29.05.2012. / 19:04

Autor: Deutsche Welle

Google između dvije vatre

U diskusijama o zaštiti autorskih prava, internet-gigant Google obično je na meti kritika. Sada ovaj koncern želi pokazati u kojoj mjeri je na strani umjetnika-autora i kako se bori protiv pirtstva na internetu.

Google optužuju da podupire piratske straniceGoogle optužuju da podupire piratske straniceGoogle je prošle godine iz svojih raznovrsnih ponuda na internetu obrisao više od pet milijuna sadržaja, internetskih stranica i adresa. Mjesečno ova tvrtka obrađuje oko 1,2 milijuna zahtjeva za brisanje sadržaja zbog moguće povrede autorskih prava. Tako je ovaj koncern reagirao na brojne optužbe da ne čini dovoljno protiv ilegalnog kopiranja sadržaja na internetu. Kada je riječ o ilegalnom kopiranju, Google nije počinitelj, već samo pomagač pomagača.

„Google načelno ne krši autorska prava, već samo omogućava drugima da to učine", kaže u razgovoru za DW njemački odvjetnik Christian Zolmeke, specijalista za medijsko i autorsko pravo. To znači da se preko Googlea mogu pronaći internetske platforme na kojima je moguće ilegalno kopiranje glazbe, tekstova i video uradaka.

Netransparentno uklanjanje sadržaja

Drugu vrstu „zlih" internetskih stranica, prema Zolmekeovim informacijama, predstavljaju portali sa nacističkim sadržajima. Tu je Google važan onima koji tu scenu ne poznaju dovoljno. Kada se dospije na stranice desnih radikala, može se ići i dalje, do podstranica sa ideološkim materijalima ili uputstvom za pravljenje bombe. Ako Google obriše link, više nije moguć pristup prvoj, naslovnoj strani.

Google kaže da je uklonio 97 posto sadržaja koji su nepoželjni. Christian Zolmeke upozorava da to može dovesti „do uklanjanja velikog broja stvari koje ne trebaju biti uklonjene. Izbor linkova koje Google briše mora biti transparentniji", zahtjeva ovaj stručnjak, jer „tek tako možemo zaključiti da li se tu postupa samovoljno ili ne".

Postupak brisanja kritički vidi i Constance Kurtz iz Kaos kompjuter kluba (CCC), udruženja koje radi na zaštiti i informiranju potrošača: „U ovim slučajevima brisanja, nikada nije bilo sudske provjere ili tužbe. Google reagira jednostavno na protestne poruke." Ali, tako su otvorena vrata za denunciranja, jer mnogi koriste Googleovo postupanje samo da bi naudili drugima.

Vijesti - kreativni sadržaj ili ne?

U aktualnom sporu između Europske komisije i Googlea ne radi se o ilegalnim sadržajima do kojih se može stići preko Googlea, već o tome da li ovaj koncern prilikom pretraživanja daje prednost sponzoriranim sadržajima. Osim toga, austrijska i njemačka udruženja novinskih izdavača su se žalila da Google koristi njihove vijesti u svom servisu „Google news" - a da pri tome oni koji su proizveli vijesti ne dobijaju ništa od Googleovog prihoda od reklama. Odvjetnik Zolmeke kaže da Google trenutno izvlači korist od njemačkog zakonodavstva, prema kome naslov vijesti i prve dvije rečenice trenutno ne potpadaju pod odredbe o autorskom pravu.

Autorsko pravo štiti samo kreativni rad. Novinski naslovi i prva dva reda vijesti se ne tretiraju kao dovoljno kreativni, pri čemu izdavači novina tvrde da su oni ti koji su od nekog događaja napravili javnu temu, uz prethodan istraživački rad, tako da je tema postala relevantna za građane - i da to treba zaštititi. Mnogi, međutim, smatraju da bi bez Googleovog servisa vijesti štetu pretrpele same novine, jer preko Googlea čitatelji stižu i do njih.

Autori: Günter Birkenschtok / Saša Bojić

Deutsche Welle

Vezane vijesti

Google i službeno kupio Motorolu

Google i službeno kupio Motorolu

Internetski gigant Google i službeno je kupio proizvođača mobilnih telefona Motorolu za 10 milijardi eura.Povijesna kupovina omogućiti će Googleu još… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika