Objavljeno u Nacionalu br. 726, 2009-10-13

Autor: Borivoje Dokler

SPEKTAKULARNI vodeni bolidi

Šampioni brzine uz splitsku rivu

U SPLITU ĆE SE 2010. održati utrka Svjetskog prvenstva u Powerboatu P1 koju će prenositi 30 televizijskih kuća i gledati 2 milijuna gledatelja širom svijeta

LJEPOTICE ZA GLAMUR Natjecanja Powerboat P1 stjecište su svjetskog jetseta
i lijepih djevojaka,
poput ovih šest Šveđanki snimljenih tijekom utrke u Göteborgu u kolovozu ove godineLJEPOTICE ZA GLAMUR Natjecanja Powerboat P1 stjecište su svjetskog jetseta i lijepih djevojaka, poput ovih šest Šveđanki snimljenih tijekom utrke u Göteborgu u kolovozu ove godineOd 15. do 19. travnja 2010. u Splitu će se održati utrka Svjetskog prvenstva u Powerboatu P1. Riječ je o vodećem svjetskom nautičkom motosportu u kojem se ekipe iz čitavog svijeta utrkuju u snažnim dvomotornim brodovima na kružnoj stazi na moru. Utrka će se odvijati uz splitsku rivu tako da će gledatelji s obale moći izbliza pratiti natjecanje, a bit će postavljeni i veliki ekrani na kojima će se prenositi utrka snimljena iz različitih kutova. Na rivi će biti postavljeni i boksovi unutar kojih će se za cijelo vrijeme održavanja P1 natjecanja odvijati razni zabavni program koji će obuhvaćati koncerte, nagradne igre i simulatore utrka.

Zahtjevniji posjetitelji moći će odabrati Platinum VIP i Harbour Club hospitality pakete koji obuhvaćaju i powerboat vožnje, luksuzne jahte za promatranje utrka, slobodne posjete timovima i upoznavanje pilota. U utrkama Powerboata P1 sudjeluju dvije klase brodova; SuperSport i Evolution. Klasu SuperSport čine razne varijante serijskih brodova dužine od 10 do 13 metara s otvorenim kokpitom koji su posebno prilagođeni utrkama u P1. Njihova najveća dopuštena snaga je 1 konjska snaga na 4,5 kilograma, a najveća dopuštena brzina 137 kilometara na sat. U klasi Evolution nema ograničenja brzine, utrkuju se snažniji, ciljano izrađeni prototipovi trkaćih brodova dužine od 11 do 13 metara sa zatvorenim kokpitom. Njihova težina ne smije biti manja od 4000 kilograma, a dopuštena im je 1 konjska snaga po 3,5 kilograma. Kako brodovi u toj klasi obično teže oko 7000 kilograma i imaju snagu od 2000 konjskih snaga, oni mogu juriti i do 200 kilimetara na sat.


Proizvođači trupova i motora brodova koji se natječu u P1 najpoznatija su imena nautičkog motosporta, a uključuju Fountain, Cigarette, Donzi, Sunseeker, Outerlimits, Ilmor, Mercury i Lamborghini. U natjecanju Powerboat P1 voze se dvije vrste utrka: Sprint i Endurance. Kod Sprint utrke minimalna dužina staze iznosi 74 kilometra, dok je kod Endurance utrka minimalna dužina 130 kilometara. U Splitu se očekuje ukupno dvadesetak natjecateljskih ekipa, a većina brodova bit će izložena nekoliko dana prije utrke na splitskom Croatia Boat Showu. Utrka u Splitu bit će premijerna utrka osmog po redu Powerboat P1 prvenstva, a ostali gradovi domaćini bit će Jalta, Istanbul, Cascais, Stockholm i Syracusa, dok mjesto održavanja posljedne utrke još nije poznato. Same utrke uživo do sada je gledalo više od 2 milijuna gledatelja, a često su ih posjećivali i pripadnici svjetskog jet-seta. Utrke prenosi više od 30 televizijskih kuća, među ostalim Eurosport, britanski Skysport, australski Foxsport te Dubai Sports Channel te ih na taj način može pratiti više od 100 milijuna ljudi. Povodom potpisivanja ugovora za održavanje triju utrka Svjetskog prvenstva u Powerboatu P1 u Splitu 2010., 2011. i 2012. godine, u Hrvatsku je stigao i Asif Rangoonwala, osnivač i vlasnik P1 natjecanja.

BIZNISMEN I UTRKE
Milijunaš Asif Rangoonwala, vlasnik
P1 natjecanja, stigao je u Split radi potpisivanja ugovora za održavanje utrkaBIZNISMEN I UTRKE Milijunaš Asif Rangoonwala, vlasnik P1 natjecanja, stigao je u Split radi potpisivanja ugovora za održavanje utrkaRangoonwala je jedan od najuspješnih britanskih biznismena azijskog porijekla čije se trenutno bogatstvo procjenjuje na više od 100 milijuna funti. Ono bi uskoro moglo biti i višestruko povećano zahvaljujući Rangoonwalinu sudjelovanju u projektu Swanbourne, milijardu funti vrijednom poslu iznajmljivanja studentskog smještaja. S ovim nasmiješenim i duhovitim 53-godišnjakom, čiji engleski zbog teksaškog cimera na školavanju u SAD-u ima izraženi američki naglasak, popričali smo u zgradi splitskog Gradskog poglavarstva, odmah nakon potpisivanja ugovora o hrvatskoj utrci Powerboat P1 nazvane Croatian Grand Prix of the Sea. “Split je grad s velikim potencijalom za održavanje utrka P1. On ima veliku sportsku tradiciju, ima 700 olimpijaca, a može se pohvaliti i bogatom povijesnom baštinom. Mi spajamo turizam i sport, stvaramo zabavu i vjerujemo da ćemo Splitu donijeti mnogo novca“, kazao je Rangoonwala. Prvi čovjek Powerboata je u organizaciju P1 natjecanja ušao u svibnju 2003., a na naše pitanje kako se tamo našao uz smiješak nam je odgovorio: “Pogreškom.“ Iako se taj odgovor čini samo duhovitom dosjetkom, on ipak ima ozbiljniju pozadinu. Naime, nakon ulaska u vodstvo Powerboat natjecanja, Rangoonwala je nailazio na mnoge probleme i nije bio zadovoljan brzinom i smjerom razvoja tog sporta.

“Moja osnovna ideja bila je približiti Powerboat gledateljima, učiniti od njega zabavan sport. Zbog toga je trebalo skratiti relacije utrka i približiti ih obali. Važno je bilo privući i profesionalizirati što više timova te donijeti jasna pravila natjecanja. Prve tri godine u Powerboatu bile su iznimno teške jer menadžeri nisu bili sposobni iznijeti projekt. Ja sam uložio mnogo novaca, a stvari se nisu micale s mjesta. To mi je užasno smetalo te sam čak počeo razmišljati da odustanem od svega. Na kraju sam odlučio sve uzeti u svoje ruke te dao menadžerima rok od godinu dana da nešto konačno učine. I nisu učinili ništa pa je bilo vrijeme da odu. Danas stvari stoje puno bolje, imam tim menadžera koji zna što želim i konačno su postavljeni temelji za uspješan razvoj Powerboat natjecanja“, kaže Rangoonwala. Asif Rangoonwala rođen je u pakistanskom gradu Karachiju, u trgovačkoj obitelji sa snažnom poslovnom etikom i patrijarhalnim naslijeđem. Njegov otac, Mohammad Aly Rangoonwala, uspješan biznismen i filantrop, prvi je u Pakistanu pokrenuo proizvodnju jestivog ulja i kozmetike, a prvi je sagradio i velike skladišne terminale u zemlji. Godine 1981. izabran je za predsjednika Međunarodne trgovačke komore (ICC), a bio je osnivač i član mnogih humanitarnih organizacija. Asifa Rangoonwalu otac je još kao mladića poslao na školovanje u prestižne škole u SAD-u i Europi, ali se on tamo baš nije najbolje snašao pa se brzo vratio kući. Otac mu je tada dao ultimatum - ili će početi raditi u obiteljskom biznisu ili će ga se obitelj odreći. Izabrao je biznis i nije pogriješio. U svojim 20-im i 30-im godinama Asif Rangoonwala radio je različite poslove u više zemalja, uključujući i one u Britaniji, Maleziji i Hong Kongu.Proglašenje pobjednika u SuperSport klasi u Siracusi - tima SW1 CapitalProglašenje pobjednika u SuperSport klasi u Siracusi - tima SW1 Capital

Iako se ponekad nije baš najbolje slagao s ocem, priznaje kako je od njega naučio sve o poslu: “Radio sam s njim po cijele dane, bio sam na poslovnim sastancima o kojima drugi mogu samo sanjati. Zahvaljujući tom iskustvu ja danas vidim stvari koje većina ne može vidjeti, i takvo što se nigdje ne može kupiti“, kaže Rangoonwala. Kao veliki individualac ipak nije dugo izdražao u obiteljskom poslu. Već 1992. vidio je priliku za unosan posao na tržištu pekarskih proizvoda, ali ga obitelj u tome nije podržala. Nije odustajao te je 1997. uspio skupiti sredstva za otvaranje Eurobunsa – specijalizirane tvrtke za proizvodnju pekarskih proizvoda za lance brze hrane. Iz godine u godinu Eurobuns je širio posao, među ostalim postao je ekskluzivni europski dobavljač za američki lanac brze hrane Kentucky Fried Chicken (KFC) te je postigao godišnji promet od 50 milijuna funti i imao više od 400 zaposlenika. Prošle godine Rangoonwala je tvrtku odlučio prodati velikoj internacionalnoj pekarskoj grupaciji Lantmännen Unibake, a kad smo ga priupitali zbog čega je to učinio, rekao je da je to učinio kako bi se više mogao posvetiti Powerboat P1 natjecanju. Rangoonwala je od 2004. kao ključni čovjek uključen u poslovanje Swanbourne Grupe. Ona se bavi ulaganjem u studentski smještaj koji se temelji na kontinuiranom kratkoročnom iznajmljivanju, za razliku od ostalih kompanija iz branše koje svoje poslovanje temelje na prodaji ili dugotrajnom iznajmljivanju nekretnina.

“Danas svi sanjanju samo o brzoj zaradi, a ovo je model koji osigurava stabilnu zaradu. Ljudi su često pohlepni pa žele godišnju zaradu od 20, 30 ili 80 posto, što je nemoguće. Ovo je dobar model koji daje dobar povrat uloženog i stabilan je, a, na kraju krajeva, uvijek će biti studenata koji će trebati smještaj. Zato je ovo dobar posao”, objasnio je Rangoonwala. Swanbourne trenutno u svom posjedu ima nekretnine u vrijednosti od 300 milijunu funti, a u sljedeće dvije godine planira povećanje fonda nekretnina za još 700 milijuna funti. Asif Rangoonwala trenutačno živi u Engleskoj te se osim biznisom dosta bavi i humanitarnim radom. Predsjednik je zaklade Rangoonwala koja marginaliziranim zajednicama širom svijeta omogućuje školovanje, medicinske centre, knjižnice i ostale sadržaje koji podižu kvalitetu njihova života. Osim toga, predsjednik je Svjetske Memon fondacije koju je osnovao njegov otac, potpredsjednik je Udruge indijskih poduzetnika u Britaniji te član žirija Nagrade kneza od Edinburgha. Upitan za obitelj, Rangoonwala nam je, uz osmijeh, kazao kako ima samo jednu ženu i troje djece. “Kći ima 27 godina i radi za mene, posebno je angažirana u humanitarnim projektima moje kompanije, 22-godišnji sin je inženjer elektronike, upravo je dao posljednje ispite i na godinu dana otišao u Francusku. Dao sam mu tu godinu dana slobodno i nadam se da će mi se nakon toga pridružiti u poslu. Najmlađa kći je moja noćna mora”, priznao nam je Rangoonwala te dodao kako je najveća tajna njegovog uspjeha naporan rad. “Radim 14 sati svaki dan, i subotom i nedjeljom. Postajem poput svog oca, nemam nijednog dana godišnjeg odmora. Ali čovjek radi samo onda kada čini ono što ne voli. Ja volim ono što radim, tako da zapravo ja nikad ne radim”, kazao je Rangoonwala te naglasio kako je za uspjeh ipak najvažniji dobar tim. “Nije važna jedna osoba, važan je tim. To je najvažnije, to je ono što te čini uspješnim”, zaključio je Rangoonwala.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika