16.03.2010. / 15:00

Autor: Hrvoje Šimičević

Ministarstvo pere ruke: Doddera je izabrao Pag, mi samo štitimo okoliš

Iako u poglavarstvu grada Paga vrde da je projekt megalomanskog kanala Pag - Košljun pod direktnom ingerencijom Ministarstva zaštite okoliša, glasnogovornica tog ministarstva tvrdi da oni samo provode postupak ocjene studije utjecaja na okoliš te da ne odlučuju što će se graditi

Ministrica Marina Matulović DropulićMinistrica Marina Matulović DropulićBivša gradska vlast u Gradu Pagu i Ministarstvo zaštite okoliša odgovorni su za činjenicu što će buduću izgradnju kanala Košljun-Pag u potpunosti financirati i provoditi tvrtka Moreuz, iza koje stoji zagrebački poduzetnik Željko Dodder, kojeg šira javnost poznaje i kao ključnog aktera u aferi Paška rebra. Kratki je to rezime pismenog odgovora portalu Nacional.hr od strane paškog gradonačelnika Ante Fabijanića, kojeg smo među ostalim pitali kako to da Dodder idejno i financijski stoji iza možebitnog kapitalnog projekta na tom otoku, kanala dugog 6 kilometara, premda je on tom istom gradu zbog kupnje zemljišta na Paškim rebrima godinama ostao dužan oko 4 milijuna maraka.

"Sadašnja gradska vlast Grada Paga na čelu s gradonačelnikom Antom Fabijanićem po dolasku na vlast zatekla je navedeni projekt u postupku te ga nastavila u skladu s odlukom Gradskom vijeća Grada Paga", stoji u pismenom odgovoru koji smo zaprimili od paškog gradonačelnika.

U namjeri da o cjelokupnom slučaju - o kojem smo pisali prošlog tjedna - čujemo i poneki komentar od vlastodržaca grada u kojem se rečeni poduzetnik dobro snalazio tijekom recentne prošlosti, a izgleda da će tako biti i u mnogim godinama koje su ispred nas - na adresu Grada Paga uputili smo proteklog tjedna 3 pismena upita posredstvom elektroničke pošte. Tijekom nedjelje, na mail portala Nacional.hr pristigao je i posljednji kontingent odgovora, a većini njih je zajedničko da - uz konkretni odgovor na upit - na kraju sadrže jednu te istu tvrdnju - kojom niječu odgovornost za uključenje Moreuza u projekt: Tako se među ostalim tvrdi da 'Grad Pag nema ovlasti u ovom projektu', već 'samo prati izradu Studije utjecaja na okoliš,' te da je 'cijeli projekt pod direktnom ingerencijom Ministarstva zaštite okoliša i prostornog uređenja Republike Hrvatske'. "Koncesiju, u skladu sa zakonom, raspisuje Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja RH. Sukladno tome o izvođaču radova i investitoru ne odlučuje Grad Pag jer to nije u našoj nadležnosti", stoji među ostalim u odgovoru gradonačelnika Fabijanića.

S obzirom na zanimljivu gradonačelnikovu konstataciju kako spomenuto Ministarstvo zapravo dodijeljuje eventualne koncesije u ovom projektu, te odlučuje o investitoru, a u ovom slučaju to je Moreuz, odgovore smo potražili i na adresi ovog vladinog resora. Gradonačelnikovi navodi su demantirani. "Ministarstvo neće raspisivati natječaj za izvođača radova. Ministarstvo nije investitor ovog projekta pa tako neće odlučivati hoće li se ovaj projekt provoditi ili ne. Ako je lokalna vlast predvidjela u prostornom planu gradnju kanala, zainteresirani investitor mora prije početka radova riješiti imovinsko pravne odnose na terenu, pravo građenja ili vlasništvo, pribaviti sve potrebne dokumente i na kraju onaj tko gradi tj. investitor odlučuje o izvođaču. Ako je gradnja kanala planirana u prostornom planu i postoji zainteresirani investitor, Ministarstvo će provesti postupak ocjene studije utjecaja na okoliš koja će isto tako morati proći postupak javne rasprave i javnog uvida. Ovim postupkom ne odlučuje se hoće li se nešto graditi, to je odlučeno ranije u prostornom planu, nego se procjenjuje, ukoliko se u gradnju krene, na koji način će se najbolje zaštititi okoliš", kazala je među ostalim našem portalu glasnogovornica Ministarstva Kata Gojević.

Što se tiče samog Doddera, gradonačelnik Ante Fabijanić i njegov zamjenik, bivši Dodderov zaposlenik Tino Herenda, u zajedničkom i prvom pismenom odgovoru koji smo zaprimili istaknuli su kako 'Grad Pag nije istraživao, niti ima tu namjeru, tko stoji iza tvrtke Moreuz d.o.o. s obzirom na to da Grad nije nadležan za izdavanje koncesije za Kanal'.

Ipak, kada smo koncem prošlog tjedna poslali još jedan upit, ovaj puta na adresu pojedinaca koji u medijima zastupaju Grad Pag, te postavili identično pitanje o tome 'koji je gradonačelnikov komentar na činjenicu da je ovaj posao dodijeljen tvrtki u vlasništvu Želimira Doddera, čovjeka koji je tom istom Pagu ostao dužan milijune eura', postalo je razvidno kako gradonačelnik ipak ima neka načelna saznanja po tome pitanju: "Koliko je aktualni Gradonačelnik upoznat s projektom, Želimir Dodder gradu Pagu podmirio je sva dugovanja", odgovorili su nam iz paškog PR-a, da bi potom ponovili kako projekt nije pod ingerencijom Grada, te da izvjesno Dodderovo nominiranje u predvodnika cjelokupnog zahvata nije zasluga tamošnjih aktualnih vlasti.

Valja međutim podsjetiti na činjenicu da do uključenja tvrtke Moreuz u ovaj projekt, a vjerojatno i do aktualne mogućnosti izgradnje samog kanala ne bi došlo da nije bilo izvršnih radnji nadležnih političkih tijela u Gradu. Upravo je Vijeće Grada Paga izglasalo više odluka u korist tvrtke Moreuz, što je na koncu omogućilo Dodderu da sudjeluje u projektu čija se vrijednost procjenjuje na nekoliko desetaka milijuna eura. Sve je naime počelo za vrijeme bivše gradske vlasti, koja je - započevši projekt s tvrtkom Moreuz - među ostalim donijela odluku za provedbu Studije o utjecaju na okoliš. Aktualna vlast Grada Paga temeljem te odluke potpisala je ugovor o provedbi ove Studije. Uz to, početkom 2009. Grad Pag s ovom tvrtkom sklapa Ugovor o financiranju uređenja građevinskog zemljišta, koji je Moreuz obvezao da u potpunosti plaća izradu i donošenje Urbanističkog plana uređenja kanala, te procjene utjecaja na okoliš.

Ideja o izgradnji kanala na tome području stara je više od 20 godina. Od kasnih 80-ih pa naovamo sve su gradske vlasti podržale slične varijacije ovog projekta, ali je tek prije nekoliko godina ta ideja postala realna mogućnost, i to zahvaljujući među ostalim i inicijativi tvrtke Moreuz.

Pritom je zanimljivo da se tijekom 2007. godine, kada je Grad Pag već počeo donositi odluke koje idu u korist Moreuzu, na nadležnom sudu u Zadru vodio sudski proces protiv Želimira Doddera, i to zbog slučaja Paška rebra, u kojem ga se kao prvookrivljenika teretilo za prijevaru banke što mu je tada bila jamac u poslu s gradskim vlastima. Riječ je o priči oko mutnog mešetarenja sa zemljištima u dotadašnjem vlasništvu Grada Paga, koja do dana današnjeg nije u potpunosti razjašnjena. Među ostalim, valja podsjetiti na to da je Dodder, samo nekoliko mjeseci nakon što je na Paškim rebrima od Paga kupio zemljište za 5,6 milijuna maraka - te nakon plaćenih 1,6 milijuna prestao uplaćivati novac Gradu - taj isti teren prodao Hrvatskoj poštanskoj banci za 25 milijuna maraka.

Sve do prije nekoliko godina Pag je potraživao novac koji mu je dugovao Dodder, da bi se na koncu ovaj grad podmirio od banke koja mu je tada bila jamac. No, to ga nije spriječilo da u međuvremenu krene u nove poslovne poduhvate na području Grada Paga, gdje bi kao glavni investitor i inicijator projekta, naknadno mogao unovčiti pravo bogatstvo.

U tome kontekstu se može gledati i činjenica da je tvrtka Moreuz, u međuvremenu, tijekom 2006., pokupovala zemljišta na trasi gdje bi prema idejnom rješenju te iste tvrtke trebao prolaziti kanal. Riječ je o 160 tisuća kvadratnih metara krševitog zemljišta na području Košljunskog kanala, čija bi se cijena, u slučaju da se projekt kapitalizira, mogla udeseterostručiti.

Zbog svih navedenih činjenica postavili smo dodatno pitanje paškom gradonačelniku, uzimajući u obzir njegovu konstataciju kako Grad Pag 'ne odlučuje o investitoru i izvođaču radova'. Upit je bio slijedeći: Jesu li gradska tijela u Pagu upozorila državne službe da ovakav kapitalni projekt, izvjesno je, dobiva tvrtka u vlasništvu pojedinca koji se u prijašnjim poslovima nije pokazao, blago rečeno, pouzdanim partnerom?

"Aktualna vlast grada Paga u ovom projektu sudjeluje isključivo i samo kao tijelo koje prati izradu Studije o utjecaju na okoliš, s obzirom da nema veće ovlasti", bio je odgovor Grada Paga.

Vezane vijesti

Zelena lista protiv izgradnje kanala na Pagu

Zelena lista protiv izgradnje kanala na Pagu

Zelena lista najoštrije osuđuje namjeru lokalnih vlasti Grada Paga da dozvoli izgradnju kanala koji će otok Pag prepoloviti na dva dijela, priopćila… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika