Objavljeno u Nacionalu br. 418, 2003-11-19

Autor: Nikola Plančić

PRVA GPS KARTA HRVATSKE

Automobilska navigacija Hrvatskom pomoću američkih vojnih satelita

Od ranije je poznato da se zapadnom Europom može automobilom navigirati pomoću satelitske GPS mreže i elektroničkih karti: sada je zagrebačka tvrtka Navigo-Sistem priredila prvu takvu kartu Hrvatske sa svim važnijim cestama i detaljnim prikazom zagrebačkih ulica

Cro Guide 3.0 karta obuhvaća, osim detaljnog plana grada Zagreba, sve prometnice u Hrvatskoj, uključujući i novootvorene dionice autoceste, sve magistralne, regionalne i lokalne ceste, kao i željezničke pruge.Cro Guide 3.0 karta obuhvaća, osim detaljnog plana grada Zagreba, sve prometnice u Hrvatskoj, uključujući i novootvorene dionice autoceste, sve magistralne, regionalne i lokalne ceste, kao i željezničke pruge.Zagrebačka tvrtka Navigo-Sistem pobrinula se da se Hrvatska nađe na GPS karti Europe. Naime, relativno je poznata stvar da se u većini boljih automobila nalaze GPS uređaji pomoću kojih se vozač preko satelita navodi u prometu dok putuje zapadnom Europom. Od nedavno ta mogućnost prometne satelitske navigacije postoji i u Hrvatskoj. Dovoljno je kupiti uređaj američke tvrtke Garmin i Cro Guide 3.0 softver u kojem se nalazi kompletna prometna karta Hrvatske, kao i detaljna karta grada Zagreba sa svim ulicama i značajnijim objektima. Uz pomoć njih i 24 američka vojna satelita moguće je bez traženja i ispitivanja slučajnih prolaznika pronaći željenu ulicu u Zagrebu, ili preskočiti ljetnu gužvu prema moru putujući lokalnim cestama.

Također, unošenjem karte europskih zemalja u GPS uređaj moguće je mnogo brže i lakše otputovati u neku zapadnu zemlju i pronaći bilo koju ulicu u bilo kojem gradu, uz glasovno navođenje GPS uređaja. Garminovi GPS uređaji danas su jedini u svijetu preko kojih je moguće na ovaj način orijentirati se po hrvatskim cestama i gradovima, s obzirom na to da je softver koji to omogućuje napravila tvrtka Navigo-Sistem. Tvrtka je generalni zastupnik Garminovih uređaja za Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, te Srbiju i Crnu Goru. Napravljene karte također su programirane na temelju Garminovog softver i nisu kompatibilne s ostalim GPS uređajima, dakle nije ih moguće učitati u GPS uređaj koji se, primjerice, serijski nalazi u automobilu marke BMW ili Audi.
Cro Guide karta ipak nije na razini europskih GPS cestovnih karti. Naime, još uvijek nije moguće put kretanja određivati na takozvani “turn-by-turn” način, što u zapadnim zemljama postoji već skoro deset godina. To znači da uređaj korisniku ne može reći, primjerice, da skrene na trećem semaforu desno. Ipak Cro Guide karta je dovoljno “pametna” da korisnika upućuje na zadano odredište pokazujući mu strjelicom smjer kojim se treba kretati. Prema riječima Nevena Čolića, direktora tvrtke Navigo-Sistem, “turn-by-turn” navigacija trebala bi se pojaviti tijekom sljedeće godine nakon što tvrtka Garmin za to da suglasnost u idućoj verziji programa.

Cro Guide 3.0 karta obuhvaća, osim detaljnog plana grada Zagreba, sve prometnice u Hrvatskoj, uključujući i novootvorene dionice autoceste, sve magistralne, regionalne i lokalne ceste, kao i željezničke pruge. U Cro Guideu označene su i određene točke koje su od važnijeg interesa kao što su granični prijelazi, međunarodne i lokalne zračne luke, trajektna pristaništa i marine. Iako je u ovoj verziji softvera od hrvatskih gradova detaljno ucrtan samo Zagreb, prema riječima Čolića, za očekivati je prije ljeta 2005. godine izlazak nove verzije u koju će biti uključene karte još šest ili sedam, zbog turističke sezone, obalnih gradova. Razlog što gradovi nisu ubilježen karte je zbog toga jer u Hrvatskoj ne postoji ni jedna institucija koja bi posjedovala sve podatke na jednom mjestu. Zbog toga su se djelatnici Navigo-Sistema morali voziti Zagrebom i Hrvatskom te samostalno označavati imena ulica i važnijih zgrada, a kao osnovu uzeli su Auto-kartu Hrvatske.

Osim Hrvatske i Zagreba, u najnovijem Cro Guideu nalazi se detaljna karta Republike Slovenije u kojoj su detaljno ucrtane i karte svih slovenskih gradova. Naime, za razliku od Hrvatske, u Sloveniji postoji tvrtka koja je godinama prikupljala detaljne podatke, što je Navigo-Sistemu omogućilo da bez problema složi preciznu slovensku auto-kartu i detaljne karte svih gradova. Uz Hrvatsku i Sloveniju u novoj verziji Cro Guidea ucrtane su i sve ceste u BiH i Sarajeva. Upravo prometnice BiH, uz detaljniju kartu Zagreba, razlikuju Cro Guide 3.0 od ranije verzije. Uz najnoviju verziju ovog programa kupac će besplatno dobiti i sljedeću verziju s novim obrađenim hrvatskim gradovima u koju bi mogla biti ugrađena i “turn-by-turn”navigacija.
Uređaji

Garminov uređaj prvenstveno namijenjen automobilima zove se Street Pilot 3. Nakon što se vrlo jednostavno USB kabelom spoji s računalom i u njega učita Cro Guide 3.0 program, Street Pilot je spreman za korištenje. U automobil se ne ugrađuje fiksno tako da je jednostavan za prijenos, a opremljen je daljinskim upravljačem i, kao najveća novost, “touch screen” ekranom koji reagira na dodir. To dodatno olakšava korištenje jer se izbjegava mnoštvo dodatnih tipki. Da bi se uz pomoć GPS uređaja došlo do željene lokacije valja odrediti odredišnu točku ili adresu, a Street Pilot će pokazati trenutnu lokaciju korisnika, odabranu adresu i smjer u kojem se nalazi, te brzinu kretanja korisnika. Uređaj je opremljen i glasovnim navođenjem koje omogućuje vožnju bez potrebe gledanja u ekran.

Cro Guide programska podrška rađena je na temelju softvera tvrtke Garmin i moguće ga je učitati u bilo koji Garminov GPS uređaj. Uz već navedeni Street Pilot 3, najinteresantniji su Garmin iQue 3600 palm i NavTalk, kombinacija mobitela i GPS-a. Garminov iQue je palm ručno računalo koje uz sve funkcije ostalih palmova ima integrirane i GPS mogućnosti. U sebi sadržava učitane digitalne karte, automatsku kalkulaciju odabrane rute i glasovno navođenje. U softver paketu na dva CD-a kupac će dobiti bazne karte cijelog svijeta s granicama država, glavnim cestovnim pravcima i gradovima te detaljnu cestovnu kartu i kartu gradova zapadne Europe. Uz GPS aplikacije iQue nudi i standardne aplikacije kao što su kalendar, organizator sastanaka, diktafon i MP3 player. Uređaj je idealan za korištenje u planinarenju ili prilikom snalaženja u nepoznatom gradu. Treba napomenuti kako su djelatnici tvrtke Navigo-Sistem pokrenuli i pilot projekt stvaranja GSM topografske karte Hrvatske, što bi u značajnoj mjeri moglo koristiti izletnicima i planinarima.

Garminov NavTalk kombinacija je mobitela i GPS-a. Uz sve klasične funkcije mobitela u njega su ugrađene i GPS funkcije, kao što su “turn-by-turn” navigacija, glasovno navođenje, a sadrži i 16 megabajta prostora za učitavanje detaljnih karata. Zanimljiva je i funkcija praćenja ovog mobitela slanjem SMS poruke s lokacijom. Naime, mobitel je moguće programirati tako da upamti 15 “prijateljskih” telefonskih brojeva kojima šalje SMS poruku sa svojom lokacijom kada s nekog od tih brojeva primi poziv. Pomoću ove funkcije moguće je, primjerice, pratiti dijete, ili lakše pronaći neku osobu.

GPS sustav zapravo je satelitski radionavigacijski sustav namijenjen globalnom pozicioniranju. To znači da osoba pomoću njega u svakom trenutku može odrediti svoj položaj i orijentirati se, neovisno o vremenskim prilikama ili o tome da li je na moru, kopnu ili u zraku. Sustav je pokrenulo američko Ministarstvo obrane 1973. godine i razvijalo ga do 1995. godine, do njegovog današnjeg opsega. Cijeli GPS sustav čine 24 satelita američke vojske koji oko Zemlje kruže na visini od oko 20.000 kilometara, glavni kontrolni centar u Colorado Springsu, te niz kontrolnih stanica širom svijeta. GPS sustav prvi je put isproban u vojnim akcijama tijekom prvog američkog napada na Irak. Pokazao se vrlo korisnim, pogotovo prilikom noćnih manevara američke vojske i s obzirom na nedostatak prirodnih orijentira, a dijelom je zaslužan i za relativno mali broj američkih vojnih žrtava.
Korištenjem GPS sustava moguće je odrediti zadanu poziciju uz eventualnu pogrešku do 3 metra, a da bi se postigla trodimenzionalnost, (duljina, širina i visina), GPS uređaj mora “vidjeti” barem četiri satelita. Iako su sateliti i kontrolno središte u vlasništvo američke vojske, korištenje njihovih podataka je besplatno i uporaba GPS prijemnika postala je raširena i dostupna. Danas se GPS, osim u vojne potrebe, ljudi koristi u svim strukama u kojima je neophodan terenski rad kao što su geodeti i geolozi. S njim se koriste planinari ili padobranci, a sve je šira primjena GPS uređaja kao sustava za navigaciju u osobnim automobilima. Najmoderniji GPS uređaji, osim pozicije, izračunavaju i brzinu i smjer kretanja. Također, kao primjerice Garminovi uređaji, imaju u sebi pohranjene i karte određenog područja kao i baze podataka određenih gradova – imena ulica i značajnije lokacije sortirane po tematici ili abecednim redom.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika