Objavljeno u Nacionalu br. 498, 2005-05-31

Autor: Željko Rogošić

EKSKLUZIVNO

'Najveći sam splitski graditelj nakon Dioklecijana'

Zvonko Kotarac, poduzetnik i vlasnik četiriju splitskih robnih kuća, čovjek čija je tvrtka Dalkoning vodeća u izgradnji stanova i poslovnih prostora u Dalmaciji, za Nacional govori o poslovnim podvizima i sportskim ambicijama s novom jedrilicom Shipman 50

Žnjanski blizanci u izgradnjiŽnjanski blizanci u izgradnjiZvonko Kotarac je posljednjih pet godina najuspješniji građevinski poduzetnik u Splitu i Dalmaciji. Dalkoning, tvrtka za inženjering u graditeljstvu, postala je vodeća u izgradnji stanova i poslovnih prostora. Samo u Splitu suvlasnik Dalkoninga Zvonko Kotarac uspio je na tržištu ponuditi oko tri tisuće stanova te izgraditi i komunalno urediti cijela nova gradska naselja Pazigrad, Radoševac, Trstenik. U te projekte nove urbanizacije do sada pustih prigradskih područja Dalkoning, poznat po uspostavljenim visokim standardima gradnje i opremanja stanova, investirao je oko 100 milijuna eura. Kotarac i njegova poslovna partnerica Marina Wallner posebno se ponose novim stambenim objektom Žnjanski blizanci u kojem će stanovati profesori i znanstvenici Sveučilišta u Splitu, te stambeno-poslovnim središtem Brodarica, u kojem se po projektu poznatog arhitekte Jerka Rošina grade stanovi iz programa poticajne stambene izgradnje za 250 mladih splitskih obitelji.

U oba ova velika projekta uloženo je više od 80 milijuna eura. Kotarac je sa svojom tvrtkom Safir postao suvlasnikom ili Kotarac i partneri sve su robne kuće obnovili i uredili po visokim tehnološkim standardima. Međutim, Kotarac je veliki zaljubljenik mora, pasionirani jedriličar i podvodni ribolovac. Prije mjesec i pol dana Kotarac je u Split doplovio jedrilicom Shipman 50 Carbon Yacht, po mišljenju stručnjaka, najelegantnijom i najljepšom jedrilicom na Jadranu. Za sada jedini Shipman 50 u Hrvatskoj, konstruiran u Studiju J&J slovenskih majstora dizajna u jedriličarstvu, svjetski poznatih konstruktora, braće Japeca i Jerneja Jakopina. Kotarac ovu komfornu i dobro opremljenu jedrilicu želi što prije uputiti na velike domaće i međunarodne regate na Mediteranu i Atlantiku. Uskoro će i sam preuzeti vođenje posade na ovoj jedrilici.

I dok mnogi splitski tajkuni i bogati poslovni ljudi, sportaši i pjevači, poput Željka Keruma, Juroslava Buljubašića, Gorana 'Moj prijatelj Kerum voli brze jahte, ne želi tri sata jedriti do Hvara; ja mu kažem: čemu žurba kada ideš na Hvar'
LEAD
'Ne sviđa mi se što su strane banke i tvrtke jeftino kupovale dobre nekretnine u Splitu i poslije ih preprodavale
'Ivaniševića, kupuju i voze skupe jahte sa stotinama konjskih snaga i snažnim motorima, Zvonko Kotarac davno se oduševio vjetrom, morem i jedrilicama, a posebno radom braće Jakopin. Shipman 50 i službeno je proglašena najboljom jedrilicom u Europi prošle godine. Sve svoje slobodno vrijeme Kotarac provodi na moru. Daleko od buke motora i poslovnih sastanaka. Superbrzu i udobnu 15 metara dugu jedrilicu nazvao je, kao i onu prije nje, po svojoj supruzi Snježani. Braća Jakopin u Danskoj su kupila tvornicu jedrilica kako bi nastavili tradiciju izrade brzih jedrilica za sjeverna mora i Mediteran.

NACIONAL: Zašto ste odabrali najnoviju jedrilicu iz Studija J&J?
- Prvi put sam ovaj brod vidio na fotografiji u časopisu More. I odmah mi se dopao. Međutim, ta "ljubav na prvi pogled" dogodila se na velikom nautičkom sajmu u Dusseldorfu prošle godine. Upravo tada je Shipman 50 zasluženo bio proglašen najboljom jahtom u Europi. Prema svojim plovnim karakteristikama i svim zadovoljstvima koje ova jedrilica pruža, to je apsolutno zasluženo priznanje. Nakon što sam se popeo na jedrilicu, razgledao je i odmah počeo dogovarati kupnju s Japecom Jakopinom, na brod se popeo i njemački kancelar Schroeder. Došao je vidjeti brod koji je predstavljen kao sam vrh svjetske tehnologije u serijskoj proizvodnji jedrilica. Zapravo, dugo sam tražio brod koji bi kupio. Dugo vremena sam bio u dvojbi između X-Yachta od 56 stopa, Geminija 52 i Shipmana 50. Sve su to brodovi visoke klase, ono što su mercedes ili BMW među automobilima.

NACIONAL: Je li ova jedrilica namijenjena samo bogatašima ili i zaljubljenicima u jedrenje?
- Kada sam nakon nekog vremena bio u Sloveniji na probnoj vožnji, bio je tu i jedan veletrgovac južnim voćem. Čovjek ima svoj otok, ima brod od 45.000 tona i tko zna što još. Japec Jakopin mi je u šali rekao da sam ja najsiromašniji kupac tog broda. Dakle, Shipman 50 nije namijenjen samo bogatašima. On nije jeftin, njegova je cijena, bez dodatne opreme i PDV-a, 560.000 eura, a ukupno oko 730.000 eura. Proizvode se u Jakopinovoj tvornici na Bledu, a prodaju se cijelu godinu unaprijed. Ovu jedrilicu sada kupuju uglavnom oni koji su i do sada imali velike brodove. Za velike brodove ili megajahte treba imati posadu. Mnogi su naučili nešto o brodovima i svi žele ploviti sami. Ovaj brod je stoga namijenjen onima koji su spremni ploviti bez posade, onima koji sami žele upravljati i osjetiti čari mora. Jedan suradnik braće Jakopin, koji je radio na konstruiranju broda, sam je oplovio svijet. Osim što je prilagođen samostalnom jedrenju bez posade, ovaj brod je, zbog velike brzine koju razvija, kao stvoren za velike utrke.

NACIONAL: Zašto ste se počeli baviti jedrenjem? Je li to bio bijeg s kopna i od stanogradnje?
- Posao sa stanogradnjom u Dalkoningu već se prilično dobro razvijao. Dobivali smo sve više poslova, izrasli u poznatu tvrtku koja je poštivale rokove gradnje, standarde kvalitete, držala se propisa i sve obveze uredno plaćala. A tu trku u nas rijetki dobivaju. Jednog ljeta prije desetak godina pomislio sam da zaslužujem malo odmora i predaha. Sa suprugom Snježanom otišao sam u Sukošane iznajmiti brod. Htio sam uzeti 10-metarski motorni Adriatic, ali, Snježani se više svidjela ideja da unajmimo jedrilicu. Uzeli smo Elan 31 i jedrenje me oduševilo. Zarazio sam se jedrenjem i nikada više nisam razmišljao o jahtama i motornim brodovima. U eri jahti nastala je utakmica među ovim golemim "hladnjacima" na moru. Neki moji prijatelji i poznanici, od Keruma, Škoje, Mamića, Buljubašića, vole sve veće jahte. Često govore: "Tko bi sada tri sata jedrio i putovao do Hvara?" Ja ih onda pitam: "Zašto ti je tolika žurba kada ideš na Hvar?" Dođu ljudi na Hvar za manje od sat vremena i što onda? Moji prijatelji onda jahtama "lete" do Visa, s Visa na Korčulu. I ja sam čovjek od brzine, ali na moru mi treba nešto drugo.

NACIONAL: Zašto ste se počeli baviti gradnjom i imaju li graditeljstvo i jedrenje neku zajedničku crtu?
- Po obrazovanju nisam građevinar, već diplomirani inženjer strojarstva. Dugo sam radio u splitskom Dalmastroju. Raspadom Jugoslavije i gubitkom istočnog tržišta, mi strojari ostali smo bez posla. Prvi smo se našli na ulici, ali i dobili priliku nešto samostalno napraviti. Počeo sam raditi na projektima numerički upravljanih alatnih strojeva za američku tvrtku Tree Machine Tool iz Chicaga. Znači, konstruirao sam strojeve koji su kompjutorski upravljani. Ali počeo je rat i taj posao je propao. Potom sam predavao mehaniku na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu, i bio demonstrator i asistent pet godina. Poslije sam se slučajno uhvatio stanogradnje i graditeljstva. Konstrukcije su me odvele jedrilicama, a more jedrenju.

NACIONAL: Je li moguće slučajno postati najveći splitski i dalmatinski graditelj?
- Sredinom 90-ih imao sam novac i razmišljao gdje bih ga mogao uložiti. Upoznao sam svoju sadašnju poslovnu partnericu Marinu Wallner i ona me uvjerila da bi puno ljudi u Splitu htjelo kupiti stan, ali i da na tržištu stanogradnje postoji nered. Tako smo osnovali Dalkoning inženjering, tvrtku koja projektira, gradi i prodaje stanove. U građenju je Dalkoning stigao na vrh. Postali smo poznati po izgradnji stambeno-poslovnih središta, poput Belvederea ili stambenih objekata na Zenti. Višak kapitala nastao u graditeljstvu prenio sam u svoju novu tvrtku Safir. Iskoristio sam svoje znanje, dobar odnos s bankama i poznavanje tržišta nekretnina u Splitu te sam na natječajima kupio četiri robne kuće, nekada u vlasništvu posrnulih splitskih trgovačkih kuća. Potpuno smo ih preuredili i opremili, te su Prima Grad, Maja, Prima 3 i robna kuća na Morpurgovoj poljani postale prepoznatljiva vizura grada. U nekima od njih sam većinski, a u nekim pretežiti vlasnik. Svi poslovni partneri iz inozemstva, među njima i Luciano Benetton, oduševljeni su uređenjem robnih kuće. U njih sam ulagao višak vrijednost iz Dalkoning inženjeringa. Može se reći da smo nakon Dioklecijana, mi u Dalkoningu sagradili najviše stambenih i poslovnih kvadrata u Splitu. Do sada smo napravili 3000 stanova, znači dom za oko 10.000 stanovnika Splita. To je jedan cijeli mali grad. U tijeku su radovi na 120.000 četvornih metara stambenih i poslovnih kvadrata na Brodarici i Žnjanu.

NACIONAL: Znači li da su splitske robne kuće i hoteli ostali u rukama splitskih poduzetnika?
- To je jako važno. Robne kuće i veći dio hotela, uspjeli smo sačuvati u domaćem vlasništvu. Bitno je da višak stvorene vrijednosti, koje stvaraju Kerum, Tommy, SEM i Dalkoning ostaje u Splitu. Zato čestitam Željku Kerumu koji je uspio kupiti hotel Marjan. Volio bih da smo ja i moji partneri Škojo i Mamić kupili hotel Marjan, ali Kerumova ponuda bila je najbolja. Kerum je svima pokazao da više ne mogu dolaziti u Hrvatsku sa smiješnim ponudama i za mali novac kupovati naše nekretnine. Ne sviđa mi se što su strane banke ili inozemne tvrtke kupovale dobre nekretnine za jeftin novac i poslije ih preprodavale. Zapravo, najveća vrijednost ovog grada su nekretnine.

NACIONAL: Zašto je Shipman 50 najbolja jedrilica?
-Izgrađena je od karbonskih vlakana velike čvrstoće. Karbon ima povoljan odnos težine i čvrstoće. Braća Jakopin su u tvornici na Bledu razvili tehnologiju izrade trupa jedrilice iz karbona. I to je velika tehnološka novost koja ovoj jedrilici daje veliku prednost pred sličnima u ovoj klasi. Jarbol od 20 metara također je od karbona. Kod izrade trupa svugdje mora biti jednaka temperatura zagrijavanja i hlađenja nakon toga da ne bi došlo do pucanja. Braća Jakopin imaju jednu veliku halu u koju se upuhuje zrak kako bi temperatura bila ujednačena. Tako se postiže velika čvrstoća. I krov porschea izrađuje se od karbona. Vodeći njemački časopis Yacht Design na naslovnoj je stranici objavio članak o jedrilici Shipman 50 pod naslovom "Revolucija u serijskoj proizvodnji".

NACIONAL: Koje su karakteristike vaše jedrilice?
- Brod je lagan, nije gigantskih razmjera, dug je 15 metara. Ali mnogi ga smatraju najelegantnijim i najljepšim brodom na Jadranu. Prvi put sam jedrio na prototipu u Piranskom zaljevu. Nismo mogli razviti punu brzinu jer se ovaj brod u Piranskom zaljevu jedva okrene. Šalio sam se da su mi zato stavili malu hrvatsku zastavu kako ne bi zapela za krajeve Piranskog zaljeva. Dogovor je bio da ću sedam dana sam jedriti Jadranom, što sam napravio prošlog ljeta. Nakon što sam se uvjerio da je jedrilica izvanredna, počela je proizvodnja moje jedrilice. Ima veliku površinu jedara, motor Volvo od 75 KS te BMJ uređaj za automatsko upravljanje. Tri kabine neobično su projektirane u retro stilu, i na jedrilicu se komotno može smjestiti šest ljudi. Na regatama je, radi stabilnosti, poželjno da na njemu plovi osam ili deset ljudi. Prostor u brodu maksimalno je iskorišten. Komforno je opremljen, od salona do navigacijskih uređaja, klime i kućnog kina.

NACIONAL: Namjeravate li sa "Snježanom II" sudjelovati na velikim regatama?
- Prvo sam kupio Benetoux 38 od 12 metara. Jedrilica se isto zvala "Snježana". S njom sam prejedrio cijeli Jadran. Od regata sam tada vozio samo "Mrdujsku regatu". Kada je prije mjesec i po dana stigao Shipman 50, sada "Snježana II", odmah smo sudjelovali na "Komiškoj regati". Brodom je upravljao Igor Piacun, jedan od najboljih hrvatskih jedriličara. Ubuduće planiran sam voziti brod. Vjerujem u sebe, možda ćemo biti lošije plasirani, ali nema veze. Sudjelovat ću na tri velike hrvatske regate: na "Hvarskoj regati" u ljeto, a na jesen na "Mrdujskoj" i "Viškoj regati". S ovim brodom planiram i na velike međunarodne regate. Prvo ćemo sudjelovati na regati Malta-Sardinija, a sljedeće godine ću u studenom sudjelovati na međunarodnoj regati preko Atlantika. Od vrha Afrike krenut će 400 brodova i 15 dana jedriti do Amerike. Teže je jedrilicom pogoditi ući u Splitska vrata, nego jedriti Atlantikom. Ne namjeravam na "Barcolanu", "Tršćansku regatu", predaleko mi je. I slični na našu "Mrduju". U nas se skupi oko 300 brodova, na Barcolani je 1800. I tu se ne može baš pokazati sposobnosti broda i posade.

NACIONAL: Želite li konkurirati dosadašnjim pobjednicima velikih regata?
- Na Jadranu je nekoliko jako brzih brodova koji pobjeđuju na regatama. "Veliki viharnik" koji vozi Dušan Puh, "Asa Abloi" koji vozi sin Ede Murtića, Majetić iz Zadra vozi "Kometu". Možda ću se sa "Snježanom II" uključiti u tu trku, iako Shipman 50 nije isključivo regatni brod za trke. On je superbrzi BMW, ali nije Formula 1. Regatni brodovi unutra nemaju ništa. Samo trup, koji je ljuska, jarbol, jedra. Posada ne spava u brodu. Ali bavim se mišlju da Split kupi jedan svoj pravi superbrzi regatni brod. Tu sam ideju izložio svojim prijateljima i partnerima. I svi su je podržali. Zašto Split ne bi imao svoj pobjednički brod na sve jačim regatama? Imamo iznimno sposobne jedriličare, ali nemamo zadovoljavajući brod.

Vezane vijesti

'Radit ćemo katastar Saudijske Arabije'

'Radit ćemo katastar Saudijske Arabije'

Kad je hrvatski premijer Ivo Sanader 1. prosinca 2005. svečano otvorio novu poslovnu zgradu tvrtke Geofoto, specijalizirane za snimanje geografskih… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika