06.02.2011. / 09:26

Autor: Deutsche Welle

Znanstvenici na tragu nove metode za rano otkrivanje sepse

Sepsa nije bolest prošlosti. Ova vrsta trovanja krvi veoma je česta i u razvijenoj Zapadnoj Europi. Mnogi sepsu dobiju baš u bolnicama, no sada je razvijena metoda za rano otkrivanje

Foto: Deutsche WelleFoto: Deutsche WelleU Njemačkoj godišnje 60.000 ljudi umre od trovanja krvi. Mnogi među njima umiru od sepse, koju nerijetko zarade baš tijekom zahvata u bolnicama. Kada se sepsa ustanovi, šanse za preživljavanje su svedene na pedeset posto. Dakle, polovica oboljelih umre, a glavni razlog je što se sepsa kasno dijagnosticira pa je i tretiranje gotovo nemoguće.

Znanstvenici s jednog instituta kod Leipziga razvili su novu metodu kojom se sepsa otkriva neusporedivo brže. Oni koriste nanometarske čestice oskidiranog željeza, prenosi doktor Dirck Kulmeier s Instituta za imunologiju.

Nije sve tako jednostavno. Oko 30 vrsta bakterija i sedam vrsta gljivica koje izazivaju sepsu nisu prirodno namagnetizirane. Ali postoji način da se privuku. Naime, čestice željeza se provlače tankim slojem plastike i zatim takozvanim funkcionalnim slojem.

Tako povezane s česticama željeza, bakterije se provode do jedne plastične karte, veličine obične kreditne kartice. Ova specijalna karta ima 12 komora koje su povezane minijaturnim kanalima. U komorama se klice rastvaraju, a onda se njihova DNK množi posebnim postupkom.

Kompletne analize za jedan sat

Tako je moguće vrlo rano otkriti sepsu - već kada se u krvi bolesnika nađe stotinjak bakterija. Starije metode otkrivaju bolest tek poslije dva dana, a to je često prekasno. Sistem s magnetima omogućava da se iz uzorka krvi genetski kod kopira za nekih pola sata. Sve se završava u posljednjoj komori čipa.

Liječnici će kompletne analize imati za jedan sat. Tada će znati koja je točno bakterija, virus ili gljivica izazvala trovanje krvi. I što je najvažnije, znati će da li je u pitanju neki rezistentni oblik za koji postoji malo lijekova ili je u pitanju standardna bakterija koja se može ukloniti antibioticima. Tako se reagira brže i točnije i ostavlja nada da će se smanjiti smrtnost od sepse.

Novi sistem će se naći u širokoj primjeni za dvije godine, a do tada će ga znanstvenici pokušati unaprijediti.

Deutsche Welle