Objavljeno u Nacionalu br. 659, 2008-06-30

Autor: Plamenko Cvitić

Tajna najskupljeg broda

Prva megajahta s pulskog gata

U brodogradilištu Avangard nedavno je bez pompe porinuta najskuplja jahta ikad sagrađena u Hrvatskoj: 50-metarski luksuzni brod s pomičnim helidromom u vlasništvu ruskog oligarha Kirila Minovalova

JAHTA OD 24 MILIJUNA EURA Minovalova megajahtaJAHTA OD 24 MILIJUNA EURA Minovalova megajahtaMegajahta “Avangard”, najveća luksuzna jahta ikad izgrađena u nekom hrvatskom brodogradilištu, već nekoliko tjedana plovi Jadranom. Nalik na jahte iz filmova o Jamesu Bondu, “Avangard” plijeni pažnju dužinom od 50 metara, ali i helikopterom koji slijeće na platformu koja se može produžiti, a potom i uvući letjelicu u unutrašnjost jahte. Iako je vrijednost skupocjene jahte koja se tri godine gradila u malom pulskom brodogradilištu poslovna tajna, u stručnim krugovima procjenjuje se da “Avangard” vrijedi više od 24 milijuna eura, a poznat je i njezin vlasnik: 37-godišnji Kiril Minovalov, čelnik moskovske banke “Avangard” i najveći ruski proizvođač slada za pivo. Otkako je krajem ožujka jahta u Puli porinuta u more, “Avangard” već tri mjeseca odlazi na pokusne plovidbe uz obalu Istre, a prije desetak dana otisnuo se i do Opatije, gdje je ta megajahta danima bila velika atrakcija. Turisti bi bili još više iznenađeni da su znali da je to originalni hrvatski proizvod. “Avangard” je proteklih tjedana veliki hit i među inozemnim jahtašima pa velik dio međunarodnih jahtaških internetskih stranica s velikim zanimanjem piše o “Avangardu” - na većini se mogu naći samo tehničke karakteristike te 50-metarske jahte, a pravi kuriozitet su amaterske fotografije koje su tijekom plovidbe Istrom uspjeli snimiti drugi jahtaši.

Iako bi se očekivalo da dovršetak takvog velikog projekta bude najavljen ponosno i uz veliku pompu, “Avangard” je krajem ožujka u more porinut bez tradicionalnog šampanjca i prisutnosti novinara, a glavni razlozi za takvu tajnovitost pripisuju se zanimljivoj priči o gradnji “Avangarda”, tijekom koje je 37-godišnji Kiril Minovalov postao vlasnik malog pulskog brodogradilišta u kojem je naručio izgradnju jahte.


Ruski bankar i najveći proizvođačslada, 37-godišnji Kiril Minovalov, naručio je jahtu Avangard 2005.Ruski bankar i najveći proizvođačslada, 37-godišnji Kiril Minovalov, naručio je jahtu Avangard 2005.Priča o “Avangardu”, odnosno o brodogradilištu “Avangard Shipyards”, počinje početkom 90-ih, kad su njemački poduzetnik Hans Stangl i njegova supruga Helga svojim starim jedrenjakom često krstarili Jadranom. Bračni par je 1992. odlučio sagraditi veću i moderniju jahtu pa se obratio poznatom američkom projektantu Bruceu Kingu, ali njegov projekt nije se svidio supružnicima Stangl. Njihov dugogodišnji skiper, Puljanin Livio Jelčić, tada im je predložio da im projektant bude Puljanin Nereo Zakinja. On im je predložio 35-metarski krstaš u starinskom stilu i tako je stvorena ideja o “Dat Helji”, brodu koji će proslaviti pulsku jahtašku brodogradnju. Jedino pitanje koje se tada postavljalo bilo je - gdje sagraditi tu jahtu?

Iako je u to vrijeme u Hrvatskoj trajao rat, Stanglovi su odlučili uložiti vlastiti novac pa su 1994. u slobodnoj zoni uz brodogradilište “Uljanik” osnovali vlastito malo brodogradilište za jahte i manja plovila. Izgrađene su dvije hale od po 3000 četvornih metara s 4000 četvornih metara manipulativnog prostora i 200 metara privezišta za brodove. Osim desetak milijuna njemačkih maraka, Stanglovi su u Pulu dovezli tehničku opremu i u novoosnovanom brodogradilištu “Heli Yacht” zaposlili tridesetak Puljana. Četiri godine kasnije “Dat Helja” je porinuta u more, a “Heli Yacht” je nastavio s radom - od početka rada u brodogradilištu obavljeno je više od dvije stotine dogradnji, nadogradnji i renoviranja luksuznih brodova i jahti iz Njemačke, Britanije, Švicarske, Austrije, Rusije, Italije, Nizozemske i SAD-a. Dužnost predsjednika uprave brodogradilišta preuzeo je Stefan Stangl, brat Hansa Stangla.

Stanglovi su 2004. stupili u kontakt s ruskim bankarom Kirilom Minovalovom, koji je tada u nekom od europskih brodogradilišta planirao naručiti gradnju svoje luksuzne jahte. Minovalov, rođen 1971. u Moskvi, još je tijekom studija na moskovskom Institutu za cestovni promet i Ekonomskom fakultetu osnovao vlastitu kompaniju “Alcor”.
Nakon inženjerske i bankarske diplome 1994. je kao 23-godišnjak osnovao i svoju banku - “Avangard”. Uspješnu BRODOGRADILIŠTE JAHTI AVANGARD u Puli su 1994. osnovali Hans i Helga Stangl, njemački bračni par; nakon što su upali u financijske probleme,BRODOGRADILIŠTE JAHTI AVANGARD u Puli su 1994. osnovali Hans i Helga Stangl, njemački bračni par; nakon što su upali u financijske probleme,bankarsku karijeru posljednjih je godina proširio i na pivarsku industriju pa je kao najveći proizvođač slada u Rusiji 2006. kupio četiri proizvodna pogona za slad u Njemačkoj i počeo europsku ekspanziju. Minovalov je u Rusiji poznat i po svojoj avanturističkoj strasti: položio je ispite za pilotiranje zrakoplovima i helikopterima, pa se tim prijevoznim sredstvima najčešće samostalno služi za brojna poslovna putovanja.

U studenom 2004. Minovalov je od nizozemskog projektanta luksuznih jahti Franka Muldera naručio projekt 50-metarske jahte, koja je osim raskoši i luksuza morala zadovoljiti i Minovalovljeve posebne zahtjeve: da ima pomičnu platformu za spuštanje helikoptera, te da se helikopter može smjestiti u unutrašnjost jahte. Dok je za cijeli projekt i vanjski izgled jahte bila zadužena nizozemska tvrtka “Mulder Design”, unutarnje uređenje povjereno je talijanskoj tvrtki “Lazzarini & Pickering”. Posao izgradnje jahte, vrijedan nekoliko milijuna eura, Minovalov je ugovorio s bračnim parom Stangl, odnosno brodogradilištem “Heli Yacht”. Izgradnja “Avangarda” počela je u Puli sredinom 2005. a dovršetak se predviđao za 2007.
Kako ističu Nacionalovi izvori, prvih godinu dana izgradnje “Avangarda” tekla je dobro, pogotovo jer je brodogradilište zbog opsežnih radova na izgradnji 50-metarske jahte zapostavilo sve ostale projekte. Ipak, prvi problemi pojavili su se 2006. Projektanti u “Heli Yachtu” shvatili su da “Avangard” neće moći biti izgrađen u ugovorenom roku, a zbog opsežnosti radova cijelo se brodogradilište našlo u financijskim poteškoćama. Odnos između naručitelja Minovalova i čelnih ljudi “Heli Yachta” zbog toga se pogoršao, jer je ruski bankar inzistirao na ugovorenom roku.

Dodatni strah u pulskom brodogradilištu izazvalo je i to što je Minovalov u veljači 2007. posjetio brodogradilišta u Crnoj Gori, među ostalima i brodogradilište “Bijela” u Boki kotorskoj. Ondje se interesirao za mogućnost da to brodogradilište preuzme dovršetak izgradnje “Avangarda”, a nije skrivao ni želju da se upusti u kupnju cijelog brodogradilišta “Bijela”. Financijski problemi prisilili su Stanglove da počnu otpuštati radnike u brodogradilišu. U ožujku 2007. Minovalov je, nezadovoljan dinamikom gradnje “Avangarda”, s obitelji Stangl pregovarao o raskidu ugovora i suradnje, a navodno su ti su razgovori bili vrlo mučni. U pulskom “Heli Yachtu” također je vladala čudna atmosfera: zaposlenici su mukotrpno gradili “Avangard”, svjesni otvorenog sukoba između naručitelja i vlasnika brodogradilišta. Zbog stavki iz ugovora postojala je i mogućnost da zbog penala za kašnjenje cijelo brodogradilište bankrotira. Nakon višemjesečne šutnje za medije sredinom travnja prošle godine ipak je objavljena neočekivana vijest: Minovalov preuzima cijelo brodogradilište. Stefan Stangl tih je dana novinarima pokušao cijeli slučaj prikazati bez imalo dramatike, tvrdeći da je prodaja brodogradilišta bila želja Stanglovih kojima “brodogradilište nije bilo primarna djelatnost”, te da im je “posao toliko narastao da im je počeo AUTOR PROJEKTA Nizozemski projektant luskuznih jahti Frank Mulder s timom svojih stručnjaka kojiAUTOR PROJEKTA Nizozemski projektant luskuznih jahti Frank Mulder s timom svojih stručnjaka kojioduzimati previše vremena”. No malo tko je vjerovao da je epilog motiviran takvim razlozima. Dodatnu sumnju budilo je i to što Stangl nikad nikom nije rekao za koji je iznos cijelo brodogradilište prodao ruskom bankaru, odnosno njegovoj švicarskoj kompaniji “Alcor”.

A brodogradilište “Heli Yacht” brzo je preimenovano u “Avangard Shipyards”, Minovalov je na čelno mjesto kompanije imenovao Vladimira Džangirova, svoju osobu od povjerenja, i radovi na glavnom projektu, luksuznoj jahti “Avangard”, nastavljeni su s puno većim intenzitetom. Iz nejasnih razloga novi vlasnik brodogradilišta svoju je kompaniju u Puli potpuno zatvorio za javnost i medije, pa je i dugo očekivano porinuće “Avangarda” 31. ožujka ove godine bilo izvedeno bez prisutnosti novinara koji prate pulsku brodogradnju. Mnogi misle da su moguća pitanja o misterioznom preuzimanju brodogradilišta glavni razlog zatvorenosti kompanije. A to je šteta, jer bi “Avangard”, neovisno o poslovnim odnosima između naručitelja i brodogradilišta, kao najveća ikad izgrađena luksuzna jahta u Hrvatskoj trebao biti - ponos hrvatske brodogradnje.

Posao stoljeća postao noćna moraNarudžba za gradnju 50-metarske luksuzne jahte, koju su dobili bivši vlasnici brodogradilišta u Slobodnoj zoni u Puli, izgledala je isprva kao posao stoljeća. Paradokslano je da je baš taj projekt natjerao njemačke investitore na prodaju brodogradilišta. Prema svemu sudeći, Kiril Minovalov shvatio je da će mu brod biti isporučen samo ako sam postane vlasnik brodogradilišta.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika