Objavljeno u Nacionalu br. 597, 2007-04-24

Autor: Sina Karli

NOVI SATOVI ZA ELITU

Da Vincijev kod na ženevskom sajmu satova

NA SALONU VISOKOG URARSTVA u Ženevi 16 najjačih svjetskih tvrtki za luksuzne satove i nakit predstavilo je odabranim novinarima i kupcima novitete za 2007. godinu

POSVETA MAJSTORU IWC je Kurtu Klausu, svom majstoru uraru, u povodu 50 godina rada za tu tvrtku, posvetio limitiranu seriju satova IWC Da Vinci Perpetual Calender Edition Kurt KlausPOSVETA MAJSTORU IWC je Kurtu Klausu, svom majstoru uraru, u povodu 50 godina rada za tu tvrtku, posvetio limitiranu seriju satova IWC Da Vinci Perpetual Calender Edition Kurt Klaus“Ovdje bi naš premijer imao što izabrati”, komentirala je mala skupina hrvatskih novinara okupljenih na ženevskoj prezentaciji najnovijih skupocjenih modela satova njemačke tvrtke A. Lange & Söhne. Aludirali su na Nacionalov članak koji je izazvao veliko zanimanje u javnosti, a u kojemu su nabrojeni svi satovi Ive Sanadera među kojima je upravo A. Lange & Söhne jedan od najskupocjenijih. No ne bi samo premijer uzdisao nad modelima koji su se proteklih dana mogli vidjeti na Salonu visokog urarstva što se održava svake godine u travnju u Ženevi zadnjih 17 godina, nego i svi oni mali i veliki kolekcionari i ljubitelji satova - pa bili to oni koji ih skupljaju iz strasti prema malim savršenim urarskim mehanizmima ili iz pukog snobizma: jer satovi su poput dobrog automobila postali pravi statusni simboli. Za žene se kaže da su im dijamanti najbolji prijatelji, no ta se krilatica ne samo otrcala nego kad je riječ o luksuzu, muškarci odavno imaju puno bolje prijatelje. Jedan kronograf ili tourbillon iz specijalne edicije sigurno stoje više nego malo dijamantića na ženskom vratu. Dobro stojeći šminkeri danas svakodnevno šeću ili voze nekoliko stotina tisuća eura vrijednosti.

U Ženevi je bilo svega - savršenih mehanizama, zlata i dijamanata. Na tom sajmu satova i nakita okupilo se i ove godine šesnaest najprestižnijih tvrtki koje su svojim klijentima, kupcima iz cijeloga svijeta i novinarima, predstavile nove kolekcije. Pristup golemoj hali Palexpo na 24 tisuće četvornih metara blizu ženevskog aerodroma imaju samo unaprijed pozvani i akreditirani klijenti i novinari. Oni su obasuti pažnjom i brigom organizatora. U pomno uređenim prostorima mogu se osvježiti u kafićima, ručati, odmoriti se u udobnim klub garniturama, na raspolaganju su im limuzine (ove godine Maseratiji) i kombiji koji voze u hotel, na aerodrom i na večernje zabave. Organizacija je doista fascinantna, osobito kad se zna da je ove godine u nekoliko dana Palexpoom prošlo trinaest tisuća posjetitelja - od dotjeranih europskih poslovnih ljudi, japanskih i ruskih klijenata i novinara, malih Azijatkinja s torbama Gucci ili Prada - očito jako omiljenim i na Istoku, do blijedih i tihih Skandinavaca.

Tih dana Palexpoom se i ove godine prošetalo i nekoliko zvijezda, slavnih sportaša i glumaca koje velike tvrtke pozivaju na svoje raskošne partyje i kao “manekene” za satove. U tome već godinama prednjači čuvena švicarska manufaktura iz Schaffhausena - IWC. Prošle srijede ta čuvena tvrtka organizirala je zabavu s red carpetom na kojoj je bilo 1400 uzvanika. Nazvana je Serata di Leonardo. Uz golemu dvoranu uređenu poput firentinske palače - jer IWC je predstavljao najnoviji model sata Leonardo Da Vinci - u kojoj se pio šampanjac do mile volje i uživalo u specijalitetima profinjeno posloženim na sredini golemog prostora - napravljen je samo za tu priliku i veliki amfiteatar. Senzacija večeri bila je predstava “Leo i Lisa” koju je producirao oskarovac Kevin Spacey. On je u tom komadu imao i glavnu ulogu, ulogu naratora ispitivača koji vrlo agresivno postavlja pitanja Leonardu o tome zašto svoja velika otkrića nije nikada dovršio. Leonardo da Vinci i Mona Lisa, glumci Elliot Cowan i Thandie Newton, odgovaraju na njegova pitanja pomalo u čudu a ona otkriva i zašto se na Leonardovoj slici zagonetno smiješi. Predstava je trajala 15 minuta, dobila je ogroman pljesak, a u publici su kao gosti bili još jedna oskarovka - Cate Blanchett, irski pjevač Ronan Keating, francuski glumac Jean Reno, tenisač Boris Becker i skijaš Alberto Tomba. Najveće oduševljenje uzvanici su ipak te večeri iskazali kad se pojavio slavni nogometaš Zinedine Zidane. Direktor IWC-a Georges Kern, sposoban i ugledan biznismen, domaćin svih tih zvijezda, obožavatelja satova IWC, zadovoljno je skakao oko sviju. “Leo i Lisa” imali su tako svjetsku premijeru u Ženevi, ali će taj komad, kako je najavljeno, biti premijerno prikazan online 16. svibnja na IWC-ovoj web stranici.

Sajam satova je zahvaljujući izvanredno uređenim “štandovima” pojedinih tvrtki, monumentalnoj arhitekturi prostora i scenografiji te zabavama postao pravi društveni događaj, salon na kojemu se ne samo sklapaju poslovi nego i poznanstva i prijateljstva. Taj događaj pravo je mjesto za novinare: skupi satovi i nakit, slavna lica, puno ljudi sa svih strana svijeta. Osim toga, pomalo i intrigira vidjeti što su sve majstori urarstva, dizajneri i marketinški stručnjaci pripremili da bi prodali te male savršene mehanizme u kojima su utjelovljeni tradicija, vještina, tehnika, skupi materijali i velike filozofije.

Nakon prezentacija mnogobrojnih tvrtki u tri dana, od kojih svaka traje oko pola sata - svaki novinar nosi kući torbu prekrasnih knjiga i fotografija. Svaka od 16 tvrtki satova i nakita koje su se predstavile u Ženevi smatra se vrhuncem u industriji luksuza. Najveću grupaciju s deset marki satova i nakita čini grupa Richemont čiji je vlasnik južnoafrički kralj luksuza, biznismen i bogataš Johann Rupert a u kojoj su vezani u zajedničkom interesu promocije i prodaje tvrtke s dugogodišnjom tradicijom poput Cartiera ili Mont Blanca do tvrtke kao što je Panerai koja je upravo zahvaljujući toj vezi u posljednjih deset godina od stare, gotovo ugasle manufakture koja je za vrijeme Drugoga svjetskog rata izrađivala satove za ronioce u talijanskoj mornarici, postala superuspješna, luksuzna marka.


A. LANGE & SOHNE Njemačka marka skupocjenih satova bila je slabo poznata u Hrvatskoj dok se u siječnju nije proslavila zahvaljujući premijeru Ivi sanaderuA. LANGE & SOHNE Njemačka marka skupocjenih satova bila je slabo poznata u Hrvatskoj dok se u siječnju nije proslavila zahvaljujući premijeru Ivi sanaderuTakva je i omiljena premijerova marka A. Lange & Söhne, vjerojatno najbolje ime u njemačkom urarstvu, koje je doživjelo pravi revival 1994. Tada je počela moderna priča o uspjehu tih satova iako je iza njih bila 50-godišnja tradicija. Za novi uzlet na svjetskoj sceni zaslužan je Walter Lange, praunuk starog majstora urarstva iz Glashüttea, Ferdinanda Adolpha Langea, koji je osnovao tvrtku sredinom 19. stoljeća. Iako je on umro 1875., satovi A. Lange & Söhne ubrajali su se među najbolje mehanizme na svijetu sve do Drugoga svjetskog rata. Kompanija u Istočnoj Njemačkoj je potom doživjela poslijeratnu sudbinu većine privatnih tvrtki u socijalističkim zemljama. Oduzeta je vlasnicima i postala je narodni kombinat. Walter Lange odlučio je udahnuti novi život u nekadašnju obiteljsku tvrtku kad je 1990. Njemačka ujedinjena. U tome je očito brzo uspio jer se A. Lange & Söhne danas opet mjeri s najboljim švicarskim manufakturama. Poseban poticaj Lange je dobio zahvaljujući ulasku u grupaciju Richemont 2000. uz bok slavnim satovima kao što su IWC, Jaeger-LeCoultre, Baume & Mercier, Piaget, Vacheron Constantin. Današnja tvornica u Glashütteu ima 447 zaposlenih i jedna je od malobrojnih koja isključivo koristi vlastite mehanizme u svojim satovima. Rade se vrlo male serije vrhunskih modela. Ove godine na ženevskom salonu tvrtka je poput ostalih predstavila najnovije modele svojih 25 različitih kalibara.

Upravo u tim zanimljivim pričama o podrijetlu tvrtki i satova te sudbinama njihovih osnivača i kreatora a tek onda o vrijednostima koje danas može predstavljati neki sat - prava je atraktivnost i smisao Salona visokog urarstva u Ženevi. Baš svaka tvrtka koristi svoju tradiciju i ljude koji čine njezinu povijest. Svaki novi model sata povezan je s nekom pričom. Na IWC-ovu štandu i lani i ove godine bio je Kurt Klaus, jedan od najvećih majstora u urarstvu koji je u toj tvrtki već 50 godina. Upravo ove godine odano mu je i posebno priznanje: njegov lik nalazi se na poleđini novog modela Leonardo Da Vinci u limitiranom izdanju.

Najnoviji sat koji je upravo lansirao Cartier zove se Ballon Bleu a njegovo lansiranje prati istoimeni strip nekoliko najpoznatijih svjetskih crtača stripa. Raniji modeli vezani su za slavne osobe od Marie Félix i Jacqueline Kennedy do kraljeva i princeza jer su svi oni nosili Cartierov nakit i satove. O najnovijem Cartierovu satu razgovarala sam s Tomom Meggleom, Cartierovim direktorom za Švicarsku i sjevernu Europu. Sin vlasnika poznate njemačke mljekarske industrije Meggle posvetio se industriji luksuza u čemu, priznao je, puno više uživa nego u proizvodima od mlijeka. Objasnio je zašto je Ballon Blue okrugao sat, što u Cartierovoj paleti sa slavnim četvrtastim modelima nije uobičajeno. Odlučili su se, rekao je, krenuti u veliku ofenzivu na svjetsko tržište kako bi postali tvrtka broj 1 u proizvodnji satova kao što su to i u nakitu. Ispred Cartiera u satovima je prvi na svijetu i sada Rolex. Rolex ima isključivo okrugle satove a 80 posto satova u luksuznom segmentu su okrugli satovi. Cartierov jedini okrugli sat prije lansiranja Ballon Bluea bio je Pasha. Ideja je povećati prodaju i preteći Rolex. Ballon Blue je klasičan, elegantan, napravljen je u muškoj i ženskoj verziji u svim materijalima i tri veličine u rasponu cijena od 4000 do 30 tisuća eura. Kako tvrdi Meggle, iza Rolexa i Cartiera, barem što se tiče satova, na prodajnoj ljestvici je velika rupa a potom ih slijede ostali.

Iako je Meggle Cartierov menadžer za najbogatije europske zemlje, ispričao je kako luksuz pomalo sve više prodire i u istočnu Europu. Cartier je, rekao je, prije mjesec dana otvorio svoj prvi butik u Pragu koji, kako se čini, odlično radi, pa će ovisno o tome vjerojatno slijediti otvaranje i drugih - u Varšavi, Budimpešti i Sofiji. Zagreb, nažalost, još nije na tom popisu. Meggle kaže da hrvatsko tržište još nije dovoljno jako za butik koji Cartier puno stoji. Zbog toga i poreza na luksuzne stvari koji je na snazi u Hrvatskoj, rekao je, Cartier će se u Hrvatskoj prodavati i dalje preko lokalnih dućana.

U Hrvatskoj su malo poznate neke tvrtke satova koje na drugim tržištima zauzimaju već godinama prestižna mjesta. Posljednjih godina vrlo su na cijeni i vrlo trendi satovi tvrtke Roger Dubuis i Parmigiani Fleurier, koji također spadaju u grupu koja je napravila velik prodor na tržište u posljednjih desetak godina.

U razgovoru s Michelom Parmigianijem, kojega sam zatekla na njegovu štandu ukrašenom skupocjenim satovima i maštovitim aranžmanima od tulipana, saznala sam da nije nikad bio u Hrvatskoj, ali da bi rado vidio ima li izgleda da u budućnosti i njegova marka dođe na hrvatsko tržište. Parmigiani je urar s 30-godišnjim iskustvom, veliki zaljubljenik u svoj posao. Odrastao je i izučio zanat u svom planinskom selu Fleurier, ime koje je zadržao u nazivu tvrtke, koju je osnovao 1996. godine.

Ispričao je kako je svoj urarski posao započeo u teškim kriznim vremenima za urarstvo, sedamdesetih godina. No išao je protiv plime, kaže, što se očito isplatilo. Njegova je vizija bila da pravi satove koji će izgledom i mehanizmom činiti savršen sklad. Dizajnirao je i napravio prve modele Kalpe. Danas, kad godišnje radi 5000 satova, ima tim dizajnera i urara. Urarka i graverka mu je i kći koja radi na unikatnim modelima i specijalnim komadima.

PIAGETOVE MANEKENKE s luksuznim nakitomPIAGETOVE MANEKENKE s luksuznim nakitomSatove Parmigiani podjednako kupuju i muškarci i žene a od slavnih ljudi koji su veliki ljubitelji upravo te marke su Seal, Jean Todt, direktor Formule 1 momčadi Ferrarija, Keanu Reeves i sultan od Bruneia, no Michel Parmigiani posebno je istaknuo ruskog predsjednika Putina koji je naručio njegov sat.

Angelo Bonati, direktor Officina Panerai, s ponosom je ispričao kako je tvrtka postigla pravi trijumf u posljednjih deset godina. Modeli koji su dobili ime po nekadašnjim satovima talijanske mornarice Radiomir i Luminor, primjerice, izvanredno su popularni i gotovo svi oni koji kupe Panerai obično već imaju neki dobar sat ili su kolekcionari. Panerai je, kako je rekao Bonati, uvijek drugi sat po redu kod kupaca. Nose ga Pierce Brosnan, Sean Connery, Bill Clinton, Russell Crowe, Hugh Grant i Robin Williams. Bonati ne želi priznati da je Panerai ponajprije muški sat. Kaže da je to jednostavno sat i da svatko može naći model za sebe. U svakom slučaju, Nicole Kidman je njegova velika poklonica. Za desetu godišnjicu tvrtka je usavršila sve svoje kolekcije i ima nekoliko novih specijalnih limitiranih izdanja. Raspon cijena je vrlo raznolik - od 4000 eura do primjeraka u malim serijama koji mogu stajati i sedamdesetak tisuća eura.

Još jedna tvrtka - vrlo poznata i stara 100 godina - vrlo kratko proizvodi satove. To je Montblanc, koju mnogi znaju po legendarnom Meisterstücku, nalivperu koje se smatra najboljim instrumentom za pisanje ikad proizvedenim. Prije deset godina počeli su proizvoditi i skupocjene satove i nakit. Tek u posljednje doba postižu uspjeh a ambicija je da u idućem razdoblju proizvedu sofisticiranije modele satova koji će kao i instrumenti za pisanje biti vrhunac kvalitete i dizajna. Njihovi “ambasadori” su Nicolas Cage od 2006. te odnedavna britanska operna pjevačica Katherine Jenkins. Oni za to ne dobivaju honorar nego novac ide u zakladu za siromašne. Dijamante i drago kamenje Montblancovih linija nakita nosile su Jennifer Lopez, Naomi Campbell i Eva Green.

Izgubljeni u luksuzu - tako bi se mogao nazvati trodnevni novinarski boravak na Salonu u Ženevi. No iako nema službene statistike, na sajmu kažu kako gotovo tri četvrtine prodaje tvrtke koje proizvode satove ostvaruju zahvaljujući kontaktima i ugovorima u Ženevi. Ove godine luksuzu ide dobro. Prema najnovijim brojkama federacije švicarske industrije satova izvoz je u proteklih godinu dana porastao za 20,7 posto i iznosio je 13,7 milijardi franaka. To je u odnosu na prijašnje godine gotovo dvostruko povećanje i ako se tako nastavi i ove godine, industrija luksuza ostvarit će rekord.

Na internet stranici Nacionala pogledajte fotogaleriju s luksuznim satovima predstavljenima na sajmu u Ženevi.

Cartier s majstorima stripa

Za promociju novog Cartierova modela Ballon Bleu tvrtka je angažirala najveće svjetske majstore stripa i ilustracije. Plod suradnje urara i crtača je luksuzna monografija Ballon Bleu. Crtali su je tvorac Blueberryja Francuz Jean Giraud Moebius, Talijan Lorenzo Mattoti, Belgijanac François Schuiten, majstor mange Jiro Tanaguchi i drugi.

Vezane vijesti

Sanader je bio svemoguć

Sanader je bio svemoguć

Bivši glavni tajnik HDZ-a Ivan Jarnjak završio je danas trodnevno svjedočenje u slučaju Fimi medija, ustvrdivši u odgovoru bivšem premijeru i… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika