cross - Jankomir“Zajedno s velikim brojem svojih kolega, hrvatskih i talijanskih stručnjaka, osjećam se poput glumca uoči premijernog nastupa u predstavi koja je pripremana gotovo dvije godine. Uzbuđen sam, jer je ovo i za našu zadrugu i za mene osobno velik izazov, jer je ovo prva investicija naše zadruge izvan Italije. Nadam se da će Hrvati, ali i Slovenci iz pograničnih dijelova imati razloga za kupnju u našem hipermarketu. Vjerujem da imamo šansu za uspjeh”, izjavio je, vidljivo uzbuđen, Roberto Sgavetta, čovjek koji u Hrvatskoj vodi projekt otvaranja Ipercoopovih hipermarketa.

Iako je Sgavetta potpredsjednik Coop Consumatori Nordesta, dva dana uoči prošlonedjeljnog otvaranja King Crossa Jankomir, trenutačno najvećeg trgovačkog centra u Hrvatskoj, imao je problema kad nam je pokušao pokazati unutrašnjost hipermarketa. Dvije službe osiguranja pažljivo su kontrolirale tko ulazi i pomno pazile da nitko nepozvan ne poremeti završno uređenje čak 43.000 m2 natkrivene površine i 1800 parkirnih mjesta.

Zbog svojih dimenzija, trgovački centar koji obuhvaća 95 raznih trgovina, kafića, restorana i bankovnu poslovnicu, gdje će biti zaposleno ukupno tisuću ljudi, podsjeća na omanji gradić. Zbog njegove izgradnje preuređene su i ceste u zapadnom dijelu Zagreba. Sa 10 tisuća m2 prodajnog prostora u središtu dominira hipermarket Ipercoop, najveće samoposluživanje u Hrvatskoj. U njemu se mogu naći nepregledne količine tehničke robe, neprehrambene mješovite robe, odjeće i obuće, ali i ribarnica, mesnica, pekarnica, pizzeria i slastičarnica.

“U hipermarketu je zaposleno 300 ljudi, a kupljenu robu kupci mogu platiti na čak 50 blagajni. Najveći dio posla vezan uz otvaranje tog hipermarketa odradila je tvrtka Hipermarketi Coop sa sjedištem u Zagrebu, a koju u potpunosti kontrolira Coop Consumatori Nordest, vodeća trgovačko-distributerska tvrtka u sjeveroistočnoj Italiji. Coop Consumatori Nordest je zadruga potrošača. Njeni su vlasnici 420.000 članova koji svake tri godine biraju Upravni odbor i ostala tijela društva. Oni su me i izabrali za potpredsjednika ”, kaže Roberto Sgavetta koji je, diplomiravši elektrotehniku, isprva našao posao u Siemensu u Milanu a nakon toga prešao u informatičku tvrtku. Potom je prešao u Coop, gdje se isprva bavio planiranjem i kontrolom upravljanja zadrugom. Bio je odgovoran i za kompletnu prodajnu mrežu zadruge Coop Consumatori Nordest i na čelu projekta diskonta koji je obuhvaćao 200 prodajnih mjesta. Ipak, kako je i sam u razgovoru priznao, sudjelovanje u ovom projektu za njega je bilo dosad najzahtjevniji poslovni izazov.

NACIONAL: Koliko ste investirali u ovaj projekt? Zašto bi netko iz istočnog Zagreba ili iz susjedne Slovenije kupovao u Ipercoopu, a ne u drugim brojnim supermarketima širom Zagreba? – U Hrvatskoj ćemo ukupno investirati oko 150 milijuna eura. Želimo da nam godišnji prihod dosegne 300 milijuna eura. Bili bismo umišljeni kad bismo rekli da bi kupci trebali kod nas kupovati zato što smo bolji od drugih. Kupce želimo privući raznovrsnošću ponude, jer na tržištu u drugim prodajnim lancima već postoje dovoljno brojni i dovoljno kvalitetni proizvodi. Vjerujem da će vam naši kupci za mjesec dana vrlo dobro znati reći zašto kupuju kod nas, a ne drugdje. Bolje je da oni o tome govore. Mi smo sigurni da će imati što reći, posebice jer ćemo im nuditi brojne pogodnosti.

NACIONAL: Zašto ste za prvu investiciju svoje tvrtke izvan Italije odabrali Hrvatsku i čime ćete privući kupce na tržištu gdje su prisutni već brojni domaći i inozemni prodajni lanci? – U razvojnim planovima naše tvrtke ideja o izlasku na susjedna tržišta pojavila se već prije desetak godina. Isprva smo htjeli iskoračiti na slovensko tržište, ali ono se zasad pokazalo premalim. Stoga smo od te investicije privremeno odustali i investirali u Hrvatskoj čim se ukazala povoljna prilika. Zagreb i Hrvatsku nismo odabrali slučajno. Tvrtke našeg poslovnog profila u Italiji su prilično konzervativne i rijetko se odlučuju za inozemne investicije. Za to se odlučuju samo tržišni lideri i mi smo ovom investicijom pokazali i svoju snagu na talijanskom tržištu. Drugi razlog zašto smo izabrali Hrvatsku povoljan je geografski položaj vaše zemlje. Coop Consumatori najjači je u sjevernoj Italiji i iskorak na susjedno hrvatsko tržište nametnuo se kao logičan razvojni poslovni iskorak. Vaše tržište s našim dijeli i određene kulturne i potrošačke navike, traže se slični proizvodi, a i proizvodnja je donekle slična. Mi smo zapravo multilokalna kompanija, koja nastoji maksimalno dugo poslovno opstati na tržištima na kojima investira. Stvaramo čvrste veze s lokalnim proizvođačima, razvijamo kvalitetnu logistiku i sustav koji će našu investiciju učiniti profitabilnom. Uvjeren sam da ćemo u Hrvatskoj uspjeti u svemu tome, i to na zadovoljstvo vaših potrošača.

NACIONAL: Jeste li pri izgradnji prodajnog centra imali problema s poslovično neažurnom lokalnom vlašću? – Iznimno smo zadovoljni suradnjom s hrvatskim vlastima. U Hrvatskoj smo se susreli s vrlo obrazovanim i zahtjevnim stručnjacima, koji su nas ažurno i kvalitetno upoznavali sa specifičnostima propisa kojima smo morali udovoljiti kako bismo otvorili svoj prodajni centar. Priznajem, nije bilo lako prilagoditi se svim carinskim propisima i ishoditi sve potrebne dozvole. Za nas je to bio velik izazov, ali zahvaljujući susretljivosti domaćina prebrodili smo sve probleme. Jako nam je pomogla i gradska vlast u Zagrebu, s kojom ćemo, vjerujem, dobro surađivati i pri otvaranju našeg trećeg zagrebačkog hipermarketa na Laništu. Projekt je pokrenula tvrtka Circulus Regis, koja je odradila promocijske i razvojne poslove, dok je Coop Consumatori bio zadužen za uspostavu i organizaciju hipermarketa, na polovici poslovnog prostora u Jankomiru. Do danas smo uspjeli kupiti i dio poduzeća u trgovačkom centru Mercatone, a sa svojim partnerima radimo na otvaranju hipermarketa u Osijeku i Splitu.

NACIONAL: Što će Ipercoopov hipermarket značiti hrvatskim potrošačima, proizvođačima i dobavljačima, posebice u svjetlu najava da će u njemu biti 70 posto proizvoda nabavljenih ili proizvedenih u Hrvatskoj? – Doista, 70 posto prehrambenih proizvoda u našem hipermarketu kupljeno je od hrvatskih dobavljača. To ne znači da su to sve hrvatski proizvodi, ali riječ je o proizvodima koje smo kupili od hrvatskih veleprodajnih tvrtki. Utoliko i konačan broj hrvatskih proizvoda na našim policama donekle ovisi o poslovnoj orijentaciji hrvatskih veleprodavača. Sve voće nabavljamo u Hrvatskoj, iako neko voće nije uzgojeno u Hrvatskoj. Sve meso koje ćemo prodavati proizvedeno je i kupljeno u Hrvatskoj. Imamo i dio u kojem ćemo prodavati proizvode koje će proizvoditi naši djelatnici unutar hipermarketa. Riječ je o pekarnici i slastičarnici, u kojima za proizvode također koristimo hrvatske sirovine, a proizvode ih hrvatskih radnici. Mi kao zadruga nismo samo tvrtka nego prije svega udruženje potrošača. U sjevernoj Italiji imamo 420.000 članova, koji sa obiteljima čine oko 1,5 milijun osoba, dok je na području cijele Italije uz nas vezano oko 5 milijuna ljudi. Naš cilj nije samo zarada nego i zaštita potrošača povoljnim cijenama, dobrim proizvodima i edukacijom potrošača. Želimo smanjiti troškove svim sudionicima u proizvodno-potrošačkom lancu i biti ključna prevaga koja će na hrvatskom tržištu preokrenuti donedavnu situaciju i privući kupce iz Slovenije u Hrvatsku. Svojim kooperantima maksimalno ćemo nastojati smanjiti troškove prijevoza, skladištenja i druge troškove koji bi im bili mnogo veći kad bi svoje proizvode morali distribuirati desecima drugih trgovina. I to će smanjiti cijenu artikala koje prodajemo. Nadamo se da će zbog toga naš dolazak na hrvatsko tržište lokalnim proizvođačima i dobavljačima posredno omogućiti da se lakše i kvalitetnije okrenu izvozu, što bi pozitivno utjecalo i na njihovo poslovanje. Naša tvrtka jamči određeni standard kvalitetu svih proizvoda koji se u našim hipermarketima mogu kupiti. Utoliko će i pojava hrvatskih proizvoda na našim policama biti dodatno jamstvo njihove kvalitete. Stoga kanimo razviti što bolje odnose s domaćim proizvođačima, kako bismo i sebi i njima pomogli da kvaliteta proizvoda koje ćemo prodavati u Hrvatskoj zadovolji očekivanja potrošača, što jamči da i hrvatski proizvodi budu jednako kvalitetni kao i europski. U tom slučaju vrlo je izvjesno da će se najbolji hrvatski proizvodi u budućnosti prodavati u našim hipermarketima u Italiji.

NACIONAL: Po kojim ste kriterijima birali dobavljače i kooperante u Hrvatskoj, koliko ih imate i kakve ste vrste ugovora s njima potpisivali? – Točan broj ugovora trenutačno ne znam, ali svi vodeći proizvođači i dobavljači bit će prisutni, kao i veći broj lokalnih. Mi smo u Hrvatskoj prisutni već 18 mjeseci i dobro smo upoznali konkurenciju, na tome se temelje i kriteriji po kojima smo birali kooperante. Smatramo da su naši dobavljači naša imovina i do njih nam je jako stalo. Želimo da naši odnosi budu obostrano uspješni i dugoročni. Ugovore smo sklapali na godinu dana, ali ne zato da ih prekidamo nego da ih možemo mijenjati bude li potrebno. Poslovno iskustvo nalaže oprez, ali želimo nenametljivo kreirati promjene u navikama hrvatskih dobavljača, koje će biti u prilog potrošačima. Vrijeme je da hrvatski dobavljači shvate je prošlo vrijeme monopolizma i da rade u tržišnoj ekonomiji.

NACIONAL: Je li ova investicija najveći projekt u kojem ste sudjelovali? – To je velik izazov za cijelu našu tvrtku, ne samo za mene osobno. Kroz njegovu realizaciju svi smo mi profesionalno napredovali. Upoznali smo za nas dosad relativno nepoznato tržište, naučili osluškivati tržišne trendove u Hrvatskoj, kao i ponašati se prema tržišnim zahtjevima. Za mene je to bila korisna lekcija, koja je ojačala cijeli tim hrvatskih i talijanskih stručnjaka. S pravne strane nastojat ćemo uspostaviti temelje za uspostavu funkcioniranja jedne zadruge, koja bi u Hrvatskoj mogla funkcionirati otprilike onako kako mi funkcioniramo u Italiji, a sve u cilju zaštite prava potrošača. Kako u Hrvatskoj postoji Zakon o zadrugama, kao i udruge za zaštitu potrošača, nadamo se da će u budućnosti takvo što biti moguće. Nastojat ćemo privući članove u našu buduću zadrugu i osviještenom potrošačkom politikom, vjerujemo da će to naići na odjek među hrvatskim potrošačima. Nadamo se da će u našu zadrugu u Hrvatskoj vrlo brzo biti uključeni brojni hrvatski građani, koji će zajedno s našim članovima u Italiji odlučivati i o tome tko će upravljati našom zadrugom.

Coop Consumatori Nordest

Sjedište društva je u Pordenoneu. To je vodeća tvrtka u trgovačkoj distribuciji u sjeveroistočnoj Italiji, pokrajinama Lombardija, Emilia, Veneto, Furlanija – Julijska krajina. Prodajna mreža društva sastoji od 4 hipermarketa s natpisom Ipercoop i 76 supermarketa s natpisom Coop. Prodajni prihodi društva 2001. iznosili su 795,75 milijuna eura, a društvo zapošljava 3600 radnika. Poslovna dobit 2001. iznosila je 43,98 milijuna eura, dok je neto imovina dosegnula vrijednost od 503,98 milijuna eura.

Ulaganja u Hrvatskoj

Osim otvorenog hipermarketa društvo 2003. namjerava otvoriti 6500 m2 velik hipermarket u Osijeku, koji bi trebao zapošljavati 180 radnika. Godinu dana nakon toga planira se otvorenje 8500 m2 velikog hipermarketa u Splitu, koji bi trebao zapošljavati 220 radnika, a u međuvremenu će biti otvoren još jedan hipermarket u Zagrebu, koji će zapošljavati 300 radnika. Svu ostvarenu dobit društvo namjerava ponovno investirati u poslovanje u Hrvatskoj.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika