Objavljeno u Nacionalu br. 775, 2010-09-21

Autor: Milan Pavlinović

GLAZBENI REUNIONI

Mi smo tu samo zbog para (i slave)

OKUPLJANJE starih grupa jedini je postojani fenomen glazbene industrije u zadnjem desetljeću

Axl RoseAxl RoseAmerička rock grupa Guns N' Roses nastupit će u zagrebačkoj Areni 24. rujna. Iako mnogi fanovi kažu kako to što dolazi i nisu Gunsi, nego pjevač Axle Rose u cover tribute bendu samom sebi jer svira samo jedan član originalne postave, koncert je gotovo rasprodan s cijenama karata od 330 do 500 kuna. Ponovno okupljanje i turneje najavili su i Take That, Spice Girls, System Of a Down, Pulp, Culture Club i drugi. Ti bendovi različitih glazbenih žanrova i iz različitih dekada potvrđuju najupečatljiviji fenomen u glazbenoj industriji posljednjeg desetljeća. Tijekom 2000-tih okupili su se mnogi pop bendovi iz 70-ih poput Eaglesa, Fleetwood Maca, Kissa, Van Halena, Thin Lizzyja, Queena i oni iz 80-ih kao što su Gang Of Four, Madness, The Specials, Spandau Ballet, Duran Duran, Police, B-52s, The Pixies.


MNOGO JE RAZLOGA zbog čega su se posvađani članovi grupe odlučili pomiriti i taj trend je pogotovo prisutan zadnjih godina. Nostalgija publike, spiskani novac na droge, alkohol, razvode i propale poslove, taština i želja za slavom, odlična zarada od koncerata i slaba prodaja albuma te loše stanje u glazbenom biznisu neki su od razloga što su se mnogi bendovi iz 60-ih, 70-ih i 80-ih ponovo okupili. Prodaja glazbe na CD-ima u Americi ove godine pala je za 20 posto u odnosu na prethodnu, no pala je i prodaja glazbe u digitalnom formatu. U prva tri mjeseca u SAD-u prodano je 89 milijuna CD-a, dok je u istom razdoblju lani prodano 112 milijuna CD-a. S druge strane, prodano je 99 milijuna digitalnih albuma, dok je lani ta brojka iznosila 119 milijuna.

BRITANSKI BEND Radiohead izazvao je brojne kontroverze nakon što je svojim obožavateljima 2007. omogućio da za novi album “In Rainbows” plate koliko god žele. Unatoč tome što su album korisnici mogli skinuti besplatno sa stranice grupe, velik dio je album u mp3 formatu skinuo ilegalno. Prema podacima tvrtke BigChampagne, koja se bavi lociranjem nelegalne distribucije glazbe, album je kupilo 1,2 milijuna ljudi dok ga je ilegalno s interneta skinulo 500 tisuća. Te promjene u glazbenoj industriji koje su natjerale stare grupe da krenu na turneje dočaravaju riječi pjevača Radioheada Thoma Yorkea. “Samo je pitanje vremena, ne godina nego mjeseci, kad će glazbena industrija u potpunosti propasti. Neće to biti neki veliki gubitak za svijet”, izjavio je.

PONOVNA OKUPLJANJA bendova tijekom povijesti pop glazbe od rijetkih primjera postala su uobičajni potez glazbene industrije. Ponekad je to bio i zadnji pokušaj grupe da se spasi od potpunog zaborava. Vijest o okupljanju nekog benda fanovima je vrlo uzbudljiva jer će moći vidjeti svoje idole uživo, ali početna euforija često brzo izblijedi i njihove želje se pokažu nerealnima. Bendovi koji se ponovo okupe najčešće ulaze, bez obzira na razlog ponovnog aktiviranja karijere, u jednu od tri kategorije: 1. novac, 2. sramotno okupljanje, 3. nostalgija i novi album. Te se kategorije često i isprepleću, najčešće stvarajući od tih grupa smiješne kreature koje za novac prodaju svoju staru slavu.

GUNS N' ROSES

Pjevač Axl Rose uspio je nakon 14 godina najava objaviti album 'Chinese Democracy', okupio je glazbenike od kojih je samo klavijaturist član originalne postave i krenuo na turneju pokupiti novac

NJIHOVE SNIMKE NE POKAZUJU da su dobar bend uživo, izgledaju kao skupina američkih seljačina s juga, nema više Slashovih blues/heavy metal gitarskih solaža. Koncerti na turneji im ponekad kasne i po dva sata vjerojatno zbog Roseovih opijanja, pa su im organizatori isključivali razglas jer bi prešli termin. Publika u Dublinu ih je zbog toga gađala bocama, ali ljubiteljima tog precijenjenog benda ništa nije važno. “Welcome To The Jungle”, rekao bi Axl.

PREMA PODACIMA BILLBOARDA iz 2009., najviše novca na turnejama zaradila je Madonna, 242 milijuna dolara, a na četvrtom mjestu je Police, povratnički bend iz 2007. koji je zaradio 109 milijuna dolara. Njihova turneja iz 2007. bila je treća po zaradi svih vremena, s 340 milijuna dolara. Pjevač benda Sting ima solidnu solo karijeru u kojoj mu ipak malo ponestaje ideja jer je na pretposljednjem solo albumu objavio glazbu iz 16. stoljeća odsviranu na lutnji. Sting svira i za milijune dolara na svadbama arapskih šeika. No novca nikad dosta, a i slava i taština su mu važni: želi ponovo gledati sebe na naslovnicama glazbenih novina i svirati u većim prostorima. Kao solo izvođač ne može popuniti stadion, no s Policeom koncerti donose veću zaradu i nevjerojatan osjećaj kad 50.000 ljudi pjeva “Roxanne”. Naravno, Sting želi vratiti i mladost, a najbliže što tome može doći jest suradnjom s kolegama iz mladosti i pjevanjem pjesama iz mladosti. Najave ponovnog okupljanja popularnog boy-banda Take That koji će objaviti album u studenome praćene su slatkasto-tinejdžerskim izjavama poput one Robbieja Williamsa: “Postanem sramotno uzbuđen dok smo nas petorica zajedno u istoj sobi.

Čini mi se kao povratak kući”; ili Marka Owena: “Iako mi je naše ponovno okupljanje cijelo vrijeme bio san, nisam mislio da će ikad doći do ovoga. Bilo je apsolutno zadovoljstvo ponovo provoditi vrijeme s Robbiejem. Ali još uvijek sam bolji nogometaš od njega.” Bend je izjavio da će nakon turneje i promocije albuma Take That ponovo postati kvartet, a Williams će se vratiti samostalnoj karijeri. Dakle, jasno je zašto su se okupile ostarjele teen zvijezde: zbog novca. Dobar primjer starih rokera gladnih novca su i The Who čiji su pjevač Roger Daltrey i basist John Entwistle nagovarali Petea Townshenda na turneje jer su htjeli novac koliko je imao Townshend. Stvar je bila u tome što je Townshend autor pjesama i dobivao je novac od tantijema, dok drugi nisu zarađivali ništa ako nisu svirali. Kad su se Sex Pistolsi okupili 1996., pjevač Johnny Rotten cinično je izjavio: “Pomirili smo se jer smo imali jedan jednostavni razlog za okupljanje i zajednički interes. Vaš novac.”

THE DOORS

JEDNO OD NAJSRAMOTNIJIH okupljanja bilo je 2002., kad su Robbie Krieger i Ray Manzarek iz Doorsa pozvali Iana Astburyja iz Culta, Scotta Weilanda iz Stone Temple Pilotsa, Scotta Stappa iz Creeda, Perryja Farrella iz Jane’s Addictiona i druge da pjevaju umjesto Jima Morrisona, a bubnjeve je svirao Stewart Copeland iz Policea. Na sreću, originalni bubnjar John Densmore i Morrisonova obitelj uspjeli su sudski zabraniti tu bizarnu travestiju i upotrebu imena The Doors. Bend se danas zove Manzarek- Krieger a trenutačni pjevač je Amerikanac hrvatskog podrijetla Miljenko Matijević iz glam metal benda Steelheart. “This Is The End”, rekao bi Morrison.

SRAMOTNA OKUPLJANJA ne uključuju nikoga ili vrlo malo članova originalne postave i ne predstavljaju ideje i estetiku grupe. Lista sramotnih grupa je povelika, primjerice, grupa Who samo s Rogerom Daltreyom i Peteom Towshendom, bez basista i bubnjara, običan je cover bend. Još bolji primjer je ponovno okupljanje Dead Kennedysa bez pjevača Jelloa Biafre, koji je tu grupu nazvao “najveći pohlepni karaoke bend na svijetu”. Billy Corgan okupio je Smashing Pumpkins bez originalog gitarista i basistice i objavio “Zeitgeist”, jedan od najgorih albuma 2007., ali turneje nije prekinuo. Uspješnu povratničku turneju 2004. koja je trajala do 2009. i loš album 2005. imali su The Queen a umjesto preminulog Freddieja Mercuryja pjevao je Paul Rodgers iz grupe Free. Na turneji nije svirao ni originalni basist John Deacon.

MISSION OF BURMA

Snimanje novih pjesama je najrizičniji dio nakon okupljanja jer je lakše uvježbati i svirati stare hitove nego početi skladati nove stvari nakon godina pauze i upropastiti dosadašnji imidž

AMERIČKI POST PUNK BEND s kraja 70-ih Mission Of Burma, koji su utjecali na grupe poput Nirvane i REM-a, nakon 20 godina stanke okupili su se 2002. i od tada su snimili tri odlična albuma. Jedan od članova je 2008. najavio da bi mogli svirati “još najviše nekoliko godina”. Bendovi koji su uspjeli napraviti dobre albume nisu bili pod pritiskom da snime hit za top liste, a ni izdavači puno ne očekuju od tih povratničkih ploča, što grupama dopušta rad po njihovim pravilima. Kad su se Byrdsi ponovo okupili ranih 70-ih, snimili su očajan album i nisu htjeli ići na turneju. To okupljanje i katastrofalne nove pjesme stvorili su opće mišljenje da su povratnički albumi uvijek loši, a dug popis loših albuma ponovo okupljenih bendova poput The Animalsa, Jefferson Airplanea, Traffica, Big Stara, Happy Mondaysa i Stoogesa nastavio se do danas. Primjerice Velvet Underground nakon povratničke turneje 1993. pokušali su snimati nove pjesme, ali John Cale i Lou Reed su brzo shvatili da ne mogu surađivati kao 60-ih godina.

To se dogodilo i Pixiesima nakon što su snimili nekoliko pjesama i brzo odustali od nove ploče. Vrlo je malo grupa koje su snimile dobar album nakon duge stanke, poput Televisiona i Buzzcocksa u 90-ima i nedavno Dinosaur JR-a. Nakon novca, nostalgija je najčešći motiv povratka. Najčešće nema ništa loše u tome da se fanovima pruži prilika da nostalgično uživo uživaju u voljenim pjesmama s pogledom na pozornicu na kojoj bend pokazuje svoju kreativnost. Osim toga, bendovi poput Dinosaur JR-a, Pixiesa, Gang of Four i Velvet Undergrounda ponovo su se okupili jer su stekli puno više obožavatelja nego štu su ih imali kad su bili aktivni, što je potvrda njihova utjecaja i kvalitete nakon mnogo godina i pruža im šansu da napokon pokažu zbog čeka su bili tako važni. Također, pjesme s najboljih albuma izvođene uživo na koncertima najbolje mogu doseći svoj vrhunac i pokazati zašto su ti bendovi bili kvalitetni. Nastupi pokazuju i zašto su nove generacije glazbenika navodile te grupe kao svoje velike uzore.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika