30.04.2011. / 10:55

Autor: Deutsche Welle

Crkveni 'šamanizam': Dozvoljeno obožavanje ampule s papinom krvi

Kada u nedjelju (1.5.) na Trgu Sv. Petra u Rimu papa Benedikt XVI proglasi blaženim svog prethodnika Ivana Pavla II, masi vjernika će biti predstavljena nova u zbirci relikvija katoličke crkve - ampula krvi bivšeg pape.

Foto: ReutersFoto: Reuters"Santo subito" - odjekivali su povici tog 8. travnja 2005. na Trgu Svetog Petra u Rimu i odjednom je ceremonija odavanja počasti upravo preminulom papi Ivanu Pavlu II izgubila svoju tužnu notu. Okupljena masa vjernika - prema procjeni ih se tog dana u Rimu okupilo oko četiri milijuna - je tražila da se omiljenog, govoro obožavanog papu odmah proglasi svecem.

Papin nasljednik, Benedikt XVI, taj zahtijev nije bio u stanju doslovno ispuniti - crkveno pravo ga je u tome spriječavalo - ali se požurio koliko je mogao. Za vatikanska mjerila izuzetno brzo - svega šest godina i 29 dana nakon smrti, Ivan Pavao II će biti uzdignut na viši stupanj obožavanja - biti će proglašen blaženim.

To je najbrži postupak te vrste u povijesti Vatikana. Papa Benedikt na taj način čak prstiže svog preminulog prethodnika - Ivan Pavao II je svojevremeno izazvao priličnu pažnju javnosti kada je nakon samo šest godina i 44 dana proglasio blaženom Majku Terezu.

Nova relikvija - papina krv

Jedan od vrhunaca ceremonije proglašenja Karla Wojtile blaženim bit će podastiranje hodočasnicima, kojih se ovaj puta očekuje oko pola milijuna, nove relikvije - ampule s krvlju preminulog pape. Ampula će biti pokazana u vrijednom relikvijaru, a radi se o jednoj od četiri ampule s krvlju koja je uzeta Ivanu Pavlu II dok je ležao na samrtnoj postelji u bolnici. Od tog trenutka, nakon samog čina proglašavanja preminulog pape blaženim, ta se relikvija može i službeno obožavati - tim više što je u tradiciji katoličke crkve da se relikvijama pridaju iscjeliteljska i čudotvorna svojstva.

Pojam relikvije je latinskog podrijetla i znači ostatak, a uglavnom se odnosi na posmrtne ostatke, ponekad i na osobne predmete blaženika odnosno svetaca. Ti ostaci onda postaju predmetima vjerskog poštovanja i obožavanja. Ova tradicija je u katoličkoj crkvi vrlo stara i naslanja se na predkršćansku, antičku tradiciju kulta mrtvih. Od šestog stoljeća se relikvije u kršćanstvu pohranjuju u relikvijare ili moćnike kojima se ukrašavaju oltari u crkvama.

Usko vezan uz kult relikvija je i kult vjerovanja u njihovu čudotvornost - vjeruje se u njihovu posebnu iscjeliteljsku moć i zbog toga im se klanja i moli. Od vremena Martina Luthera protestanti su u svom odvraćanju od Vatikana i katoličke crkve prestali i sa štovanjem relikvija, njihov veliki broj je tijekom narednih stoljeća unušten.

"To je šamanizam"

Nakon njenog izlaganja pogledima i molitvama vjernika u Rimu, ampula s krvi će biti prenešena u Krakov u Poljskoj. Tamo je baš na inicijativu pape Wojtile izgrađena bazilika Božjeg milosrđa i tu će relikvija biti trajno pohranjena. Ceremonija proglašenja blaženim pokojnog pape biti će naravno i tu direktno prenošena s Trga Svetog Petra, a očekuje se dolazak oko 100 000 vjernika. Oduševljenje u Poljskoj tim činom je veliko, prvi poljski papa tu već odavno ima u narodu status "sveca".

Ali baš ritual s relikvijom krvi izaziva i među pozitivno nastrojenim Poljacima izvjesne sumnje i nelagodu. Tako je vać u siječnju jedan svećenik iz Krakova zatražio da crkva službeno objasni da li su ampule s krvi na samrtnoj postelji papi uzimane baš s ciljem da ih se pretvori u relikvije nakon njegova proglašenja blaženim. U svom odgovoru crkva je to zanijekala. Službeno Vatikan navodi da su ampule s krvi svojevremeno uzimane zbog eventualne infuzije, ali da do toga nažalost nije došlo - i ampule su naprosto sačuvane. Uz pomoć posebne kemikalije krv u njima je i dalje u tekućem stanju.

Skeptičan je i poznati jeziut i profesor na katoličkom sveučilištu Waclaw Oszajca. On izražava bojazan da bi se relikvije mogle promatrati kao talismani, što je protivno kršćanskom učenju. A još su kritičniji studenti krakovskog Papinskog sveučilišta: 20-godišnja Angelica smatra da se tu radi o "šamanizmu", i da bi umjesto tih zastarjelih relikvija prije trebalo poštivati pokojnog papu zbog njegovog međureligijskog dijaloga kojeg je poticao i njegovim mirovnih poruka.

Slučaj Kubica - vjera ili praznovjerje?

Upravo u Poljskoj, zemlji koja važi za vrlo katoličku, je vjera u relikvije i njihovu iscjeliteljsku moć vrlo proširena. Posebno veliku pažnju javnosti privukao je slučaj vozača formule 1 Roberta Kubice. Ovaj mladi vozač rođen upravo u Krakovu je u veljači doživio tešku nesreću za vrijeme jedne probne vožnje u Italiji. Tom je prilikom teško ozlijeđen, doživio je više prijeloma. Kao vjernik on je zamolio da mu daju medaljon u kojem je bila kap krvi Ivana Pavla II i mali dijelovi ogrtača koji je preminuli papa nosio. Bio je uvjeren da će mu to pomoći pri ozdravljenju. Usprkos višestrukoj operaciji, Kubica se vrlo brzo oporavio i ranije no što se predviđalo je napustio bolnicu. Istraživanja javnog mnijenja pokazuju da je većina Poljaka uvjerena kako je ta relikvija ubrzala proces iscjeljenja.

Taj slučaj ipak neće ući u službenu kroniku Vatikana kao čudo, za razliku od ozdravljenja časne sestre Marie Simon-Pierre, koja je navodno ozdravila od parkinsonove bolesti nakon što je teško bolesna uz krajnje napore na komadu papira napisala ime tada već pokojnog Ivana Pavla II. Već sljedećeg dana njeni su bolovi nestali i ona je mogla normalno hodati i pisati. To iscjeljenje je službeno pripisano kao čudo koje je izvršio pokojni papa, što je jedan od službenih uvjeta koje je potrebno ispuniti da bi se nekoga proglasilo blaženim. A to je pak preduvijet proglašenja svetim....Santo subito - u slučaju katoličke crkve to "odmah" traje možda malo duže, ale možda ipak ne i predugo.

Deutsche Welle

Vezane vijesti

Trideset godina nakon atentata na Papu Ivana Pavla II.

Trideset godina nakon atentata na Papu Ivana Pavla II.

Rim, Trg Svetog Petra u Rimu, 13. svibnja 1981, 17:20. Papa Ivan Pavao II. vozi se u otvorenom Jeepu na putu prema mjestu gdje će održati otvorenu… Više

Komentari

registracija
8/4/08

arisa, 30.04.11. 15:31

ne znam koliko je istina ali citao sam da genetski inzinjering klonirao desetine pape.
uskoro kad dovoljno narasu imat cemo desetine ivana pavla II
bit ce dovoljno za sve.


registracija
30/4/11

blagica, 30.04.11. 23:09

Potpuno krivo: katolici samo Boga obožavaju i štuju a relikvije poštuju - to je velika razlika! I vjeruju da mogu imati iscjeliteljsku moć, što opet najviše ovisi o vjeri onoga koji se moli za ozdravljenje.Ta vjera u iscjeliteljsku moć relikvija zapisana je i na stranicama Novog zavjeta - već sama sjena Petrova izliječlila je neke bolesnike. Ali bez osobne vjere nema ni izlječenja jer liječi sam Bog, a ne predmeti.


registracija
21/2/11

skyway, 01.05.11. 03:25

Vrlo postujem papu Ivana Pavla Drugog i radujem se njegovoj beatifikaciji, no meni tu nesto nije jasno...I to samo zbog toga sto su nekamo pobrkani loncici. Naime, istice se da je Benegtiktov predhodnik volio Hrvatsku, a u nasoj 90% katolickoj drzavi, bome narod je s odusevljenjem tri puta docekao Bozjeg sina, sto svjedoci o obostranoj ljubavi...
E, sad ako preuzviseni Woytila siri samo mir i dobro, u sto spada postenje i cestitost svake vrste, moje pitanje glasi: "Sto se dogodilo s nama kasnije i koliko smo njegovog ucenja prihvatili kao Boziju rijec?" Nije li poslije krenulo sve po zlu bas od nasih dusica svetih, odnosno domoljuba koji su s rukom pri srcu opeljesali svoju voljenu.
P.S.
Ivo Sanader, koliko me pamcenje jos sluzi bijase u ozujku 2004 posljednji visoki drzavnik koji je posjetio Vatikan prije papine smrti, a bas tada pocinje njegov svirepi kriminalni pohod i bjesomucno bogacenje. Bas cudno, zar ne? Dakako, poanta nije na papi, nego nama koji lazno vjerujemo i lazno se zaklinjemo Bogu...


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika