Objavljeno u Nacionalu br. 775, 2010-09-21

Autor: Nina Ožegović

PROTIV TIRANIJE NA TUĐMANOVU OLTARU

Kazališni puč na Medvedgradu

Vođa Montažstroja Borut Šeparović predstavom 'Vatropokretač' prozvao je političku elitu HDZ-a i SDP-a zbog loše kulturne politike

PORUKA VLASTI
Nezavisna skupina
Montažstroj u
ponedjeljak je na Oltaru domovine izvela antički tekst 'Okovani Prometej'
kojim je htjela upozoriti na devastiranje
spomenika kulture te na odricanje odgovornosti
političaraPORUKA VLASTI Nezavisna skupina Montažstroj u ponedjeljak je na Oltaru domovine izvela antički tekst 'Okovani Prometej' kojim je htjela upozoriti na devastiranje spomenika kulture te na odricanje odgovornosti političara“Predstavom ‘Vatrotehna 2.0.’ želim napraviti inventuru društvene slike zemlje i vidjeti što se promijenilo u zadnjih 20 godina”, kaže redatelj Borut Šeparović čije je nezavisno kazalište Montažstroj izvelo u ponedjeljak na Oltaru domovine na Medvedgradu politički nabijenu akciju “Vatropokretač”. Ta je akcija dio šireg obljetničkog projekta “Vatrotehna 2.0.”, koji će biti izveden u sklopu 20. obljetnice Montažstroja. Ovom prigodom izveden je tekst antičkog pisca Eshila “Okovani Prometej” u kojemu se “ogoljuje mehanizam političke sile i vlasti”. Na predstavu je pozvan politički vrh zemlje, od predsjednika Ive Josipovića preko premijerke Jadranke Kosor do ministra kulture Bože Biškupića, te mlađi članovi HDZ-a i SDPa, koji su po mišljenju Boruta Šeparovića, redatelja i osnivača Montažstroja, kao predstavnici vladajuće stranke te najveće opozicije, najodgovorniji za “crno stanje u zemlji”. Iako im je ponuđen i besplatan prijevoz autobusom do Medvedgrada, kaže Šeparović, nitko od pozvanih nije se odazvao pozivu, a zbog nedolaska ispričao se samo predsjednik države i njegovi suradnici.


AKCIJA JE POČELA već u Zagrebu okupljanjem gledatelja ispred Zagrebačkog kazališta mladih, a nastavila se u autobusu u kojem su mladi i energični dečki iz zadnje generacije Montažstroja,poznati iz odlične predstave “Generacija 1991.-1995.”, davali “putnicima” osnovne informacije o predstavi, te o njihovu viđenju situacije u društvu. Obojenih lica i odjeveni u uniforme, a uz glasnu pratnju muzike Prodigyja, objasnili su “slučaj Varšavske ulice”, te “Kulmerovih dvora odakle se danas politički i financijski vlada Hrvatskom”. Projekt je organiziran u suradnji sa Zagrebačkim kazalištem mladih, Operacijom Grad i festivalom Perforacije, a ulaz je bio besplatan za sve zainteresirane. Na pitanje da objasni zašto je za poprište akcije “Vatropokretač” odabrao Oltar domovine na Medvedgradu, koji danas prije svega asocira na tvrdu političku liniju Tuđmanova- HDZ-a te u javnosti ima negativnu konotaciju, Šeparović je pojasnio da Montažstroj ne spašava Oltar domovine nego želi upozoriti na odricanje od političke i društvene odgovornosti, što je dovelo do devastacije brojnih kulturnih spomenika. “Oltar domovine odabrali smo kao metaforu svih sličnih slučajeva, koji su u zadnjih 20 godina doveli do propasti mnogih kulturnih spomenika i inicijativa”, objasnio je Borut Šeparović. “Povod akciji ‘Vatropokretač’ je neriješni status Oltara domovine zbog banalnog razloga - gradske i državne vlasti nisu se uspjele dogovoriti tko je financijski mjerodavan za to mjesto. Tako je u 16 godina postojanja Oltar domovine zaokružio svoje postojanje postavši od mjesta iznimnog državno-protokolarnog značenja i simboličkog naboja preko mjesta masovne konzumacije sendviča i piva do namjernog prepuštanja tog spomenika kulture propadanju i zaboravu. Zapravo, Oltar domovine je metafora za nefunkcioniranje u gradu i državi, te za sve brojne propuste od Oltara domovine pa do slučaja Varšavska, koji su se dogodili zbog političke neodgovornosti.”

NA OLTAR DOMOVINE
postavljen je vijenac s
originalnim logotipom
Montažstroja iz
1990. a vijenac je
dizajnirao Saša
ŠekoranjaNA OLTAR DOMOVINE postavljen je vijenac s originalnim logotipom Montažstroja iz 1990. a vijenac je dizajnirao Saša ŠekoranjaMontažstroj je od osnutka poznat kao angažirano kazalište koje ne izvodi samo intrigantne predstave u zgradama kazališta nego i društveno relevantne akcije i performanse u javnim prostorima. Kako nam je ispričao Šeparović, za proslavu jubileja odlučili su obnoviti svoju prvu predstavu “Vatrotehna”, koja je izvedena u rujnu 1990. godine u prostoru stare destilerije Badel. Montažstroj je u toj predstavi kao predložak koristio antički tekst “Okovani Prometej” o Prometeju koji je ljudima darovao vatru, no budući da je time prekršio volju bogova, završio je prikovan na stijenu, te tako postao simbolom čovjekove pobune i otpora protiv tiranije. Kako su se u toj izvedbi našle mnoge poveznice s tadašnjom situacijom u zemlji, primjerice, bunt protiv jednostranačja i buđenje višestranačja, ta je predstava postala poznata po tome što je oslikala probleme predratne tranzicije i otvorila neka važna pitanja u hrvatskoj politici i kulturi.

NA PITANJE KAKO JE ODLUČIO da obljetnicu 20 godina postojanja Montažstroja obilježi akcijama u kojima se analizira aktualna situacija u hrvatskoj kulturi i društvu, Borut Šeparović je odgovorio da se “taman poklopilo da Montažstroj slavi 20. godišnjicu rada u isto vrijeme kada i Hrvatska obilježava 20. godišnjicu postojanja pa je bilo logično da u slavljeničkom projektu poveže Montažstroj i stanje u zemlji”. Obljetnički program sastoji se od nekoliko projekata – akcija “Achtung Alarm! 2.0”, “Vatropokretač” i “B.D.L. 2.0” te završne predstave “Vatrotehna 2.0”, a svaki od tih projekata ima jako simboličko značenje. Primjerice, akcija “Achtung Alarm! 2.0”, koja se sastojala od jednosatne vožnje vatrogasnim vozilom najužim centrom grada za vrijeme koje su članovi Montažstroja megafonom upućivali građane kako ispravno postupati u slučaju opasnosti, izvedena je 11. rujna, na dan kada je prije devet godina u New Yorku razoren World Trade Center. Taj je datum izabran namjerno jer je njime Montažstroj želio upozoriti na moguće katastrofe koje prijete u suvremenom društvu. Finalna predstava bit će, kako kaže Šeparović, “inventura naših osobnih života, umjetničkih promjena i društvene stvarnosti”, a održat će se 10. listopada, na nekadašnji Dan SKOJ-a, koji je u bivšoj zemlji, u doba socijalizma, “simbolizirao naprednu omladinu”. Šeparović kaže da se odabirom tog datuma ne zalažu za neki novi Dan SKOJ-a, nego se jednostavno dogodila slučajnost. Naime, originalna predstava “Vatrotehna” odigrana je upravo na zadnji Dan SKOJ-a 1990. godine, kada je taj datum još uvijek imao pozitivno značenje.

BORUT ŠEPAROVIĆ,
redatelj i osnivač
Montažstroja, na Medvedgradu s novom
generacijom izvođačaBORUT ŠEPAROVIĆ, redatelj i osnivač Montažstroja, na Medvedgradu s novom generacijom izvođača“SUPROTSTAVLJAJUĆI TADAŠ- NJE i današnje vrijeme, shvatio sam da taj element mladosti i njihove pobune nije nebitan u cijeloj priči o današnjoj Hrvatskoj”, objasnio je Šeparović. “Tada je postojao SKOJ kao skup progresivnih omladinaca i promotora naprednih ideja, a danas od toga nije ostalo apsolutno ništa. Doduše, imamo Mladež HDZa i Forum SDP-a, no njihovo djelovanje je posve minorno. Zato smo napravili predstavu koja neće govoriti o pobuni kao što je govorila 1990. godine, nego o propasti i zaboravu mnogih vrijednosti. Iskreno, slika nije optimistična.” Šeparović je dodao da ni jedna stvar koju su koristili 1990. kada je Montažstroj izveo prvu predstavu “Vatrotehna” nije izdržala protok vremena. Tvrtka Vatrotehna je propala, a bivša destilerija tvornice Badel gdje su tada igrali predstavu potpuno je devastirana. Iako je gradonačelnik Zagreba Milan Bandić još 2005. godine obećao da će taj prostor postati Nezavisni centar kulture, nastavio je Šeparović, to se nije realiziralo, a danas je tamo nemoguće izvesti predstavu “jer bi gledateljima bili ugroženi životi”. “Uključivanjem ruševnog Badela i Oltara domovine želimo usmjeriti pozornost na urbane jedinice koje su od 1990. stekle simboličku vrijednost u kontekstu borbe za prostore nezavisne kulture, te imaju poseban značaj u urbanoj memoriji grada Zagreba”, poručio je Šeparović. “To je i razlog zbog čega smo htjeli propitati što je danas preostalo od tog duha pobune koji se na početku devedesetih manifestirao višestranačjem”, kaže Šeparović. “Čini se da danas nema ni Prometeja, a ni heroja, vatropokretača i vatronoša - zavladala je letargija. Cijeli projekt 'Vatrotehna 2.0' govori o vezi između gašenja vatre na Oltaru domovine na Medvedgradu, nacionalnom Olimpu postavljenom iznad grada kao simbol kolektivne histerije i jeftinog klesanja identiteta te hodočašća Hrvata i nestanku Prometeja, buntovnika i lučonoša, u Hrvatskoj.”

Vezane vijesti

Kazalištem protiv ljudožderskog kapitalizma

Kazalištem protiv ljudožderskog kapitalizma

Nakon socijalno osjetljivih i angažiranih projekata "Timbuktu", "Srce moje kuca za nju" i "Generacije '91- 95.", redatelj i osnivač Montažstroja… Više

Komentari

registracija
27/7/09

columbo, 25.09.10. 02:51

Ne znam je li ovaj Borut sto onome blesavom Brankinom Separovicu, ali ideja mu je dobra. Doduse Tudjmanovo svetiste odise idiotizmom frankestajnove paranoje, ali neka...Ionako nam treba barem tuce desetljeca da se spere sljam sto ga je prvi hrvatski predsjednik ostavio za sobom.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika