30.07.2010. / 09:09
Još jedna 'umjetnost' pred nestajanjem: Umire li istraživačko novinarstvo?
Rezanje troškova posljednjih je godina posebno pogodilo američke istraživačke novinare. U ovim teškim vremenima oni su postali luksuz kojeg si mnoge redakcije više ne mogu priuštiti.
Novinari Washington Posta Carl Bernstein i Robert Woodward koji su razotkrili Watergate aferu Objavljivanje na internetu desetaka tisuća uglavnom tajnih vojnih dokumenata o ratu u Afganistanu ponovno je otvorilo pitanje o budućnosti istraživačkog novinarstva. S obzirom na visoke troškove, mnoge američke novinske redakcije odustaju od istraživačkog novinarstva. No, na muci se poznaju junaci. Istraživačko novinarstvo još uvijek postoji, ali taj posao sve češće obavljaju udruženja novinara koja ne ovise o određenoj redakciji, a financiraju se primjerice putem donacija.
"Istraživačko novinarstvo je umjetnost koja izumire"
Brojke su okrutne. Američki mediji moraju izaći na kraj sa sve manje novca. Samo u 2009. udio reklama u novinama smanjio se za jednu četvrtinu; negativan trend zamijećen je i na televiziji, u časopisima te na radiju. Od 2007. godine 15 000 američkih novinara ostalo je bez posla. I to uglavnom preskupi istraživački novinari.
Nick Penniman iz Huffington Post Investigative Funda smatra da je ova vrsta novinarstva izumiruća umjetnost. Istraživačko novinarstvo trebalo bi biti općekorisno i neprofitno, a ne više orijentirano na zaradu. Huffington Post Investigative Fund jedan je od dobrih primjera. "Ovo nikako nije jedini način već samo jedan od načina da održimo ovu vrstu novinarstva na životu", kaže Penniman.
Novinarstvo u službi općeg dobra
Ovo udruženje novinara financira se donacijama. I ProPublica, zaklada za istraživačko novinarstvo koja okuplja 32 novinara i mnogobrojne volontere, ovisi o dobrovoljnim prilozima. ProPublicu vodi Paul Steiger, bivši glavni urednik Wall Street Journala. Sa 65 godina, kada većina njegovih kolega odlazi u mirovinu, Steiger se odvažio na eksperiment: "novinarstvo koje uzima u obzir sveopće dobro". Internetska ponuda ProPublice je bogata, no Steiger ističe: "Naš cilj nije izraditi najbolju inetrnet stranicu, naš cilj je ostaviti dojam".
Različita udruženja novinara različito djeluju. ProPublica donacijama financira svoja istraživanja i besplatno sudjeluje u objavljivanju vijesti samo s jednim "tradicionalnim" medijem, primjerice s New York Timesom. Steiger smatra da je bolje ako priču objavite jednom na naslovnoj stranici, nego da se ona utopi u moru vijesti na 19. stranici u 50 različitih novina.
Različiti izvori financiranja, isti izazovi
Neka udruženja istraživačkih novinara, poput Investigative Reporting Workshopa, financiraju se putem sveučilišta. No svi su suočeni s istim izazovima: novac, istraživanje dobrih priča i njihovo što šire objavljivanje. Vjerodostojnost im pak ne predstavlja nikakav izazov. ProPublica je nagrađena Pulitzerom, prestižnom nagradom za novinarstvo za svoje izvještavanje o događajima u bolnici iz New Orleansa nakon uragana Katrina.
Vezane vijesti
Svjetski mediji o balkanskom fenomenu: 'Jučer su bili državnici, danas su kriminalci'
Ugledni američki list Washington Post u svom je izdanju od petka objavio tekst koji je napisala grupa autora Associated Pressa, a koji se bavi… Više
- Serijal istraživačkih priča na portalu Nacional.hr
- Washington Post nakon gotovo 50 godina prodao Newsweek
- O Varšavskoj i u Washington Postu: 'Revolt protiv elite i bezočnih biznismena'
Komentari
Ovaj članak nema komentara.
Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.
Najnovije
-
05.07.2012. / 10:38
Hrvatski gospodarstvenici u pohodu na rusko tržište
-
29.06.2012. / 16:26
Šokantna i provokativna modna predstava
-
29.06.2012. / 16:20
'Nakon pravomoćne presude moći ćemo razgovarati o Čačiću'
-
29.06.2012. / 16:09
Uživajte u sekundu dužem vikendu