Objavljeno u Nacionalu br. 659, 2008-06-30

Autor: Eduard Šoštarić

Šef finske vojne industrije

'S Đurom Đakovićem osvojit ćemo svijet'

Jorma Wiitakorpi, čelni čovjek Patrije, otkriva kako napreduje projekt opremanja Hrvatske vojske finskim borbenim vozilima

PARIŠKI SUSRET Jorma Wiitakorpi razgovarao je s Nacionalovim novinarom na nedavno održanom sajmuPARIŠKI SUSRET Jorma Wiitakorpi razgovarao je s Nacionalovim novinarom na nedavno održanom sajmuPrije desetak dana Vladino Povjerenstvo na čelu s potpredsjednikom Vlade i ministrom gospodarstva Damirom Polančecom preporučilo je hrvatskoj vladi da se s finskom Patriom potpiše ugovor o nabavi dodatna 42 borbena oklopna vozila na osam kotača AMV 8X8. To znači da bi se prethodnim ugovorom potpisanim s Patriom krajem prošle godine broj oklopnih borbenih vozila za potrebe hrvatskih oružanih snaga popeo na 126 vozila. Osim toga, Patria već neko vrijeme otvoreno zagovara vrlo blisku suradnju s “Đurom Đakovićem”, i to ne samo na hrvatskom projektu proizvodnje borbenih oklopnih vozila nego znatno šire, zajedničkom izlasku na svjetsko tržište pri čemu bi “Đuro Đaković” proizvodio vozila za druge zemlje. Suradnja s Patriom pokazala se važnom i kad je riječ o opremanju Hrvatske ratne mornarice. Naime, uz pomoć Patrije, finska ratna mornarica je za samo 8 milijuna eura prodala Hrvatskoj dvije rabljene raketne topovnjače sa sonarom za otkrivanje podmornica. Ipak, posljednjih mjeseci ugled kompanije je narušen zbog činjenice da se zbog prodaje oklopnih borbenih vozila AMV Sloveniji u Finskoj vodi istraga zbog sumnji u korupciju. Tijekom održavanja najvećeg europskog sajma vojne opreme Eurosatory u Parizu o tomu smo razgovarali s Jormom Wiitakorpijem, predsjednikom uprave finske Patrije.

NACIONAL: Na ovogodišnjem međunarodnom vojnom sajmu Eurosatory u Parizu imali ste prigodu sresti se i s hrvatskim dužnosnicima, kako se odvija projekt vezan uz oklopna borbena vozila AMV 8X8 u Hrvatskoj?
- Sastali smo se s hrvatskim izaslanstvom koje je predvodio državni tajnik Mate Raboteg, te smo za njih napravili posebnu prezentaciju s dva naša vozila AMV 8X8, jedno je bilo zapovjedno vozilo, a drugo vozilo na kojem se nalazio minobacački sustav Nemo. Cilj prezentacije je bio predstaviti hrvatskom izaslanstvu najnovija tehnološka rješenja na oklopnim vozilima, odnosno kako se kroz softver i komunikacijsku tehnologiju u zapovjednom vozilu daje konkretan zadatak minobacačkoj posadi u drugom vozilu koje može biti znatno udaljeno. Bilo nam je vrlo važno da hrvatskom izaslanstvu pokažemo svoje sposobnosti odnosno da smo spremni udovoljiti svim njihovim zahtjevima u budućnosti i da je naš uspjeh zapravo zajednički uspjeh. Do kraja ove godine u Hrvatsku će, kako je i planirano, stići prvih šest oklopnih borbenih vozila iz Finske, a naš partner “Đuro Đaković” će prva vozila proizvedena u Hrvatskoj početi isporučivati prije ljeta 2009. Uvjeren sam kako će Hrvatska do kraja ljeta 2009. imati najmodernije oklopno borbeno vozilo opremljeno oružanim stanicama koje će pružiti maksimalnu zaštitu hrvatskim vojnicima kamo god pošli njime. Patria će ne samo poštivati vremenske rokove za isporuku nego i kvalitetu proizvoda.


AMV 8X8 Patrijino oklopno vozilo, kakvo će se uskoro početi proizvoditi u halama Đure ĐakovićaAMV 8X8 Patrijino oklopno vozilo, kakvo će se uskoro početi proizvoditi u halama Đure ĐakovićaNACIONAL: Jeste li s državnim tajnikom MORH-a Matom Rabotegom razgovarali o nabavi dodatna 42 oklopna borbena vozila za potrebe Hrvatske vojske?
- Da, dotakli smo se i toga, državni tajnik nam je rekao kako potpuno vjeruje u zajednički projekt Patrije i “Đure Đakovića” te da bi odluka o 42 vozila trebala biti donesena što je prije moguće, jer je zeleno svjetlo za to već dalo državno Vijeće obrane. Timovi stručnjaka Patrije će vrlo brzo krenuti u Hrvatsku kako bi dogovorili sve detalje i specifikaciju 42 vozila borbene potpore, među kojima su zapovjedna vozila, sanitetska, vozila za zaštitu od kemijskih i bioloških udara, vozila za izvlačenje i slično. Stoga smo i napravili prezentaciju za hrvatsko izaslanstvo u tom smislu. Nama je projekt u Hrvatskoj iznimno važan, tamo imamo svoj poseban tim koji zajedno s hrvatskim stručnjacima radi na tome. Patria je ispred svojih konkurenata barem dvije godine kad je riječ o već usvojenim različitim verzijama oklopnih borbenih vozila. Mi imamo gotova vozila različitih namjena opremljena po željama kupaca, a ne presjeke vozila koji dolaze ili su u fazi ispitivanja. Priznanje smo dobili i od drugih izaslanstava koja su nas posjetila na ovogodišnjem Eurosatoryju.

NACIONAL: Govorilo se da Hrvatska kasni u projektu nabave borbenih oklopnih vozila i njihovu opremanju. Pokazalo se da je Hrvatska pogodila vrijeme kad treba nešto kupovati jer do prije godinu dana malo je koja konfiguracija vozila koju ste spomenuli bila spremna za isporuku, kako to komentirate?

- Potpuno se slažem, Hrvatska je što se toga tiče odigrala jako pametno. Snimila je potpuno stanje s oklopnim borbenim vozilima, oružanim stanicama, različitim konfiguracijama i tek onda donijela odluku izbjegavajući uzimati bilo kakve prototipove ili sredstva u razvoju. Neke druge zemlje učinile su pogrešku u tom smislu i imat će problema u vezi s tim, prije svega u kašnjenju isporuke i problemima na terenu. Da je Hrvatska dulje čekala na razvoj tržišta, možda bi neki drugi projekti bili u tijeku kod Patrije, ali ovako sve se za Hrvatsku poklopilo kako je trebalo i ona je naš prioritet.

PATRIA zapošljava 1780 ljudi, prošle je godine imala prodaju u vrijednosti od 550 milijuna i profit od 38 milijuna euraPATRIA zapošljava 1780 ljudi, prošle je godine imala prodaju u vrijednosti od 550 milijuna i profit od 38 milijuna euraNACIONAL: U nekoliko ste navrata izjavljivali kako je za vas tvrtka “Đuro Đaković” važan partner, ali ne samo za hrvatski projekt, što ste mislili pod time?
- Zajedno s “Đurom Đakovićem” uvjeren sam u uspjeh na tržištima trećih zemalja, treba spomenuti i izvrsne kontakte koje Hrvatska ima i na diplomatskom planu u tim zemljama, te je razumljivo stoga što sam vrlo optimističan kad je riječ o budućoj suradnji. To je priča mnogo šira od hrvatskog projekta, “Đuro Đaković” ima know how kao i Patria i zajedno možemo mnogo toga postići. Zadovoljni smo što je Hrvatska odabrala naš koncept i platformu oklopnog borbenog vozila za budućnost, ali bit ćemo još zadovoljniji kad se otvore nova radna mjesta u Hrvatskoj, a to omogućava zajednički izlazak Patrije i “Đure Đakovića” na svjetsko tržište.

NACIONAL: Kako potencijalni kupci gledaju na to što se u Sloveniji već godinu dana političke stranke sukobljavaju na pitanju odabira vašeg borbenog oklopnog vozila, u Finskoj se vodi višemjesečna istraga oko prodaje vozila Sloveniji, a jedan od vaših zaposlenika je još u pritvoru?
- Moram priznati da u razgovorima sa mnom nitko nije spominjao ono što se događa u Sloveniji niti je bilo što pitao vezano za istragu u Finskoj zbog prodaje borbenih oklopnih vozila Sloveniji. S osobnog stajališta želim reći kako u potpunosti vjerujem svojim ljudima koji su radili na slovenskom projektu. S druge strane, politička situacija u Sloveniji je dosta napeta i naš konkurent u Sloveniji koji je izgubio na natječaju od početka pokušava ometati ispunjenje ugovora sa Slovenijom. Međutim, to nije prvi put da se Patriju na sličan način napada. U Poljskoj je nakon što smo pobijedili na natječaju također provedena istraga jer je osnovano državno povjerenstvo zbog glasina kako Patria neće moći ispuniti zahtjeve kupca, da vozilo ne može plivati, da je loše zaštićeno i slično. Pokazalo se kasnije kako je sve to bilo neutemeljeno, Poljaci su počeli proizvoditi AMV nazvan “Rosomack” u svojim pogonima, prošao je sva testiranja i pokazao se izrazito dobrim u borbenom okruženju u Afganistanu. Danas se u Poljskoj govori kako je kupnja AMV-a bila najbolji posao vojne nabave u posljednjih deset godina. Vjerujem da će se nešto slično dogoditi i u Sloveniji kad istražno parlamentarno povjerenstvo završi istragu i kad prvo oklopno borbeno vozilo iziđe iz tvornice u Šoštanju tijekom rujna ove godine. Atmosfera uopće nije bila sumorna kad sam bio posljednji put u Sloveniji jer su dopustili ljudima kao i novinarima da prvi put pogledaju proizvodnu liniju i uvjere se da se u Sloveniji zaista proizvodi vozilo za potrebe njihovih oružanih snaga. Do tada se pričalo kako sva vozila dolaze iz Finske i u Sloveniji se stavljaju na kotače. Bio sam vrlo zadovoljan onim što sam vidio u Sloveniji, ljudi su brzo usvojili kako i što treba raditi.

NACIONAL: Slovenski ministar obrane Karl Erjavec nedavno je spomenuo kako istraga neće biti samo vezana za Sloveniju nego i za Hrvatsku, kako to komentirate? Je li moguće da finski istražni organi samo zbog toga što je vaš zaposlenik koji je vodio projekt u Sloveniji istovremeno vodio projekt u Hrvatskoj počnu istraživati i hrvatski slučaj?
- To je moguće, ali samo iz razloga koji ste spomenuli. To je bio posve drukčiji projekt. Sve je bilo različito osim činjenice daDamir Polančec na čelu je povjerenstva koje jeDamir Polančec na čelu je povjerenstva koje je je naš zaposlenik radio na oba projekta. Mi smo apsolutno spremni dati na uvid svu dokumentaciju koju bi eventualno zatražila od nas istražna tijela, a tiču se hrvatskog projekta. Ono što se događa oko Slovenije teoretski bi zbog spomenute činjenice moglo biti preneseno i u Hrvatsku, ali zaista se ne brinem zbog hrvatskog projekta koji je bio izrazito transparentan, otvoren i dostupan medijima i javnosti. Provedba i način hrvatskog odabira borbenog oklopnog vozila je primjer koji mnoge druge zemlje, kako čujem, žele prenijeti i k sebi. Patria je započela i s unutarnjom istragom, angažirali smo vanjske nezavisne odvjetničke kuće i razne profile stručnjaka da slobodno pregledaju svu dokumentaciju i upozore ako je nešto bilo u neskladu sa zakonima i propisima.

NACIONAL: Što se za Patriju promijenilo u ove posljednje dvije godine od održavanja zadnjeg Eurosatoryja?
- Jako mnogo, djelujemo globalno, naručeno je 1300 naših oklopnih borbenih vozila AMV 8X8 koja se proizvode ne samo u Finskoj, nego u Poljskoj, Sloveniji, uskoro i u Hrvatskoj, Južnoj Africi. To je odraz vrhunske kvalitete našeg proizvoda i partnerskog odnosa s našim kupcima. Nemamo problema u proizvodnji i isporuci kao neki naši konkurenti, i to samo zato što imamo proizvod koji je ispitan i usavršen do najsitnijih detalja prije nego što je predstavljen svjetskom tržištu. Zapravo, mogli bismo reći kako smo u prednosti pred konkurentima zbog činjenice da je Patria znatno prije prepoznala potrebe modernih oružanih snaga u budućnosti.

Istraga moguća i u HrvatskojUgled Patrije narušen je zbog istrage oko prodaje oklopnih borbenih vozila Sloveniji zbog sumnji u korupciju. Pritvorena su i dva menadžera kompanije, od kojih je jedan zadužen i za Hrvatsku. Wiitakorpi je uvjeren da će istraga pokazati kako su njegovi ljudi sve radili po zakonu. Dodaje i da slovenski slučaj nema veze s Hrvatskom. Ipak, ostavlja mogućnost da se istraga proširi i na Hrvatsku

Div sa sjeveraFinska vojna industrija Patria u većinskom je vlasništvu države, a 23 posto vlasničkog udjela drži europska multinacionalna korporacija EADS. U Patriji radi 1780 ljudi a u prošloj godini tvrtka je zabilježila prodaju u iznosu od 550 milijuna eura. Iskazani profit na kraju godine iznosio je 38 milijuna eura. Ako Hrvatska poveća narudžbu za još 42 oklopna vozila, Patria će HV-u ukupno isporučiti 126 borbenih oklopnih vozila. Vrijednost tog posla procjenjuje se na 150 milijuna eura.

Vezane vijesti

Potpisan Okvirni sporazum između Patrie i Đuro Đaković Holdinga

Potpisan Okvirni sporazum između Patrie i Đuro Đaković Holdinga

Danas u Parizu na svjetskom sajmu sigurnosti i obrane Eurosatory, Ðuro Đaković Holding d.d. (ĐĐH) i Patria potpisali su okvirni sporazum o… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika