Objavljeno u Nacionalu br. 650, 2008-04-29

Autor: Marko Biočina

Globalni monopolist na hodajuće reklame

'Moji panoi su reklamni hit u 20 zemalja'

Vanja Sertić prije nekoliko je godina u svijetu zaštitio ideju i dizajn hodajućih svjetlećih panoa, a do danas ih je putem franšize prodao na tri kontinenta

Vanja Sertić vlasnik je tvrtke Moving board koja posjeduje patent za hodajuće reklameVanja Sertić vlasnik je tvrtke Moving board koja posjeduje patent za hodajuće reklameKad je prije nekoliko godina student četvrte godine Ekonomskog fakulteta u Zagrebu Vanja Sertić kao turist posjetio Indoneziju, vidio je kako se lokalni restorani reklamiraju na drvenim izrezbarenim pločama koje unajmljeni radnici nose na leđima. Iako taj tradicionalni način oglašavanja postoji već stoljećima, Sertić je odlučio napraviti suvremenu verziju takvih oglasa, tako da umjesto drvenih ploča radnici na leđima nose neonske reklame.

Tako je nastao moving board (pokretna ploča). Sertić je svoju ideju i dizajn patentirao, tako da danas nitko u svijetu ne smije tako oglašavati bez njegove dozvole. U vrlo kratkom vremenu pronašao je poslovne partnere u 19 zemalja, uključujući SAD, Australiju i Španjolsku. Američki specijalizirani časopis Sign Builder Illustrated, koji se bavi inovacijama u industriji oglašavanja, još je u kolovozu 2005. na naslovnici objavio članak o moving boardu, o kojem piše kao o "jedinstvenom i inovativnom marketinškom konceptu koji ubrzano postaje hit u SAD-u". Popis klijenata koji se danas u svijetu oglašavaju pomoću moving boarda uistinu je impresivan: Coca Cola, McDonald’s, Adidas, Puma, Seat, Nokia, a na taj se način reklamira čak i natjecanje u Formuli 1. Ipak, Sertić ima još veće planove i želi od moving boarda stvoriti globalni brend, a od tvrtke Moving Board globalnu agenciju za alternativno oglašavanje.

Vrlo je zadovoljan dosadašnjim poslovnim rezultatima, kaže da se Moving Board razvija brže nego što je očekivao: "Prvi prototip napravio sam uz pomoć ljudi s Fakulteta strojarstva i brodogradnje i tako je krenulo. Ipak, najvažnije je bilo patentiranje. Zaštitili smo patent, pa industrijski dizajn, a zatim smo to učinili i na međunarodnoj razini. Postoje i nacionalni patentni zavodi koji ne potpadaju pod dva međunarodna zavoda, kao što je primjerice u Kanadi, SAD-u, Australiji. U tim državama proveli smo zasebna patentiranja. Shvatio sam da u Hrvatskoj to neće ići baš onako kako sam ja zamislio pa sam otišao u Njemačku i tamo otvorio glavni ured tvrtke. Razlog je vrlo jednostavan. Ako nešto želite prodati Amerikancima, Englezima ili Australcima, puno ćete lakše to napraviti iz Njemačke nego iz Hrvatske."


MOVING BOARD reklamne kampanje mogu se organizirati na razne načine, ovisno o želji klijenta. Često je to uz atraktivne hosteseMOVING BOARD reklamne kampanje mogu se organizirati na razne načine, ovisno o želji klijenta. Često je to uz atraktivne hostese Sertić kaže da je ključ uspjeha tog načina oglašavanja u njegovoj interaktivnosti. "Za razliku od jumbo plakata, koji su statični, moving board se temelji na mobilnosti, ali i interakciji s klijentima. Ljudi koji nose reklamne panoe na leđima mogu dijeliti promotivne materijale, razgovarati sa zainteresiranima i raditi štošta drugo. Prednost tog načina oglašavanja je u tome što klijentu pruža puno više mogućnosti u kreiranju i osmišljavanju kampanje. Pravilo je da uvijek idu minimalno dva čovjeka u paru, ali u nedavnoj kampanji u Mađarskoj nedavno je na ulici istovremeno bilo sedamdeset moving boardova. Za vrijeme Europskog prvenstva u nogometu ulicama u centru Bukurešta kretat će se 110 reklamnih panoa", kaže Sertić.

Ipak, kako i sam priznaje, poslovni rezultati u Hrvatskoj nisu bili osobiti. Tvrdi da je stanje na hrvatskom tržištu reklamnog prostora takvo da oglašivači još nemaju potrebu za alternativnim oglašavanjem: "Ovdje je televizijsko oglašavanje dovoljno jeftino da klijenti još uvijek nemaju potrebu za alternativnim oglašavanjem. U Njemačkoj, želite li televizijsku kampanju, potreban vam je golem novac. Zbog toga su tamošnje tvrtke prisiljene tražiti nove kreativne načine oglašavanja. U svjetskom marketingu oglašivači se sve više moraju koncentrirati na klijenta. Više nije dovoljno postaviti reklamu na ulici ili je pustiti da se vrti na televiziji. Sve je potrebnija interakcija i komunikacija s potrošačem. Tržište je jednostavno pretrpano statičnim načinom oglašavanja."

Strategija razvoja Moving Boarda temelji se na franšiznom poslovanju i osnivanju zajedničkih joint venture tvrtki. Na početku su bili više orijentirani na franšizu, ali danas im je osnovni cilj pronaći što više kvalitetnih partnera s kojima mogu osnovati zajedničke tvrtke, osobito na tržištima za koja procijene da bi na njima mogli uspjeti i s ostalim proizvodima koje nude.

ISHODIŠTE EKSPANZIJE Sertić je sjedište tvrtke preselio u Njemačku a u Berlinu je odrađena kampanja za PumuISHODIŠTE EKSPANZIJE Sertić je sjedište tvrtke preselio u Njemačku a u Berlinu je odrađena kampanja za PumuSertić objašnjava kako se nada da će ta platforma uskoro prerasti u globalnu agenciju: "Uz 19 država koje pokrivamo, uskoro bismo joint venture tvrtke trebali otvoriti i u Turskoj i Španjolskoj. Tako se stvara odlična platforma i distribucijski kanali za sve ostale naše proizvode. Upravo u tu svrhu otvorili smo novu tvrtku, Moving Board Media, koja se bavi isključivo razvijanjem novih proizvoda koje ćemo izvoziti u države gdje imamo tvrtke. Radi se o oglašavanju na biciklima koji vuku prikolicu sa svjetlećom reklamom, Segwayima, automobilima Smart ili primjerice kutijama za pizzu. U Srbiji, Makedoniji i Bosni i Hercegovini nudimo oglašavanje na LCD monitorima u ljekarnama. Postavili smo više od 500 ekrana, a uslugu brendirali kao moving screen. To sve planiramo izvoziti na strana tržišta na koja smo se probili moving boardom. Naravno, to je lakše učiniti u onim državama gdje imamo joint venture tvrtke, jer u takvim tvrtkama kao suvlasnici možemo utjecati na poslovne procese. Tamo gdje smo prodali franšizu to ide malo teže, ali sam uvjeren da uz pomoć moving boarda koji je patentiran i originalan proizvod možemo ući i na ta tržišta. Konačni cilj je stvoriti globalnu agenciju za alternativne načine oglašavanja. Neki preduvjeti su već tu. Globalno smo prepoznatljivi i postajemo sve poznatiji, surađujemo s velikim svjetskim agencijama, imamo ugledne klijente. Trenutačno postoji jedna agencija koja nam je konkurent, ali oni nemaju inovativan koncept kao što je moving board."

Sami uređaji, svjetleće reklame koje zaposlenici Moving Boarda nose na leđima, proizvode se u Sloveniji. Sertić se na taj potez odlučio jer je Slovenija članica Europske Unije. Za uređaje proizvedene u Hrvatskoj pri izvozu u zemlje Europske Unije morao bi plaćati carinu, porez i riješiti brojene birokratske zapreke. Ovako je to izbjegao. Ipak, zbog sve veće potražnje za moving boardom, ali i pokretanja novih načina oglašavanja, u tvrtki razmišljaju o premještanju dijela proizvodnje u Kinu.

Osim što planiraju nove načine oglašavanja, Sertić i njegovi suradnici intenzivno rade i na poboljšanju originalnog moving boarda. Uskoro će u moving boardove ugrađivati GPS uređaje pa će iz centralnog ureda biti moguće pratiti i kontrolirati kretanje reklama. Razmišljaju i o tome da moving boardove opreme audio uređajima kako bi ih pomoću zvuka reklame učinili još efektnijima.

ISPRED HARRODSA Reklamnu kampanju na moving boardu unajmio je i ugledni britanski dnevnik The TimesISPRED HARRODSA Reklamnu kampanju na moving boardu unajmio je i ugledni britanski dnevnik The TimesSertić kaže da je njegova tvrtka specifična po tome što 99 posto prihoda ostvaruje izvozom, ali isključivo izvozom znanja i ideja: "Jedina smo hrvatska tvrtka koja je uspjela svoje intelektualno vlasništvo izvesti u toliko svjetskih zemalja. Istina, mi još uvijek nismo velika tvrtka, ali to želimo postati. Sigurno ima hrvatskih tvrki koje izvoze u više zemalja od nas, ali one izvoze robu, dok mi izvozimo znanje i ideje. Također, mislim da je važno napomenuti da se mi dosad nismo obratili za pomoć ni jednoj hrvatskoj instituciji za promicanje izvoza. U Hrvatskoj ljudi baš i ne razumiju što mi radimo. Primjerice, u Poreznoj upravi nikako nisu mogli shvatiti što mi to izvozimo a da nikakva roba prelazi granicu, iako novac kontinuirano pristiže na naš račun."

Partnerstvo s Filipovićem

PRIJATELJI I PARTNERI Vanja Sertić kaže kako mu je pomoć Tarika Filipovića puno značila kad je pokretao posaoPRIJATELJI I PARTNERI Vanja Sertić kaže kako mu je pomoć Tarika Filipovića puno značila kad je pokretao posaoKad je nastao, koncept moving boarda izazvao je veliku medijsku pozornost jer je poslovni partner Vanje Sertića bio Tarik Filipović. Posao se u međuvremenu razvio u međunarodni biznis, ali, kako kaže Sertić, to vjerojatno ne bi bilo moguće bez Filipovićeve pomoći na samom početku: "Tarik i ja smo prvenstveno prijatelji, a tek onda poslovni partneri. On je suvlasnik tvrtke u Hrvatskoj, dok u međunarodni dio posla nije uključen. No on je meni jako olakšao početak posla. Bio sam student, nisam imao ni iskustva ni novca, i tu je Tarik džentlmenski ponudio da mi pomogne. Poslije sam otišao u Njemačku i posao je krenuo, ali da nije bilo njega, pitanje je koliko bih ja u tome ustrajao. Danas, kad dogovaramo poslove u inozemstvu, Tarikovo ime ne znači ništa, ali u početku mi je njegova pomoć puno značila".

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika