25.07.2007. / 11:25

Autor: Marko Biočina

EKSKLUZIVNO SVJEDOČANSTVO

Prava istina o padu helikoptera H-253

Nacional u izvornom obliku prenosi svjedočanstvo mr. Tina Jelavića, bivšeg pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva umirovljenog 2005. o uzrocima pada helikoptera H-253 u Vukovaru. Inače, više detalja o cijelom slučaju može se vidjeti na njegovom blogu. Svjedočanstvo o onome što se tada dogodilo mr. Jelavić čuo je u srijedu 11. srpnja 2007. na hodniku ispred sobe 25, 4.traumatološkog odjela na 2 katu bolnice u Draškovićevoj gdje je ležao pilot helikoptera Robert Garić. Jelavić nije htio izlaziti u javnost sa ovim informacijama zbog istrage koje je u tijeku, ali je ponukan izjavom ministra obrane Berislava Rončevića kako uzrok kvara nije bio tehničke prirode.

" Da bi helikopter zalebdio, pilot podiže kolektivnu palicu čime u biti povećava napadni kut svih lopatica na rotoru. Zbog toga što lopatice "grabe više zraka" povećava se otpor na glavnom rotoru i helikopter iskazuje tendenciju zabacivanja u suprotnu stranu od smjera vrtnje tj. u lijevo. Kako bi to spriječio, pilot paralelno sa podizanjem kolektiva daje desnu nogu tj. kompezira zabacivanje mašine povećanjem snage na repnom rotoru čime helikopter održava u željenom pravcu. Znači to je kod pilota helikoptera tako reći refleks, da sa podizanjem kolektiva daje i sa oduzimanjem popušta desnu nogu. Pilotu koji taj helikopter leti punih 11 godina i ima nekih 900-injak sati naleta ne može se dogoditi da u polijetanju "zaboravi" dati desnu nogu. Garo je zalebdio na nekih 15-20 metara (pošto su okolni hangari visoki cca 8m), a ne na 30 do 50 kako su prenijeli svi mediji. U tom trenutku helikopter je odjednom počeo lagano okretati se s nosom u lijevo. Garo je "krme" od nekih 110 kg, i ako on kaže da nije mogao zaustaviti rotaciju s desnom pedalom, vjerujte mi da ne bi mogao nitko. Pošto s nožnom komandom nije mogao spriječiti rotaciju mašine, spušta kolektivnu palicu tj. oduzima snagu, a čime bi se mašina automatski trebala zabaciti u desno. Znači ni puna desna noga, ni oduzimanje snage nije spriječilo vrtnju helikoptera u lijevo. Znači ako je pilot odradio sve što je u njegovoj moći, a mašina nije reagirala to se po definiciji zove otkaz upravljivosti i uzrok može biti samo tehnički."

Vezane vijesti

Pao turistički helikopter u New Yorku, ima poginulih

Pao turistički helikopter u New Yorku, ima poginulih

Jedna je putnica poginula u utorak pri padu turističkog helikoptera koji se srušio u East river na istoku Manhattana i potonuo, a spašeno je troje… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika