Objavljeno u Nacionalu br. 529, 2006-01-02

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Uistinu drukčiji vestern

'Deadwood' je antologijska HBO-ova TV serija koje na HTV-u neće biti prije jeseni

Dean ŠošaDean ŠošaDVD izdanje 'Deadwooda' odlična je prilika da se upozna ova antologijska televizijska serija, u Hrvatskoj zasad prikazana samo na HBO-ovu programu. Obični pak smrtnici kojima se baš i ne plaćaju previsoke naknade kojekakvim kablovskim operaterima, 'Deadwood' na državnoj televiziji neće moći vidjeti prije jeseni. Riječ je bez pretjerivanja o jednoj od najboljih serija u povijesti televizije, projektu koji upućuje na golem umjetnički potencijal forme TV serijala, koji su zasad uočili tek rijetki kreativci, među kojima posebno mjesto pripada Davidu Milchu, kreatoru 'Deadwooda' i jednom od duhovnih otaca svojedobno izvrsnih i revolucionarnih 'Njujorških plavaca'. Brojni recenzenti okarakterizirali su 'Deadwood' kao vestern inačicu 'Obitelji Soprano', najbolje serije u produkciji HBO-a. Sličnosti ovih projekata uistinu su brojne, no najzanimljivija je i najvažnija ona u tretiranju žanra kojem pripadaju: ono što je 'Obitelj Soprano' učinila gangsterskom žanru, 'Deadwood' čini američkom žanru par excellence vesternu. 'Deadwood' toliko inovativno pristupa vesternu da se nakon gledanja Milchove sage jedino možemo zapitati zbog čega smo sve one silne kaubojce snimane nakon propasti klasičnog Hollywooda zvali antivesternima.
Radnja serije počinje 1876. godine, dva tjedna nakon Custerova poraza od Indijanaca na Little Big Hornu. Zemljište na kojem se na brzinu podigao logor kopača zlata Deadwood, američka je vlada darovala Indijancima i na njemu ne vrijede nikakvi zakoni. Najutjecajniji čovjek u mjestu je Al Swearengen, vlasnik saloona i bordela, tamošnji gospodar života i smrti. Uz to što kontrolira kurve, Al nadzire vlasnika hotela, trguje s Kinezima opijumom i ubire postotak od svake kriminalne aktivnosti u mjestašcu. U Deadwoodu su i glasoviti revolveraš Divlji Bill Hickok i njegova prijateljica Calamity Jane, a posebna je prijetnja Swearengenu dolazak negdašnjeg šerifa Setha Bullocka, koji s partnerom Solom Starom pokušava pokrenuti trgovački biznis. Kao i 'Obitelj Soprano', i 'Deadwood' opčinjava fascinantnim likovima i nevjerojatno uvjerljivom slikom mehanizma funkcioniranja društva. Uz spomenute, Milch je sjajno profilirao još barem desetak likova, umreženih u minuciozno razgrađene međuodnose. Posebice su intrigantni likovi demonski snažan negativac Al Swearengen, možda još i fascinantniji zlikovac od Tonyja Soprana, i nevjerojatno slojeviti Seth Bullock, od svih stanovnika Deadwooda najbliži uobičajenoj slici pozitivca.
U 'Deadwoodu' svinje jedu mrtvace, sve su žene, osim jedne, prostitutke, a ljudi u samo jednoj minuti znaju i dvadeset puta izgovoriti riječ 'cocksucker'. Seks i nasilje prilično su eksplicitni, no ne treba ni pomišljati da su oni tu iz nekih pomodnih razloga: u Milchovoj su seriji čak i najnasilnije stvari suptilno uklopljene u priču. Dijalozi su izvrsni a glumci savršeni. Posebice je karizmatičan nastup ostvario Ian McShane, kojemu je uloga Ala Swearengena bez sumnje životna uloga.
Ono zbog čega je 'Deadwood' najzanimljiviji jest, dakle, način na koji se odnosi prema žanru. Za razliku od 'Ljevorukog revolveraša', 'Malog velikog čovjeka', 'Plavog vojnika' i brojnih drugih antivesterna, pa i Eastwoodova remek-djela 'Nepomirljivi', koji su poetiku gradili na osporavanju ili preispitivanju mitova, dramaturgije ili stila klasičnog vesterna, 'Deadwood' ništa ne osporava niti se referira na bilo koju tradiciju. David Milch kreće od same nule. 'Deadwood' izgleda kao vestern nastao nakon što su svi prethodno snimljeni vesterni zaboravljeni pa je netko 2004. krenuo snimati film o naseljavanju Divljeg zapada, posve neopterećen bilo kakvom prethodnom tradicijom i ikonografijom. U usporedbi s 'Deadwoodom', svi su stari antivesterni zapravo vesterni, onako kako su svi ateisti vjernici. 'Deadwood' je, jednostavno, prvi uistinu drukčiji vestern.
David Milch, baš kao i njegov imenjak David Chase, kreator 'Obitelji Soprano', napokon su uočili nevjerojatne mogućnosti koje se nude autorima televizijskih serijala. Nema toga filma koji danas u stotinjak minuta stigne toliko istančano psihološki profilirati tolike likova i tako precizno oslikati povijesnu i socijalnu pozadinu u kojoj se radnja zbiva. Načinom na koji u totalitetu zahvaćaju prostor, radnju i vrijeme, najbolje serije više podsjećaju na klasične realističke romane negoli na filmove.
Od gledanja 'Deadwooda' jedino je fascinantnije zamišljati koje se sve još mogućnosti pružaju tvorcima televizijskih serija, u čijem stvaranju sudjeluje sve više izopćenika s filma, poput kultnoga Waltera Hilla, koji je za režiju pilot epizode 'Deadwooda' nagrađen Emmyjem, ili Johna Miliusa, izvršnog koproducenta i koscenarista također žudno očekivane serije 'Rim'.

VTI
DVD
'Deadwood'; am.TV serija; 2004.
Kreator i izvršni producent: David Milch; GL: Ian McShane, Timothy Olyphant, Molly Parker, John Hawkes, Brad Dourif
FILM: 5
DVD: 4

PROLJEĆE, LJETO, JESEN, ZIMA I… PROLJEĆE
DISCOVERY
DVD+VHS
Drama "Proljeće, ljeto, jesen, zima i… proljeće" korejskog majstora Kim Ki-duka od svih filmova najviše podsjeća na prastari crtić "Bambi": riječ je o oku ugodnoj meditaciji o vječitom kruženju i prolaznosti. Jednostavnu priču o mladosti, odrastanju, sazrijevanju i starenju, Kim Ki-duk većim dijelom filma izlaže savršeno, upadajući tek potkraj filma u zamku prvoloptaške metaforičnosti, no njegovo je djelce neviđeno mudro, smireno i zrelo. Među brojnim onozemljaskim pitanjima koje još jedan odličan korejski film provocira, nalazi se i jedno sasvim ovozemljasko na koje Hrvatska kinematografija tek u posljednje vrijeme pokušava odgovoriti: koliko je malo materijalnog potrebno - jedno jezero, jedna koliba, 5-6 glumaca i deset metaka - da bi se snimio duhovno intrigantan film?

Bom Yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom; korej.-njem.drama; 2003.
R: Kim Ki-duk
GL: Yeong-su Oh, Young-min Kim, Jae-yeong Seo
FILM: 4
DVD: 2

WALL STREET
CONTINENTAL FILM
DVD
"Wall Street" je film krcat manama, no i takav se svrstava među najbolja ostvarenja Olivera Stonea. Poput svih njegovih filmova, i ovaj karakterizira uobičajeni višak redateljevih pretenzija i manjak razumijevanja za događaje i likove koje prikazuje, no "Wall Street" je svejedno gledljivo i zabavno djelce. Razlog leži u fascinantnom Gordonu Gekkou, možda najzanimljivijem Stoneovu liku uopće. Iako ga Michael Douglas glumi prepatetično, Gekko nije kapacitet samo za jedan film nego za cijeli serijal. Isto se nikako ne može reći za karakter koji tumači Charlie Sheen, o čijem smislu za film svjedoči to da se mogavši birati želi li da njegova filmskog oca glumi Jack Lemmon ili Martin Sheen, umjesto za genijalnog Lemmona odlučio za svojega glumatala tatu.
Wall Street; am.drama; 1987.
R: Oliver Stone
GL: Charlie Shenn, Michael Douglas, Martin Sheen, Daryl Hannah
FILM: 3
DVD: 1

KUNG FU FRKA
BLITZ
DVD+VHS
Hongkonškog glumca i redatelja Stephena Chowa ("Kung fu nogomet") mnogi su proglasili legitimnim nasljednikom Jackieja Chana. Uistinu, uz to što se dobro tuče, Chow gledatelje uspijeva nasmijati, no tu počinje i završava svaka sličnost nekoć intrigantnog autora Chana i Chowa. Stephen Chow filmaš je iz kategorije Roberta Rodrigueza, čovjek koga trivijalne stvarčice ne privlače zato jer u njima traži umjetnost, nego zato jer ga osim njih ništa drugo i ne zanima. "Kung fu frka" vizualno je raskošno djelce sumanute priče, apsurdnih, crtano-filmskih efekata i inovativno režiranih borilačkih sekvenci, no izuzev toga, u njemu nema ničega drugog. Film kao stvoren za banalnu sintagmu: lako gledljiv i još lakše zaboravljiv.

Kung Fu Hustle/Gong fu; kin.-hongk.akc.komedija; 2004.
R: Stephen Chow
GL: Stephen Chow, Yuen Wah, Yuen Qui
FILM: 3
DVD: 2


PREOSTALI NOVITETI

TOOTSIE - BLITZ
CARSTVO SUNCA - ISSA
RATNICI PLANINA - BLITZ
ANA I KRALJ - CONTINENTAL
DRUGA STRANA KREVETA - DISCOVERY
LOŠ DAN U BLACK ROCKU - ISSA

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika