Objavljeno u Nacionalu br. 837, 2011-11-29

Autor: Dean Sinovčić

Mediji i sport

TV-novac za nogometnu sirotinju

U Hrvatskoj je započeo utjecaj medijskih korporacija na nacionalno nogometno prvenstvo: i bogati i siromašni klubovi pokoravat će se zakonima tržišta jer je Udruga prvoligaša komercijalno prodala prava na televizijske prijenose

Do prošle godine HTV je imao pravo  na utakmice Prve hrvatske nogometne
lige, a onda ih je kupio DigitelDo prošle godine HTV je imao pravo na utakmice Prve hrvatske nogometne lige, a onda ih je kupio DigitelNeodigravanje utakmice između Karlovca i Rijeke zbog štrajka karlovačkih nogometaša koji osam mjeseci nisu primili plaće, napokon je jasno pokazalo stanje među hrvatskim nogometnim prvoligašima. Otvorilo je niz problema, a jedan od tih nastao je i uslijed izjave Ivice Blažička iz Digitel komunikacija, kompanije koja je kupila prava na prenošenje prvoligaških utakmica na MaxTv-u, koji je izjavio, a nakon toga rekao da to nije izjavio: "Mi ćemo pokrenuti pravni postupak, a vjerujem i još mnogi drugi. A od tih kazni karlovački se klub neće oporaviti sljedećih šest generacija." "Moja izjava je preuveličana", rekao nam je Blažičko, dodajući da nitko nikoga neće tužiti zbog neodigrane utakmice, ali govori o tome da je i u Hrvatskoj - u trenutku kada je HTV izgubio, a Digitel dobio, odnosno kupio prava za prijenose utakmica HNL-a - započet proces koji u ostalim europskim zemljama traje već godinama, a to je proces utjecaja medijskih korporacija na nacionalna nogometna prvenstva.


SVE DO PROŠLE godine prava na utakmice hrvatske Prve nogometne lige imala je Hrvatska televizija i za to je plaćala Udruzi prvoligaša 6,5 milijuna kuna po sezoni te je prenosila po jednu utakmicu. Novac se dijelio klubovima prema principu koliko si na televiziji toliko dobivaš novca, pa je jasno da su Hajduk i Dinamo dobivali najviše novca jer su njihove utakmice najčešće bile emitirane. "Taj novac činio je dva posto klupskog proračuna", izjavio je prošle godine Robert Markulin, tadašnji predsjednik Udruge prvoligaša, objavljujući da su prava prodana kompaniji Digitel koja je ponudila puno više novca. Prema neprovjerenim izjavama, radi se o iznosu od oko 11 milijuna kuna.

"HRVATSKA NOGOMETNA liga najzanimljiviji je medijski proizvod, HNL ima rezultate gledanosti koji su vrlo često bolji od utakmica Eurocupa, a često i od utakmica Lige prvaka, osim kad igra Dinamo", tvrdi Blažičko i ističe da je time HNL najvrjedniji sportski proizvod. Na HTV-su su nam potvrdili da je u njihovo vrijeme utakmica Dinama ili Hajduka bila jednako gledana ili čak gledanija od utakmica Lige prvaka, pa ne čudi što je Digitel odlučio preteći HTV i kupiti prava za prijenos utakmica HNL-a. Umjesto jedne utakmice, MaxTV prenosi tri ili četiri utakmice u svakom kolu u sklopu Arena Sport paketa sportskih utakmica, a jedna utakmica uvijek se nudi u verziji "plati-pa-gedaj" po cijeni od 30 kuna i Blažičko kaže da je zarada na tome prilična. Ujedno, kako je Digitel potpisao ugovor na dvije godine, nada se da će sljedeće sezone MaxTV prenositi šest prvoligaških utakmica, a ne tri ili četiri, kao ove sezone. No Blažičko, direktor tvrtke "Sportska dimenzija" koja je kći-tvrtka Digitela, kaže da oni neće nikoga tužiti zbog neodigrane utakmice između Karlovca i Rijeke, ponajmanje NK Karlovac jer Digitel ima ugovor s Udrugom prvoligaša, a ne s klubovima. "Tek ako se ne bi odigralo nekoliko utakmica, recimo šest, i ako bi pet ili šest klubova napustilo ligu, tada bi Digitel reagirao", rekao nam je Blažičko, dodajući da će Digitel problem riješiti s tvrtkom čija su reportažna kola bila u Rijeci sasvim bespotrebno jer utakmica nije odigrana. Dok je imao ugovor, HTB nije ni pretpostavljao mogućnost traženja odštete u slučaju neodigravanja jedne ili više utakmica.

KAD JE UDRUGA prvoligaša potpisivala ugovor s Digitelom, Robert Markulin izjavio je da najveći europski klubovi od prodaje tv-prava pune i do 80 posto svog proračuna. To nije točno jer je nedavno objavljena lista od 20 tržišno najuspješnijih europskih klubova koji prodajom prava pune od 23 posto proračuna poput njemačkog Hamburger SV-a do 65 posto talijanskog Juventusa. Radi se o prodaji tv-prava i za utakmice nacionalnog prvenstva i za utakmice europskih liga ako ih klubovi igraju. U Hrvatskoj zarada od ugovora između Udruge prvoligaša i Digitela klubovima ne može donijeti više od 10 posto proračuna. Najbolji i financijski najpravedniji ugovor za prenošenje utakmica neke lige jest onaj između prve engleske nogometne lige i tvkuća SKY i ESPN. Oni su prava za prijenos utakmica prve engleske lige na području Velike Britanije kupili za nevjerojatnih 1,78 milijardi za tri godine, od 2010. do 2013. Osim toga, udruga engleskih prvoligaša zarađuje od prodaje prava diljem svijeta još 1,4 milijarde funti, od čega od 350 do 400 milijuna otpada na Europu. Dakle, ugovor na četiri godine vrijedan je ukupno 3,2 milijarde funti. Ujedno, SKY i ESPN upravo su potpisali petogodišnji ugovor sa škotskom prvom ligom od 2012 do 2017. vrijedan 80 milijuna funti za prijenos 30 utakmica po sezoni, dok je dosadašnji petogodišnji ugovor bio vrijedan 65 milijuna funti. Dakle, prema novom ugovoru, škotska udruga prvoligaša zarađivat će tri milijuna funti više po sezoni nego prema dosadašnjem ugovoru. Kad smo pitali Branka Laljka, aktualnog predsjednika Udruge prvoligaša, kako se dijeli novac među prvoligaškim klubovima dobiven ugovorom s Digitelom, rekao nam je da je to poslovna tajna, ali da najviše dobivaju Dinamo i Hajduk, zatim Rijeka i Osijek, a ostali klubovi ravnomjerno dijele ostatak novca. U Engleskoj, primjerice, to nije nikakva tajna te je objavljeno koji je princip podjele novca te koliko je koji klub zaradio. Od prodaje prava na prijenose u Velikoj Britaniji novac se dijeli tako da 50 posto dobiju svi klubovi, što je prošle godine iznosilo 13,8 milijuna funti po klubu, 25 posto se dijeli prema broju tv-gledatelja svake utakmice, pri čemu je najviše zaradio Manchester United, 13,5 milijuna funti, a još 25 posto se dijeli prema položaju na tablici na kraju sezone, gdje je Manchester United, kao prvak, zaradio najviše - 15,1 milijun funti.

Novac dobiven od prodaje prava na svjetskom tržištu dijeli se ravnopravno, svaki klub dobio jeIvica Blažičko iz Digitela izjavio je da neće tužiti Karlovac,
odnosno Udrugu
prvoligaša zbog neodigrane utakmiceIvica Blažičko iz Digitela izjavio je da neće tužiti Karlovac, odnosno Udrugu prvoligaša zbog neodigrane utakmice gotovo 18 milijuna funti. Tako zbrojeno, od prodaje prava na prijenose utakmica domaćeg prvenstva Manchester United zaradio je nešto više od 60 milijuna funti. Doda li se tome 53 milijuna eura zarađenih od prodaje prava na utakmice Lige prva ka i rezultata u istom natjecanju, dolazi se do zarađenih 128 milijuna eura, što ukupno čini 37 posto njegova proračuna. Još 35 posto zaradio je od prodaje ulaznica, a 28 posto čini sponzorski novac i novac od prodaje dresova i sličnih simbola kluba.

GDJE SE OKREĆE velik novac dolazi i do pobuna, a prije dva tjedna pobunio se Liverpool. Kako je odnos zarade od tv-prava između najslabijeg i najjačeg kluba jedan naprema jedan i pol, što je najmanja razlika u Europi, čelnici Liverpoola su se pobunili. Oni ističu da je u Španjolskoj odnos jedan naprema dvanaest, a u Italiji jedan naprema deset. Stoga su čelnici Liverpoola zatražli da od 2013. kada istekne postojeći ugovor, klubovi samostalno potpisuju ugovore o prodaji tv-prava, kao što to rade Real Madrid i Barcelona u Španjolskoj, a ne kolektivno. Da bi do toga došlo, 14 od 20 klubova prve engleske lige moraju glasovati "za" i čini se da u tome Liverpool neće uspjeti. Sličan prijedlog svojedobno je imao Manchester United. Prijedlog je odbijen rezultatom 19:1. Uostalom, pitanje je hoće li se ugovor produživati s tv-kućama SKY i ESPN budući da je Al Jazeera najavila da će se kandidirati, naročito s obzirom na narušeni ugled Ruperta Murdocha, vlasnika tv-kuće SKY, uslijed afere s prisluškivanjem poznatih osoba koju su provodili novinari i urednici tiskanih medija, čiji je on također vlasnik. Liverpool je tražio da klubovi samostalno potpisuju ugovore jer, prema takvu obrascu, i Real i Barcelona u Španjolskoj te Juventus, Inter i Milan u Italiji zarađuju veći novac. Primjerice, Juventus, Inter i Milan su u sezoni 2009./2010. potpisali ugovore s tv-kućom Mediaset o prijenosima utakmica talijanskog prvenstva te je svaki klub zaradio oko 100 milijuna eura, a s novcem od prijenosa utakmica Lige prvaka zaradili su od 133 milijuna eura naviše.

Godine 2010. kad je Inter osvojio Ligu prvaka, UEFA je tom klubu od prodaje tv-prava na utakmice Lige prvaka uplatila 48,8 milijuna eura. Prema sličnu obrascu, Real Madrid i Barcelona potpisali su ugovore s tv-kućom Mediapro pa, navodno, svaki klub zarađuje 150 milijuna eura. U Engleskoj se ne slažu s uvođenjem individualnih dogovaranja cijena jer se boje da će to stvoriti prevelik jaz između manjeg broja boljih i većeg broja slabijih klubova, kao u Španjolskoj, gdje Real i Barcelona dominiraju u odnosu na ostale klubove. Naime, od 20 tržišno najuspješnijih klubova najveća zarada ostvaruje se od prodaje tv-prava bez obzira na to što se u Engleskoj zarada od prodaje ulaznica polako približava zaradama od prodaje tv-prava. Takve usporedbe s hrvatskim prvoligašima su neumjesne jer u Hrvatskoj novac od prodaje tv-prava, ne računajući Dinamo i njegove nastupe u Ligi prvaka, ne čini ni bitan, a kamoli većinski udio u proračunu klubova. Čak ni Dinamo od prijenosa svojih utakmica u Ligi prvaka neće zaraditi velik novac jer te utakmice nisu osobito gledane u europskim okvirima, pa kada UEFA podvuče crtu za ovosezonsku Ligu prvaka, Dinamo neće zaraditi ni milijun eura od prodaje tv-prava. I taj segment dovoljno govori o stanju hrvatskog nogometa.

Vezane vijesti

Njemačkoj kazna zbog neonacističke zastave

Njemačkoj kazna zbog neonacističke zastave

UEFA je kaznila Njemački nogometni savez s 25.000 eura jer su njemački navijači na utakmici EURA protiv Danske istakli neonacističku zastavu. Istraga… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika