Objavljeno u Nacionalu br. 671, 2008-09-22

Autor: Marko Ćustić

Ekskluzivno iz Engleske

Londonski party sa šampionima F1

TAG Heuer, švicarski proizvođač luksuznih satova, pozvao je trojicu velikih šampiona da kroz dobrotvornu izložbu fotografija daju svoje viđenje Formule 1

Trenutak koncentracije prije utrke u Monzi na jednoj od fotografija s londonske izložbeTrenutak koncentracije prije utrke u Monzi na jednoj od fotografija s londonske izložbeProšlog ponedjeljka u londonskoj galeriji na Mallu otvorena je neobična izložba fotografija britanskih vozača automobilskih utrka. Neobična zato što su kustosi te izložba trojica velikih britanskih automobilista koji spadaju u najbolje vozače što ih je taj sport imao: vodeći u aktualnom prvenstvu Formule 1 Lewis Hamilton, Stirling Moss, zvijezda automobilizma 50-ih i 60-ih, po mnogima najbolji britanski vozač svih vremena, i Damon Hill, svjetski prvak u Formuli 1 iz 1996. Svi su se oni pojavili pred uzvanicima u galeriji na Mallu, ulici u središtu Londona koja vodi od Trafalgar Squarea do Buckinghamske palače. Na pozornicu su izišli sa Jean-Christopheom Babinom, predsjednikom švicarskog proizvođača luksuznih satova TAG Heuer, tvrtke koja je organizirala i sponzorirala izložbu.

OTVORENJE IZLOŽBE BubnjarOTVORENJE IZLOŽBE BubnjarLewis Hamilton je izložbu predstavio riječima: “Sve su ove fotografije izvrsne, ali meni su najdraže one na kojima se vidi timski rad, svi oni ljudi poput mehaničara i osoblja u boksovima, bez kojih ne bi bilo ni automobilističkog sporta.” “A meni se sviđa ona na kojoj se tri djevojke sunčaju u Monte Carlu”, dodao je Stirling Moss. Slike su odabrali uglavnom iz bogatih kolekcija agencije Getty Images, a u uži izbor ušlo ih je stotinjak. Prikazuju sve aspekte Formule 1, od samih utrka, preko priprema, prijatelja i obitelji vozača, pobjede, poraza do danas zaboravljenih šampiona poput Jacka Surteesa ili Mikea Hawthorna. Vidi se i koliko se Formula 1 promijenila: na jednoj od fotografija Stirling Moss sjedi u bolidu na snimci iz 1957. Pije mineralnu vodu iz staklene boce, a u automobilu nema sigurnosni pojas. Najupečatljiviji detalj od svega: odjeven je u majicu kratkih rukava, kako je sam primijetio: “Da uhvatim bolju boju.”

Sve su se izložene fotografije mogle i kupiti, po cijenama od 600 do 2200 funti, a prihod je išao u humanitarne svrhe. Stoga su na otvaranje pozvani imućniji gosti, među kojima brojne slavne osobe. Pojavili su se glumica Neve Campbell, manekenke Olivia Inge i Natalija Vodjanova, bubnjar Pink Floyda Nick Mason te niz britanskih televizijskih zvijezda i vrhunskih igrača ragbija.U crno odjeveni konobari neprestano su gostima nudili šampanjac Moët et Chandon i kubanski koktel od metvice mojito. Na staklenim pladnjevima donosili su i hranu: kuhane kozice, piletinu s ljutim umakom od manga, pohani rižoto od bundeve, krekere s parmezanom i pečenim čili papričicama. Bilo je tu i sirove tune, pečene govedine na ražnjićima, kao i lamburgera, minijaturnih pljeskavica od janjetine između dva peciva veličine kovanice od pet kuna.

TAG Heuer Formula 1 Indy 500 Grand Date ChronographTAG Heuer Formula 1 Indy 500 Grand Date ChronographLewis Hamilton je, kao najveća zvijezda večeri, stigao okružen tjelesnim čuvarima, samo dan nakon naporne utrke u Monzi koju je završio na sedmom mjestu jer je McLarenov tim donio odluku da na bolid stavi kišne gume, a staza se osušila. Čim je Hamilton završio s ceremonijalom, čuvari su ga izveli iz galerije. Međutim, Stirling Moss i Damon Hill, obojica umirovljenici, imali su vremena za sve pa su u galeriju stigli već oko sedam sati. Hill je čak viđen kako dosjetkama zabavlja poveće društvo kad su novinari već krenuli prema automobilima koji su čekali spremni da ih prebace u hotel. A novinari iz Francuske, Španjolske, Italije, Dubaija, Švicarske, Grčke, Njemačke, te Nacionalov novinar kao jedini iz Hrvatske, imali su dobar razlog da se dobro odmore te noći. U utorak ih je čekao veliki dan: posjet sjedištu tima Formule 1 Vodafone McLaren Mercedes te testna vožnja automobila Mercedes McLaren SLR, pola milijuna eura vrijednog cestovnog bolida sa šasijom od ugljičnih vlakana.


U McLaren Technology Center, najnapredniju poslovnu zgradu na svijetu, stiže se skretanjem sa neuglednog kružnog toka nedaleko od Wokinga u Surreyju, jugozapadno od Londona. Prilaz je zaista dramatičan: najprije smo vidjeli samo travnati brežuljak, zatim stražnju stranu zgrade uz koju su bili parkirani prepoznatljivi kamioni koji čine paddock McLarena na utrkama Formule 1. A onda se pojavilo jezero i prednja fasada. Zgrada u kojoj radi 1000 zaposlenika McLaren grupe zajedno s jezerom u tlocrtu prekriva krug promjera 220 metara, položeni su gotovo kao vodeno-čelični jin i jang. Staklena fasada diže se ravno iz vode.

U SKLADU S OKOLIŠEM McLaren Technology Centre grije se i hladi prirodnim putem uz pomoć vode iz jezeraU SKLADU S OKOLIŠEM McLaren Technology Centre grije se i hladi prirodnim putem uz pomoć vode iz jezeraMTC je na najvišem dijelu samo 11 metara iznad razine zemlje zbog građevinskih propisa u tom dijelu ruralne Engleske. Međutim, brojni se sadržaji kriju pod zemljom, jer tu se projektiraju, servisiraju i sklapaju bolidi Formule 1, proizvode McLaren Mercedesi SLR, dizajniraju se i proizvode druge visokotehnološke naprave poput crnih kutija za zrakoplove, a zaposlenicima je na raspolaganju restoran sa 700 sjedećih mjesta i podzemna teretana s bazenom.

Na glavnoj prometnici zgrade, zvanoj bulevar, izložena je povijest momčadi - od prvog automobila osnivača Brucea McLarena, Austina iz 1927. u kojem se 50-ih utrkivao na Novom Zelandu, do prošlogodišnje Formule Lewisa Hamiltona. Između njih je niz drugih zanimljivih vozila iz povijesti tima, među ostalima predak SLR-a, McLaren F1, kao i svaki bolid Formule 1 kojim je McLaren osvajao svjetsko prvenstvo - ukupno 11. Među njima je i automobil Nikija Laude iz 1984., na kojem se prvi put pojavilo ime TAG: te je godine počela suradnja TAG Heuera i McLarena koja traje do danas.

CARRERA Calibre S Laptimer za vozače utrka mjeri 20 krugovaCARRERA Calibre S Laptimer za vozače utrka mjeri 20 krugovaSvi su mehaničari i drugi stručni radnici McLarena koji, figurativno, prljaju ruke u izravnom kontaktu s dijelovima automobila, odjeveni u crne tenisice, crne hlače i crne majice s logotipom tima. U kombinaciji s dramatičnim pogledom na jezero, odlazak radnika na ručak izgleda poput prizora iz jazbine glavnog negativca u filmu o Jamesu Bondu. Osim što nijedan studio ne bi mogao izgraditi takvu kulisu, zgradu koja je 2004. navodno koštala 300 milijuna funti.

Mehaničari i drugi eksperti rade u bijelim, besprijekorno čistim radionicama. Ugodnu klimu osigurava jezero, koje prirodnim putem, ne trošeći električnu energiju, zagrijava i hladi zgradu. Pod radionicama je fitness centar. Bazen i teretana izgledaju kao u bilo kojem luksuznom klubu ili hotelu na svijetu, ali s nekoliko malih razlika. U teretani postoji maketa cockpita bolida u kojoj vozači treniraju tako da im se za kacige s četiri strane vežu sajle spojene na koloture pa vratom podižu utege. Tako treniraju vratne mišiće kako bi mogli izdržati silna ubrzanja tijekom utrke. U kutu teretane odložen je i kotač Formule 1 - on treba mehaničarima za uvježbavanje zaustavljanja u boksu.

Vjerojatno najvažniji dio zgrade je zračni tunel - cijev promjera pet metara u kojoj turbina ubrzava zrak do 200 kilometara na sat kako bi se na maketi bolida izmjerila aerodinamička svojstva. Testiranja se provode na modelu bolida umanjenom na 60 posto stvarne veličine. Znanstvenici promatraju strujanje zraka oko bolida, ali i druge fenomene, poput deformacije dijelova pri visokim brzinama i sličnih pojava. U MTC-ju nije dopušteno fotografiranje ni snimanje, ali među zaposlenicima nema velikih tajni - sve su stijene među sobama staklene i svatko vidi svakoga. Međutim, na kraju obilaska zgrade, Chris Leat doveo je novinare pred sobu na kojoj su sva stakla bila zatamnjena, a na vratima je jasno bila istaknuta poruka “Zabranjen pristup”.

McLaren grupa bavi se isključivo visokom tehnologijom, od utrkivanja u Formuli 1 do proizvodnje crnih kutija za zrakoplove; na snimci - McLarenov zračni tunelMcLaren grupa bavi se isključivo visokom tehnologijom, od utrkivanja u Formuli 1 do proizvodnje crnih kutija za zrakoplove; na snimci - McLarenov zračni tunel“Pažljivo slušajte”, rekao je Leat. I zaista, kad su svi zašutjeli, kroz vrata se začuo zvuk motora Formule 1. “Unutra je Lewis. Vozi Singapur. Naši ljudi bili su tamo i izmjerili cijelu stazu, centimetar po centimetar, i on se sada priprema za iduću utrku.” Bio je to ujedno i odgovor na pitanje što vozači Formule 1 rade između šampanjca u nedjelju popodne i prvog kvalifikacijskog treninga u petak. I Mercedes McLaren SLR nastaje u MTC-ju. Šasije od ugljičnih vlakana stižu gotove, a u Wokingu se na njih dodaju ostali dijelovi. Sve se obavlja ručno, svaki automobil je jedinstven i sastavljen točno po željama kupaca koji su morali uplatiti kaparu, a zatim doći u MTC na dogovor koji se obavlja u ostakljenoj prostoriji iz koje se vidi unutrašnjost proizvodne hale. Trenutačno se proizvodi samo roadster verzija sa sklopivim krovom, lista čekanja je šest mjeseci, godišnje se proizvede 500 primjeraka, a uz automobil od pola milijuna eura može se kao opcija odabrati i TAG Heuerov ručni sat, koji se dodatno naplaćuje.

Za svojih pola milijuna eura kupac dobiva 5,4-litreni V8 motor snage 467 kW (626 KS) i 780 Nm obrtnog momenta pri 3250 o/min. To je dovoljno da gotovo 1800 kilograma težak automobil potjera od 0 do 100 kilometara na sat za 3,8 sekundi i do maksimalne brzine od 334 kilometra na sat. McLaren Mercedes SLR je najbrži automobil na svijetu s automatskim mjenjačem. U sve su se to novinari mogli uvjeriti već istog poslijepodneva, kad su stigli na desetak kilometara udaljenu lokaciju Brooklands, mjesto gdje je od 1907. do 1939. stajala poznata trkaća staza. Danas je tamo Mercedes-Benz World, trgovina i muzej, koja ujedno ima i nekoliko staza na kojima vozači mogu isprobati razna vozila iz Daimlerova programa.

AUTOKLAV - velika peć u kojoj se dovršavaju dijelovi šasije Formule 1AUTOKLAV - velika peć u kojoj se dovršavaju dijelovi šasije Formule 1Za zagrijavanje smo dobili nekoliko Mercedesa E36 AMG, sportskih limuzina s motorima snažnim jedva 514 KS. Uz instruktore smo prošli program sigurne vožnje, uključujući naglo kočenje, upravljanje u simuliranim uvjetima zaleđene ceste te vožnju trkaćom stazom. Ljudi iz TAG Heuera demonstrirali su tada novinarima novi model ručnog sata namijenjen vozačima, Carrera Callibre S Laptimer. Specifičnost tog elektromehaničkog sata njegova je mogućnost da mjeri prolazna vremena u do dvadeset krugova, sam pokazuje koji je krug bio najbrži, a precizan je do razine stotinke sekunde. Dostupna je i SLR verzija, dizajnerski inspirirana McLarenovim coupéom.

Zatim je došao veliki trenutak: sjedanje za volan SLR-a. Sve u unutrašnjosti je ili prekriveno ručno opšivenom kožom, ili predivno obrađenim aluminijem ili golim ugljičnim vlaknima. Da bi se SLR upalio, treba palcem podići poklopac na vrhu ručice mjenjača, a onda pritisnuti gumb START ispod poklopca, kao da se puca strojnicom iz lovačkog zrakoplova. I motor zvuči kao u lovačkom zrakoplovu, “kao u Messerschmittu”, objasnio je instruktor vožnje koji cijelo vrijeme sjedi na suvozačkom sjedalu. Nacionalov novinar provozao je SLR stazom na Brooklandsu, čudeći se kako tako velik i težak automobil može biti toliko pokretljiv i brz. Najčudnija je papučica kočnice - prvih nekoliko centimetara mekana je kao da leži u pudingu. Zatim udari u nešto tvrdo, a SLR se praktički zaustavi na mjestu. “To je zbog karbonskih kočnica”, objašnjava instruktor Lee.

Zatim dolazi trenutak zamjene mjesta. Instruktor preuzima volan i počinje prava zabava. “SLR je čudan automobil na koji se teško naučiti. Ali kad ga svladate, njime se da upravljati samo pomoću papučica gasa i kočnice”, objašnjava Lee, dok uz škripu kotača i urlanje motora prolazi zavoje zastrašujućom brzinom. Zatim slijedi ravnina na kojoj stišće gas do daske. Oznake udaljenosti od zavoja približavaju se 100 metara, 50 metara, SLR i dalje ubrzava. “Neće uspjeti stati”, pomislim. U tom trenutku Lee nagazi na kočnicu i osjetim da visim na sigurnosnom pojasu. Sve je u redu, SLR uz najljepšu buku na svijetu već skreće kroz zavoj i grabi prema novoj opasnosti. Postaje mi jasno da ovaj auto vrijedi svaki euro od onih pola milijuna.

Zračni tunel

Zračni tunel proizvodi velike vibracije pa je položen na posebne amortizere. Ali ni to nije bilo dovoljno da se zaštiti elegantna zgrada MTC-ja, koju je dizajnirao Norman Foster, pa je zračni tunel zapravo u posebnoj zgradi izgrađenoj unutar nje. Iako je za ulazak u zračni tunel dovoljno proći kroz jedna vrata, te se dvije zgrade zapravo nigdje ne dodiruju pa nema prijenosa opasnih vibracija.

Vezane vijesti

Hamiltonu VN Kanade

Hamiltonu VN Kanade

Britanski vozač Lewis Hamilton u McLarenu pobjednik je Velike nagrade Kanade, sedme utrke SP-a Formule 1 održane u Montrealu. Hamilton je sedmi… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika